انواع فیلتر کمپرسور مناسب برای کمپرسور هوا

فیلتر کمپرسور تک کاره

فیلتر کمپرسور تک کاره شامل یک رگلاتور مخصوص است که فشار هوا را تنظیم می کند. در بخش دیگر آن مخزنی اجرا شده است که برای تجمع رطوبت اضافی بسیار عالی است این مخزن گرد و غبار را نیز جذب می شود. بخش دیگری وجود دارد که به عنوان درجه شناخته می شود و میزان فشار هوا را نمایش می دهد. فیلتر کمپرسور تک کاره مناسب برای کمپرسورهای هوا است و هوای آلوده را نگهداری کرده و آن را فیلتر می کند به این ترتیب تنظیم بر اساس شیلنگ مخصوصی صورت می گیرد.

فیلتر کمپرسور باد

حتماً نام فیلتر کمپرسور باد به گوشتان خورده است. این مدل از فیلترها برای دستگاه کمپرسور دو قلو مناسب است و به طور کلی دو بخش مشخص دارد. یک بخش آن روی قطعه قرار می گیرد و وظیفه دارد که هوا و ذرات معلق آن را فیلتر نماید. بخش دوم آن برای تزریق روغن مورد نیاز به بخش هوای خروجی است. این کار باعث می شود که قطعات کمتر دچار سایش شوند و در نهایت به عمر و کارایی بیشتر دستگاه کمک زیادی می کند.

این مدل از فیلترها وظیفه دارند که تزریق روغن را به خوبی انجام دهند. پس از محیط پروژه شما به صورتی است که فعالیت رنگ کاری در آن اجرا می شود فیلتر کمپرسور باد هرگز انتخاب خوبی نخواهد بود و حتی سبب خسارت بسیار زیادی می شود. در صورتی که مجبور به استفاده از فیلتر کمپرسور باد برای پروژه های رنگ کاری هستید می توانید این دستگاه را بدون روغن استفاده کنید به این ترتیب مشکلی در راستای تنظیم و فیلتراسیون ایجاد نمی شود.

فیلتر کمپرسور پیستوله

فیلتر کوچکی به نام سیستول وجود دارد که برای کمپرسور پیستوله استفاده می شود. سایز این فیلتر بسیار کوچک است قیمت ارزانی دارد. این قطعه دقیقاً در بخشی قرار می گیرد که قرار است هوا از آن وارد پیستوله شود. وظیفه فیلتر این است که هوا و ذرات معلق را به صورت اصولی فیلتر نماید و برای رطوبت زدایی نیز انتخاب بسیار عالی محسوب می شود.

اگر هوا و رطوبت وارد کمپرسور شود چه می شود؟

در صورتی که هوای آلوده وارد کمپرسور شود و یا مقدار رطوبت و گرد و غبار داخل کمپرسور به حد قابل توجهی برسد، عملکرد دستگاه تغییر می کند.

بگذارید یک مثال بزنیم. فرض کنید که شما از پیستوله رنگ استفاده می شود . در گام اول که ذرات معلق از طریق پیستوله وارد سطح می شود، چیز زیادی مشخص نمی شود اما هرچه عملیات رنگ کاری روی سطح گسترده تر شود مشاهده می کنید که کار یک دست نیست و ذرات مزاحم به سادگی قابل تشخیص هستند. مثلاً خاک و یا حباب هایی روی سطح کار دیده می شود و کیفیت و ظرافت کار را زیر سوال می برد. حال اگر یک فیلتر کمپرسور مخصوص در قسمت خروجی پیستوله قرار بگیرد مانع از ورود ذرات مزاحم روی سطح می شود.

فیلترها مسئول جداسازی روغن و گرد و غبار هستند. هر فیلتر می بایست بتواند 5 میکرون یا بیشتر زا جداسازی نماید. در صورتی که در تعویض فیلترها سهل انگاری کنید افت کارایی کمپرسور ایجاد می شود.

برخی از فیلترهای کمپرسور هستند که در هر یک متر مکعب می توانند به میزان 140 میلیون ذره جامد را جداسازی نمایند. در واقع وقتی جلوی ذرات گرفته نشود خاصیت اسیدی ایجاد می شود و لوله دچار پوسیدگی و مسدودیت می شود.

در صنعت از فیلترهایی استفاده می شود که بتوانند تا 01/0 ppm را پوشش دهند. سایز فیلتر نیز بسیار مهم است یعنی سایز فیلتر نباید به صورتی باشد که گرد و غبار از آن خارج شود.

مدل های متنوعی از انواع فیلتر کمپرسور وجود دارد که با هم بررسی می کنیم:

  1. پری فیلترها: این فیلترها می توانند ذرات درشت روغن را در هوای فشرده حذف نمایند. این فیلتر از نظر نفوذ پذیری در وضعیت کمتر از 0.1 میکرون را ساپورت می کند.
  2.  فاینال فیلتر: این فیلترها برای ذرات درشت روغن بوده و قابلیت این را دارد که نفوذپذیری کمتر از 0.003 میکرون را حذف کند.
  3.   داست فیلتر: این فیلترها مخصوص ذراتی هستند که با افزایش دمای بخار آب ایجاد می شوند و در نهایت سبب آسیب به دستگاه می شوند. این فیلترها به صورتی کار می کند که در ابتدا هوای مورد نظر را خشک کرده و سپس میزان بخار آن را نیز جذب می کند.
  4.  فیلتر سپراتور: این فیلتر در کمپرسورهای هوا استفاده می شود و خنک سازی از طریق تزریق روغن به داخل هواساز صورت می گیرد. پس از این امر نیاز به جداسازی روغن از هوا دارد.
  5. میکروفیلتر: این مدل از فیلترها برای ذرات میکرو یعنی بسیار ریز و ذره بینی مناسب هستند. این فیلترها کارایی بالایی دارند و برای حذف کامل ذرات جامد و بخار و روغن و حتی طعم و بو از هوا استفاده می شوند و در سه سبک اولیه و ثانویه و سیلیکونی به عرضه شده اند.

امروزه از هوای فشرده زیادی در صنایع مختلف استفاده می شود و نیاز به هوایی است که پاک و بدون هیچ ذره روغن و گرد و بخار باشد. میکروفیلتر کمپرسور در ردیف فیلترهای مخصوص کمپرسور باد قرار گرفته است و می تواند عملیات جداسازی گرد و غبار را به خوبی انجام دهد.

در مورد فیلتر کمپرسور باید گفت که مدل های معمولی فقط می توانند ذرات بزرگ را حذف کنند این در حالی است که نیاز به فیلتری است که بتواند ریزترین ذرات را نیز حذف نماید. میکروفیلتر کمپرسور دقیقاً در همین بخش قرار گرفته است و خاصیت جذب بسیار بالایی دارد به طوری که برای بسیاری از صنایع استفاده می شود و ساختار کاملاً ایمن و درجه یکی برای آن دیده می شود. این فیلترها بر اساس سطح فشار و دما و تراکم کاربرد دارند.

این فیلترها توانایی جذب ذرات گرد و غبار های ریز را دارند و از دو سبک فیلتر و پوسته تشکیل شده اند و بخش المنت میکرو فیلتر به سادگی تعویض می شود.

اجزای تشکیل دهنده میکرو فیلتر کمپرسور

خوب است در مورد اجزای تشکیل دهنده میکروفیلترها ها بدانیم. یکی از قسمت های مهم این محصول گیج است. گیج ها نشان دهنده مدت زمان تعویض المنت بخش داخلی میکروفیلتر هستند. بخش دیگر رزوه های ورودی و خروجی برای هوای فشرده است به داخل میکروفیلتر قرار می گیرد سایز آن بین 1/2 الی 3 اینچ است. این بخش بر اساس ظرفیت هوای عبوری میکروفیلتر متغیر خواهد بود.

بخش سوم مربوط به میکروفیلتر هایی است که برای تخلیه رطوبت استفاده می شود و دارای شیر برقی تایمردار هستند.

کاربرد میکروفیلترهای کمپرسور

در مورد کاربرد میکرو فیلتر کمپرسور باید گفت که این محصول به طور کلی برای جلوگیری در ورود انواع آلاینده ها به داخل دستگاه کاربرد دارند.

مثلاً آلاینده های اتمسفریک که به صورت معمول در محیط های صنعتی وجود دارند. این آلاینده ها ریز هستند و نیاز به فیلتر قوی برای عدم ورود آنها است. دسته دوم میکروارگانیسم های محیطی هستند که در کمپرسور مشکلات زیادی ایجاد می کند. در واقع فیلتر کمپرسور سبب می شود که باکتری و ویروس به داخل دستگاه نروند.

فیلتر کربن و میکروبیولوژی چیست؟

فیلتر کربن اکتیو از دیگر مواردی است که از صنعت استفاده می شود. معمولاً روغن بر اساس افزایش دما در کمپرسور دچار تبخیر می شود و از واحد هواساز تخلیه می شود و در نهایت از واحد میکرو فیلتر نیز عبور می کند. برای اینکه بخارات روغن و بوی نامطبوع در کمپرسور از بین برود از فیلترهای زغالی استفاده می شود که می توانند کربن های اکتیو را جذب نمایند. فیلتر کربن اکتیو بعد از واحد میکروفیلتر نصب می شود و نقش کمک کننده دارد. در واحدهای صنعتی بسیار دقیق این مدل از فیلترها اهمیت زیادی دارن.

در نهایت نوع دیگری فیلتر وجود دارد که به صورت غشا یا ممبران است و در صنایع دارویی از آن استفاده می شود. این فیلتر می تواند 100 درصد ذرات ناخالص را حذف نماید و کیفیت آن بی نظیر است.

برای جداسازی روغن از هوا نیاز به فیلتر سپراتور است. این فیلترها بر اساس جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته و اجرا شده اند و کیفیت بسیار عالی برای آنها تعریف شده است.

خرید فیلتر کمپرسور به صورت اینترنتی

شما می توانید انواع فیلترهای موجود در سایت را مشاهده کنید و طبق نیاز خود اقدام به خرید نمایید. دقت کنید که در سبک های متنوعی عرضه می شود و میزان کارایی هر یک با نوع دیگر فرق دارد. در خرید اینترنتی دست شما در انتخاب باز است و توضیحاتی در مورد هر محصول در اختیار شما قرار می گیرد تا انتخاب بهتری داشته باشید. عمر فیلتر بر اساس کیفیت و میزان استفاده از آن مشخص می شود برخی از فیلترها عمر طولانی تری دارند و برخی زودتر نیاز به تعویض دارند پس باید بتوانید محصولی دقیقاً مناسب با سطح پروژه خود خریداری کنید تا هم استفاده  از آن نمایید و هم کیفیت آن را بسنجید.