اقتصادیکسب و کارهای برتر روز

استاپ هانتینگ چیست و استراتژی معامله با آن چگونه است؟

استاپ هانت (Stop hunt) یا استاپ فیشینگ در بازارهای مالی مانند فارکس یا کریپتو استراتژی است که با هدف مجبور کردن مشارکت کنندگان بازار به خروج از پوزیشن های خود به وجود آمده است. برای این کار، تریدرهای بزرگ (نهنگ) قیمت دارایی را در جهتی هدایت می‌کنند که در آن ناحیه بسیاری از تریدر‌ها حد ضرر (Stop loss) خود را تنظیم کرده‌اند. در زبان انگلیسی معنی هانت، شکار است که با ترکیب کلمه Stop hunt، معنای شکار استاپ (حد ضرر) را تداعی می‌کند.

اما دلیل علاقه نهنگ‌ها به استاپ هانت چیست ؟ فعال شدن حد ضرر‌های تعیین شده از سوی تریدرهای کوچک باعث تلاطم بازار می‌شود که به دنبال آن نه تنها فرصت کسب درآمد از پوزیشن ها به نهنگ ها داده می شود بلکه فرصتی برای ورود به پوزیشن جدید نیز فراهم می گردد. زمانی که استاپ هانت رخ می‌دهد، کسانی که به دنبال نقطه ورود به سهام مورد نظر هستند، فرصت را غنیمت می‌شمارند. به طور کلی بدون وجود اوردر‌های Stop loss، تکیه به استراتژی استاپ هانتینگ غیرممکن است.

می توانید حد ضرر را مانند ماشه یک اسلحه در نظر بگیرید که پس از شلیک شدن رها شده است و در مقیاس گسترده می‌تواند منجر به واکنش‌های زنجیره‌ای سایر تریدر‌ها شود. اما نگران نباشید، در ژورنال نویسی استراتژی‌هایی وجود دارند که تریدر‌ها با تکیه به آن می‌توانند از تله نزولی یا شکار شدن توسط نهنگ‌ها جلوگیری کنند. با این که همراهی با نهنگ‌ها در این مسیر مشکل است اما جلوگیری از ضرر باید هدف اول همه تریدر‌ها در چنین شرایطی باشد. در ادامه مقاله به بررسی دقیق شکار حد ضرر یا استاپ هانتینگ و روش های جلوگیری از آن می‌پردازیم.

استراتژی استاپ هانتینگ چیست ؟

حقیقت این است ترس و طمع در قرار دادن تله صعودی یا حتی تله نزولی توسط نهنگ‌ها اهمیت زیادی دارد. زمانی که یک نهنگ تعداد زیادی اوردر‌های Stop loss را نزدیک یک سطح قیمتی مثل حمایت یا مقاومت مشاهده کند، بازار را در جهت استاپ‌ها هدایت می‌کند. این موضوع سایر تریدر‌ها را از بازار حذف می‌کند. در  شرایطی که طمع بازار زیاد و تعداد پوزیشن‌های ضریب اهرمی سنگین باشد، جلوگیری از استاپ هانت چالش برانگیز است.

واقعیت این است که چنین استراتژی در ضریب اهرمی مانند مارجین یا فیوچرز موثر‌تر عمل می‌کند. هر چه پوزیشن های اهرمی بیشتر باشد، شکار نهنگ‌ها نیز بزرگ‌تر و حرکت بازار شدید‌تر خواهد بود. البته حجم معامله و نقد شوندگی بازار مورد نظر نهنگ‌ها نیز حائز اهمیت است. در بازار‌هایی که تعداد پوزیشن‌های ضریب اهرمی بالا باشد و حجم نقد شوندگی پایین باشد، استاپ هانت باعث نوسانات شدیدی می‌شود که جلوگیری از ضرر برای بسیاری از تریدر‌ها غیر ممکن است.

حد زیان چیست؟

ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که استاپ چیست؟ استاپ نقطه‌ای است که تریدر از معامله خارج می‌شود. گاهی این خروج همراه با سود و گاهی ضرر است. حد زیان (Stop loss) یک حالت سفارش است که نسبت به حالت‌های سفارش رایج مانند سفارش محدود(limit order) از شرایط پیچیده‌تر پیروی می‌کند. در یک سفارش محدود، ما با تعیین یک قیمت هدف و مقدار سهام، اقدام به جمع کردن سفارش‌های فعال می‌کنیم. اما در حالت حد زیان، تریدر با قرار دادن یک شرط برای زمانی که قیمت سهام یا کوین کریپتو به سطح مورد نظر می‌رسد، بروکر یا صرافی اقدام به خرید یا فروش دارایی مورد نظر کند. البته از این حالت سفارش گذاری برای تعیین حد سود نیز استفاده می‌شود و کاربرد‌های زیادی دارد.

به طور خلاصه، حد ضرر را می‌توان هم در بازار صعودی و هم روند نزولی به کار گرفت. در بازار صعودی از حد زیان برای تعیین سفارش فروش دارایی استفاده می‌شود و در بازار نزولی که ما در پوزیشن Short قرار داریم، در خرید دارایی کاربرد دارد. زمانی یک سفارش حد ضرر اجرا شود (با توجه به شرط تعیین شده)، می‌گوییم پوزیشن استاپ اوت شده است. اما علت نام گذاری استاپ اوت چیست؟ این اصطلاح در بازار مالی زمانی به کار می‌رود که کاربر برای محافظت از دارایی‌های خود و جلوگیری از ضرر، یک حد زیان تنظیم کرده است و با فعال شدن آن، تریدر از بازار به صورت خودکار یا دستی خارج می‌شود.

استراتژی استاپ هانت چگونه کار می کند؟

این حقیقت که استاپ هانت با فعال کردن حد زیان می‌تواند باعث حرکت سریع قیمت یک دارایی شود، باعث شده تا بسیاری از تریدر‌ها درگیر این استراتژی شوند. نوسان قیمت برای تریدر‌ها مفید است چرا که موقعیت‌های سودآوری در آن نهفته است. برای مثال فرض کنید قیمت سهام یک شرکت در کانال 50.36$ معامله می‌شود و به نظر می‌رسد سقوط بیشتری را تجربه خواهد کرد. در این حالت بسیاری از تریدر‌ها برای جلوگیری از زیان زیر کانال 50$ مثلا 49.99$ حد ضرر خود را تنظیم می‌کنند. این حد ضرر یک استاپ اولیه برای جلوگیری از زیان بیشتر است که در زیر ناحیه حمایت واقع شده است.  اگر قیمت سهام مورد نظر به زیر 50$ کاهش پیدا کند، تریدر‌ها در انتظار سیل عظیمی از سفارش‌‌های فروش ناشی از فعال شدن حد زیان خواهند بود.

این موضوع حرکت سریع یا شارپ نزولی سهام را در پی دارد که باعث سقوط هر چه بیشتر قیمت می‌شود. با رسیدن قیمت به سطوح پایین‌تر، برخی از تریدر‌ها که نسبت به وضعیت پیش آمده آگاهی بیشتری دارند، از این فرصت استفاده کرده و از آن سود‌های زیادی کسب می‌کنند. به خاطر داشته باشید هدف استاپ هانت فقط حد زیان های تعیین شده در پوزیشن های با ضریب اهرمی نیست بلکه حالت اسپات را نیز شامل می‌شود. با این حال در صورتی که طمع بازار برای بالا رفتن قیمت‌ها زیاد باشد و تریدر‌های زیادی از معاملات اهرمی برای کسب سود در این ناحیه استفاه کرده باشند، استاپ هانت ها ضربه شدید‌تری به بازار وارد می‌کنند.

اکنون که می‌دانیم شکار حد زیان چگونه کار می‌کند، باید ببینم راه کسب منفعت نهنگ‌ها از استاپ هانت چیست؟ نهنگ‌ها وقتی از تاثیر استاپ هانتینگ مطمئن باشند می‌توانند به راحتی در مسیر فعال شدن استاپ‌ها از ضریب اهرمی سود کسب کنند. در مثال بالا، در صورتی که نهنگ‌ها وارد پوزیشن شورت شوند و استراتژی استاپ هانت را اجرا کنند، سود زیادی برداشت خواهند کرد.اما روش ایمن‌تری نیز برای این تریدرها وجود دارد. مسلما آن‌ها از وضعیت به وجود آمده اطلاع دارند بنابراین با سقوط ناگهانی قیمت، از تخفیف‌های به دست آمده در قیمت سهام یا کوین‌های کریپتو نهایت استفاده را می برند. پس از فعال شدن حد ضررهای کاربران، بازار به آرامی به روند قبلی و جهتی که در اصل باید حرکت می‌کرد، ادامه می‌دهد.

نحوه ارزیابی استاپ هانت

به عبارت دیگر چگونه می‌توانیم بگوییم یک استاپ هانت موفق بوده است؟ زمانی که یک استاپ هانتینگ رخ دهد، هر چه تعداد حد زیان‌های فعال شده بیشتر باشد، پرایس اکشن نوسانات بیشتری را به ما نشان می‌دهد که در نتیجه آن بازار مالی ضربه بیشتری را متحمل می‌شود.استاپ هانتینگ یک استراتژی مشخص و آسان است. هر دارایی با حجم بازار و نقد شوندگی کافی در یک ناحیه معاملاتی و در بین خطوط حمایت و مقاومت، بالا و پایین می‌رود. وقتی روند دارایی مورد نظر صعودی پیش بینی می‌شود، تریدر‌ها با توجه به نقطه ورود به بازار، حد ضرر خود را در زیر سطح مقاومت تعیین می‌کنند. در حالت برعکس یعنی روند نزولی، نقاط اولیه حد ضرر در بالای سطح حمایت خواهند بود.

چنین اتفاقی معمولا با افزایش حجم معاملات و با هل دادن قیمت در یک جهت خاص بر روی نمودار‌های قیمتی بازار مالی قابل تشخیص است. برای مثال در پرایس اکشن قیمت یک سهم ممکن است همراه با افزایش حجم و قبل از بریک اوت، دو بار از حمایت پرش کند. برخی از تریدر‌های کوچک‌تر ممکن است سعی کنند از این رفتار استاپ هانت به نفع خود بهره ببرند. آن‌ها از نوسانات ایجاد شده در بلند مدت کسب سود می‌کنند. بسته به استراتژی که در معاملات استفاده می‌کنید و اندیکاتور‌های تکنیکال، شما نیز می‌توانید در حرکت استاپ هانت به سمت پایین، یک پوزیشن شورت باز کنید البته راه دیگر نیز این است که دارایی مورد نظر را در قیمت پایین‌تر خریداری کنید.

در نمونه دیگر، زمانی که ساختار و الگوهای بازار در نزدیکی یک قیمت رند شکل می‌گیرند، فرصتی برای استاپ هانت فراهم خواهد شد. در جولای سال 2023، مقاومت بیت کوین در نزدیکی قیمت 30,000$ قرار داشت. از این رو تریدرهایی که در پوزیشن فروش قرار داشتند، حد ضرر خود را در نزدیکی این قیمت قرار داده‌اند تا یادآوری آن راحت‌تر باشد. در آن زمان نیز استاپ‌های زیادی فعال شدند که به دنبال آن قیمت برای مدت کوتاهی به صورت ناگهانی صعود کرد. در ادامه به بررسی سه استراتژی مهم برای جلوگیری از افتادن در دام استاپ هانت خواهیم پرداخت.

سخن پایانی

استاپ هانتینگ یکی از استراتژی‌های کسب سود در بازارهای مالی است که بیشتر توسط بزرگان بازار و موسسات مالی بزرگ انجام می‌شود. در این استراتژی که به شکار حد ضرر نیز معروف است، قیمت بعد از فعال کردن استاپ لاس معامله‌گران کم‌تجربه دوباره در همان جهتی که آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند، حرکت می‌کند. استاپ هانتیگ در تمام بازارهای مالی اتفاق می‌افتد و شما به عنوان یک معامله‌گر خرد ممکن است گاهی اوقات قربانی آن شوید. با این حال امیدواریم مطالبی که در طول این مقاله عنوان کردیم توانسته باشد اطلاعات شما را در این زمینه بالا ببرد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.