الگوریتم Mobile First Index
قبل از آنکه به معرفی الگوریتم Mobile First Index بپردازیم، بهتر است یک سوال از خود بپرسید:
به اطراف خود نگاه کنید، به نظر شما چه چیز باعث شده که شیوه زندگی انسان نخستین چند میلیون سال پیش، با انسان قرن 21 زمین تا آسمان فرق داشته باشد؟
پاسخ این سوال را میتوان در تغییر رفتار انسانها خلاصه کرد. در حقیقت شما به هر کجا که سَرَک بکشید، ردپایی از تغییر را مشاهده میکنید به طوری که حتی باورها و اعتقادات خود شما هم در نوجوانی با حالا تفاوتهای زیادی دارند.
جالب است بدانید که رفتار انسانها در دنیای اینترنت هم ثابت نبوده و دستخوش تغییرات ریز و درشت زیادی بوده است. یکی از این تغییرات مهم، میل به استفاده از دستگاههای موبایل است. اگر خوب دقت کنید متوجه میشوید که در گذشته کاربران وب، گشت و گذار در اینترنت را بیشتر به وسیله کامپیوترهای خانگی انجام میدادند.
اما طولی نکشید که رفته رفته این رفتار هم شکلی نوین به خود گرفت و مانیتورهای غول پیکر و سنگین، جایگزین موبایلهای همراه و خوشدستی شدند که امکان حمل آنها به هر جایی ممکن بود. اما این تغییر رفتار، یک چالش بزرگ را به هنگام بازدید از سایتها بر سر راه کاربران قرار داده بود:
سایتها برای نمایش در دسکتاپ طراحی شده بودند و وقتی کاربران از طریق موبایل، به این سایتهای بهینه نشده سر میزدند با یک تجربه کاربری افتضاح، فوراً آن را ترک میکردند. در این میان یک خلاء بزرگ به وجود آمده بود:
کاربران موبایلی، چطور باید از سایتهایی که برای کامپیوتر ساخته شده بودند، استفاده میکردند؟
از آن جایی که رضایت کاربر باید اولین و مهمترین هدف سایتها باشد، این نیاز به وجود آمد تا سایتها هم به نحوی رفتار خود را تغییر دهند و بتوانند همسو با رفتارِ کاربر حرکت کنند. مثل همیشه این شرکت گوگل بود که با بهروزرسانی در ساختار الگوریتمهای خود، مقدمات این تغییر را فراهم کرد و الگوریتمی ساخت که تمرکز آن تنها کاربران موبایلی و رضایت آنها بود.
در حقیقت الگوریتم Mobile First Index، پاسخ گوگل برای تغییر رفتار کاربران در استفاده از موبایل بجای دسکتاپ بود.
اما قبل از اینکه به شما بگوییم چطور ضریب موفقیت سئو سایت خود را با استفاده از این قوانین بالا ببرید، باید شما را با 3 موضوع کلیدی و مهم آشنا کنیم:
- چرا گوگل تا این حد به کاربران موبایل بها میدهد؟
- الگوریتم Mobile First Index دقیقاً چیست؟
- چه سایتهایی تحت تاثیر این الگوریتم قرار میگیرند؟
قبل از اینکه به مطالعه این مقاله بپردازید یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم. در این ویدئو الگوریتم Mobile First Index و تمام موضوعات مرتبط به آن به صورت دقیق به شما معرفی میشود. در نتیجه اگر فرصت کافی برای مطالعه دقیق مقاله را ندارید پیشنهاد میکنیم این ویدئو 6 دقیقه ای را مشاهده کنید.
چرا گوگل برای جستجو با موبایل اهمیت زیادی قائل میشود؟
طبق آخرین گزارشها در سال 2016، بیش از 55 درصد جستجوها در اینترنت، از طریق موبایل انجام میشود. این مقدار در برخی از حوزههای کاری حتی تا 85 درصد هم میرسد.
با افزایش روزافزون تعداد کاربران موبایلی، شرکت گوگل تصمیم گرفت سرویس جستجوی اینترنتی خود را برای موبایلها بهینه کند تا به این ترتیب؛
وقتی کاربری با گوشی موبایل خود در اینترنت جستجو کرد، تنها سایتهایی به او نشان داده شود که برای نسخه موبایل بهینه شده است.
در واقع میتوان اینطور نتیجه گرفت که گوگل الگوریتم Mobile First Index را به این دلیل منتشر کرد تا کاربران موبایلی بتوانند با بازدید از سایتهای بهینه شده برای موبایل، از گشت و گذار در اینترنت لذت ببرند.
الگوریتم Mobile First Index دقیقاً چیست؟
در گذشته وقتی کاربران در اینترنت به جستجو میپرداختند، نسخه دسکتاپ سایت شما، معیار اصلی گوگل برای رتبهدهی به حساب میآمد، ولی با به روی کار آمدن گوشیهای تلفن همراه و محبوبیت آنها، گوگل هم تصمیم گرفت با تغییر الگوریتم رتبهبندی خود، نسخه موبایلی وبسایتها را در اولویت قرار دهد.
این تغییر همان الگوریتم Mobile First Index بود که از ابتدای سال 2018 و به صورت تدریجی برای همه سایتها فعال شد؛ به این معنی که اولویت اول گوگل برای رتبه دهی به سایتها، نسخه موبایل، و اولویت دوم همان نسخه دسکتاپ است؛ یعنی درست برعکس چیزی که قبل از معرفی این الگوریتم شاهد آن بودیم.
چه سایتهایی تحت تاثیر الگوریتم جدید گوگل برای موبایلها قرار میگیرند؟
با اینکه الگوریتم موبایل فرست گوگل در حال حاضر بر روی همه سایتها فعال شده، اما تاثیر این الگوریتم برای همه یکسان نیست. با ورود الگوریتم جدید میتوان سایتها را به 4 گروه تقسیم کرد:
1- سایتهایی که نسخه موبایل و دسکتاپ آنها یکسان است
اگر نسخه موبایل و دسکتاپ شما یکی باشد، در این صورت تغییری در آنالیز گوگل از محتوای صفحات شما صورت نمیگیرد. پس از فعال شدن این الگوریتم، گوگل درست مانند قبل (یعنی از روی نسخه دسکتاپ شما) به سایت شما امتیار میدهد.
