عمومیکسب و کارهای برتر روز

تاثیر حسابداری بر مدیریت داخلی شرکت

 

نویسنده: تحریریه سپیدارسیستم

در گذشته سازمان‌ها و شرکت‌ها گسترش آن‌چنانی نداشتند و امور مالی با خودکار و کاغذ و چرتکه به انجام می‌رسید. امروزه با توجه به گسترش امور مالی سازمان‌ها، تکنولوژی و سیستم مالی پیشرفت کرد بالطبع آن افرادی حاذق با دانش حسابداری روی کار آمدند. می‌توان سیستم اطلاعات مالی را یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های سیستم مدیران برای ارتقا و رشد کسب و کارها دانست. یک حسابدار خوب باید بتواند در عین بهره‌گیری از دانش مالی، ادبیات خوبی برای نوشتن صورت‌های حسابداری داشته باشد تا قابل فهم و پربار باشد. بهترین نرم افزار فروشگاهی را تهیه کنید.

در ادامه مقاله اطلاعاتی درباره تاثیر حسابداری در مدیریت شرکت، اهمیت داده‌ها در تصمیم‌گیری مدیران و برنامه‌ریزی‌های مالی شرکت می‌پردازیم.

به طور کلی حسابداری اطلاعاتی در زمینه جریان‌های مالی، درآمدها، سود و زیان‌ها و مالیات شرکت را دسته‌بندی کرده و در اختیار مدیران سازمان قرار می‌دهد. این موضوع حتی در تاثیر بسزایی دارد ولی در این مقاله رویکرد کسب و کارها را در نظر می‌گیریم. رویکردهای مدیران برای انجام اموری همچون سرمایه‌گذاری، گسترش کسب‌و‌کار یا حتی پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان با توجه به این اطلاعات دریافتی جهت می‌گیرد. به همین دلیل صحت و دقت اطلاعات ارائه شده توسط حسابداران اهمیت بسیار بالایی دارد. حسابداری در سازمان‌ها به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شود:

در ادامه درباره هرکدام از انواع در شرکت‌ها و تاثیرات هرکدام در تصمیم‌گیری مطالبی ارائه می‌دهیم.

حسابداری مدیریتی، سرعت بخشیدن روند پیشرفت سازمان

حسابداری مدیریت با ارائه اطلاعاتی درباره درآمدها، هزینه‌ها و تحلیل فرایندهای مالی شرکت‌های رقیب گزارشاتی به مدیران ارشد و ذی‌نفعان شرکت، به آن‌ها در راستای اخذ تصمیم برای سرمایه‌گذاری و ارتقا شرکت کمک می‌کند. هرچه اطلاعات دقیق‌تر باشند مدیران فرایند هموارتری را برای تصمیم‌گیری طی می‌کنند و اطلاعات غلط موجب عقب ماندن شرکت از مسیر اصلی خود می‌شود.

حسابداری مالی، تضمین کننده استاندارد مالی شرکت

در همه سازمان‌ها و شرکت‌ها امور مالی از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌روند که هر مدیری باید به آن توجه داشته باشد. هرچه سازمان و فعالیت‌های آن گسترده‌تر باشند، بالطبع فرایند مالی پیچیده‌تری برای آن‌ها وجود دارد. در حسابداری مالی همه فرایندها و تراکنش‌های مالی اعم از مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از استانداردهای قانونی تبعیت شود.

تاثیر حسابداری بر مدیریت داخلی شرکت

همه مدیران باید بر این موضوع واقف باشند که و چه تاثیری بر مدیریت شرکت دارد. حسابداری از واحدهایی است که تاثیر مستقیم بر مدیریت شرکت دارد. در صورتی که گزارشات مالی به درستی ارائه شوند سیستم حقوق و دستمزد، پاداش، سرمایه‌گذاری و انجام پرداخت بدهی‌ها شرکت به شکل صحیح و در زمان معین انجام می‌شود. از موارد دیگر تاثیر حسابداری بر مدیریت داخلی شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گزارش‌ها باید به دقت و در زمان معین ارائه شوند تا دیدگاه معینی درباره وضعیت مالی شرکت به دست آید.

اهمیت حسابداری در تصمیم‌گیری مدیران شرکت

داده‌های مالی اعم از دارایی، بدهی و صورت سود و زیان از موارد اساسی اهمیت حسابداری در تصمیم‌گیری مدیران شرکت هستند که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. هم‌چنین حسابداران باید بدانند و با ثبت دقیق گزارش‌های حقوق و دستمزد به کارمندان در دوران بیکاری برای دریافت تسهیلات کمک کنند. در اختیار قرار دادن این اطلاعات برای مدیران باعث می‌شود تا از هرگونه کسری بودجه و مشکلات مالی در آینده جلوگیری شود. می‌توان نتیجه گرفت بهره‌گیری از نیروهای حاذق حسابداری و آموزش صحیح آن‌ها می‌تواند در روند موفقیت مالی شرکت تاثیر بسزایی داشته باشد.

پیوند برآوردهای مالیاتی شرکت‌ها با سیستم حسابداری

هر شخصی که قصد راه‌اندازی کسب و کار را دارد قطعاً در مورد قوانین مالیاتی و الزام رعایت آن‌ها شنیده است. فرقی نمی‌کند کسب و کار و تراکنش‌های مالی در چه اندازه هستند، همه صاحبان مشاغل باید از قوانین تبعیت کنند. یکی از دلایل اساسی اهمیت حسابداری در شرکت‌ها تحلیل میزان سود و زیان شرکت‌ها و برآورد مالیاتی است که شرکت باید به دولت بپردازد. دقت و وقت شناسی تیم حسابداری باعث جلوگیری از بروز ضرر و جریمه‌های مالی می‌شود.

صاحبان مشاغل ضروری است نسبت به زمان‌بندی کارهای تیم حسابداری و دریافت اطلاعات دقیق اهتمام ورزند تا از مشکلات مالیاتی جلوگیری شود. ارائه اظهارنامه مالیاتی از مواردی است که برای همه مشاغل جزو ضروریات در نظر گرفته شده است.

اهمیت حسابداری در تدوین برنامه‌های مالی شرکت

همه کسب و کارهای موفق با برنامه مدون پیشروی کرده‌اند که همین امر باعث شده تا بتوانند جایگاه والایی کسب کنند. این برنامه‌ها شامل مواد متعددی همچون پیش‌بینی جربان نقدینگی، برنامه‌ریزی فروش و تعیین میزان بودجه برای پروژه‌ها است. محاسبه حقوق کارمندان از موارد مهمی است که با استفاده از می‌توان به راحتی در بودجه شرکت مد نظر قرار داد. شرکت‌ها با بهره‌گیری از نیروی حسابدار ماهر می‌توانند برنامه‌ریزی دقیقی برای بودجه و پروژه‌های آتی خود تدوین کنند. برای این موضوع لازم است تا صورت حساب‌های مالی شرکت کاملا شفاف و دقیق مورد بررسی قرار گیرند.

اهمیت حسابدار در عملکرد تجاری شرکت‌ها

حسابدار موظف است گزارش مالی عملکرد شرکت را در بخش‌های فروش، خدمات و بودجه به دقت بررسی و ارائه کند. این گزارش کمک شایانی به مدیران برای تصمیم‌گیری اهداف آتی شرکت می‎کند. هم‌چنین با استفاده از این گزارش‌ها می‌توان تصمیم‌گیری درباره روند استخدام نیروی کار و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف انجام داد.

بهره‌گیری از سیستم حسابداری، راهی برای ارتقا عملکرد شرکت

در سال‌های اخیر با گسترش کسب و کارها و افزایش تراکنش‌های مالی، نیاز به وجود سیستم حسابداری دقیق به منظور ارائه گزارش‌های بیش از پیش احساس شد. شرکت سپیدار سیستم در سال 1387 با هدف توسعه سیستم حسابداری شرکت‌ها راه‌اندازی شد. نرم افزار حسابداری فروشگاهی رایگان این مجموعه باعث شده تا روند محاسبات مالی شرکت‌ها توسعه یابد. در صورتی که از نرم افزار حسابداری سپیدار استفاده می‌کنید نظرات خود را درباره تجربه کاربری خود بنویسید. باید نکات مهم در خرید نرم‌ افزار حسابداری فروشگاهی را در نظر بگیرید.

نقش حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت علاوه بر تمرکز روی عملیات داخلی سازمان، شرکت و کسب و کار، نگاهی به آینده نیز دارد.

حسابداری مدیریت با نام های دیگری از جمله حسابداری هزینه و مدیریت هزینه نیز شناخته می شود، حسابداری مدیریت با بررسی عملیات داخلی سازمان و برای کمک به صاحبان و مدیران شرکت، جهت تصمیم گیری های هوشمند و دانش بنیان،از معیارهای عملیاتی متعدد و متنوعی استفاده می کند.

حسابداری مدیریت یا حسابداری مدیریتی بر استفاده از اطلاعات حسابداری برای مدیران در سازمان‌ها، جهت مهیا کردن آن‌ها برای تصمیم‌سازی کسب و کار آگاهانه تأکید دارد که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا کارکردهای کنترل و مدیریت‌شان را بهتر تجهیز نمایند.

در مقابل اطلاعات حسابداری مالی، اطلاعات حسابداری مدیریتی این خصوصیات را دارند:

و این مهم با پرداختن به مسائل داخلی سازمان و نگرانی هایی در زمینه های خاص کسب و کار به جای تمرکز بر عملکرد گذشته انجام می شود.

حسابداری مدیریت برای هر سازمان، کسب و کار و شرکتی ممکن است مفید باشد.حسابداری مدیریت علاوه بر اینکه به صورت ویژه برای تولیدکنندگان و خرده فروشان مفید است، ممکن است برای هر نوع کسب و کاری مفید باشد.کاربرد حسابداری مدیریت به عنوان ابزاری بسیار مفید برای مدیران ارشد سازمان و شرکت و مدیران حسابداری طیف گسترده ای از قبیل تصمیم گیری های مبتنی بر تجیزیه تحلیل، پیش بینی جریان نقدینگی و … دارد .

وظایف اصلی و نقش حسابداری مدیریت در سازمان ها و شرکت ها

حسابداری مدیریت، بر خلاف حسابداری مالی، به فعالیت های عملیاتی می پردازد که در یک کسب و کار انجام می شود. بیایید مثالی از شکل حسابداری مدیریت را بررسی نماییم:

کسب و کاری را تصور کنید در حال حاضر جواهرات دست ساز را می فروشد که از انواع طراحان جواهرات محلی خریداری می نماید. یکی از پرفروش ترین اقلام گوشواره هایی با طراحی سفارشی است که از یکی از طراحان خریداری می کند.

متأسفانه به تازگی خبر بازنشستگی طراح گوشواره در پایان سال داده شده است. اکنون اکتبر است، بنابراین شما سه ماه فرصت دارید تا یک طراح دیگر پیدا کنید. شما اخیراً طراح مورد علاقه خود را پیدا کرده اید، اما هزینه آن بسیار بالاتر است.

با نگاه به آینده، شما چندین گزینه برای انتخاب دارید و می توانید:

  • قیمت های خود را افزایش دهید• طراح دیگری متناسب با بودجه شما پیدا کنید• فروش گوشواره های با طراحی سفارشی را متوقف کنید

پس از چند پیش بینی اولیه، تصمیم می گیرید که در ژانویه قیمت ها را افزایش دهید و فروش را زیر نظر بگیرید تا ببینید آیا طرح جدید گوشواره موفق خواهد بود یا خیر.

این مثال مفهوم حسابداری مدیریت را ارائه می نماید.

وظایف اصلی و نقش حسابداری مدیریت

  1. پیش بینی2. تصمیم گیری3. هزینه یابی4. تجزیه و تحلیل عملکرد5. ارائه گزارش

نقش درون شرکتی

امروزه همگام با سایر نقش‌ها در شرکت، حسابداران مدیریت یک ارتباط گزارشگری دوگانه دارند.

به عنوان یک شریک تجاری راهبردی و ارائه دهنده اطلاعات مالی و عملیاتی مبنای تصمیم‌گیری، حسابداران مدیریت مسؤول مدیریت گروه کسب و کار و در عین حال مکلف به گزارشگری ارتباطها و مسئولیت‌ها به سازمان مالی شرکت نیز هستند.

از فعالیت‌های ارائه شده توسط حسابداران مدیریت، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی، انجام تحلیل‌های وردایی، و بررسی و نظارت بر هزینه‌های ذاتی در کسب و کا ر فعالیت‌هایی هستند که پاسخگویی دوگانه را برای هر دوی گروه مالی و تیم کسب و کار ایجاب می‌کند.

نمونه‌هایی از وظایفی که در آن‌ها پاسخگویی به تیم کسب و کار می‌تواند بیشتر از بخش مالی شرکت تداعی داشته باشد، توسعه و تدوین بهایابی جدید محصول، تحقیق در عملیات، سنجه‌ای محرک کسب و کار، ارزیابی متوازن مدیریت فروش، و تجزیه و تحلیل سودآوری مشتری هستند.

در مقابل، تهیه گزارش‌های مالی خاص، انطباق داده‌های مالی با سامانه‌های منبع، و گزارشگری ریسک و مقررات از آنجا که با جمع‌آوری برخی اطلاعات مالی از همه بخش‌های شرکت حاصل می‌شوند، بیشتر برای گروه مالی شرکت کاربرد دارند.

در شرکت‌هایی که بیشتر سودشان را از اطلاعات اقتصادی حاصل می‌کنند، مانند بانک‌ها، صنعت چاپ و نشر، شرکت‌های مخابراتی و پیمانکاران دفاعی، هزینه‌های آی تی منبع قابل توجهی از مخارج غیرقابل کنترل هستند،

که از حیث مقدار اغلب بزرگ‌ترین هزینه شرکت پس از مجموع هزینه‌های جبران کار و هزینه‌های مربوط به تملک دارایی هستند. یک کارکرد حسابداری مدیریت در چنین سازمان‌هایی همکاری نزدیک با بخش آی تی برای ارائه شفاف هزینه‌فناوری‌اطلاعات است.

با توجه به موارد فوق، یک نمای گسترده از پیشرفت مسیر شغلی حسابداری و مالی این است که حسابداری مالی سکوی پرتابی برای حسابداری مدیریت است. مطابق با مفهوم ایجاد ارزش، حسابداران مدیریت به تحریک موفقیت کسب و کار کمک می‌کنند در حالی‌که حسابداری مالی بیشتر یک مجاهدت رعایتی و تاریخی است.

دیدگاه جایگزین

یک دیدگاه جایگزین نسبت به این حسابداری که بسیار به ندرت مطرح می‌شود این است که خنثی است یا دارای اثر خوش‌خیم در سازمان نیست، بلکه سازوکاری برای کنترل مدیریت از طریق نظارت است.

این دیدگاه موقعیت این نوع حسابداری را به خصوص در چارچوب نظریه کنترل مدیریت نشان می‌دهد.

به بیان دیگر، این اطلاعات حسابداری، ساز و کاری هستند که می‌تواند توسط مدیران به عنوان وسیله‌ای برای بازنگری کلی در ساختار داخلی سازمان جهت تسهیل در کارکردهای کنترلی شان درون یک سازمان مورد استفاده قرار گیرند.

متخصصان شرکت افق پویان توسعه در واحد حسابداری مدیریت، آماده ارائه بهترین خدمات حسابداری مدیریت برای سازمان ها، شرکت ها و کسب و کارها می باشد.

بعضی از سایر خدمات شرکت افق پویان توسعه عبارتند از:

شرح مختصر:

نقش حسابداری مدیریت، بر خلاف حسابداری مالی، به فعالیت های عملیاتی می پردازد که در یک کسب و کار انجام می شود. بیایید مثالی از شکل حسابداری مدیریت را …

نویسندگان:

Mary Girsch-Bock

منبع:

ترجمه: BusinessTK

Keywords:

حسابداری مدیریت

حسابداری مالی

وظایف اصلی و نقش حسابداری مدیریت

وظایف حسابداری مدیریت

نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک 2023 (الکامپ) نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) تهران 2023…

نمایشگاه آب و فاضلاب تهران دی ۱۴۰۱ WATEX   هجدهمین نمایشگاه آب و فاضلاب تهران دی ۱۴۰۱ WATEX نمایشگاه آب و تاسیسات آب و…

نمایشگاه شیرینی و اسنک دبی   نمایشگاه کیف، کفش و چرم امپکس تهران دی1401 نهمین نمایشگاه کیف، کفش و چرم امپکس تهران دی1401…

نمایشگاه رنگ و رزین آذر ۱۴۰۱ IPCC نمایشگاه بین المللی رنگ، رزین، پوشش های صنعتی، مواد کامپوزیت و صنعت آبکاری آذر ۱۴۰۱ IPCC…

نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی آذر۱۴۰۱ IranLab نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران آذر ۱۴۰۱آذر ۱۴۰۱ IranLab نمایشگاه…

نمایشگاه کاشی و سرامیک استانبول۲۰۲۲Unicera   نمایشگاه کاشی و سرامیک استانبول۲۰۲۲Unicera نمایشگاه کاشی و سرامیک استانبول۲۰۲۲…

نمایشگاه شیرینی و اسنک دبی   نمایشگاه کیف، کفش و چرم امپکس تهران دی1401 نهمین نمایشگاه کیف، کفش و چرم امپکس تهران دی1401…

نمایشگاه در و پنجره استانبول2022 نمایشگاه بین المللی در و پنجره استانبول2022 Eurasia Window Fair نمایشگاه در و پنجره…

نمایشگاه در و پنجره استانبول2022 نمایشگاه بین المللی در و پنجره استانبول2022 Eurasia Window Fair نمایشگاه در و پنجره…

نمایشگاه رنگ و رزین آذر ۱۴۰۱ IPCC نمایشگاه بین المللی رنگ، رزین، پوشش های صنعتی، مواد کامپوزیت و صنعت آبکاری آذر ۱۴۰۱ IPCC…