مدرک مربیگری

مربیگری را باید مهم ترین مبحثی دانست که شور و هیجان و اشتیاق را برای انجام فعالیت های ورزشی در افراد به وجود می آورد. هیچگاه نباید مربیگری یا همان Coaching را با سایر موارد همچون مشاوره و روش های درمانی اشتباه بگیرید. مربیان هیچ اهمیتی نمی دهند که فرد چگونه به موقعیت فعلی خود دست یافته است. آن چیزی که برای آنها اهمیت دارد، خواسته او برای آینده است. در مربی گری به تمرکز بر روی نقاط قوت فرد تاکید می شود. همچنین در تلاش است تا از تفکرات دقیق، معلومات و حتی ایده ها و اهداف فرد در راستای ایجاد تغییرات کاربردی، حمایت های لازم را به عمل آورد.

 

مربیگری نه تنها انگیزه و توان لازم برای دستیبابی به یک نتیجه خاص را در ورزشکار به وجود می آورد، بلکه موقعیت های شخصی او در گام های بعدی زندگی اش را نیز تعیین می کند. به عبارتی میتوان گفت مربیگری (Coaching) به جای آن که توجه خود را به خطاها و اشتباهات معطوف کند، به تقویت آنچه را که صحیح است می‌پردازد.دوره های ریاضی پویا ابتکار صداقت حل مسائل را برای دانش آموزان آسان کرده است

آموزش وتولید محصولات آموزشی و کمک آموزشی کودکان و نوجوانان در رشته های چرتکه، خلاقیت و نخبه پروری، هوش مالی، ریاضی آسان،رباتیک،لیوان چینی و خلاقیت و نقاشی کرده و تا امروز دارای بیش از ۱۰۰ نمایندگی فعال در سراسر کشور و موفق به پرورش بیش از ۳ هزار مربی در سراسر کشور شده است.

هیچ اهمیتی ندارد که در چه رشته ای فعالیت می کنید، زیرا این امکان برای شما فراهم است تا مدرک مربیگری رشته های ورزشی مختلف را بدست آورید. اما این سوال مطرح می شود، برای انجام این کار باید چه مراحلی را طی کنیم؟ اگر سودای مربیگری را در سر میپرورانید؛ توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. زیرا در نظر داریم توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهیم.

مراحل دریافت مدرک مربیگری رشته های ورزشی

با توجه به درآمد مناسب و جذابیت مربی بودن، بسیاری از ورزشکاران تلاش خود را برای مربی شدن انجام می دهند. اما این نکته را فراموش نکنید که هر مربی، در آمد خوبی ندارد. باید در هرکاری سطح اول باشید و حرفه ای و با معلومات علمی و عملی بالا باشید تا موفق شوید.اگر قصد دریافت کارت و مدرک مربیگری رشته های ورزشی مختلف یا یک رشته خاص را دارید نیاز است تا مراحل زیر را طی کنید. این مراحل عبارتند از:

*قدم اول: کارآموزی

برای اینکه مربی شوید باید قبل از شرکت در دوره های مربی گری، برای کسب تجربه و دریافت نتیجه بهتر در آزمون، دوره کوتاهی به کارآموزی بپردازید. حضور در سالن های ورزشی، تجربه های فوق العاده ای را در اختیار شما قرار می دهد.

* قدم دوم: شرکت در دوره های مربیگری

مرحله دوم دریافت مدرک مربیگری رشته های ورزشی به شرکت در دوره ها اختصاص دارد. هیچ اهمیتی ندارد که در چه رشته ای فعالیت دارید و یا قصد دریافت مدرک مربیگری کدام رشته را در سر میپرورانید. در هر صورت نیاز است تا در کلاس های تئوری شرکت کنید. abacus یکی از ابزارهای قدیمی حساب و کتاب یا همان جمع و تفریق ریاضی بوده است که در گذشته کاربرد بسیار زیادی داشته است.

همچنین در اختیار داشتن مدرک مربیگری آمادگی جسمانی درجه سه از جمله موارد ضروری به حساب می آید. کلاس های آمادگی جسمانی پایه و اساس مربیگری را به شما می آموزد. اینکه چگونه یک کلاس را مدیریت کنید و از چه تمریناتی برای گرم کردن، سرد کردن وحتی آماده کردن بدن شاگردان استفاده نمائید.

دوره ی آموزشی مربیگری ورزشی در قسمت آموزش خدمات ورزشی و تفریح در آکادمی آموزش ایرانیان بصورت مجازی و غیرحضوری ارائه شده است. از این رو، دوره ی آموزشی مربیگری ورزشی یکی از پرطرفدارترین دوره های ارائه شده در آکادمی آموزش ایرانیان و هنرجویان زیادی را به خود جذب کرده است. هنرجو در پایان  دوره ی آموزشی مربیگری ورزشی، بعد از قبولی در آزمون و دریافت مدرک بین المللی معتبر می تواند مستقیما وارد بازار کار شده و درآمد مناسبی را برای خود ایجاد نماید.

مربیگری آموزشگاه فنی و حرفه ای چیست؟

شغل مربیگری آموزشگاه به مجموعه ای از وظایف و توانمندی های خاص که از یک مربی در سطح مورد نظر انتظار می رود اطلاق می شود. در حرفه پداگوژی عمومی حداقل توانمندی های آموزشی و حرفه ای، رفتارهای عاطفی و مهارت های غیر فنی و اخلاق حرفه ای از مربیان دوره آموزش استاندارد فنی و حرفه ای انتظار می رود.

مربی آموزشگاه باید شایستگی و توانایی انجام کار در محیط ها و شرایط گوناگون را به طور موثر و کارا برابر استاندارد سازمان فنی حرفه ای داشته باشد.مربیگری آموزشگاه فنی و حرفه ای شامل بکارگیری روش ها و فنون تدریس یا پداگوژی ، بررسی و بکارگیری اهداف آموزش های فنی و حرفه ای، برنامه ریزی آموزشی، تهیه و تنظیم طرح درس، بکارگیری وسایل کمک آموزشی، اجرای دوره های آموزشی، سنجش و ارزیابی می باشد.

مفهوم پداگوژی چیست؟

واژه پداگوژی Pedagogy در اصل یک لغت لاتین است و در معنا به روشها و مقدماتی اطلاق می گردد که برای تعلیم و تربیت خردسالان مورد استفاده می گیرد. لیکن در حال حاضر هنگامی که عبارت فوق مورد استفاده قرار می گیرد، مراد و مقصود روشهای آموزش و تربیت مربی به معنای عام آن می باشد.

استاندارد آموزش شایستگی روش ها و فنون تدریس (پداگوژی) برای آموزش مهارت روش وفنون تدریس، ارزشیابی و ارزیابی کارآموزان و دوره آموزشی و همچنین آیین کلاس داری و آموزش مربیگری چرتکه و یادگیری طراحی و تدوین گردیده است.

اخذ کارت مربیگری آموزشگاه

طبق دستورالعمل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گذراندن دوره مربی گری آموزشگاه جهت دریافت کارت مربی گری و تدریس در آموزشگاه های فنی و حرفه ای الزامیست.علاقمندان شغل مربیگری و تدریس پس از گذراندن دوره آموزشی پداگوژی و قبولی در آزمون مربیگری یا همان پداگوژی می توانند اقدام به اخذ کارت مربیگری آموزشگاه مرتبط با تحصیلات و تخصص خود نموده و بعنوان مربی و مدرس آموزشگاه های فنی و حرفه ای فعالیت نمایند.

فهرست توانایی های شغل مربیگری آموزشگاههای فنی حرفه ای :

  • – آشنایی با آموزش های رسمی و غیر رسمی و نیاز سنجی آموزشی
  • – توانایی تهیه و تنظیم برنامه های آموزشی و درسی و طرح درس
  • – توانایی بکارگیری وسایل آموزشی و کمک آموزشی و تکنولوژی آموزشی
  • – اجرای دوره های آموزشی و اصول مربیگری در تدریس تئوری و عملی
  • – توانایی سنجش و ارزشیابی فراگیران
  • – آشنایی با انواع آزمون های فنی و حرفه ای
  • – شرایط آزمون و نحوه طرح سوالات و نمره دادن به آزمون

شرایط متقاضیان کارت مربیگری آموزشگاه

طبق آیین نامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مربی آموزشگاه به پیشنهاد موسس آموزشگاه انتخاب و با صدور ابلاغ از سوی هیات نظارت استان در آموزشگاه مورد نظر منصوب می شود.

  • – متقاضی کارت مربیگری آموزشگاه باید دارای حداقل سن 18 سال باشد.
  • – دارای سلامت کامل جسمی و ذهنی.
  • – دارای حداقل تحصیلات دیپلم باشد.
  • – دارای گواهینامه مهارت مربیگری (پداگوژی) باشد.
  • – دارای گواهینامه مهارت در حرفه مورد تقاضا جهت تدریس
  • – دارای تحصیلات مرتبط با رشته مورد نظر جهت تدریس
  • – ارائه مدرک کارشناسی یا مدرک کاردانی کلیه رشته ها از دانشگاهها، موسسات آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم
  • – گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و گواهی عدم اعتیاد (پس از موفقيت در آزمون)
  • – ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان
  • – معرفی نامه از آموزشگاه مربوطه