2- سایتهای Responsive یا واکنشگرا
الگوریتم Mobile First Index تغییری در درک گوگل از محتوای سایتهای ریسپانسیو ایجاد نمیکند، چراکه محتوای این صفحات در نسخه موبایل و دسکتاپ یکسان است و تنها نحوه نمایش آن فرق دارد. (مانند سایت زومیت)
در اینجا باید به یک نکته مهم اشاره کنیم؛ اگر سایت شما ریسپانسیو باشد ولی در دو نسخه موبایل و دسکتاپ محتوای یکسان نداشته باشد یعنی بخش مهمی از محتوا در موبایل با استفاده از CSS پنهان شده باشد، ممکن است جایگاه سایت پس از اعمال الگوریتم موبایل فرست، دستخوش تغییر شود.
سعی میکنیم با یک مثال این مفهوم را برایتان روشن کنیم. فرض کنید در نسخه دسکتاپ سایت خود صفحهای با عنوان دارید. این صفحه در عبارت «آموزش سئو رایگان» در گوگل دارای رتبه خوبی بوده است، اما زمانیکه کاربر با موبایل وارد صفحه میشود بخشهایی از محتوای آن مخفی شده و یا در دسترس نیست. زمانیکه گوگل با الگوریتم جدید خود این صفحه را بررسی میکند متوجه اهمیت این محتوا در صفحه نشده و ممکن است جایگاه شما در نتایج جستجو تغییر کند. آموزش صفر تا صد سئو به صورت کامل و حرفه ای با یک دوره رایگان مبتدی تا پیشرفته. یادگیری سئو به صورت گامبهگام در مجتمع ما برگزار می شود
3- سایتهایی که برای نسخه موبایل، طراحی و آدرس مجزایی دارند
در این شرایط، گوگل تنها محتوایی که در آدرس مجزای موبایل وجود دارد را آنالیز میکند. بنابراین میتوان گفت که پس از اعمالِ الگوریتم مخصوص موبایل، سایتهایی که از دو آدرس مختلف برای نسخه موبایل و دسکتاپ خود استفاده میکنند بیش از دو حالت قبل زیر ذرهبین گوگل قرار میگیرند.
4- داینامیک سروینگ
تا قبل از این، نسخه دسکتاپ سایتهایی که از داینامیک سروینگ استفاده میکنند، اهمیت بیشتری داشت، اما با روی کار آمدن رسمی الگوریتم Mobile First Index، گوگل از همان ابتدا به سراغ نسخه موبایل سایت شما میرود و تنها محتوای موجود در آن را آنالیز و ایندکس میکند.
چطور باید سایت خود را برای الگوریتم جدید گوگل آماده کنیم؟
حالا که گوگل نسخه موبایل سایت شما را معیار بررسی و تعیین جایگاه قرار میدهد باید استانداردهایی را در پیاده سازی آن در نظر داشته باشید. فارغ از اینکه سایت شما جزو کدام یک از 4 دسته بالا باشد، مواردی که در این جا معرفی میکنیم میتواند برای درک بهتر گوگل از نسخه موبایل شما مفید باشد.
1- محتوا، ساختار صفحات و کدهای موبایل و دسکتاپ یکسان باشد
یکسان بودن محتوای سایت در دو نسخه موبایل و دسکتاپ اقدامی است که میتواند تا حد زیادی، خیال شما را از بابت بهروزرسانیهای جدید گوگل راحت کند. یکسان بودن محتوا در نسخه موبایل و دسکتاپ به معنی رعایت این موارد است :
- یکسان بودن تگهای متا مانند عنوان و توضیحات
- نشانهگذاری استاندارد و کدهای اسکیما (Schema) در موبایل و دسکتاپ یکسان باشد
- محتوای اصلی صفحه (به جز سایدبار، فوتر و هدر) در هر دو نسخه مشابه باشند
2- توجه به محتوای قرار گرفته در فوتر و سایدبار
همانطور که میدانید نسخه موبایل سایتها به دلیل اندازه کمتر، نسبت به دسکتاپ فضای کوچکتری دارند. وقتی وارد یک سایت ریسپانسیو میشوید، بخشهایی مانند فوتر و سایدبار حذف میشوند؛ بنابراین اگر لینک مهمی در این بخشها وجود داشته باشد بعد از تمرکز گوگل بر روی نسخه موبایل طبیعتا ارزش خودشان را از دست خواهند داد.
دقت کنید که محتوای اصلی هر صفحه در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ در دسترس و قابل رویت باشند.
3- طراحی ریسپانسیو بهتر از یک نسخه موبایل مجزا است
شاید در نگاه اول گمان کنید با ارزشی که گوگل برای موبایل قائل است، بهتر است یک آدرس مجزا برای موبایل در نظر بگیرید. اما گوگل پیشنهاد میکند که اولویت اصلی شما طراحی ریسپانسیو باشد. ترتیب ارزشگذاری گوگل برای هر یک از این روشها به شرح زیر است:
اولویت اول: ریسپانسیو بودن سایت
اولویت دوم: داشتن نسخه مجزا برای موبایل یا Mobile Version
اولویت سوم: نمایش یکسان سایت در دسکتاپ و موبایل (این مورد اصلاً توصیه نمیشود)
سوالات مهم و پاسخ داده نشده در مورد الگوریتم Mobile First Index
حالا که با زیر و بم الگوریتم جدید گوگل آشنا شدید، نوبت به سوالاتی میرسد که ممکن است در بین راه برایتان پیش آمده باشد.
آیا گوگل برای موبایل، ایندکسی جداگانه در نظر گرفته است؟
عده زیادی گمان میکنند گوگل یک ایندکس برای دسکتاپ و یک ایندکس برای موبایل دارد و وقتی میخواهد سایت شما را آنالیز کند، هر دو را به کار میگیرد؛ اما از این پس، معیار اصلی برای ارزیابی محتوای سایت شما، تنها نسخه موبایل خواهد بود. بنابراین گوگل یک ایندکس دارد و آن هم ایندکس نسخه موبایل است.
از کجا بفهمیم الگوریتم ایندکس موبایل برای سایت ما فعال شده؟
جالب است بدانید که برخلاف الگوریتمهای پاندا و پنگوئن، گوگل در ابتدا الگوریتم مختص موبایل خود را تنها برای عده کمی از سایتها فعال کرد. انتشار تدریجی این بهروزرسانی به این دلیل بود که اکثر سایتها برای موبایل بهینه نبودند.
آیا گوگل نسخه موبایل را معیار رتبهدهی به سایت قرار میدهد؟
وقتی صحبت از رتبهدهی و امتیاز سایت به میان میآید، نسخه موبایل سایت شما از نسخه دسکتاپ اهمیت بیشتری پیدا میکند؛ ولی منظور ما از این جمله این نیست که نسخه دسکتاپ شما فاقد ارزش است. گوگل در مواقعی (مثلا اگر سایت شما نسخه موبایل نداشته باشد) نسخه دسکتاپ شما را برای رتبهدهی در نظر میگیرد. پس اهمیت نسخه موبایل ممکن است تحت شرایط خاص تغییر کند.
اما به طور کلی نسخه موبایل سایت شما اولویت اصلی گوگل برای تعیین رتبه است؛ بنابراین اگر در فرآیند طراحی نسخه موبایل برای سایت خود هستید، باید بدانید که نداشتن نسخه موبایل بهتر از این است که Mobile Version سایت شما ناقص باشد.
اگر سایت من نسخه موبایل نداشته باشد چطور؟
داشتن یا نداشتن نسخه موبایلی در ایندکس شدن محتوای سایت شما تاثیری ندارد. اما داشتن نسخه موبایلی یک مزیت رقابتی بوده و در رتبهبندی سئو سایت شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.
این امر به این دلیل است که نمایش صحیح در موبایل و تبلت به یک فاکتور تاثیرگذار در رتبهبندی نتایج (زمانیکه کاربر با موبایل جستجو میکند) تبدیل شده است و همانطور که پیشتر گفتیم، بیش از 55 درصد جستجوها از طریق موبایل انجام میشود.
توجه بیشتر گوگل به موبایل در آینده با Mobile First Design
چند سالی هست که مفهوم Mobile First Design به یک ترند در تبدیل شده است، در طراحی ریسپانسیو ابتدا محتوای صفحه در نسخه دسکتاپ طراحی شده و سپس در مورد نحوه نمایش آن در موبایل تدنیای این روزها لحظهای از تغییرات بزرگ باز نمیایستد، هر روز یا فناوری جدیدی به بازار ارائه میشود یا خبر ابداع یک فناوری به گوش میرسد، فناوریهایی که هر کدام میتوانند باز هم دنیای ما را بیشتر و بیشتر تغییر دهند. جالب است بدانید تغییرات هم به نوبه خود تأثیرات زیادی بر بخشی از زندگی ما میگذارند. با توجه به گسترش روز افزون استفاده کاربران تلفن های هوشمند از موتورهای جستجو، خزش Mobile First Index در اولویت کار گوگل قرار گرفته و اجرای آن می تواند جستجو در موبایل را متحول کند.
در چند سال گذشته روند رشد کاربران موبایلی گوگل را بر آن داشت که تحولی اساسی در ایندکس صفحات اینترنتی ایجاد کند و دنیای وب را هم تکان محکمی دهد. الگوریتم Mobile First Index حاصل این تحول جدی گوگل بود که تغییراتی فراگیر هم در ظاهر و هم در محتوای سایتهای اینترنتی ایجاد کرد. در این مقاله از وب24 قصد داریم الگوریتم موبایل فرست ایندکس را بررسی کنیم؛ تا پایان با ما همراه باشید.
الگوریتم Mobile First Index چیست؟
همانطور که از اسم الگوریتم Mobile First Index مشخص است، این الگوریتم گوگل معرفی شد تا نسخه موبایل وبسایتها را در اولویت ایندکس قرار دهد و رتبهبندی سایتها در نتایج جستجو را بر اساس این نسخه انجام دهد. اگر ترافیک ورودی سایتتان از رباتهای خزنده موتور جستجو را بررسی کنید، از زمان معرفی الگوریتم Mobile First Index افزایش معناداری در ترافیک رباتهای موبایلی را مشاهده خواهید کرد. همچنین میبینید صفحات کششده از سایتتان، بیشتر صفحاتی از نسخه موبایل آن هستند.
البته این الگوریتم قرار نیست تنها به نسخه موبایل سایتها توجه کرده و نسخه دسکتاپ آنها را کلاً نادیده بگیرد، بلکه نسخه موبایل را در اولویت قرار میدهد. درواقع اگر سایتی هنوز نسخه موبایل نداشته باشد، از ایندکس گوگل خارج نمیشود؛ اما نداشتن نسخه موبایل تأثیر منفی خود را بر رتبه سایت در نتایج جستجو نشان خواهد داد. علاوه بر این سایتهایی که تجربه بهتری برای کاربران موبایلی ایجاد میکنند، میتوانند رتبههای بالاتری حتی در جستجوهای دسکتاپ بدست آورند.
بیشتر بخوانید:
گوگل این تغییرات را یک شبه ایجاد نکرده است، بلکه به مرور جستجوی موبایلی را در اولویت قرار داد تا وبمسترها فرصت کافی برای تطبیق دادن سایتها با الگوریتم Mobile First Index داشته باشند. ابتدا در سال 2016 این الگوریتم جدید معرفی و بر روی برخی سایتها آزمایش شد. در اوایل سال 2018 الگوریتم گسترش پیدا کرد تا آنجا که در اواخر همین سال نیمی از سایتهایی که گوگل خزش میکرد، شامل الگوریتم Mobile First Index شدند. پس از آن در اواسط سال 2019 گوگل تصمیم گرفت این الگوریتم را به صورت پیشفرض برای همه سایتهایی که تازه راهاندازی میشدند، اجرا کند. در سال 2010 گوگل اعلام کرد 70 درصد سایتهای اینترنتی شامل این الگوریتم جدید شدهاند و تا سپتامبر همین سال همه سایتها با این الگوریتم سنجش میشوند. همهگیری ویروس کرونا اما برنامههای گوگل را کمی به عقب انداخت تا در ماه مارچ سال 2021 استفاده آزمایشی از الگوریتم Mobile First Index برای همه سایتها شروع شود.
علت ایجاد الگوریتم Mobile First Index توسط گوگل
در سالهای اخیر استفاده از گوشیهای هوشمند روزبهروز گسترش یافته و به دنبال آن استفاده از این گوشیها برای گشت و گذار در اینترنت هم افزایش پیدا کرده است، از این رو گوگل افزایش شدیدی در تعداد کاربرانی که با گوشیهای موبایل به جستجو در آن میپردازند، مشاهده کرد. گوگل همواره مهمترین دغدغه خود را بهبود تجربه کاربران از جستجو در آن میداند، این دغدغه برآورده نمیشود مگر اینکه سایتهای معرفیشده در نتایج جستجوی گوگل بتوانند خوبی ایجاد کنند.
به همین دلیل گوگل بر کاربرپسند بودن سایتها تاکید زیادی دارد و از آنجا که در سالهای اخیر تعداد جستجوهای موبایلی در حال پیشی گرفتن از جستجوهای دسکتاپ بود، الگوریتم Mobile First Index را معرفی کرد تا همراه با تغییر رفتار کاربران، تغییر کند و به نیازهای آنها پاسخ دهد.
تاثیر الگوریتم Mobile First Index بر سئو سایت
ممکن است فکر کنید طبق الگوریتم Mobile First Index نسخه موبایل وبسایت شما نسبت به نسخه دسکتاپ آن برتری پیدا میکند. اما توجه داشته باشید که اگر نسخههای موبایل و دسکتاپ سایت شما در یک سطح قرار داشته باشند (یعنی از یک طراحی واکنشگرا در آن استفاده کرده و همچنین محتوای آن را برای گوشیهای موبایل بهینه کرده باشید)، تفاوت چندانی بین عملکرد سایت در نتایج جستجوی موبایل و دسکتاپ مشاهده نخواهید کرد.
البته تا قبل از ارائه این الگوریتم معمولاً سایتها به نسخه دسکتاپ خود توجه بیشتری نشان میدادند و روی سئوی آن کار خیلی بیشتری انجام میدادند. در واقع نسخه دسکتاپ همواره محتوای کاملتری داشت، از اسکیماهای کاملی برخوردار بود، در آن به کار میرفت و بکلینکهای زیادی برای این نسخه از وبسایت ساخته میشد. در حالی که نسخه موبایل محتوای کمتری داشت، از اسکیماهای چندانی برخوردار نبود و معمولاً لینک زیادی هم به صفحات آنها داده نمیشد.
اما الگوریتم موبایل فرست ایندکس یک تحول در نگاه گوگل به محتوای سایتها و اولویت خزش و ایندکس نسخههای موبایل یا دسکتاپ ایجاد کرد. تا قبل از ارائه الگوریتم Mobile First Index اولویت ایندکس صفحات سایت با نسخه دسکتاپ بود و نسخه موبایل تنها به عنوان یک جایگزین در برخی شرایط خاص مطرح میشد. اما پس از ارائه این الگوریتم شرایط تفاوت زیادی پیدا کرد. نسخه موبایل در اولویت قرار گرفت و باعث شد سایتها نهتنها نسخه موبایل را تقویت کنند بلکه آن را در اولویت فعالیتهای سئوی خود قرار دهند.
روش مناسب طراحی سایت برای الگوریتم Mobile First Index
برای بهینهسازی طراحی سایت بر اساس الگوریتم Mobile First Index باید به شکلی سایت خود را طراحی کنید که کلیه المانهای صفحات سایت در نسخه موبایل به خوبی نمایش داده شود. از آنجا که صفحه گوشی کوچکتر از صفحه کامپیوتر یا لپتاپ است، باید راه حلی برای نمایش المانها در گوشی موبایل در نظر بگیرید که کاربران موبایلی نیاز به اسکرول کردن صفحه به چپ و راست نداشته باشند.
اما روش دیگری که بیشتر مرسوم است استفاده از طراحی سایت واکنشگرا یا ریسپانسیو است. در سایتهای واکنشگرا، کدهای html صفحه به شکلی بهینه میشوند که مناسب نمایش در گوشیهای موبایل هم باشند. در این روش نیازی به استفاده از یک زیر دامنه برای موبایلها نیست، بلکه نسخه موبایل سایت روی دامنه اصلی قرار گرفته و وقتی کاربری با گوشی موبایل به سایت سر میزند، به طور خودکار نسخه موبایلی را مشاهده خواهد کرد.
خوب است بدانید، هنگام طراحی وب سایت استفاده از یا صفحات موبایلی پر شتاب که باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب در گوشیهای تلفن همراه میشود هم میتواند به ارتقای ایندکس موبایل کمک کند. همچنین رعایت استانداردهای میتواند در افزایش سرعت لود صفحات تاثیر بسیاری داشته باشد. وب اپلیکیشنهای پیشرونده وب سایتهایی هستند که قابلیتهای یک نرم افزار را دارند و میتوانند به افزایش رضایتمندی کاربران که هدف نهایی mobile first indexing است کمک کنند.
نحوه سئو سایت مطابق با الگوریتم Mobile First Index
هرچند گوگل خود اعلام کرده از دو نوع ایندکس برای نسخههای موبایل و دسکتاپ سایتها استفاده نمیکند، اما برای آنکه سایت شما بتواند در جستجوهای موبایلی هم رتبههای بالا بگیرد باید برای گوشیهای موبایل بهینهسازی شود. در این قسمت به بررسی نحوه سئو سایت مطابق با الگوریتم Mobile First Index میپردازیم:
از تگهای متای یکسان در فایل robot.txt هر دو نسخه استفاده کنید: در قدم اول باید صفحات سایت شما در دسترس خزندههای گوگل باشند تا بتوانند آنها را اجرا کرده و خزش کنند. اگر برای نسخههای موبایل و دسکتاپ سایت خود تگهای متای متفاوت (به مخصوص و نوفالو) استفاده کنید، با فعال شدن الگوریتم Mobile First Index روی سایت شما، خزندههای موتور جستجو ممکن است نتوانند صفحات آن را به خوبی خزش و ایندکس کنند.
محتوای اصلی سایت را به صورت تعاملی بارگذاری نکنید: خزندههای گوگل تمایلی به بارگیری محتواهای تعاملی ندارند. در صورتی که محتوای اصلی سایت شما چنین حالتی داشته باشند، احتمالاً خزش نمیشوند.
از محتوای یکسان برای نسخه موبایل و دسکتاپ سایت استفاده کنید: از آنجا که با فعال شدن الگوریتم Mobile First Index روی سایتتان، نسخه موبایل در اولویت ایندکس قرار میگیرد، لازم است به محتوای آن توجه بیشتری نشان دهید. اگر نسخه موبایل سایت نسبت به نسخه دسکتاپ آن محتوای کمتری دارد، حتماً به آن رسیدگی کرده و محتوا را کامل کنید. در مواردی ممکن است برخی افراد ترجیح دهند محتوای کمتری در نسخه موبایلی بگذارند تا صفحه خیلی شلوغ نشود و تجربه کاربری بهتری برای کاربران به وجود آید. با توجه به عملکرد الگوریتم Mobile First Index بهتر است به جای این کار سعی کنید چینش محتوا در صفحه را مدیریت کنید و آن را به گونهای در صفحات جایگذاری کنید که تأثیر بدی روی تجربه کاربری نگذارد.
خدمات وب24: با کد نویسی اختصاصی
تگهای هدینگ یکسان استفاده کنید: همانطور که محتوا را در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ یکسان در نظر میگیرید، بسیار مهم است که از تگهای هدینگ یکسان برای هر دوی آنها استفاده کنید.
دادههای ساختاریافته را در صفحات مناسب استفاده کنید: هنگام استفاده از دادههای ساختاریافته برای نسخه موبایل سایتتان، مراقب باشید آنها را برای صفحات درستی به کار ببرید.
مراقب جای تبلیغات در سایت باشید: حواستان باشد تبلیغاتی که روی سایتتان نمایش داده میشود، جایگاه نسخه موبایل در نتایج جستجو را خراب نکند. گوگل این روزها به موضوع تجربه کاربری اهمیت زیادی میدهد و همواره به آزاردهنده نبودن نمایش تبلیغات تاکید زیادی دارد. اگر نمیخواهید گوگل روی تبلیغات سایتتان حساس شود، حتماً به نحوه نمایش آن روی نسخه موبایل توجه داشته باشید. برای مثال نمایش تبلیغات در بالای صفحه میتواند فضای زیادی را در گوشیهای موبایل اشغال کند و این به تجربه کاربری سایت آسیب جدی میزند.
از تصاویر باکیفیت استفاده کنید: تصاویر نقش مهمی در ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای سایتتان دارند، به همین دلیل به این بخش از سایتتان توجه زیادی نشان دهید. از عکسهای با اندازه کوچک یا رزولوشن پایین در نسخه موبایل استفاده نکنید، بلکه عکسهایی باکیفیت در فرمتهای استاندارد تصاویر به کار ببرید.
از آدرس متغیر برای تصاویر و ویدئوهای سایت استفاده نکنید: گوگل نمیتواند صفحات یا منابعی از سایتها را که مرتب تغییر آدرس میدهند، پردازش و ایندکس کند. به همین دلیل مراقب باشید ویدئوها و عکسهایی که در سایت به کار میبرید، آدرس ثابتی داشته باشند.
خدمات وب24: و بهینه سازی سایت
از فرمت استاندارد برای ویدئوهای سایت استفاده کنید: در صورت استفاده از ویدئو در صفحات سایت مراقب باشید از فرمتی استفاده کنید که در گوشیهای موبایل به خوبی و باکیفیت قابل نمایش باشد. همچنین ویدئوها در صفحه باید داخل تگهای html مثل و و
ویدئو را در جای درستی از صفحه قرار دهید: برای استفاده از ویدئو در صفحات سایت باید مراقب نحوه نمایش آنها در نسخه موبایل باشید. اگر لازم باشد کاربران برای دیدن ویدئوها در گوشیهای موبایل صفحه را خیلی پایین بکشند، رتبه صفحه شما در نتایج جستجوی ویدئوها پایین میآِید.
طراحی و سئو سایت مطابق با الگوریتم Mobile First Index توسط وب 24
حتماً شما هم تاکنون متوجه اهمیت جستجوهای موبایلی در رتبه سایتتان شدهاید. الگوریتم Mobile First Index درواقع مهر پایانی بر تاکید گوگل به توجه به بهینهسازی سایتها برای گوشیهای موبایل بود. این الگوریتم در عمل همه سایتهایی که مناسب گوشیهای موبایل نبودند را کنار زد و دوران جدیدی را در طراحی سایت و سئو رقم زد.
مجموعه وب 24، با سابقه 15 ساله خود در زمینه طراحی سایت و سئو از ابتدا همراه با تغییرات این الگوریتم، طراحی سایتها را بر اساس اصول الگوریتم Mobile First Index انجام داده است؛ به شکلی که امروزه کلیه سایتهای طراحیشده توسط این شرکت به صورت ریسپانسیو برای گوشیهای موبایل در نظر گرفته میشوند. علاوه بر این سئوی سایتها هم کاملاً مطابق با اصول این الگوریتم انجام میشود. در صورتی که نیاز به اطلاعات تکمیلی در زمینه طراحی سایت و سئوی خود دارید، میتوانید با مراجعه به صفحه به تکمیل فرم بپردازید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.
جمعبندی
الگوریتم Mobile First Index برای در اولویت قراردادن ایندکس نسخه موبایل سایتها توسط گوگل ارائه شد. این الگوریتم در واقع پیامی بود برای وبمسترها تا به نسخه موبایل سایتشان توجه نشان دهمیزان استفاده از موبایل برای انجام اکثر کارهای اینترنتی و وب گردی، روز به روز در حال افزایش است و گوگل نیز بی توجه از کنار این مسئله رد نشده است. اکنون که اکثر کاربران ترجیح می دهند جستجوی خود را با گوشی انجام دهند، مطمئناً پیاده سازی یک الگوریتم برای اولویت دادن به نسخه موبایل صفحات، ایده خوبی برای افزایش رضایت کاربران است. اینجاست که الگوریتم اولویت با نسخه موبایل یا mobile first index وارد کار شد.
mobile first index به معنی این است که گوگل در وهله اول برای ایندکس و رتبه بندی از نسخه موبایل صفحه استفاده می کند. پس اگر در وبسایت خود URL های جدایی را برای موبایل و دسکتاپ در نظر گرفته اید، گوگل URL موبایل را به کاربران موبایل و URL دسکتاپ را به کاربران دسکتاپ نشان می دهد. در واقع، هدف گوگل از پیاده سازی اولویت با نسخه موبایل، پاداش دادن به وبسایت هایی است که تمام تلاش خود را می کنند، تجربه مشابهی را برای کاربران موبایل و دسکتاپ خود رقم بزنند.
آشنایی با نحوه کار گوگل فرست ایندکس و درک کامل جواب ” الگوریتم اولویت با نسخه موبایل چیست؟” باعث خواهد شد که طراحی صفحات و تغییرات فنی را با دقت بیشتری انجام دهید و از این طریق نشان بدهید که به کاربری که از سایت شما بازدید می کند، چقدر اهمیت می دهید. پس بیایید شروع کنیم:
الگوریتم اولویت با نسخه موبایل یا mobile first index چیست؟
اگر به سئو علاقمند هستید، ممکن است قبلاً اسم الگوریتم mobile first index را شنیده باشید ولی این کافی نیست. وقت آن است که آشنایی کاملی با اهمیت و نحوه کار آن داشته باشید و با پیاده سازی راهکارهای مناسب به ارتقاء رتبه صفحات وبسایت خود کمک کنید.
در گذشته، گوگل برای ایندکس صفحات وبسایت بیشتر نسخه دسکتاپ را مدنظر قرار می داد، اما افزایش روزافزون درصد استفاده از گوشی برای جستجو در وب باعث شد که گوگل تصمیمات جدیدتری در این مورد بگیرد.
کافی است به این آمار نگاه کنید تا متوجه شوید که چرا گوگل تصمیم گرفت به نسخه موبایل صفحات اهمیت بیشتری بدهد:
پس اولویت دادن به نسخه موبایل یک وبسایت و ایندکس آن قبل از نسخه دسکتاپ کار بسیار منطقی و هدفمندی است. شاید این جمله برای شما کمی گنگ و پیچیده باشید.
یک توضیح ساده: اولویت دادن به نسخه موبایل در ایندکس به این معنی است که عمدتاً از محتوای موبایل برای ایندکس و رتبه بندی صفحه استفاده شود.
- اگر سایت شما باشد، نسخه موبایل آن ایندکس می شود. نکته ای که باید در نظر داشت این است که وبسایت باید روی هر دو دستگاه (موبایل و دسکتاپ) ریسپانسیو باشد.
- اگر برای هر دو نسخه، URL های جداگانه ای در نظر گرفته اید، مثلاً (example.com برای دسکتاپ و m.example.com برای موبایل)، گوگل نسخه موبایل را به عنوان نسخه اصلی در نظر می گیرد و ابتدا آن را می خزد تا وب سایت شما را بر اساس الگوریتم mobile first index فهرست کند.
این جمله ای بود که جان مولر در جلسه آنلاین خود گفت.
به این صورت که امکان دارد یک صفحه شامل یک pdf باشد و در دسکتاپ به صورت کامل باز شوند و محتوا به صورت کامل نمایش داده شوند ولی برای موبایل اینگونه نباشد و ترتیب و اندازه آن مناسب موبایل نباشد و اسکرول آن نیز برای کاربر سخت باشد؛ ولی این صفحه با الگوریتم mobile first index ایندکس شود و رتبه خوبی هم بگیرد چون هنوز هم برای نسخه موبایل کار می کند و به تمام متن دسترسی داریم.
نکته: در نسخه موبایل بیشتر از نحوه نمایش، محتوایی که به کاربر ارائه می شود، اهمیت دارند. این محتوا باید با محتوای نسخه دسکتاپ یکی باشد و کاربر موبایل از برخی اطلاعات محروم نماند.
نگران نباشید، در ادامه کمی بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم داد.
آیا سازگاری یک صفحه با موبایل و ریسپانسیو بودن پیش نیاز الگوریتم اولویت با نسخه موبایل است؟
نخیر، صفحاتی که نسخه موبایل ندارند، می توانند ایندکس شوند چون بر روی موبایل کار می کنند. در واقع، تاکید گوگل این است که تجربه کاربری در موبایل و دسکتاپ یکی باشد.
منظور گوگل از این تجربه کاربری یکسان این است که:
- قادر به دسترسی و نمایش منابع و محتوا بر روی صفحات موبایل و دسکتاپ باشد.
- محتوای موجود در صفحات هر دو نسخه یکی باشد.
- از متا تگ های یکسانی برای هر دو نسخه استفاده شود.
- هدرهای استفاده شده در صفحه های هر دو نسخه یکی باشد.
- داده های ساختار یافته در صفحات موبایل و دسکتاپ یکسان باشد.
هشدار! طبق گفته گوگل، اگر عمداً مطالب کمتری را در نسخه موبایل قرار دهید ممکن است شاهد کاهش ترافیک باشید.
گوگل با استفاده از الگوریتم اولویت با نسخه موبایل، ابتدا مطالب موجود در نسخه موبایل را ایندکس می کند پس سازگاری محتوای هر دو نسخه با امتیاز مثبت همراه خواهد بود.
همچنین بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که اگر سایتی نسخه سازگار با موبایل نداشته باشد، نسخه دسکتاپ آن برای ایندکس استفاده می شود؛ اما فراموش نکنید که نداشتن نسخه مناسب برای موبایل می تواند روی رتبه بندی سایت تاثیر منفی بگذارد چون کاربران موبایل را از خود دور می کند – کاربرانی که تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است.
بهترین روش های بهینه سازی سایت برای الگوریتم Mobile first index
گوگل توصیه می کند اگر به دنبال این هستید که با موفقیت از مرحله ایندکس با اولویت نسخه موبایل رد شوید و در رتبه خوبی قرار بگیرید، اقدامات زیر را انجام دهید:
اطمینان از دسترسی گوگل به محتوای وبسایت
ابتدا باید مطمئن شوید که گوگل به محتوای شما دسترسی دارند و می تواند آن را رندر کند. اگر گوگل نتواند به محتوای وبسایت شما دسترسی داشته باشند، نمی تواند کاربران را به سمت صفحات سایت شما هدایت کند، برخی از نکاتی که باید برای وبسایت نسخه موبایل خود در نظر بگیرید:
- در نسخه موبایل و دسکتاپ وبسایت خود از متاتگ های یکسانی استفاده کنید. تگ های nofollow و noindex می تواند جلوی crawling و ایندکس سایت شما را بگیرد.
- گوگل قادر به دیدن محتوای است. پس در صورت استفاده از تکنیک lazy load، سعی کنید طراحی آن را طوری انجام دهید که نیاز به تعامل با کاربر نداشته باشد چون گوگل نمی تواند برای بارگیری آنها، کارهایی مثل کلیک، تایپ یا کشیدن انگشت را انجام دهد.
- اگر می خواهید گوگل URL های شما را بخزد، مطمئن باشید که با یک دستور غیر مجاز، URL خاصی را مسدود نکرده اید. در صورت لزوم، را برای هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل آپدیت کنید.
اطمینان از یکی بودن محتوا در نسخه دسکتاپ موبایل
اگر محتوای سایت موبایل شما نسبت به دسکتاپ کمتر است، سعی کنید با انجام بروزرسانی های لازم این مشکل را حل کنید چون این مهم ترین معیاری است که گوگل برای الگوریتم اولویت با نسخه موبایل در نظر گرفته است. عناوین نیز مهم هستند، استفاده از هدرهای مشابه در دو نسخه نیز ضروری است.
سعی کنید طراحی را به گونه ای انجام دهید که محتوای هر دو نسخه معادل باشند چون تقریباً ایندکس سایت شما از روی محتوای نسخه موبایل انجام می شود. به جای حذف محتوا، راهکارهایی مثل استفاده درست از فضا، انتقال محتوا به آکاردئون یا تب و … را به کار ببرید.
بررسی داده های ساختار یافته
اگر در سایت خود از داده های ساختار یافته استفاده کرده اید، مطمئن شوید که این داده ها به صورت یکسان در هر دو نسخه وجود دارند. همچنین در داده های ساختار یافته از URL های صحیحی استفاده کنید و این URL ها را در هر دو نسخه قرار دهید. برای بررسی درستی URL ها می توانید از بخش گوگل کنسول کمک بگیرید.
گوگل از این داده ها برای درک بهتر محتوا و همچنین نمایش اسنیپت صفحه در نتایج جستجو استفاده می کند. پس نقش داده های ساختار یافته در ربات ها و نرخ کلیک صفحات غیرقابل انکار است.
بررسی نحوه نمایش محتوا
اگر بتوانید اندازه و کیفیت تصاویر، نوع فونت و اندازه متن و سایر محتوا را به گونه ای تنظیم کنید که یک تجربه عالی برای کاربران دسکتاپ و موبایل رقم بخورد، امتیاز خود را از این بخش الگوریتم mobile first index خواهید گرفت. همچنین، برای محتوای بصری (تصاویر و فیلم ها) از فرمت های پشتیبانی شده استفاده کنید.
- در هر دو نسخه از image URL های یکسان استفاده کنید در غیر این صورت امکان دارد بخشی از ترافیک را از دست بدهید. همچنین برای تصاویر و ویدیوها از URL هایی استفاده نکنید که در هر بارگیری صفحه تغییر می کنند چون در این صورت گوگل نمی تواند منابع شما را به درستی پردازش و ایندکس کند.
- از متن های ALT یکسانی برای تصاویر نسخه موبایل و دسکتاپ استفاده کنید.
- از عنوان، نام فایل، توصیف و متن یکسانی برای دو نسخه استفاده کنید و همچنین از کیفیت محتوای هر دو نسخه اطمینان حاصل کنید.
- تصاویر و فیلم ها را در جایی قرار دهید که دسترسی به آنها کار راحتی باشد (مخصوصاً در نسخه موبایل) و نیازی به پیمایش بیش از حد نباشد.
عدم استفاده از فلش و پاپ آپ
پاپ آپ ها و تبلیغات بینابینی ()، کاربران را به شدت عصبانی می کنند، مخصوصاً کاربرانی که با استفاده موبایل به صفحه موردنظر مراجعه کرده اند. گوگل مدت هاست که تاکید می کند این نوع تبلیغات به شدت روی میزان رضایت کاربران تاثیر می گذارد و با جریمه همراه است.
تبلیغات بینابینی برای مواردی مثل هشدار ذخیره کوکی، تایید سن و دانلود برنامه قابل تحمل هستند. البته این یک معیار منحصر به فرد برای الگوریتم اولویت با نسخه موبایل نیست اما می توان آن را به عنوان توصیه ای برای قرار گرفتن در رتبه های برتر نتایج جستجوی موبایل در نظر گرفت.
استفاده از URL های جداگانه برای نسخه موبایل و دسکتاپ
چند نکته مهم در این زمینه:
- وضعیت صفحات خطا برای هر دو سایت یکسان باشد.
- محتوای هر دو سایت یکی باشد.
- نسخه موبایل سایت fragment URL نداشته باشد. این نوع URL ها قابل ایندکس نیستند و پس از فعال شدن صفحه برای ایندکس اولویت با نسخه موبایل، گم می شوند.
- هر دو سایت را در گوگل کنسول بررسی و تایید کنید تا مطمئن شوید که به داده ها و پیام های هر دو نسخه دسترسی دارید.
- مطمئن شوید که سایت موبایل از ظرفیت کافی برای مدیریت افزایش احتمالی نرخ خزش برخوردار است.
- از دستورالعمل های robots.txt یکسانی برای نسخه موبایل و دسکتاپ استفاده کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مراجعه کنید.
نکات مهمی که باید در مورد الگوریتم اولویت با نسخه موبایل بدانید!
- با استفاده از می توانید وضعیت ایندکس خود را بررسی کنید. اینکه آیا برای ایندکس سایت شما از الگوریتم mobile first index استفاده می شود یا نه.
- شما نمی توانید از این نوع ایندکس انصراف دهید تا برای سایت شما استفاده نشود.
- برای بررسی میزان سازگاری سایت خود با نسخه موبایل می توانید از ابزار استفاده کنید.
- هر دو نسخه باید تجربه یکسانی را برای کاربر رقم بزنند.
- سرعت صفحه بسیار مهم است.
شاید به این فکر می کنید که ارتباط سرعت با الگوریتم اولویت با نسخه موبایل چیست؟
هیچ کس نمی خواهد به بازدید از یک صفحه کند ادامه دهد به همین خاطر سرعت سایت، یک عامل مهم رتبه بندی است. طبقه گفته گری ایلیس – تحلیلگر سرویس وبسمتر ترندز، سرعت صفحه نیز در بین معیارهای ایندکس اولویت با نسخه موبایل قرار گرفته است. واقعیت این است که پایین بودن سرعت بارگیری صفحه، پتانسیل لازم برای افزایش ترافیک را از بین می برد. مخصوصاً اگر تعداد ورود و بازدید از سایت شما روز به روز در حال افزایش باشد، باید به فکر چاره ای برای بالا بردن سرعت سایت باشید:
بهترین ایده این است که از یک قدرتمند استفاده کنید.
شما با استفاده از سرور مجازی می توانید زمان لود شدن صفحات و دسترسی به محتوا را افزایش دهید و همین باعث افزایش ترافیک و نرخ تبدیل می شود. مطمئن باشید که اگر از یک سرور مجازی مناسب استفاده کنید، به سرعت متوجه تاثیر قابل توجه آن بر روی ارتقا عملکرد سایت خود خواهید شد.
در صورت تمایل می توانید به صفحه شرکت آسام سرور مراجعه کنید و با مشاهده پلن های موجود از کیفیت و قیمت مقرون به صرفه سرور های این شرکت شگفت زده شوید. انتخاب یک سرور مجازی قدرتمند، پایانی برای محدودیت ها و شروعی برای موفقیت های بزرگتر در حوزه کاری شما است.
کلام آخر
افزایش میزان استفاده از موبایل برای جستجو در اینترنت باعث شده است که گوگل وارد عمل شود و از الگوریتم اولویت با نسخه موبایل برای ایندکس سایت ها استفاده کند. برای اینکه پاداش خود را از این الگوریتم بگیرید، باید روی ارائه یک تجربه یکسان برای کاربران دسکتاپ و موبایل تمرکز کنید. ایده هایی مثل قرار دادن محتوای کمتر در نسخه موبایل با تاثیرات منفی این الگوریتم همراه خواهد بود.
از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هر گونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.
ند و حتی آن را بیشتر از نسخه دسکتاپ مورد توجه قرار دهند. هنگام بررسی وب سایت خود در برابر mobile first indexing باید سه نکته را در نظر بگیریم نخست اینکه آیا وب سایت من ریسپانسیو است؟ دوم اینکه نسخه تلفن همراه برای وب سایت من کاربرد دارد یا خیر؟ و سوم اینکه کاربران تلفن همراه به راحتی به وب سایتتان دسترسی دارند و یا خیر؟جوابهای شما به این پرسش ها تاثیر مستقیمی در رتبه سایت تان خواهد داشت.
صمیم گیری میشود ولی در Mobile First ابتدا نسخه موبایل به صورت کامل طراحی شده و در نسخه تبلت و دسکتاپ بخشهایی به آن اضافه میشود.
مفهوم Mobile First Design از آنجایی نشأت میگیرد که دستگاه موبایل به دلیل سایز صفحه نمایش خود، نیاز به طراحی جداگانه و انحصاری دارد. بنابراین اگر بخواهیم تجربه خوبی را برای کاربران موبایلی ایجاد کنیم، باید در امر طراحی هم، نسخه موبایل را در اولویت قرار دهیم.
یک نتیجه گیری عاقلانه!
اگر میخواهید سایت شما در فضای وب طعم موفقیت را بچشد، طوری که از نظر گوگل هم سایت خوبی به حساب بیاید، باید مطابق با رفتار و نیاز کاربران خود پیش بروید. اما تنها به این نکته اکتفا نکنید!
چراکه حتی رفتار مخاطب شما هم با سرعت سرسام آوری در حال تغییر است. پس چه بهتر که نیم نگاهی هم به آیندهای نه چندان دور داشته باشید؛ الگوریتم Mobile First Index اولین خشت امپراطوری جدید فضای وب خواهد بود.