علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

گروت در ساختمان چیست و مواد تشکیل دهند آن

گروت چیست ؟

گروت از آب، سیمان، ماسه و افزودنی‌های دیگر تشکیل شده‌است. برای پُر کردن فضاهای خالی و ترک‌های بزرگ، و برای جلوگیری از لایه‌لایه شدن یا خرد شدن از گروت‌ریزی استفاده می‌شود. گروت‌ها از نظر ظاهری به شکل پودر می‌باشند که پس از اختلاط با آب، به صورت ملات سیال مورد استفاده قرار می‌گیرند. طرز تهیه ملات گروت و طراحی این مواد به گونه ای انجام می شود که جذب نیرو توسط آن به سادگی انجام شود.

به این ترتیب انتقال نیرو به بخش های زیرین کار نیز به سادگی انجام می شود. در هر یک از این مواد صنعتی و ساختمانی، ترکیبات به خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند که ساختار این ملات را تکمیل می کنند. استفاده از این مواد سبب پایداری اتصالات بین اجزای مختلف ساختمان می شوند و به همین خاطر استفاده از آن ها در سال های گذشته بیشتر از پیش شده است.

آماده سازی ملات گروت

طرح اختلاط گروت، فرمول های مختلفی که برای آماده سازی این ملات مورد استفاده قرار می گیرند را نمایش می دهد. شما می توانید بر اساس نوع نیازی که در روند ساخت و ساز خود دارید هر یک از این فرمول ها را به کار ببرید. آماه سازی ملات این مواد ساختمانی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و یک فرایند مجزا به شمار می رود.

این ملات ها باید به گونه ای آماده شوند که پاسخگوی نیازها و کاربردهای مختلف مشتریان باشندگروت از ترکیب سیمان و ماسه به دست می آید و ترکیب حاصل از این مواد حالت چسبنده ای دارند که می تواند به عنوان یک ملات مورد استفاده قرار بگیرد. به طور معمول از گروت ها در جاهایی استفاده می شود که نیاز به مقاومت بالا، ترمیم کردن ترک های عمیق و زیر سازی تجهیزات سنگین استفاده می شود.

 همانطور که اشاره شد، کاربرد گروت همانند ملات می باشد. برای آماده سازی این ملات، مقادیر پودر مورد نیاز را آماده کرده و آن را به همراه آب کافی در مخلوط کن بریزید. در حین آماده سازی این مواد باید به حجم محل مصرف این پودر نیز توجه داشته باشید. به این ترتیب اندازه گیری مقادیر مواد مورد استفاده با دقت بیشتری انجام می شود. همزن های مکانیکی این ملات را با دور کند هم می زنند و در ادامه بر روی دور بالا تنظیم می شوند.

مواد تشکیل دهنده گروت

گروت های پایه اپوکسی معمولا از ترکیب سه جزئی شامل رزین اپوکسی، هاردنر پلی آمین و پودر سیلیس است. مقاومت و چسبندگی بالا از جمله ویژگی های گروت های پایه اپوکسی است. همچنین این محصولات در برابر حملات شیمیایی مقاوم بوده و از مقاومت قابل توجهی در برابر بارهای دینامیکی و ضربه برخوردارند

از گروت در زیر صفحه ستون ها، نصب و راه اندازی ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، ریل ها، حایل ها و… از این ماده استفاده می شود تا سازه ای که قرار است بر روی آن قرار بگیرد مقاومت بیشتری داشته باشد.این ماده می تواند نیروی وارد شده را به سطح زیرین کار منتقل کند و از این رو بار سنگینی را از روی سطح بردارد.

بعد از نصب کاشی ها و سرامیک ها بر روی کف منازل، حمام و سرویس بهداشتی، دیوار ها، کانتر و پیشخوان ها با استفاده از گروت، لازم است تا اقدام به آب بندی آنها کنید. اغلب نصاب ها تا قبل از خشک شدن گروت، اقدام به آب بندی کاشی و سرامیک ها نمی کنند. البته پس از نصب کاشی و سرامیک باید ببینید که نحوه نصب کاشی و سرامیک های شما به گونه ای است که نیاز به آب بندی سطح آنها وجود دارد یا خیر. معمولا پس از اینکه گروت کاملا خشک شد، استفاده از یک درزگیر تصمیم بسیار هوشمندانه ای خواهد بود.

انواع گروت

مدل های مختلفی از گروت در بازار موجود هستند که در این میان سه نوع آن بسیار پرکاربرد و شناخته شده هستند. این سه مدل معروف عبارتند از:

  • گروت پلیمری
    • گروت اپوکسی
    • گروت سیمانی منبسط شونده

در ادامه این سه مدل را معرفی خواهیم کرد و در مورد ویژگی ها، کاربرد و مزایای آنها صحبت خواهیم کرد. این اطلاعات برای انتخاب و خرید مناسب و هوشمندانه کمک بسیاری به شما خواهند کرد.

گروت پلیمری

این مدل در واقع نوعی گروت سیمانی است که با مواد پلیمری مختلف اصلاح شده است. مواد تشکیل دهنده در این مدل، پلیمری و مخلوط سیمان است که به تولید ماده ای بسیار قدرتمند و کاربردی می انجامد.این ماده از مخلوط سیمان دارای دانه بندی های ویژه با ماسه سیلیسی شکری است و همین امر سبب افزایش بسیار بالای مقاومت و روان کنندگی گروت پلیمری می شود.

گروت اپوکسی

گروت اپوکسی یک ترکیب دو جزئی یا سه جزئی است و یکی از مواد بسیار مستحکم صنعتی به شمار می آید. این نوع گروت از ترکیب دو مایع مصنوعی (شبیه به ) تشکیل شده اند و یا به همراه این دو مایع مصنوعی مقداری ماسه به عنوان سخت کننده نیز به آنها اضافه شده که مدل سه جزئی را به وجود خواهد آورد. اغلب از این ماده گران قیمت برای نصب دستگاه های صنعتی استفاده می شود و استحکام دوام بالای آن سبب شده تا برای شرایط و مکان هایی که قرار است بار زیادی بر آن اعمال شود مناسب باشد. در ادامه موارد بیشتری از کاربرد های این ماده را برای شما معرفی کرده ایم.

  • در کارخانه جاتی نظیر کارخانه ماشین آلات موتوری، در ژنراتور ها، پمپ ها، انواع ریل، جرثقیل ها و… برای نصب دستگاه ها از این ماده استفاده می شود.
  • استفاده در صنعت ساختمان سازی یکی از پر رنگ ترین مصارف گروت اپوکسی است. نصب ستون های پیش ساخته بتنی و فولادی، اتصالات، پی ها، اطراف کانال لوله کشی و سایر اجزا و قسمت های ساختمان اغلب به استفاد ه از این ماده نیازمند هستند.
  • برای ایجاد یک پیوند محکم و با دوام سازه ای می توانید از این ماده استفاده کنید.
  • بتن ها معمولا اگر بدون استفاده از در مکانی استفاده شده باشند، با گذشت زمان ترک می خورند یا حفره هایی در آنها به وجود می آید.برای پر کردن این حفره ها و ترک ها و به طور کلی برای تعمیر بتن می توانید از گروت پلیمری استفاده کنید.
  • پایه گارد های محافظ دست انداز، تیر های راهنمای و رانندگی، برینگ پل ها و بسیاری از موارد دیگر که در طول روز آنها را مشاهده می کنیم هم با استفاده از این ماده با دوام نصب و راه اندازی شده اند.

گروت سیمانی

در اینجا قصد داریم تا شما را با گروت سیمانی که نوع سوم این ماده پرکاربرد است آشنا کنیم. استفاده از این ماده به عنوان ملات مورد استفاده برای نصب کاشی و سرامیک امری رایج است و برای بسیاری از امور مربوط به نگهداری و تعمیرات منزل هم می توانید از این ملات استفاده کنید. گروت سیمان از سیمان پورتلند به عنوان سخت کننده استفاده می کند.

این مدل را معمولا به صورت یک کیسه پودر خشک در بازار مشاهده می کنید که بعد از مخلوط شدن با میزان مشخصی آب قابل استفاده هستند. البته همانطور که در ابتدای این بخش هم اشاره شد، بسیاری از مدل های سیمانی که این روز ها در بازار مورد استفاده قرار می گیرند، دارای برخی پلیمر ها هستند که خواص آنها را اصلاح کرده است.

خصوصیت و شرایط مصرف ملات هایی که در کارخانه تولید می شوند و تیم کنترل کیفیت آنها را مورد بررسی قرار می دهد، کاملا بر روی بسته بندی آنها مشخص شده است. تنها نیاز است بر اساس دستورالعمل هایی که توسط تولید کننده بر روی محصول مشخص شده است پیش بروید تا شاهد بهترین نتیجه در پروژه های خود باشید. توجه داشته باشید گروت هایی که در کارخانجات و به وسیله تولیدکنندگان حرفه ای تهیه و تولید می شوند، باید پاسخگوی کاربرد ها و عملکرد های گوناگونی باشند. بعضی از این ویژگی ها و عملکرد ها عبارتند از:

  • نباید آب و سنگدانه های ملات از هم جدا شوند. به عبارتی نباید شاهد ته نشین شدن مواد در ملات باشیم.
  • زمان خشک شدن و به قوام رسیدن گروت باید بسیار کوتاه باشد.
  • ملات نباید دچار جمع شدگی چشمگیر شود.
  • ملات باید پس از قوام یافتن به حالت سیال در آید و به راحتی در بخش های مختلف پروژه جاری شود.
  • ملات در نهایت باید دارای مقاومت بالایی باشد.
  • کف ستون ها لازم و کافی باشد.