اقتصادی

آمادگی بورس انرژی برای همکاری با وزارت نفت در بخش سوآپ و ترانزیت

مدیرعامل بورس انرژی از آمادگی خود برای توسعه همکاری با شرکت ملی نفت ایران برای استفاده از ابزارهای مالی مختلف از جمله اوراق سلف موازی و سایر ابزارهای تامین مالی خبر داد و گفت: همچنین به زودی بورس انرژی با انرژی نیز همکاری خواهد کرد. وزارت نفت

به گزارش دوران خبر، به نقل از بورس انرژی ایران، علی نقوی در نخستین گردهمایی «شرکت ملی نفت ایران و فعالان بازار پول و سرمایه» با تاکید بر اینکه با حضور مدیران ارشد صنعت نفت و بانک و بازار سرمایه برگزار شد، گفت: . وی در مرکز همایش های غرفه نفت درباره توانمندی های قانونی که در این زمینه وجود دارد، گفت: در سیاست کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال 1392 به صراحت بر مشارکت بخش خصوصی در فروش نفت و گاز تاکید شده است. تنوع روش های فروش و شفافیتی که در حوزه اقتصادی ایجاد می کند. .
به گفته نقوی، ماده 18 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، تبصره 1 ماده 13 قانون خروج غیرتورمی از رکود، بند (ح) ماده 4 قانون ششم. برنامه توسعه جمهوری اسلامی ایران و بودجه و قوانین تصویبی هیأت وزیران از دیگر قابلیت های قانونی است.
وی همچنین به قانون رفع موانع تولید اشاره کرد و توضیح داد: یکی از قابلیت هایی که در این قانون برای پالایشگاه ها وجود دارد این است که اگر مواد غذایی خود را از بورس بخرند، وزارت نفت به آنها می دهد. 2 درصد تخفیف.”
به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران، اگر پالایشگاه‌ها با مکانیزم بورس انرژی، مواد غذایی خود را بخرند و سپس محصولات خود را صادر یا به دولت بفروشند، ضمن اینکه شفافیت مالی بین پالایشگاه‌ها و وزارت نیرو افزایش یابد، بسیار عالی است. پتانسیل استفاده از ابزارهای مالی در اثر این گردش شفاف نیز یافت می شود. همچنین اعمال تخفیف 2 درصدی باعث افزایش سودآوری پالایشگاه ها و ایجاد انگیزه و جذابیت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های جدید می شود.

نقوی با بیان اینکه فرآیند تامین مالی به صورت زنجیره ای است و ابزارهای مالی در بازار فعال تجارت ایجاد می شود، تصریح کرد: از ابتدای سال 1397 تا 9 آذرماه امسال یک میلیون و 180 هزار تن فرآورده های پیشنهادی توسط شرکت ملی نفت ایران عرضه شد. به ارزش 6.5 هزار میلیارد تومان معامله شد.
.
وی همچنین از استانداردهای موازی آتی گفت: بورس انرژی از انتشار 45 هزار میلیارد تومان آتی نفت و میعانات گازی استقبال کرده است که از این میزان حدود 19 هزار و 500 میلیارد تومان از سوی شرکت ملی نفت و 22 هزار میلیارد تومان نیز از وزارت اقتصاد و دارایی خریداری شده است. بقیه از شرکت های دیگر منتشر شده است. شرکت ملی نفت ایران می تواند با عرضه منظم و مستمر نفت و فرآورده های نفتی به بازار فیزیکی و همچنین استفاده از ابزارهای مالی مانند قراردادهای آتی و اختیار معامله، گواهی سپرده کالایی، مواد اولیه و مواد اولیه، از مزایای بازار سرمایه نهایت استفاده را ببرد. بودجه پروژه منابع مالی.

نقوی در تشریح نحوه عملکرد گواهی سپرده کالایی گفت: قابلیت استفاده از گواهی سپرده کالایی یا قبض انبار به بهترین شکل در بورس انرژی وجود دارد. بر اساس آمار، میزان ذخایر نفت و گاز کشور زیاد است و وزارت نفت و شرکت های تابعه می توانند با پذیرش مخازن و چاه های نفت و صدور گواهی سپرده از این ابزار به خوبی استفاده کنند. با راه اندازی این ابزار، شرکت های تامین مالی می توانند صندوق های کالایی مبتنی بر دارایی مانند نفت خام و میعانات گازی را نیز راه اندازی کنند و فرصت های سرمایه گذاری جدیدی را راه اندازی کنند.

نقوی با تاکید بر اینکه وزارت نفت نیاز به انعطاف بیشتری در زمینه قیمت اوراق سلف دارد، تصریح کرد: با فاصله گرفتن بین توانایی خرید و فروش این اوراق و ایجاد سهولت در تحویل، امکان استفاده از این ابزار مالی وجود دارد. چند برابر خواهد شد.»

وی همچنین پیشنهاد داد که شرکت ملی نفت برای تامین مالی از طریق ابزارهای بدهی استراتژی مشخصی طراحی کند و از ابزارهای مختلف متناسب با شرایط و بازار خود استفاده کند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره ارتباط شرکت ملی نفت با فعالان بازار سرمایه تصریح کرد: تعامل بورس انرژی ایران در بالاترین سطوح با وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه در دستور کار و استقبال است. تجربه سایر مبادلات انرژی در دنیا نیز نشان می دهد که رابطه تنگاتنگی بین موسسه انرژی، بانک و بورس وجود دارد. به عبارت دیگر بانک ها بزرگ ترین بازیگران ابزارهای مالی مبتنی بر نفت و فرآورده های نفتی هستند و در کشور ما این امر مستلزم حمایت بانک ها و حمایت بانک مرکزی است. در دو سال گذشته بیش از 7 میلیارد دلار محصول از طریق بورس انرژی صادر شده است و در شرایط رقابتی که صورت گرفته درآمد بیشتری نیز نصیب دولت شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت نفت باید در قراردادهای نفتی انعطاف بیشتری داشته باشد، افزود: در صورت بازنگری در شرایط خاص پالایش نفت خام و قراردادهای نفتی، امکان انتشار اوراق و تامین مالی در این چارچوب ها فراهم می شود.

نقوی در پایان گفت: تجارت در حوزه نفت به دلیل سودآوری بالا نیازمند ریسک‌های بالاتری است و آماده همکاری با وزارت نفت در زمینه مبادلات ارزی و ترانزیت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید