عمومیکسب و کارهای برتر روز

آجر پازلی چیست؟ انواع و کاربرد + مواد اولیه

آجر پازلی یکی از محبوب‌ترین و زیباترین موجود در بازار است که به واسطه قطعات پازل مانندی که دارد به این نام شناخته می‌شود. مواد اولیه آجر پازلی با توجه به اینکه متنوع و در دسترس است باعث شده تا هزینه‌های تولید و حمل و نقل آن به صورت چشمگیری کاهش یابد. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی انواع آجر پازلی به بررسی کاربرد و همچنین مواد اولیه تشکیل دهنده آن بپردازیم.

معرفی انواع آجر پازلی

انواع آجر پازلی موجود در بازار را می‌توان در سه نوع نسوز، معمولی و ضد آب دسته‌بندی کرد. در میان انواع آجر پازلی نوع نسوز آن محبوبیت بیشتری دارد هرچند که دیگر آجرهای پازلی نیز در صنعت ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و کاربرد هر یک از این آجرها می‌پردازیم.

آجر پازلی نسوز

  1. آجر پازلی نسوز

همانطور که اشاره شد آجر پازلی نسوز یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین آجرهای پازلی است. مواد اولیه آجر پازلی نسوز ساختار و بافتی به آن بخشیده که ضمن داشتن ظاهری شکیل، دارای استحکام و مقاومت بالایی است. امروزه استفاده از آجرهای قدیمی با توجه داشتن معایبی از جمله ایمنی پایین و شوره زدن دیگر مانند گذشته متداول نیست.

آجر پازلی نسوز همانند یک عایق حرارتی عمل کرده و استفاده از آن در ساخت و ساز باعث صرفه‌جویی در انرژی مصرفی می‌شود. همچنین استفاده از آجرهای نسوز پازلی در نمای ساختمان با توجه به مقاومت بالایی که در برابر سرما دارند بسیار مناسب خواهد بود. این آجر در طول زمان به هیچ عنوان تغییر رنگ نداده و همواره جلوه زیبا و درخشنده خود را حفظ می‌کند. در دیوارکشی با آجر پازلی نسوز به جای ملات می‌توانید از چسب استفاده کنید که ضمن دربر داشتن وزن سبک برای دیوار، در زمان کوتاه‌تری نیز انجام می‌شود.

این نوع آجر پازلی همچنین در دکوراسیون داخلی ساختمان کاربرد داشته و می‌توانید از رنگ بندی‌های متنوع آن استفاده کنید.

آجر پازلی

  1. آجر پازلی معمولی

آجر پازلی معمولی از قیمت مناسبی برخوردار بوده و به دلیل راحتی و تمیزی کار در صنعت ساختمان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با استفاده از این آجر نیاز به نیروی انسانی کاهش یافته و همچنین دیگر احتیاجی به قالب‌های فلزی و چوبی جهت ساخت ستون و بندکشی نخواهد بود. بر این اساس سرعت ساخت و ساز افزایش و هزینه‌های آن کاهش می‌یابد.

با توجه به مواد اولیه آجر پازلی معمولی این آجر با محیط زیست کاملاً سازگار بوده و جهت اجرای طرح‌های مختلف بسیار مناسب است. از مهمترین ویژگی‌های آجر پازلی می‌توان استقامت فشاری بالای آن را نام برد که باعث می‌شود در برابر نور خورشید، زلزله و سایر عوامل زیست محیطی استحکام بالایی داشته باشد. برای دیوار چینی با آجر پازلی معمولی نیز می‌توان از چسب بهره گرفت که سرعت کار را بسیار افزایش می‌دهد.

این آجر با توجه به اینکه در ابعاد و رنگ بندی‌های متنوع و جذابی تهیه می‌شود به منظور دیوارکشی در بناهایی از جمله کارگاه، سوله، محوطه باغ، استخر، ویلا، شومینه و…کاربرد داشته و بسیار مقرون به صرفه است. آجر نما اصفهان بهترین و مرغوبترین آجرها را به فروش می رساند

آجر پازلی ضد آب

  1. آجر پازلی ضد آب

آجر پازلی ضد آب با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارد از مصالح ساختمانی بسیار با کیفیت و کاربردی به شمار می‌آید. حتماً بارها ساختمان‌هایی را مشاهده کرده‌اید که با وجود طراحی زیبا و شکیل در گذر زمان جلوه خود را از دست داده و دچار فرسودگی می‌شوند. به منظور جلوگیری از این امر می توان از آجر پازلی ضد آب به عنوان مصالحی مقاوم در ساخت و ساز استفاده کرد. این آجرها از دوام و عمر بسیار بالایی برخوردار بوده و با گذشت زمان همچنان شفاف و زیبا خواهند ماند.

آجر فوق در کارخانه‌های آجرسازی با استفاده از ماشین آلات پیشرفته تحت فشار طبق استانداردهای جهانی در ابعاد مختلفی تولید شده و تا زمان بهره‌برداری فاقد هرگونه آلودگی زیست محیطی است. با توجه به وجود سوراخ‌های متعدد در طراحی این آجر جهت تاسیسات ساختمان از جمله لوله کشی آب، گاز و برق دیگر احتیاجی به تخریب دیوار نخواهد بود. مواد اولیه آجر پازلی ضد آب آن را به گزینه‌ای مناسب برای ساخت سازه‌های ضد زلزله و مستحکم تبدیل کرده است.

بررسی مواد اولیه آجر پازلی

از مصالح متنوع و مختلفی می‌توان در تولید آجر پازلی استفاده کرد که البته با توجه به نوع آجر تفاوت‌هایی در ترکیبات آن و نحوه تولید وجود خواهد داشت. اما به طور کلی از جمله مواد اولیه مصرفی جهت ساخت آجر پازلی می‌توان به انواع خاک، خاک آهک، پرلیت، شن، سنگ‌های مختلف گرانیت، دانه‌های بزرگ و کوچک معدنی، ماسه، کربنات کلسیم، ماسه بادی و… اشاره کرد.

بهینه‌ترین و استانداردترین مواد اولیه جهت تولید آجرهای پازلی بدین شرح است:

  • ۷۰ درصد خاک که شامل خاک رس، خاک معمولی و پسماند معدن ماسه است.
  • ۲۰ درصد از مواد اولیه به پودر سنگ اختصاص دارد.
  • ۱۰ درصد نیاز به سیمان است که برای به کارگیری در کفپوش این میزان افزایش می‌یابد.
  • پودر رنگ که می‌تواند پیگمنت شیمیایی یا معدنی باشد.
  • آب

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد آجرهای پازلی از محبوب‌ترین و شکیل ترین آجرها در صنعت ساخت و ساز به شمار می‌آیند. مواد اولیه آجر پازلی با محیط زیست سازگار بوده و به کارگیری آن باعث افزایش استحکام و ایمنی ساختمان می‌گردد. برای خرید آجر پازلی با قیمت مناسب می‌توانید به مراکز معبلوک پازلی یا آجر پازلی یکی از انواع مصالح ساختمانی است که در ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد. یکی از شاخصه‌های اصلی آجرهای پازلی که باعث شده در سال‌های اخیر مورد استقبال بیشتری قرار بگیرند، سازگاری این مصالح با محیط زیست می‌باشد. به علاوه مزایای دیگری نیز در ارتباط با این نوع آجرها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

آجر یا بلوک پازلی چیست؟

آجرهای پازلی دارای طرح و رنگ‌های متنوع بوده و با داشتن سوراخ‌هایی در بدنه، امکان تجهیز تاسیسات را به مراتب ساده‌تر می‌سازند. به واقع این آجرها به دلیل سوراخ‌ها و فرمی که دارند، بی شباهت به قطعات پازل نیستند و عجیب نیست که به نام پازلی، نام گذاری شده‌اند.

آجرهای پازلی دارای ظاهری زیباتر در مقایسه با دیگر آجرهای موجود در بازار مصالح بوده و از این حیث برای استفاده در نمای ساختمانی نیز کاربرد دارند.

انواع آجر پازلی

انواع آجرهای پازلی به دو گروه بزرگ معمولی و نسوز تقسیم بندی می‌شوند. بدیهی است که استفاده از آجرهای نسوز پازلی، کمک می‌کند تا بنایی بسازید که در برابر حرارت بالا و آتش سوزی نیز کاملا مقاوم باشد. در عمل نیز اکثر مواقع از نوع نسوز این آجرها در ساخت و ساز سازه‌های مختلف، استفاده می‌شود.

این مطلب را بخوانید:

کاربرد آجر پازلی

آجرهای پازلی کاربردهای مختلفی دارند. شما می‌توانید از این آجرها در دیوارچینی استفاده کرده یا برای تکمیل دیوارهای باغ، محوطه سازی و مانند آن‌ها، از این مصالح به کار ببرید. همین طور ساخت شومینه، آتشکده و موارد مشابه نیز به وسیله آجرهای پازلی، به شکلی ایده آل میسر خواهد بود.

به علاوه از این آجرها در طراحی نما نیز استفاده می‌شود. تنوع ابعاد و رنگ پردازی این آجرها، فرصت آن را به وجود می‌آورد که بتوان به خوبی از انواع بلوک‌های پازلی در طراحی نمای ساختمان‌ها و حتی نمای محوطه‌های داخلی، استفاده کرد.

مزایای آجر پازلی

از جمله مزایای قابل توجه این آجرها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اجرای سریع و ساده

استفاده از این آجرها، باعث می‌شود که فرایند ساخت و ساز با سرعت بیشتری همراه بوده و به جز این راحتی بیشتری نیز شکل بگیرد. در واقع بسیاری از مشکلاتی که حین ساخت و ساز با دیگر مصالح ساختمانی در جریان کار قرار می‌گیرد، با استفاده از این آجرها به کلی برطرف خواهد شد. یکی از این موارد را می‌توان به رد کردن سیم یا لوله کشی مرتبط دانست که با توجه به سوراخ های روی آجرها، بسیار ساده تر خواهد بود.

کاهش هزینه‌ها با استفاده از آجر پازلی

با به کار بردن این آجرها، هزینه‌های ساخت و ساز و خرید مصالح به اندازه قابل توجهی کاهش یافته و می‌توان در نهایت هزینه‌های کلی را به مقادیر کمتری رساند. این مورد کاهش هزینه، همیشه یکی از مهم‌ترین المان‌هایی بوده که مورد توجه سازنده‌ها قرار داشته و در صورتی که با افزایش کیفیت همراه باشد، به عنوان ایده آل‌ترین راهکار در نظر گرفته می‌شود.

مقاومت فشاری بالا

با توجه به ضرورت ساختمان‌های ضدزلزله، نیاز به مصالحی که در این راستا موثر باشند؛ بیش از گذشته احساس می‌شود آجر پازلی دارای مقاومت فشاری بالای ۳ مگاپاسکال می باشد که از همین جنبه تنها آجر موجود در کشور است. از طرفی به علت طراحی خاص و مهندسی آجرهای پازلی که می توان از درون حفره های آن میلگرد را عبور داد و دیوارها را به صورت عمودی و افقی در برابر لرزش های زلزله مسلح نمود.

معایب آجر پازلی

در صورتی که از آجر پازلی به صورت نمای اکسپوز استفاده گردد باید موارد زیر مد نظر قرار گیرد:

  • به دلیل وزن سنگین برخی از آجرهای پازلی استفاده در نماهای مرتفع توصه نمیگردد
  • در بعضی از نماها، با بارش باران و تابش نور آفتاب، (با توجه به مواد مصرفی در آجر) لکه ها و شوره هایی در سطح نما ایجاد می شود
  • بعد از گذشت زمان، به دلیل وجود حفره های ریز، آلودگی ها در حفره ها جمع شده و موجب خوردگی نما و تیرگی نما می‌شود،
  • علیرغم ادعای برخی از شرکت های تولید کننده آجر پازلی مبنی بر عدم نیاز به ملات جهت اجرای این آجر در دیوار چینی ، این آجرها در بندهای افقی میبایست با ملات کار شوند و یکی از معایب آن ها عدم استفاده از ملات در بندهای قائم میباشد که موجب نقض آیین نامه 2800 ساختمان میگردد.

وزن آجر پازلی

وزن آجرهای پازلی بستگی مستقیم به ابعاد آن‌ها دارد. بدیهی است که هر آن قدر ابعاد آجر یا بلوک‌های پازلی بیشتر باشد، وزن بیشتری نیز خواهند داشت.

قیمت بلوک پازلی

قیمت بلوک‌های پازلی، با توجه به ابعاد و تولیدکننده، تا حدودی متفاوت بوده و برای اطلاع از قیمت قطعی این نوع مصالح باید با پشتیبانی فروشنده در تماس باشید.

مواد اولیه آجر پازلی

با مصالح مختلفی میتوان آجر پازلی تولید کرد این مصالح شامل شن/ماسه/ماسه بادی/سنگ آهک خرد شده/پودر سنگ/  انواع سنگ های گرانیت/ پوکه معدنی جهت سبک سازی/پرلیت/کربنات کلسیم/خاک میباشند که با توجه به استفاه از هر نوع آن ها در خواصی همچون مقاومت فشاری ، وزن ، جذب آب و… تغییر ایجاد میکند.

ساخت خانه با آجر پازلی

با توجه به هزینه مناسب و مقاومت بالا و شرایط زیست محیطی بهینه، ساخت خانه با بلوک‌های پازلی، به شکلی ایده آل و مقرون به صرفه پیش خواهد رفت. به علاوه سرعت ساخت خانه با آجر پازلی در مقایسه با مصالح دیگر، به مراتب بیشتر بوده و این خود نیز یکی از دلایلی است که باعث می‌شود تا تمایل بیشتری به ساخت و ساز با استفاده از این نوع آجر وجود داشته باشد.

تفاوت آجر پازلی، آجر سیمانی و آجر سفالی

آجرهای پازلی در مقایسه با انواع و سفالی، دارای این مزیت برجسته هستند که برای لوله کشی و سیم کشی، نیازی به تخریب و ایجاد سوراخ نبوده و این آجرها از پیش دارای سوراخ‌هایی روی بدنه خود هستند. به این ترتیب بدون نیاز به عملیات تخریبی آجرها، می‌توان از طریق همین سوراخ‌ها، سیم کشی و لوله کشی را به انجام رساند.میتوان گفت یکی از دلایل اقتصادی بودن این آجر  پرت کمتر مصالح در هنگام عبور تاسیسات به دلیل وجود حفره های درون آجر است.

از این‌ها گذشته آجرهای پازلی در مقایسه با آجرهای سیمانی سنگین و سفالی و ، عایق حرارتی و صوتی قوی تری به شمار می‌آیند. این برای صرفه جویی در مصرف انرژی و همین طور محآجر پازلی یکی از انواع مصالح ساختمانی است که در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. یکی از ویژگی های اصلی آجرهای پازلی که در سال های اخیر باعث محبوبیت بیشتر آنها شده است، سازگاری این مواد با محیط است. علاوه بر این، مزایای دیگری نیز در رابطه با این نوع آجرها وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

آجرهای پازلی دارای طرح ها و رنگ های متنوعی هستند و با داشتن سوراخ هایی در بدنه، امکان تجهیز تاسیسات را تا حد زیادی تسهیل می کنند. در واقع این آجرها به دلیل وجود حفرات و سوراخ ها و شکلی که دارند هیچ تفاوتی با قطعات پازل ندارند و تعجبی ندارد که به آنها پازل می گویند.

آجرهای پازلی در مقایسه با سایر آجرهای موجود در بازار، ظاهری زیباتر دارند و از این نظر برای نمای ساختمان نیز کاربرد دارند.

انواع آجرهای پازلی

انواع آجرهای پازلی به دو گروه بزرگ معمولی و نسوز تقسیم می شوند. بدیهی است که استفاده از آجرهای نسوز پازلی به ساختن ساختمانی کاملاً مقاوم در برابر حرارت بالا و آتش کمک می کند. در عمل در اکثر موارد از نوع نسوز این آجرها در ساخت سازه های مختلف استفاده می شود.

کاربرد آجرهای پازلی

آجرهای پازلی کاربردهای مختلفی دارند. می توانید از این آجرها برای دیوارچینی استفاده کنید یا از این مواد برای تکمیل دیوار باغ، محوطه سازی و مواردی از این دست استفاده کنید. به همین ترتیب، ساخت شومینه، آتشکده و مواردی از این دست با استفاده از آجرهای پازلی به صورت ایده آل امکان پذیر خواهد بود.

علاوه بر این از این آجرها در طراحی نما نیز استفاده می شود. تنوع سایز و رنگ این آجرها فرصتی را برای استفاده از انواع آجرهای پازلی در طراحی نمای ساختمان ها و حتی نمای فضاهای داخلی ایجاد می کند.

مزایای آجرهای پازلی

از مزایای قابل توجه این آجرها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اجرای سریع و آسان

استفاده از این آجرها روند ساخت و ساز را سریعتر و راحت تر می کند. در واقع بسیاری از مشکلاتی که در حین ساخت و ساز با سایر مصالح ساختمانی به وجود می آیند به کمک این آجرها کاملا حل خواهند شد. یکی از این موارد ممکن است شامل اجرای سیم یا لوله کشی باشد که به دلیل سوراخ های آجر بسیار آسان تر خواهد بود.

با استفاده از آجرهای پازل هزینه ها را کاهش دهید

با استفاده از این آجرها هزینه ساخت و خرید مصالح به شدت کاهش می یابد و می توان هزینه کل را به مقدار کمتری کاهش داد. این مورد کاهش هزینه همواره یکی از مهم ترین عناصری بوده که توجه تولیدکنندگان را به خود جلب کرده است و اگر با افزایش کیفیت همراه باشد ایده آل ترین راه حل محسوب می شود.

مقاومت فشاری بالا

با در نظر گرفتن نیاز به ساختمان های مقاوم در برابر زلزله، نیاز به مصالح موثر در این زمینه بیش از گذشته می باشد، اعتقاد بر این است که آجر پازیل دارای مقاومت فشاری بیش از 3 مگا پاسکال است که از همین جنبه تنها آجر موجود در کشور است. از طرفی به لطف طراحی و مهندسی خاص آجرهای پازلی می‌توان میلگرد را از سوراخ‌های آن عبور داد و دیوارها را به‌صورت عمودی و افقی در برابر ارتعاشات زلزله تقویت کرد.

وزن آجر پازل

وزن آجرهای پازیل به طور مستقیم به ابعاد آنها بستگی دارد. بدیهی است که هرچه اندازه آجرهای پازلی بزرگتر باشد، وزن بیشتری نیز خواهند داشت.

قیمت آجر پازلی

قیمت بلوک های پازل بسته به اندازه آن کمی متفاوت است و برای اطلاع از قیمت دقیق این نوع مواد باید با کارشناسان اصفهان تاج نادی تماس بگیرید.

مواد اولیه برای آجرهای پازلی

آجرهای پازلی را می توان با مواد مختلفی تولید کرد که این مواد شامل شن، ماسه، آهنگ با ماسه هوا، سنگ آهک خرد شده، غبار سنگ، سنگ های مختلف گرانیت، پوکه معدنی برای روشن کننده، پرلیت، کربنات کلسیم،خاک می باشد که با توجه به استفاده از هر نوع ویژگی هایی مانند مقاومت فشاری، وزن، جذب آب و غیره را تغییر می دهد.

ساختن خانه با آجرهای پازلی

به لطف قیمت مناسب و مقاومت بالا و شرایط محیطی بهینه، ساخت خانه با بلوک های پازلی به صورت ایده آل و مقرون به صرفه پیش خواهد رفت. علاوه بر این سرعت ساخت خانه با آجرهای پازلی در مقایسه با مصالح دیگر بسیار بیشتر است و این یکی از دلایلی است که تمایل به ساخت با این نوع آجر بیشتر می شود.

تفاوت بین آجر پازل، آجر سیمانی و آجر سفالی

آجرهای پازلی در مقایسه با انواع آجرهای سیمانی و سفالی دارای این مزیت برجسته هستند که نیازی به شکستن و ایجاد سوراخ برای لوله کشی و سیم کشی نیست و این آجرها از قبل دارای سوراخ هایی بر روی بدنه خود هستند. بدین ترتیب بدون نیاز به تخریب آجرها می توان از این سوراخ ها سیم کشی و لوله کشی کرد که می توان گفت یکی از دلایل اقتصادی بودن این آجر دور ریختن مواد کمتر در هنگام عبور از تاسیسات، به دلیل وجود سوراخ در آجر است.

علاوه بر این، آجرهای پازلی در مقایسه با آجرهای سنگین سیمانی و سفالی و آجرهای بتنی عایق حرارت و صدا بهتری هستند. این امر در صرفه جویی در مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست بسیار موثر خواهد بود.

مرکز فروش بهترین دستگاه آجر زن پازلی

به عنوان مرکز فروش بهترین دستگاه عرضه عمده و مستقیم این دستگاه کاربردی را انجام می دهد. افرادی که تمایل به ایجاد اشتغال زایی دارند می توانند با خرید مقرون به صرفه این دستگاه از قیمت های مناسب آن بهره مند شوند.