اقتصادی

انتقاد واردکنندگان برنج از تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: عرضه 100 هزار تن برنج ذخیره احتیاطی کشور برای تعدیل قیمت برنج در بازار در طول ممنوعیت فصلی واردات برنج است و رکود بازار برنج داخلی را تشدید می کند. و عرضه برنج توسط برنج کاران زیر هزینه. یکی از اقدامات برای تنظیم بازار برنج ، کاهش زمان ممنوعیت واردات فصلی از چهار ماه به دو ماه بود.

به گزارش دوران خبر ، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اخیراً از آغاز توزیع 100000 تن برنج تایلندی ، هندی و پاکستانی در سطح زنجیره های انبار ، تعاونی های مصرف کننده و اتحادیه های تجاری خبر داد.

عباس توکلی ، رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران معتقد است که تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار نه تنها به نفع بازار و مصرف کنندگان است ، بلکه آنها با انجام این کار ، ریشه های بخش خصوصی فعال در تجارت برنج

وی با اشاره به تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر عرضه 100 هزار تن برنج که به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای تنظیم بازار وارد شده است ، اظهار داشت: این واردات برای احتیاط و حفظ امنیت غذایی کشور وارد می شود و هیچ اشاره ای به استفاده از این محصول برای تنظیم بازار نشده است.

100000 تن در سه هفته مصرف می شود!

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه در شرایط فعلی 100 هزار تن برنج به مدت دو یا سه هفته در کشور مصرف می شود ، تصریح کرد: به دنبال؟

وی همچنین با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات فصلی به دلیل حمایت از تولید داخلی برنج وضع شده است ، گفت: با ورود به بازار و متعاقبا واردات ، این مشکل را می توان به روشهای دیگری که هیچ تاثیری ندارد برطرف کرد.

وی در مورد راهکارهای عملی برای تنظیم بازار برنج گفت: “یکی از این اقدامات کاهش طول مدت ممنوعیت واردات فصلی از چهار ماه به دو ماه است.”

تشدید رکود در بازار داخلی

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر تفاوت قیمت برنج وارداتی با برنج داخلی پرمحصول از 4000 تا 5000 تن است ، گفت: و تقاضا برای این نوع برنج در حال کاهش است و نتیجه تشدید رکود بازار برنج داخلی است.

به گفته وی ، در چنین شرایطی این انتظار در بازار وجود دارد که قیمت برنج تولید داخل کاهش یابد ، این بدان معناست که عرضه برنج توسط برنج کاران کمتر از هزینه تمام شده است. و در چنین شرایطی ، هدف اصلی فصل ممنوعیت واردات ، که برای حمایت از تولید داخلی است ، زیر سال می رود.

توکلی ورود یک شرکت بازرگانی دولتی به عرضه برنج در دوران ممنوعیت واردات را ایجاد رقابت ناعادلانه و ناعادلانه با بخش خصوصی کرد و افزود: این اقدام باید تنها تخریب بازار داخلی و تحریک قیمت ها در جهان باشد. بازارها افزون بر این ، توزیع این مقدار برنج با قیمتی بالاتر از هزینه واردات ، خسارت زیادی به بخش خصوصی وارد می کند که برخلاف سیاست های اصل 44 قانون اساسی و اصول اساسی بازار است.

وی با بیان اینکه خطای صندلی تنظیم بازار تنها به عرضه ذخایر احتیاطی در بازار محدود نمی شود ، تصریح کرد: برای جایگزینی آنچه در بازار به عنوان ذخایر احتیاطی وارد می شود ، باید واردات مجدد انجام شود و چون در زمانه ای هستیم ممنوعیت ، واردات به محض پایان دوره ممنوعیت و افزایش قیمتها با تحریک قیمتها وارد بازارهای جهانی می شود و در نهایت معامله گران کشور ما مجبور می شوند برنج را با قیمت بالاتری خریداری کنند.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران تأکید کرد که برنامه ریزی شده است تا برنامه ها ، اهداف و سیاست های رئیس جمهور منتخب با تغییر دولت و رهبران جدید دولت دنبال شود. پس از تغییر دولت ، اولین تصمیمات رئیس تنظیم بازار برخلاف سیاست های اعلام شده بوده و منجر به نابودی بخش خصوصی می شود.

توکلی گفت که او به رهبران ارشد تیم اقتصادی دولت توصیه کرد از سیاست های غلطی که دولت قبلی برای تنظیم بازار اتخاذ کرده بود اجتناب کنند ، زیرا نتیجه اشتباه آن سیاست های اشتباه امروزه کاملاً مشهود است. این یک اشتباه بزرگ است و حتی اگر بتواند جو روانی بازار را برای چند روز کنترل کند ، پیامدهای منفی آن در ماه های پایانی سال بازار و مداخله دولت در بازار برنج را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی با اشاره به نامه ای که انجمن واردکنندگان برنج به وزیر جهاد کشاورزی ارسال کرده است ، گفت: در این نامه شرایط را توضیح داده ایم و اعلام کرده ایم که انجمن جهادکشاورزی ایران واردکنندگان برنج است. آماده استفاده از ظرفیت اعضای خود.

شایان ذکر است که اکنون دوره ممنوعیت فصلی است که از ابتدای آگوست آغاز شده و تا نوامبر ادامه دارد. با این حال ، در این مدت ، به دلیل کاهش ذخایر و کاهش 69 درصدی واردات در سال جاری و اهمیت تنظیم بازار ، تصمیم گرفته شد که ممنوعیت فصلی اعمال شود ، اما برای برنج که قبل از دریافت 31 آگوست یا گمرک است. تاریخ ورود و پست ثبت شده در صورت داشتن ثبت سفارش منتشر می شود. با این حال ، قبل از ممنوعیت ، حدود 10 کشتی حامل برنج از کشورهای مبدا خود به بنادر ایران سفر کرده بودند و اگرچه برخی از آنها در 22 ژوئیه وارد ایران شدند ، رسید فروشگاه و تاریخ ورود پس از این تاریخ صادر شد. کالاها نیاز به تمیز کردن محموله ها داشتند ، اما در هر صورت ، علیرغم مکاتبات بین دستگاههای مربوطه ، از جمله وزارت صنعت ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی ، هنوز هیچ توافقی در مورد تخصیص برنج به بنادر

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید