علمی و پزشکی

استرس مزمن خطر مرگ بر اثر سرطان را دو برابر می‌کند

به روتاب شفاف، استرس نه تنها بر ذهن، بلکه بر جسم نیز وارد می شود. به گفته محققان کالج پزشکی جورجیا، بدن ما به طور کلی می تواند در برابر این شرایط مقاومت کند، اما استرس مزمن خطرات زیادی را به همراه دارد و می تواند به مرور زمان خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

جاستین خاویر مور، دکتر جاستین خاویر مور، پزشک عمومی کالج پزشکی سرطان در جورجیا گفت: در پاسخ به عوامل استرس خارجی، بدن شما هورمون استرسی به نام کورتیزول ترشح می کند و پس از پایان استرس، این سطوح باید بیاین بیایند. با این حال، اگر استرس روانی-اجتماعی مزمن و مداوم دارید که هرگز به شما اجازه آرامش نمی دهد، این می تواند باعث ساییدگی و پارگی بیولوژیکی در بدن شما شود.

در این تحقیق، مور و گروهش این اثرات بالقوه مضر را با انجام تجزیه و تحلیل تحقیقات قبلی که شامل اطلاعات بیش از 41000 نفر بود، ارزیابی کردند. این تحقیق شامل داده‌های 41 هزار نفری است که بین سال‌های 1988 تا 2019 جمع‌آوری شده‌اند.

فشار خون دیاستولیک و سیستولیک، کلسترول تام (کلسترول کل موجود در خون)، هموگلوبین A 1 C (شاخص مهم دیابت)، آلبومین و کراتینین (معیارهای ارزشمند عملکرد کلیه) و پروتئین واکنشی C (شاخص اصلی التهاب) ، از جمله افرادی که تحت تحقیق بودند. بررسی این مقادیر به محققان کمک کرد تا بار آلوستاتیک بدن یا سایش و پارگی را تعیین کنند.

بار آلوستاتیک ساییدگی و پارگی روی بدن است که زمانی که فرد در معرض استرس مکرر یا مزمن قرار می گیرد جمع می شود. این اصطلاح در سال 1993 توسط “Bruce McAvon” و “Stellar” ابداع شد و نشان دهنده اثرات قرار گرفتن در معرض مزمن یا طولانی مدت در معرض استرس مزمن یا طولانی مدت است.

شرکتـتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرـــــــــــــــــــــــــــ، ورد دـــــــــــــــــــــــــــ، محققان داده‌های شرکت‌کنندگان را با داده‌های شرکت‌کنندگان در شاخص ملی مرگ، که توسط مرکز ملی آمار بهداشت و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها سازماندهی شده است، مقایسه کردند تا مشخص کنند چه افرادی در اثر سرطان جان خود را از دست داده‌اند و چه زمانی. این اتفاق افتاده است.

محققان دریافتند که حتی بدون تعدیل متغیرهای مخدوش کننده مانند سن و نژاد، افرادی که بار آلوستاتیکی بالایی دارند، 2.4 برابر بیشتر از افرادی که بار آلوستاتیک پایینی دارند، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند.

پس از کنترل سن، محققان دریافتند افرادی که بار آلوستاتیک بالایی دارند، همچنان 28 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند. یعنی اگر یکی از دو جوان 20 ساله بار آلوستاتیک بالایی داشته باشد، احتمال مرگ آن فرد بر اثر سرطان بسیار بیشتر از دوستش است.

یافته های این تحقیق در مجله SSM Population Health توزیع شده است.

منبع: خبرنگار باشگاه جوان