علمی و پزشکی

عادت‌های رایجی که پیرتان می‌کند

آنچه می خوریم، میزان تحرک، خلق و خو و شخصیت ما همگی بر سرعت پیری ما تأثیر می گذارند. حتی هر تصمیمی که به صورت روزانه می گیریم می تواند سن بیولوژیکی بدن ما را کاهش یا افزایش دهد، با این حال بسیاری از ما این موارد را نادیده می گیریم.

مشکلات حافظه، چین و چروک، تحلیل عضلانی، سفت شدن پوست و کبودی از علائم پیری هستند. طبیعی است که با دیدن این علائم نگران کننده دچار وحشت شوید و به سراغ محصولات بهداشتی ضد پیری بروید تا بتوانید این روند را معکوس کنید.

رعایت عادات روزانه می تواند روند پیری را تا حدودی کند کرده و طول عمر ما را افزایش دهد. قبل از تمرکز روی چیزهایی که می توانند روند پیری را کند کنند، سعی کنید آنها را حذف کنید.

کم تحرکی یکی از عوامل موثر در کاهش امید به زندگی و داشتن عمر کوتاه است. در اینجا 10 عادتی وجود دارد که می تواند روند پیری را افزایش دهد:

1- تمام روز نشستن

خطر نشستن در طول روز و کم تحرکی در واقع انسان را می کشد. از افزایش خطر بیماری های مزمن گرفته تا سایر بیماری ها، فرد در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان ها، فشار خون بالا، چاقی، افسردگی و اضطراب است. شکی نیست که این عادات سمی باعث می شود که ما سریعتر پیر شویم.

بشین

2- خوردن غذاهای ناسالم

غذاهای سرشار از چربی های اشباع شده، کلسترول بد، قند و سدیم می توانند التهاب را در بدن افزایش دهند. پیری به عنوان یک بیماری التهابی مزمن در نظر گرفته می شود که می تواند با خوردن غذاهای ناسالم تسریع شود.

3- نخندید

اگر به اندازه کافی نمی خندید، سعی کنید یک برنامه خنده دار یا یک برنامه کمدی تماشا کنید. زیرا نخندیدن به اندازه کافی منجر به تجمع استرس می شود و این می تواند ظرفیت سلول های بدن شما را برای مبارزه با عفونت کاهش دهد. خنده باعث ترشح هورمون های شادی می شود و احساس خوشبختی را تقویت می کند.

4- در خانه ماندن

یکی دیگر از عواملی که روند پیری را تسریع می کند، ماندن در خانه است. پس وقت آن است که کفش های خود را بپوشید و فعالیت بدنی انجام دهید. بدانید که ماندن منظم در خانه علاوه بر تسریع روند پیری، می تواند بر سلامت روان شما نیز تاثیر بگذارد.

5- کم خوابی

به قیمت بالا رفتن سن، برای تماشای فیلم یا کار تا نیمه شب بیدار نمانید. بر اساس یک مطالعه، تنها یک شب نخوابیدن مناسب می‌تواند سلول‌های بدن بزرگسالان را سریع‌تر پیر کند. پس خوب بخوابید تا جوان بمانید.

6- بی هدفی در زندگی

نداشتن جهت یا هدف و انگیزه در زنگ زدن یکی دیگر از مواردی است که می تواند شما را افسرده کند و عاملی برای تسریع پیری باشد.

7- سیگار و الکل

مصرف الکل یا سیگار از دیگر عواملی هستند که پیری را تسریع می کنند. در حالی که اینها ممکن است به شما شادی یا هیجان موقتی بدهد، باید بدانید که در واقع سال‌های عمر شما را می‌دزدند و کوتاه می‌کنند.

8- نورهای مصنوعی

طبق مطالعات انجام شده، نورهای مصنوعی ساطع شده از گوشی های هوشمند و صفحه نمایش (مانند تلویزیون، مانیتور و…) پیری را تسریع کرده و طول عمر را کاهش می دهد. بر اساس یک مطالعه، “نور آبی” در صفحه نمایش کامپیوتر و گوشی های هوشمند باعث پیری زودرس می شود.

نور آبی

9 – میدان الکترومغناطیسی

گفته می شود تابش میدان الکترومغناطیسی از نسل پنجم تلفن های همراه (5G) بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد.

10- آلودگی محیط زیست

آلودگی محیط زیست و قرار گرفتن در معرض برخی مواد از دیگر عوامل پیری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید