علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

کمبود چه ویتامینی باعث گرفتگی عضلات پا می شود؟

گرفتگی عضلات بیشتر در حین تمرینات ورزشی رخ می‌دهد اما جالب اینجاست که حتی زمانی که شما خواب هستید هم ممکن است دچار گرفتگی عضلات شوید. واقعا پشت کرامپ عضلانی چه عللی نهفته است؟ کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود؟ کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا می شود ؟ کمبود ویتامین D می‌تواند باعث درد و سفتی در ساق پا شود و بر سلامت استخوان‌ها تأثیر بگذارد .

تاثیر کمبود ویتامین‌های گروه B در گرفتگی عضلات

عملکرد صحیح سیستم عصبی در بدن انسان در گرو مصرف مقادیر مناسب ویتامین B است. یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های گروه ب که در گرفتگی عضلانی نقش دارد، ویتامین B۶ است. ویتامین B۶ می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود زیرا وظیفه انتقال گلوکز به سلول‌ها را بر عهده داشته و در بسیاری از واکنش‌های مهم بدن نقش دارد. گرفتگی عضلات ناشی از کمبود ویتامین B۶ بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که عادت به نوشیدن الکل دارند. ویتامین B۱۲ نیز در انقباض عضلانی تاثیر مستقیم دارد. کمبود ویتامین B۱۲ علاوه بر تاثیر بر سنتز DNA و انتقال عصبی، منجر به کم خونی نیز خواهد شد. اگر می‌خواهید ذخایر ویتامین B را در بدن خود افزایش دهید از تخم مرغ، شیر، گوشت، غذاهای دریایی، مغزهایی مانند گردو و سبزیجات سبز تیره بیشتر استفاده کنید.

کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود؟ ویتامین D

یکی دیگر از ویتامین‌هایی که کمبود آن به طور غیر مستقیم در گرفتگی عضلات نقش دارد، ویتامین D است. ویتامین D مستقیما در انقباض عضلانی نقش ندارد اما ویتامینی است که در جذب و تثبیت کلسیم در خون بسیار تاثیرگذار است؛ به طوری که کمبود آن باعث کمبود کلسیم در بدن شده و ریسک بروز گرفتگی عضلانی را بیشتر می‌کند. برای اینکه از مقادیر کافی ویتامین D برخوردار شوید، سعی کنید به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرید. همچنین مصرف غذاهایی مثل ماهی توصیه می‌شود. اگر شدیدا با کمبود ویتامین دی مواجه هستید، مصرف قرص ویتامین دی را فراموش نکنید؛ البته دوز دقیق مصرف برای شما با توجه به سن و مقدار کمبود، حتما توسط پزشک باید تعیین شود.

کمبود کلسیم و گرفتگی شدید عضلات شاید بتوان گفت که مهم‌ترین ماده معدنی مهم برای حفظ سلامت استخوان‌ها و مفاصل، کلسیم است. توانایی انقباض عضلات به طور مستقیم به سطح کلسیم در خون بستگی دارد. در صورت کمبود کلسیم خطر اسپاسم عضلانی و همچنین درد عضلات بیشتر خواهد شد. برای اطمینان از اینکه در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از کلسیم استفاده می‌کنید، مصرف لبنیات را فراموش نکنید.

گرفتگی عضلات بر اثر کمبود کلسیم بیشتر در کمر و قسمت پا اتفاق می‌افتد. با یک آزمایش خون ساده می‌توانید متوجه شوید که آیا کمبود کلسیم دارید یا خیر! در صورت داشتن کمبود کلسیم بدون شک پزشک مصرف قرص کلسیم را به شما پیشنهاد خواهد داد. در کنار کلسیم حتما باید از ویتامین دی نیز استفاده شود تا جذب این ماده معدنی در بدن به بهترین شکل صورت گیرد.

منیزیم استفاده کنید تا دچار گرفتگی عضلات نشوید در پاسخ به این سوال که کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود؟ ویتامین دی و ویتامین‌های ب را به شما معرفی کرده و بعد به نقش کلسیم پرداختیم. در حالی که کلسیم ماده معدنی است که نقش قابل توجهی در قابلیت انقباض عضلات دارد، منیزیم در شل شدن عضلات موثر است. گرفتگی عضلات اغلب به دلیل اختلال در عملکرد انقباضی عضلات به دلیل کمبود کلسیم و منیزیم ایجاد می‌شود.

اگر رژیم غذایی شما فاقد مقادیر کافی غلات، حبوبات و سبزیجات است اصلا بعید نیست که دچار کمبود منیزیم باشید. منیزیم ماده معدنی است که متاسفانه کمتر به آن توجه شده است و بسیاری از مردم از نقش اساسی آن در عملکرد سیستم‌های مختلف بدن بی‌اطلاع هستند. به عنوان مثال اکثر مردم نمی‌دانند که کمبود منیزیم تا چه حد در بروز علائم افسردگی نقش دارد. درد و گرفتگی عضلات مشکلی رایج برای اکثر افراد است و همه ما آن را تجربه کرده‌ایم. دلایل زیادی ممکن است سبب ایجاد این مشکل شود و گاهی چنان مزمن می‌شود که می‌تواند حتی روند عادی زندگی را مختل کند. در این میان کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی یکی از علل مهم است که در این مقاله داروخانه آنلاین دارو دراگ بیشتر در موردشان صحبت می‌کند.

آیا کمبود ویتامین باعث گرفتگی عضله می‌شود‌؟

ویتامین‌ها برای اعصاب و ماهیچه ها مفید هستند و بخشی ضروری از رژیم غذایی هر فردی به حساب می‌روند. از طرفی این ویتامین‌های ضروری برای اعصاب می‌توانند با کاهش التهاب، بهبود جریان خون و تقویت اعصاب و مفاصل به تسکین دردهای مفصلی و عضلانی کمک کنند. بنابراین طبیعی است که کمبود این ویتامین‌ها در بدن خود به گرفتگی بیشتر عضلات و ایجاد درد شدید منجر شود. گنجاندن ویتامین‌های مربوط به اعصاب و مفاصل در رژیم غذایی می‌تواند راهی موثر برای تسکین درد و ارتقای سلامت کلی باشد.

وقتی درباره عضلات و استخوان‌ها حرف می‌زنیم احتمالا اولین ویتامینی که به ذهن می‌رسد ویتامین دی است. این ویتامین به‌ عنوان «ویتامین آفتاب» شناخته می‌شود، زیرا زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم توسط بدن ما تولید می‌شود. با این حال بسیاری از افراد ویتامین دی کافی دریافت نمی‌کنند، به ویژه در ماه های زمستان که نور خورشید محدود است. کمبود ویتامین دی می‌‌تواند باعث ناراحتی مداوم به ویژه در عضلات و استخوان‌ها شود و در سنین بالا هم به پوکی استخوان می‌انجامد. چه ویتامینی برای گرفتگی عضلات پا بهتر است؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که شب‌ها و هنهگام خواب شدت درد زیادی را در ساق پا احساس کنید. این مشکل احتمالا همان اسپاسم عضلانی است که باعث گرفتگی عضلات می‌شود و دردناک است.

کمپلکس ویتامین B برای درد عضلانی یک انتخاب محبوب در بین ورزشکاران و علاقه‌مندان به باشگاه است. کمپلکس ویتامین ب از ویتامین‌های B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9 و B12 تشکیل شده و یک مکمل ویتامینی پر مصرف برای درد بدن است. مکمل‌های دارای ب کمپلکس خیلی اوقات توسط پزشکان برای برای کمک به کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب عصبی و تامین ویتامین‌ها برای اعصاب و ماهیچه‌ها برای ارتقای سلامت و تندرستی کلی توصیه می‌شوند. آرتریت روماتوئید یک اختلال التهابی مزمن و نوعی بیماری خودایمنی است. مطالعات نشان می‌دهند که به دلیل کمبود ویتامین B12، علائم آرتریت روماتوئید از جمله درد مفاصل و سفتی عضلات می‌تواند بدتر شود.

ویتامین B12 به طور خاص ویتامینی برای دردهای عضلانی و مفاصل است و آن‌ را در بسیاری از لیست‌های مفید می‌توانید پیدا کنید. این ویتامین از اعصاب محافظت می‌کند، بازسازی اعصاب را تحریک می‌کند و می‌تواند به کاهش درد ناشی از آسیب‌های قدیمی هم کمک کند. برای مبتلایان به آرتریت، ویتامین C باید در لیست ویتامین‌های مهم برای درد زانو و سایر دردهای مفصلی مرتبط با وضعیت آن‌ها باشد. این ویتامین دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند در کاهش درد مفید باشد. طبق تحقیقات داشتن سطوح پایین ویتامین سی در رژیم غذایی سبب می‌شود فرد سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت التهابی قرار گیرد و با درد در ستون فقزات هم مرتبط است.