اقتصادی

هرگونه سیاست‌ورزی، مقررات‌گذاری و سامان‌دهی فضای مجازی باید با اراده قاطبه مردم هم‌سو باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی، طی پیامی با تبریک «روز ملی فنّاوری اطلاعات»گفت: باور دارم که «فضای مجازی» در حال حاضر به یکی از فضاهای مهم زیست اجتماعی، فرهنگی و کارآفرینی تبدیل شده است. از این رو سیاست‌گذاری، مقررات‌گذاری و ساماندهی این فضا از سوی حاکمیت بایستی با خواست و اراده قاطبه مردم همسو و همگام باشد تا مصالح همه ذی‌نفعان، توامان باشد.

به گزارش دوران خبر، متن پیام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به جوانان خلاق حوزۀ فناوری اطلاعات

«باور دارم که« فضای مجازی »در حال حاضر به یکی از فضاهای مهم زیست اجتماعی، فرهنگی و کارآف از این رو سیاست‌گذاری، مقررات‌گذاری و ساماندهی این فضا از سوی حاکمیت بایستی با خواست و اراده قاطبه مردم همسو و همگام تا مصالح همه ذی‌نفعان، توامان خواهد بود. در پیام دکتر قالیباف خطاب به جوانان خلاق حوزۀ فناوری اطلاعات به مناسبت روز ملی فناوری اطلاعات آمده است

صمیمانه‌ترین سلام و درود خود را به همه خواهران و برادران جوان، پرتلاش، پرانگیزه و نخبۀ کشور در حوزۀ فناوری اطلاعات می‌فرستم و با افتخار از این فرصت، برای بیانی که در راه اعتلای ایران عزیزمان می‌دانم، استفاده می‌کنم.

سخت است که در عصر حاضر، از اقتصاد، فرهنگ، رفاه، جامعه و سیاست صحبت کنیم و نقش و تاثیر بی‌بدیل را داشته باشیم اگر در هر کدام از این بخش‌ها کارآمدی وجود دارد، اصلی‌ترین دلیل آن، کاربست‌ها و ابزارهای فنّاوری اطلاعات در حکمرانی است و اگر خلل و نقصی باشد، ردپای کم‌توجهی و غفلت از حضور و بکارگیری فنّاوری اطلاعات را در آن عرصه مشاهده می‌کنیم.

فناوری اطلاعات، به عرصۀ عناوین خاص، که ویژگی‌های آن از شئون زندگی فردی و اجتماعی آحاد جامعه را در بر می‌گیرند و از ابزارها و راه‌کارهای فناورانه استفاده می‌کنند، جزء لاینفکی از سبک زندگی امروز جوامع بشری هستند و قطعاً با استفادۀ صحیح از راه‌کارها بر می‌شوند. فناوری اطلاعات و ارتباطات، می‌توان راه توسعه را کوتاه کرد. نانکه بارها به این نکته اشاره کرده‌ام و مجدداً در این فرصت شناسایی می‌کنم. تحول در حکمرانی و توسعه اصول و مؤلفه‌های آن از جمله «هوشمندسازی»، «شفاف‌سازی»، «مردمی‌سازی» و «کارآمدسازی» برای نیل به «حکمرانی خوب»، پایه ارتقاء و سرعت گرفتن پیشرفت کشور و کلید رشد و توسعه همهجانبه است. همه چیز با الکترونیکی شدن دولت و تلاش‌ها، کشف و نوآوری‌های فعالان این حوزه برای نیل به اهدا است.

حل مشکلات امروز کشور، ویژه در حوزه اقتصاد وابسته به فنّاوری اطلاعات و حضور پای‌کارهای تحقیقاتی و فعالان این حوزه است، چرا که این حوزه از فناوری‌های روزگار ما، به‌عنوان عامل تحرّک و پیشران سایر حوزه‌ها شناخته می‌شود. اما این موتور قدرتمند هنوز در کشور ما، منشأ ایجاد تحول چشمگیر در بخش تجارت و اقتصاد و کاهش هزینه‌های تولید عمل و دستیابی به این مهم را در پرتو فضاسازی مناسب برای حضور فعالان بخش خصوصی و هدایت مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاه‌های کشور با کاربردی کردن طرحهای علمی-پژوهشی، قابل اجرا می‌دانم، به آن شرطی که دولت در جایگاه سیاستگذاری و تنظیم‌گری و تثبیت راه‌کارهای حفظ نیروهای کارآمد و متخصص، نقش‌آفرینی و فرصت را برای این جامعۀ تخصصی ارزشمند، بیش از پیش ساخته شود.

