استان ها

آمایش آموزش عالی پیامدهای مثبتی در کیفیت و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها دارد

دوران خبر/اصفهان معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما باید این پرسش را مطرح کنیم که چرا دانشگاه تشکیل می‌دهیم؟ این موضوع در شرق، غرب و در هر کجای دنیا دارای اهمیت است. آمایش پیامدهای مثبتی در کیفیت و رتبه‌بندی دارد که بر کسی پوشیده نیست.

سومین جلسه کارگروه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول ساماندهی و بازنگری رشته‌های دانشگاهی استان اصفهان امروز، دوشنبه (۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳)، با حضور قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مسئولان دانشگاهی استان در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در این جلسه، قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: ما برای ایجاد مشارکت حداکثری در زمینه آمایش، برنامه‌ها و پیشنهادهایی برای هر استان داریم و استان اصفهان در آمایش سرزمینی متفاوت از نقاط دیگر است. این استان فضای آموزشی، پژوهشی و فناوری ویژه‌ای را ایجاد کرده است. اصفهان در مقایسه با بسیاری از نقاط دیگر خاص به حساب می‌آید.

او سپس با تأمل بر این نکته که ما در ابعاد گوناگونی آمایش داریم، بیان کرد: در آمایش ملی، میان آمایش سرزمینی و آموزش عالی تفاوت‌هایی وجود دارد. متأسفانه در حال حاضر، آموزش‌ها و تحقیقات در برخی واحدها چندان تقویت نشده است. رهبر فرموده‌اند این دو آمایش به هم پیوسته‌اند و باید هماهنگ شوند. برخورداری از قدرت و برنامه هوشمندانه در هر دو شاخه بسیار مهم است. در هر آمایشی موظفیم که متناسب با نیازها پیش برویم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: آمایش با مشارکت و تشکیل کارگروه استانی که اکنون در دستور کار داریم، بی‌سابقه است. ما این گونه آمایش را در جمهوری اسلامی ایران و قبل از انقلاب اسلامی نداشتیم. اگر استان‌ها در این زمینه تلاش نکنند و برای منطقه خود تصمیم نگیرند، در واقع از فرصت خود استفاده نکرده‌اند. این برای هر استانی یک فرصت است.

عموعابدینی توضیح داد: یکی از ابعاد مهم در برنامه آمایش، ساماندهی است. اکنون در برخی از واحدهای پیام‌نور و غیرانتفاعی همسو با همین ساماندهی حذفیاتی داشته‌ایم. در کنار حذفیات، به اضافاتی نو و اساسی هم نیاز داریم که باید موردتوجه قرار بگیرد. برخی رشته‌ها به حمایت جدی نیاز دارند.

وی بیان کرد: رشته‌های بین‌رشته‌ای یکی از موضوعات دارای اهمیت است. دانشگاه از طریق نخبگانش باید رشته‌هایی را که صنعت نیاز دارد، راه‌اندازی کند. نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود. این مسئله در آمایش مشخص و برایش برنامه‌ریزی می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: آمایش دانشگاه فرهنگیان در کشور انجام شده است و اکنون مسئله و نیاز جدی به بخش وزارت علوم و تحقیقات کشور بازمی‌گردد. هماهنگی رشته‌ها، فضاهای آموزشی و یکی‌شدن هیئت‌های علمی در یک بخش آموزش عالی مثل دانشگاه‌های غیرانتفاعی باید موردتوجه قرار گیرد.

این مسئول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: برخورداری از دانشگاهی قدرتمند و باکیفیت برای ما دارای اهمیت است و همه دانشگاه‌ها را نیز اعم از دولتی و آزاد در بر می‌گیرد. آمایش رشته و اشتغال را نباید نادیده گرفت؛ از کاردانی و کارشناسی تا دکتری و در همه رشته‌ها در این زمینه به ساماندهی نیازمندیم. هر بخشی باید پرقدرت، آگاه و هدفمند مأموریت خویش را پیش ببرد.  

در پایان نیز وی خطاب به حاضران در جلسه خاطرنشان کرد: شما با توجه به مسئولیت‌هایی که در استان دارید، بهتر از هر کسی می‌توانید در حوزه آمایش برای آن برنامه‌ریزی و عمل کنید. تغییرات مدنظر هریک از شما باید در خدمت استان اصفهان قرار بگیرد. باید استانی فکر کنید. نباید یک دانشگاه یا واحد آموزشی فقط خودش را ببینید. باید فراتر را دید تا استان و سپس کشور هم از آن بهره‌مند شود. ما در سطوح مختلف استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی اهدافی داریم. در این مسیر، هر استانی باید نقش خود را به درستی ایفا کند. هر دانشگاهی در هر بعدی خودش بهتر می‌تواند برنامه‌ریزی کند، بنابراین، باید هوشیار باشد. منافع شخصی و واحدی برای ما معنا ندارد. آنچه در مسیر آمایش حائز اهمیت است، منافع ملی و اسلام است که باید اولویت همه دوستان در استان باشد.

انتهای پیام