اجتماعی

دانش‌آموزان برای آزمون نهایی کتب کمک آموزشی نخوانند/ تنها از کتاب درسی سوال می‌آید

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ضمانت می‌کنم مبنای طراحی سوالات آزمون‌های نهایی صرفا کتاب درسی است لذا نیازی برای استفاده از کتب کمک درسی و یا موسسات کمک آموزشی نیست؛ به دانش‌آموزان توصیه کرد به جای آنکه صرفا به کلیدواژه‌های مهم و نکات مهم کتاب را بخوانند، مفاهیم کتاب را خوب یاد بگیرند چرا که در آزمون نهایی یادگیری و فهم دانش آموز مبنای سوال و ارزشیابی قرار می‌گیرد.

به گزارش دوران خبر، محسن زارعی در پاسخ به اینکه امتحانات نهایی سخت خواهد بود و یا آسان؟ گفت: اینکه دانش آموزان الزاما در محل تحصیل و مدرسه خودشان آزمون را نمی‌دهند خودش ممکن است شبهه سختی امتحان را به ذهن متبادر کند اما مدرسه‌ای که امتحانات نهایی برپا خواهد شد همانند سایر مدارس است و کادر و عوامل اجرایی نیز معلمان هستند لذا تغییر فضا و کادر مدرسه ممکن است رخ دهد اما سعی بر این است که محل آزمون،محلی باشد که علاوه بر ایجاد آرامش برای دانش آموزان، فضای استاندارد لازم از لحاظ نور کافی، تهویه گرما و سرمایش مناسب، و صندلی مناسب و … تعبیه شود تا دانش آموزان در کمال آرامش آزمون بدهند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه طراحی آزمون به صورت هماهنگ کشوری خواهد بود یادآور شد: در آزمونهای داخلی معلمان طراحی سوالات امتحانی را بر عهده دارند  که دانش آموزان با این شیوه طراحی آشنا هستند و از این نظر که با این شیوه طراحی سوال انس گرفته‌اند احساس راحت‌تری دارند لذا مشخص است که امتحان نهایی بدلیل آنکه برایشان ناشناخته است ، بپرسند چه نوع سوالی در امتحان خواهد آمد و این خود ایجاد استرس و نگرانی می کند که بخشی از این نگرانی طبیعی است.

زارعی در ادامه گفت: این تضمین را می‌دهم که مبنای طراحی سوالات آزمون، کتاب درسی است. طراحان آزمونها مکلفند در چارچوب کتاب درسی سوال طراحی کنند و خارج از کتابها سوالی طرح نخواهد شد؛چرا که کتاب درسی در سراسر کشور مبنای تدریس معلمان است لذا نیازی نیست  دانش آموزان به کتابهای کمک آموزشی و یا موسسات کمک آموزشی و غیر کلاس درسی خود مراجعه کرده و یا معلم خصوصی بگیرند.

وی در ادامه به دانش‌آموزان توصیه کرد به جای آنکه صرفا به کلیدواژه‌های مهم و نکات مهم کتاب پرداخته و تنها آنها را بخوانند، مفاهیم کتاب را یاد بگیرند چرا که در آزمون نهایی یادگیری و فهم دانش آموز مبنای سوال و ارزشیابی است؛ به عبارت دیگر اگر دانش آموزی مطالب کتاب را خوب بیاموزد، به راحتی از پس سوالات نهایی برخواهد آمد. این در حالیست که سوالات در سطح کتاب درسی و رده سنی دانش آموزان طراحی می شود. 

زارعی همچنین از معلمان خواست تا حتما در تدریس خود یادگیری را مبنای عمل قرار دهند و در آزمون‌های داخلی نیز صرفا به سطح دانش بسنده نکرده و تنها کلیدواژه‌ها را نپرسند بلکه سطحی بالاتر که همانا یادگیری و فهم است را ملاک پرسش‌های خود قرار دهند؛ رعایت این نکات می‌تواند موفقیت در آزمونهای نهایی را برای دانش آموزان در پی داشته باشد.

ادامه دارد

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.