موضوع بسیار مهم دیگر، جستجوی امنیت زیرساخت‌ها، سامانه‌ها و پایگاه‌های داده‌ای به عنوان دارایی‌ها و سرمایه‌های ارزشمند کشور است که در برخی موارد، برخی از آن‌ها از دشمنان این مرز و بوم گرفته می‌شوند. از این رو، به امن‌سازی زیرساخت‌ها و خدمات ارائه بر روی فنّاوری اطلاعات، ویژه تسریع در تکمیل و راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» از جمله انتظارات مهم دستگاه‌های اجرایی کشور، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به عنوان معمار این شبکه و بخش خصوصی توجه کنید. عنوان مجری و ارائه کننده زیرساخت، خدمات و ابزار آن است.

به جدّ معتقدم که مزیت ما در حوزه فنّاوری اطلاعات کشور، جوانان و پژوهشگران فعال این حوزه است. حضور آنان را باید قدر دانست و از دانش و مهارت آنان بهره برد و اجازه نداد سرمایه‌هایی را که برای این ملت ذخیره شده‌اند، شرکت‌ها، سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی اروپایی و آمریکایی به تاراج برند. از این رو، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فن‌آوری اطلاعات و توسعه همکاری مراکز تولیدی و صنعتی با مراکز دانشگاهی، ارائه‌کننده رشته‌های مربوط به فن‌آوری اطلاعات بایستی با توجه به توسعه و توسعه قرار گرفتن.

اینجانب به عنوان نماینده مردم و مجلس شورای اسلامی، دارم که «فضای مجازی» در حال حاضر به یکی از فضاهای مهم زیست اجتماعی، فرهنگی و کارآفرینی تبدیل شده است. از این رو سیاست‌گذاری، مقررات‌گذاری و ساماندهی این فضا از سوی حاکمیت بایستی با خواست و اراده قاطبه مردم همسو و همگام تا مصالح همه ذی‌نفعان، توامان خواهد بود.

مجلس شورای اسلامی با قریب به دو سال بررسی‌های کارشناسی و جلسه با متخصصان و کارآفرینان حوزۀ دانش‌بنیان، سال گذشته قانون جهش تولید دانش‌بنیان را می‌توان قبول کرد تا با نظر گرفتن 11 هزار میلیارد تومان در سال جاری و با رفع مشکلات پیش‌روی خلق‌وخو. طوسع این کسب و کارها، خدمت تاریخ ساز به زیست بوم فناوری کشور ارائه شده باشد. در این قانون، کمک به استارتاپ‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان و فراهم کردن زمین‌های فعالیت‌ها. در این قانون، حمایت‌هایی مانند تسریع در پرداخت تسهیلات مالی دستگاه‌های اجرایی به شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش سرمایۀ صندوق‌های نوآوری و شکوفایی و توسعۀ فعالیت‌های بانک‌ها در این حوزه، فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای اجرایی مازاد بر دستگاه‌های اجرایی است. شرکت‌های دانش‌بنیان، خرید خارج از فرآیند قانون مناقصات محصولات دانش‌بنیان در مواردی هستند که برای اولین بار در کشور ساخته شده‌اند و همچنین مشوق‌های مالیاتی لازم پیش‌بینی می‌شود و به اختلافات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان در شعبه‌های قضایی دادگاه‌ها با راهبری قضائیه نیز تبدیل می‌شود. . با توجه به اهتمام ویژۀ دولت محترم بر محقق ساختن تمامی اعضای این قانون، امیدوارم در آینده‌ای نزدیک

مجلس متر اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این دوره، با توجه به این حوزۀ اثرگذار، می‌توانند با تصمیم‌گیری قوانینی و رفع موانعی که با اصلاح قوانین جاری کشور امکان‌پذیر باشد، زمین‌های رشد بالا و دستیابی به قله‌های پیشرفت در این عرصه را فراهم کنند. سازند.

من به همۀ فعّالان جوان، خلاق و توانمند عرصۀ فناوری می‌کنم، ما همۀ توانمندی خود را برای زمینه‌سازی فعالیت‌هایی که به کار گرفته‌شده‌ایم و به‌کار برداشت‌شده، اکنون نوبت شماست که با جدیت و تلاش، همۀ توان بالای خود را به کار می‌گیرید. بمانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرده و پیشرفت ایران عزیزمان را خواهند داشت. ایران قوی را شما جوانان می‌توانید بید و وظیفۀ ما را صرفاً صرف کنید، هموار کردن مسیر فعالیت شما ا ما را نیز در کنار خود ببینید.

با یادبود و بزرگ‌داشت دانش‌مند ایرانی، ابوجعفر محمدبن موسی خوارزمی، «روز ملی فنّاوری اطلاعات» را به دانش‌آموزان، فعالان و ابزارهای بزرگ فنّاوری اطلاعات و ارتباطات کشور تبریک می‌گویم و از خداوند متعال برای همه شما عزیزان، توفیق خدمت پرثمر و مستمر در راه اعتلای. ایران عزیزمان را مسئلت دارم.

محمدباقر قالیباف
رئیس مجلس اسلامی »

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید