اقتصادی

استخدام ۳۰۰ بازرس در دستور کار وزارت کار

طبق استانداردهای بین المللی به ازای هر 10 هزار نفر باید یک بازرس کار وجود داشته باشد ، اما به ازای هر 15000 نفر یک بازرس کار داریم که بر اساس آن معاون وزیر کار از استخدام 300 بازرس کار خبر داده است.

به گزارش دوران خبر ، شکی نیست که نقش بازرسان کار برای توجه به اجرای قوانین کار در محیط کار و جلوگیری از وقوع حوادث حیاتی و اساسی ضروری است. امروزه بحث در مورد پیشگیری از حوادث ناشی از کار و پیگیری مقررات قانونی یکی از اهداف بازرسان کار است که در کاهش هزینه های اضافی ناشی از حوادث موثر است.

در واقع بازرسان کار ، اعمال صحیح مفاد قانون کار و قوانین فنی حفاظت و ایمنی در حفاظت از زندگی کارگران ، بهبود کیفیت تولید و بهره وری ، امنیت شغلی و ایجاد انگیزه در کارفرمایان را کنترل می کنند. هرچه نظارت کاملتر ، دقیق و به روزتری در کارگاه ها و محل های کار داشته باشید ، حوادث ناشی از کار کمتر می شود.

در حالی که افزایش بازرسی از مشاغل و مشاغل در بحث پیشگیری از حوادث ضروری است ، متأسفانه ما در کشور با کمبود بازرسان کار روبرو هستیم ، به طوری که به گفته کارشناسان ، به دلیل کمبود بازرسان کار ، ویزیت و بازرسی های کارگاهی به ندرت و گاهی هر شش ماه یک بار انجام می شود.

کارشناسان و فعالان حوزه کار بر لزوم تقویت زمینه بازرسی کار تأکید می کنند و معتقدند که ظرفیت اتحادیه های کارگری در پیگیری و بازرسی از کارگاه ها باید اشتغال باشد و آموزش کارگران در محل کار باید به انجمن ها سپرده شود. و سازمانها

طبق استانداردهای بین المللی وجود یک بازرس کار برای هر 10 هزار نفر ضروری است اما در کشور ما برای هر 15000 نفر بازرس کار وجود دارد.

بر اساس گزارش ها ، طبق استانداردهای بین المللی ، برای هر 10 هزار نفر نیاز به بازرس کار وجود دارد ، اما در کشور ما برای هر 15000 نفر بازرس کار وجود دارد.

حاتم شاکرمی ، معاون روابط کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در گفت وگو با دوران خبر ، با اشاره به نقش موثر بازرسان کار در دوران تاجگذاری ، اظهار داشت: بازرسان کار با ادامه حضور خود از شیوع ویروس تاج ، آموزش ، تجهیزات حفاظت شخصی ، انزوا و نظارت اجتماعی در خط مقدم خدمات هستند.

وی افزود: “در زمینه بازرسی نیروی کار ، پر کردن جای خالی و توانمندسازی نیروی کار از نظر آموزش و ابزارهای اشتغال در نظر گرفته شده است و موقعیت کشور از نظر بهداشت کار ، بر اساس ILO ، در یک موقعیت مثبت ، اما با این حال ما نیاز به تغییر در این زمینه داریم.

آماده سازی برای جذب و استخدام 300 بازرس در دستور کار وزارت کار

به گفته شاکرمی ، طبق استانداردهای بین المللی ، به هر 10 هزار کارگر به یک بازرس کار نیاز است و در این راستا ، مقدمات استخدام و بازرسی 300 بازرس در دستور کار وزارت کار قرار دارد.

به گفته معاون روابط کار وزیر ، امروز در کشور ، 20،000 کمیته حفاظت فنی و بهداشت شغلی برای محافظت از نیروی کار تشکیل شده است و افزایش تعداد بازرسان کار چرخه نظارت بر اجرای ایمنی کار را تکمیل می کند و قوانین بهداشتی

در بازرسی های انجام شده در سمینارهای موضوع قانون کار طی سال گذشته ، تعداد آسیب های شغلی 9295 نفر بوده است که در مقایسه با سال 1398 حدود 4.7 درصد کاهش یافته است.

در زمینه حفاظت و بازرسی ، اگرچه تلاش شده است که علیرغم کمبود بازرس کار ، تعداد حوادث کار و آسیب های کار کاهش یابد ، اما موقعیت ایران در مقایسه با کشور های دیگر نیز ایده آل نیست ، زیرا برای هر 10 هزار نفر باید یک بازرس کار بله ، اما در سراسر کشور ، این نسبت براساس هر 15000 کارگر است.

طبق بند 91 قانون کار ، کارفرمایان ملزم به تهیه و تهیه تجهیزات و امکانات ایمنی لازم برای اطمینان از حفاظت و سلامت کارگران در محل کار هستند. کارگران همچنین ملزم به استفاده و نگهداری صحیح تجهیزات محافظتی و بهداشت شخصی و پیروی از دستورالعمل های مربوطه در محیط کار خود هستند.

به گزارش دوران خبر ، طبق تبصره ای در بند 96 قانون کار ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی وظیفه برنامه ریزی ، نظارت ، ارزیابی و بازرسی در زمینه بهداشت و ایمنی کار را دارد. کاردرمانی و موظف است اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید