اقتصادی

احیاء بیش از ۴۲ درصد واحدهای راکد در کشور توسط سرمایه‌گذاران

دوران خبر/ خراسان رضوی معاون وزیر صمت گفت: بر اساس آمارهای موجود بیش از 42 درصد واحدهای راکد کشور توسط سرمایه گذاران جدید و یا با مشارکت سرمایه گذاران جدید احیا شده اند.

علی رسولیان ظهر امروز 10 آذرماه در نهمین دوره از معارفه و جشن نخستین نشان های خراسان رضوی که با حضور استاندار خراسان رضوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در ساختمان ساپکو مشهد برگزار شد، گفت: و جمعی از فعالان اقتصادی: با وجود تحریم های موجود و شرایط سخت، مدیون فعالان اقتصادی هستیم. در این شرایط بازیگران عرصه تولید نقش موثری داشته اند و توانسته اند به نیازهای مالی و مالی کشور پاسخ دهند.

وی افزود: آمارها نشان می دهد در دو سال اخیر بخش تولید بدون توجه به حجم سرمایه گذاری رشد کرده و حوزه های صنعتی در حال توسعه هستند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در حال حاضر بیش از 4400 پروژه صنعتی در نواحی صنعتی کشور تکمیل و ماشین آلات نصب شده است. در استان های خصوصی نیز این اتفاق می افتد.

رسولیان خاطرنشان کرد: همچنین در سال های اخیر آمارها نشان می دهد که میزان صادرات رشد کرده و فعالان اقتصادی در بازارهای جهانی فعال هستند. اما باید به شرایطی توجه کرد که رشد صنعتی و رشد صادرات افزایش یافته است. باید توجه داشت که بیشتر تولیدات در کشور به دلیل ممنوعیت واردات است. این امر به افزایش تولید کمک کرده است. در حال حاضر ممنوعیت واردات 2500 کالا به کشور وجود دارد و فضای رقابتی شدیدی در کشور ایجاد شده است.

وی افزود: رقابت اصلی ما در حوزه صادرات به دلیل تفاوت قیمت ها با کالاهای جهانی است. بنابراین بهتر است به سمت برندسازی برویم. اگر به هر دلیلی نتوانیم در دنیا رقابت کنیم به نفع ما نیست و سیاستمداران اقتصادی باید مراقب این مشکل باشند.

معاون وزیر صمت گفت: در حال حاضر نیازهای فناورانه را در شهرهای صنعتی کشور شناسایی کرده ایم. بیش از 1400 نیاز فناورانه در کشور در حوزه های صنعتی شناسایی شده و بیش از 400 نیاز تامین شده است. در حوزه های صنعتی امتیازات ویژه ای برای بنگاه های دانش بنیان در نظر گرفته شده است. آنهایی که عمق فضای داخلی را افزایش می دهند برای عملکرد بهتر باید حمایت شوند.

رسولیان با اشاره به سیاست های دولت سیزدهم و وزارت صمت گفت: سیاست دیگری که در دولت سیزدهم و وزارت صمت دنبال می شود، مدیریت زمین و صنعت است. این کار با توجه به مناطق خصوصی و ایجاد اشتغال در استان های کشور آغاز شده است. در طرح جدید برنامه ریزی با توجه به شرایط مختلف استان ها، قابلیت های سرمایه گذاری و نوع فناوری برای جلوگیری از اتلاف منابع خدمات ارائه می شود.

وی ادامه داد: نظر من مشورت با بخش خصوصی است. ما معتقدیم اگر بخش خصوصی وارد عرصه تولید نشود و جایی نداشته باشد، موفق نخواهیم شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران در تلاش است تا زیرساخت های صنعتی، تجاری و معدنی را در کشور فراهم کند. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، متعهد هستیم که زیرساخت هایی مانند آب، برق و گاز و خود را در حوزه های صنعتی و حتی خارج از میادین فراهم کنیم.

رسولیان با اشاره به احیای واحدهای راکد در کشور گفت: بررسی ها نشان می دهد که بیش از 42 درصد واحدهای راکد کشور توسط سرمایه گذاران جدید و یا با مشارکت سرمایه گذاران جدید تامین شده است.

وی با تاکید بر برگزاری جلسات متعدد با استاندار خراسان رضوی در خصوص ایجاد شهرک صنعتی پوشاک در مشهد، گفت: آمادگی داریم در صورت تامین زمین مناسب به زودی شهرک صنعتی پوشاک را در مشهد ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید