علمی و پزشکی

اسراییل و اشتباه تاکتیکی – دوران خبر

این روزنامه قدیمی ترین روزنامه اسرائیلی است و طبق دایره المعارف .dia Britannica معتبرترین روزنامه اسرائیلی است و اکثر خوانندگان آن تحصیل کرده هستند. این نسخه از چند جهت حائز اهمیت است.

درست یک روز قبل از انتشار مقاله روزنامه هاآرتص، فعالیت تمام 4300 پمپ بنزین در ایران به طور همزمان متوقف شد و عرضه سوخت به جایگاه ها متوقف شد. علت این حادثه که مشکلات عدیده ای را برای مردم ایران به همراه داشت، مدتی در هاله ای از ابهام قرار داشت تا اینکه خبرگزاری آنلاین دوران خبر که معمولا قبل از دیگران می داند، از احتمال حمله سایبری صحبت کرد. در نهایت دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: حملات سایبری به پمپ بنزین‌ها ممکن است توسط یک کشور خارجی انجام شود، اما برای افشای جزئیات زود است. خبرگزاری آنلاین دوران خبر همچنان اولین خبرگزاریی بود که اخیرا مقاله ای را در روزنامه هاآرتص منتشر کرد.

تاریخچه حملات سایبری اسرائیل به ایران

اسرائیل قبلا در چندین حمله سایبری به ایران دست داشته است.

– نیروگاه اتمی بوشهر: شاید این اولین مورد حمله سایبری اسرائیل توسط استاکس نت و نیروگاه اتمی بوشهر به ایران باشد. استاکسنت برنامه مخربی بود که توسط دولت های آمریکا و اسرائیل ایجاد شد و به تاسیسات هسته ای ایران، به ویژه نیروگاه بوشهر در سال 2010 حمله کرد. یاهو نیوز بعداً اعلام کرد که هدف از به اصطلاح «بازی‌های المپیک» نابودی برنامه هسته‌ای ایران نبود، بلکه ضربه زدن به آن برای خرید زمان و انجام تلاش‌های دیپلماتیک بود. ادوارد اسنودن، یکی از ماموران سابق سیا که اسناد متعدد مربوط به فعالیت های اطلاعاتی ایالات متحده را فاش کرد، در مصاحبه با اشپیگل گفت که این برنامه مخرب با همکاری آژانس امنیت ملی ایالات متحده و اسرائیل ایجاد شده است.

– زیرساخت های مخابراتی: در سال 1397 حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتر با انتشار پستی “حمله های پراکنده” به برخی زیرساخت های ارتباطی مدعی شد که منشأ این حملات بوده است. به گفته غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، این حملات سایبری با استفاده از ویروس «نسل جدید استاکسونتس» در «چندین بخش» انجام شده است.

– تأسیسات نظامی پارچین: در 4 مرداد 1378 انفجاری در تأسیسات نظامی پارچین رخ داد. روز بعد، زوئی یازکل، تحلیلگر سیاسی در کانال 13 تلویزیون اسرائیل، گفت که بمب گذاری شب گذشته در منطقه پارچین تهران به نظر می رسد “نتیجه یک حمله سایبری” باشد.

– تاسیسات هسته ای نطنز: در 21 فروردین امسال حادثه ای در تاسیسات هسته ای نطنز رخ داد. کانال دولتی اسرائیل کان روز یکشنبه (12 آوریل) گزارش داد که “حادثه” در تاسیسات هسته ای نطنز کار اسرائیل و نتیجه “حمله سایبری جدید به ایران” بوده است.

– تاسیسات بندر شهید رجایی: در 20 اردیبهشت ماه سال جاری حمله قبلی به تاسیسات آبی و جاده ای بندر شهید رجایی انجام شد. روز دوشنبه 19 می، واشنگتن پست به نقل از مقامات دولت آمریکا که نامشان فاش نشد و مقامات “دولت خارجی” که نامشان فاش نشد، گزارش دادند که حمله سایبری اخیر به بندر شهید رجایی در استان هرمزگان احتمالا توسط اسرائیل انجام شده است. آنها بودند.

البته حملات قبلی اسرائیل به کشورمان احتمالاً محدود به این موارد نبوده است.

شباهت دو اتفاق و یک نکته عجیب

در 18 جولای امسال، اختلالی جهانی در سیستم‌های رایانه‌ای شرکت راه‌آهن رخ داد که باعث تأخیر یا حتی لغو صدها قطار، ورودی‌ها و خروجی‌ها، مراکز خرید بلیط، خدمات الکترونیکی بار و مسافر و وب‌سایت شرکت راه‌آهن شد. خبرگزاری آنلاین دوران خبر در همان روز با انتشار تصویری از بولتن خبری از حرکت راه آهن ایران خبر داد که از اختلال جهانی در سیستم رایانه ای شرکت راه آهن خبر می دهد و هرج و مرج بی سابقه ای را در ایستگاه های قطار سراسر کشور به وجود آورده است. روی تابلوی اطلاعات قطار پیام قطار به دلیل حملات سایبری نمایش داده شد. این پیام شامل یک شماره تلفن نیز بود.

اما نکته عجیب در مورد حمله سایبری هفته گذشته این بود که در یک حمله سایبری اخیر، همین عدد بر روی صفحه نمایش پمپ بنزین ها نمایش داده شد.

این شباهت یک نکته ظریف داشت. تحقیقات شرکت امنیت سایبری آمریکایی و اسرائیلی چک پوینت در مورد حمله چهار ماه پیش نشان می دهد که هک گسترده سیستم کامپیوتری شرکت راه آهن ایران در نتیجه حمله سایبری گروه هکری ایندیرا بوده است. گمان نمی رود که حمله اسرائیل کار گروهی از هکرها باشد.

پس اندکی دقت در این شباهت موضوع مهمی را روشن می کند. : اسرائیل ادعا کرده است که حمله اخیر کار اوست، در حالی که متن پیام حمله اخیر شباهت غیرقابل انکاری به متن پیام حمله قبلی دارد و منطقا اسرائیل که ادعا می کند دومی را انجام داده است، نمی تواند. این شباهت را با گفتن تصادفی بودن آن توجیه کنید. این نشان می دهد که یا هر دو حمله اسرائیلی بوده و در مورد قبلی اسرائیل به دروغ مسئولیت آن را برعهده گرفته است و یا هیچ یک از این دو حمله مربوط به اسرائیل نیست و این بار اسرائیل به دروغ ادعا کرده است که این کار به آن مربوط است. به ویژه، رویکرد هر دو حمله آسیب رساندن به پلت فرم خدمات ملکی است و هیچ یک از آنها به هدف نظامی نمی پردازند، موضوعی که هاآرتص اخیراً به آن اذعان کرده است.

آیا دولت اسرائیل با مردم ایران دشمنی دارد؟

جامعه شناسان می گویند: افکار عمومی جوامع در شرایط موجود را می توان با انتقام گیری در برابر دشمن، در موضوعی که جنبه نظامی ندارد و یا دشمن را در رفتار تلافی جویانه با مردم عادی و زندگی روزمره آنها توجیه می کند، ارضا کرد. باورش دردناکه بزرگان به خاطر دارند که وقتی دولت بعث عراق در یک نبرد تقابلی مستاصل بود و کورکورانه موشک‌های اسکاد بی را با کمک کشورهای بزرگ نشانه می‌رفت، عده‌ای کم کم شعار «پاسخ موشکی» سر دادند. نشان داد که در برخی موارد درخواست. می توان انتظار انتقام داشت. اما شکی نیست که کشوری که منجر به آسیب خصمانه به مردم شود بیش از گذشته منفور خواهد شد.

تا آنجا که می دانیم، زیرساخت های خدمات عمومی که ارتباط مستقیمی با امنیت و آرامش همه مردم دارد، هرگز هدف حملات سایبری ایران در اسرائیل و حتی در ایالات متحده نبوده است. البته ایران در سطح جهانی نیز در مورد سایبری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و دو سال پیش وزارت امنیت داخلی آمریکا درباره بیانیه‌ای درباره حمله سایبری ایران هشدار داد و گفت: «ایران یک برنامه سایبری قوی دارد که ممکن است ظهور کند. خطر برای ایالات متحده “باش”. در این بیانیه آمده است: «ایران می‌تواند برخی از زیرساخت‌های حیاتی آمریکا را برای مدت محدودی مختل کند». بنابراین رفتار اسرائیل نه تنها پیشگیرانه نیست، بلکه حتی نمی تواند تلافی جویانه باشد و نوعی ابتکار برای تضعیف امنیت و آرامش مردم ایران است.

موضوع مشکلات ناشی از نفوذ به زیرساخت های عمومی را نمی توان مشکلات ناشی از تحریم های همجنس گرایان دانست و در هر دو مورد نارضایتی عمومی را ابزاری دانست که تاثیر یکسانی بر نصب دارد. فشار بر سیستم ممکن است برخی تحریم ها و مشکلاتشان را به تصمیمات سیاسی نسبت دهند و آن را به انتخاب خود یا سیاستمداران بسپارند، اما چه کسی می تواند بگوید مردم دشمن و ضد مردمی هستند که تلافی می کنند؟ سیستم را فراهم نمی کند؟

مردم ایران پیش از این در جنگ هشت ساله نشان دادند که متحدانه با تهاجم به میهن مقابله کردند و متحدتر شدند. بنابراین این یک اشتباه تاکتیکی عجیب است که انتظار داشته باشیم اگر قرار است امنیت عمومی مردم هدف یک کشور متخاصم قرار گیرد، مردم به دلیل نارضایتی از سیستم ترافیکی این کار را انجام دهند. این ادعا در تضاد کامل با پیام های دوستانه ای است که دولت اسرائیل گاهی سعی می کند برای مردم ایران ارسال کند.

آب گل آلود و شبکه سراسری اینترنت!

من همیشه بر استفاده از عبارت شبکه ملی اطلاعات (ایجاد شبکه ای مستقل که اطلاعات سازمان ها و ارگان ها و خدمات دولتی به طور مستقل در آن ذخیره می شود. اینترنت) به جای نام مستعار اینترنت ملی (قطع اینترنت جهانی از مردم) تاکید داشته ام. چون وزیر سابق فناوری اطلاعات همین تفاوت را ایجاد کرد و دومی تا حد زیادی فریب خورده است. با این حال، زمان حمله سایبری اخیر در کشور ما از نظر بحث اینترنت نیز موقتی است. طرحی به نام حمایت از مصرف کننده در فضای مجازی این روزها در مجلس نوشته شده و اکنون در حال آزمایش برای تصمیم گیری نهایی است. افکار عمومی با حساسیت این طرح را دنبال می کند و در صورت تضعیف و یا محدودیت عمدی دسترسی مردم به اینترنت بر خلاف وعده های مسئولان، مخالفان متعددی از جمله آقای آقاتهران سخنگوی مردم تهران دارد. مجلس شورای اسلامی و یکی از حامیان طرح نیز به تنوع آنها اذعان دارند.

تقارن موقت این حمله سایبری با شرایطی که ممکن است برخی افراد در سایه طرح شبکه ملی اطلاعات به جستجو در اینترنت ملی بپردازند، از جمله این امکان را برای موافقان محدودیت استفاده از این سایبری افزایش می دهد. حمله به عنوان یک ضرورت، علاوه بر اینکه مستقیماً امنیت و آرامش مردم را نقض می کند، قطعاً در محدود کردن مقاومت آنها در برابر انقراض بی تأثیر نیست.

1717

دیدگاهتان را بنویسید