علمی و پزشکی

تشخیص فتق دیسک کمر به وسیله تست های پزشکی

همانطور که می دانید، فتق دیسک می تواند باعث درد شود و فعالیت های روزانه شما را مختل کند. این احتمالاً مهمترین دلیل برای مراجعه به پزشک است: کمر و کمر شما درد می کند و می خواهید دلیل آن را بدانید.

پزشک از شما سوالاتی می پرسد و شما را معاینه می کند. این برای تعیین محل درد شما و دیسک های بین مهره ای با فتق است. تشخیص دقیق به پزشک کمک می کند تا درمان مناسب برای کمردرد شما را تعیین کند – راهی برای مدیریت درد فتق دیسک و علائم کمردرد و کمک به بازیابی سلامتی شما.

معاینهی جسمی

پزشک از شما در مورد علائم فعلی و درمان هایی که به عنوان بخشی از یک معاینه فیزیکی امتحان کرده اید، می پرسد.

سوالات متداول در مورد تشخیص فتق دیسک

  • درد از چه زمانی شروع شد؟ کمرت کجا درد میکنه
  • اخیراً چه فعالیت هایی داشته اید؟
  • برای تسکین درد فتق دیسک چه کرده اید؟
  • آیا فتق دیسک به سایر قسمت های بدن شما سرایت می کند؟
  • آیا چیزی درد دیسک را کاهش می دهد یا آن را بدتر می کند؟

پزشک از شما می خواهد در طول معاینه بنشینید، بایستید و راه بروید. همچنین از شما خواسته می شود که حرکات خاصی را در حالت نشسته، ایستاده و خواب انجام دهید. این به پزشک اجازه می دهد تا میزان انعطاف ستون فقرات، نواحی دردناک و هر گونه مشکل عصبی عضلانی مرتبط با فتق دیسک را ارزیابی کند.

این شامل:

  • تست های قدرت عضلانی: پزشک شما قدرت برخی از عضلات را برای دیدن اعصاب تحت فشار آزمایش می کند.
  • تست حس لامسه: در این تست حساسیت نقاط مختلف به لمس، نوک سوزن، گرما یا سرما اندازه گیری می شود.
  • واکنش تاندون عمیق (حرکات غیر ارادی زانو و مچ پا): پزشک با یک چکش کوچک به زانو و مچ پا ضربه می زند. اگر عصب کمر تحت فشار باشد، ممکن است واکنشی در زانو (تاندون کشکک) یا مچ پا (تاندون آشیل) نداشته باشید یا این واکنش کوچک باشد.
  • تست دروغ گفتن پاساف: به پشت دراز بکشید و پاهای خود را صاف کنید. پزشک پای آسیب دیده را بلند کرده و به سمت سر شما حرکت می دهد. در تست مثبت فتق دیسک، بالا بردن پا باعث درد در ناحیه کمر، ران و زیر زانو می شود.
  • تست نشستن پاسافروی تخت می نشینید و زانوهایتان در لبه تخت و پاهایتان در زاویه 90 درجه قرار دارند. دکتر به آرامی یک پا را بالا می‌آورد تا زمانی که زانوی شما صاف شود. نتیجه مثبت این تست فتق دیسک به معنای درد در پشت ران و زیر زانو هنگام بالا بردن ساق است.
  • تست کشش استخوان ران: روی تخت روی شکم دراز می کشی و پاهایت را صاف می کنی. پزشک پای شما را به سمت بالا می برد و سپس زانوی شما را خم می کند. اگر آزمایش باعث دردی شد که به قسمت جلوی ران سرایت کرد، ممکن است یکی از ریشه های عصبی در قسمت پایین کمر آسیب دیده باشد.
  • انجام فعالیت های خاصممکن است از شما خواسته شود که سرفه کنید یا مانند نشستن در حمام بنشینید. اگر او فتق دیسک داشته باشد، این باعث افزایش درد یا علائم مرتبط با فتق دیسک می شود.

معاینه عصبی

متخصص ستون فقرات شما همچنین یک آزمایش عصبی را انجام می دهد که به واکنش، قدرت عضلانی، سایر تغییرات عصبی و گسترش درد می پردازد.

درد رادیال (دردی که از یک منبع درد به منبع دیگر سرایت می‌کند) زمانی افزایش می‌یابد که مستقیماً روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال شود. برای مثال ممکن است سیاتیک داشته باشید. سیاتیک یک درد شعاعی است که ممکن است در اثر فتق دیسک ایجاد شود. منبع درد در ستون فقرات است، اما به دلیل عصب تحت فشار در نتیجه فتق دیسک، درد به پاهای شما سرایت می کند.

تست های آزمایشگاهی

معمولاً آزمایش خون برای تعیین طبیعی یا غیر طبیعی بودن سلول های خونی انجام می شود. مواد شیمیایی خون در خون می تواند نشان دهنده اختلالات متابولیک باشد که می تواند یکی از دلایل کمردرد باشد.

تست های تصویربرداری تشخیصی فتق دیسک کمر

آزمایش تصویربرداری می تواند شامل معاینه اولیه برای تعیین علت دیسک کمر و علائم احتمالی بیماری یا شکستگی، تومور، عفونت یا سندرم دم اسبی باشد.

در اینجا برخی از آزمایشات تصویربرداری رایج مورد استفاده برای تشخیص فتق دیسک آورده شده است:

  • ام آر آیمعمولاً با نشان دادن محل دقیق فتق دیسک و اعصاب آسیب دیده دقیق ترین ارزیابی را از ستون فقرات کمری ارائه می دهد. MRI معمولا برای کمک به برنامه ریزی جراحی تجویز می شود. این تصویر می تواند فتق دیسک و نحوه فشار آن بر اعصاب را نشان دهد.
  • نوار عصب عضلانی زمانی درخواست می شود که فیزیوتراپیست به آسیب عصبی مشکوک شود و برای تعیین سرعت پاسخ اعصاب شما، آزمایش نوار عصب و عضله را درخواست کند.
  • سی تی اسکن بیشتر زمانی استفاده می شود که ام آر آی قابل استفاده نباشد.
  • تصویر اشعه ایکس عمدتاً برای تشخیص مشکلاتی مانند شکستگی استخوان، بدشکلی استخوان، عفونت، تومور یا مشکلات مربوط به انحراف ستون فقرات استفاده می شود. معمولاً نمی توان از اشعه ایکس برای تشخیص فتق دیسک به تنهایی استفاده کرد.
  • سی تی میلوگرام یکی از روش های سی تی اسکن تزریق رنگ به نخاع و استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس برای دیدن رنگ است. این روش می تواند اندازه و موقعیت فتق دیسک را نشان دهد اما روشی تهاجمی است.
  • اسکن استخواناین روش یک تصویر کامپیوتری یا ویدئویی از استخوان ها ایجاد می کند. مقدار کمی ماده رادیواکتیو به بدن شما تزریق می شود و این ماده وارد جریان خون شما می شود. این ماده در استخوان های شما جمع می شود و توسط اسکنر شناسایی می شود. این روش برای کمک به پزشکان در تشخیص مشکلات ستون فقرات مانند آرتریت، شکستگی، تومور یا عفونت استفاده می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر کمردرد یا گردن درد دارید که به بازوها و پاهایتان سرایت می‌کند، یا اگر احساس بی‌حسی، ضعف یا سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید