تصادف مرگبار تسلا با کامیون آتش‌نشانی/ بازهم پای خطای اتوپایلوت در میان است؟ / عکس

طرفداران و مدافعان تسلا همچنان درحال اعتراض به فراخوان سیستم رانندگی تمام خودران این شرکت یا همان اتوپایلوت تسلا بودند که یک تسلا مدل S در ساعت ۳:۴۵ صبح ۱۸ فوریه به پشت یک کامیون آتش‌نشانی برخورد کرد. راننده در صحنه جان باخت و سرنشین دیگر با جراحات شدید به بیمارستان منتقل شد. چهار آتش‌نشان نیز به مراقبت‌های پزشکی نیاز پیدا کردند. چرا این فقط یک تصادف معمولی نیست؟ چون اولین‌بار نیست که یک تسلا با یک خودروی اورژانس تصادف می‌کند.

شرکت آمریکایی از ماه اوت ۲۰۲۱ برای ۱۱ مورد مشابه حین استفاده راننده از اتوپایلوت تسلا تحت بازرسی قرار گرفته است. این تصادف‌ها منجر به زخمی‌شدن ۱۷ نفر و کشته‌شدن یک نفر شده‌اند. هنگامی که ارزیابی اولیه در ژوئن ۲۰۲۲ به تجزیه و تحلیل مهندسی تبدیل شد، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه پنج تصادف دیگر را به این پرونده اضافه کرده بود.

باتوجه به اینکه تصادف در آخر هفته اتفاق افتاده و سرنشینی که زنده‌مانده ممکن است هنوز با پلیس صحبت نکرده باشد، هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده یا عدم استفاده از اتوپایلوت تسلا وجود ندارد. اگرچه این موضوع بعید نیست، اما نمی‌توانیم عوامل دیگری که ممکن است نقش اساسی در این تصادف مرگبار داشته باشند را نادیده بگیریم.

اتوپایلوت تسلا سرعت را کاهش نداد

تصاویری از محل تصادف منتشر شده است. با بررسی آن‌ها امکان ندارد کامیون آتش‌نشانی که به صورت مورب در لاین سرعت پارک شده است را حداقل از ۴۰۰ متری ندید. با وجود چراغ‌های اضطراری و احتمالاً علائم جاده‌ای دیگر، غیرممکن است راننده‌ای که در شرایط مناسبی قرار داشته باشد با این کامیون آتش‌نشانی تصادف کند. بنابراین احتمالاً اتوپایلوت تسلا فعال بوده است.

با توجه به اینکه تصادف در صبح زود رخ داده است، شاید راننده دچار خواب‌آلودگی شده است. ممکن است آن‌ها درحال بازگشت از یک مهمانی بوده باشند، بنابراین پلیس باید مطمئن شود که راننده تحت تاثیر مواد مخدر و مشروبات الکلی نبوده است. مهم‌تر از هر چیز، آن‌ها باید مطمئن شوند که اتوپایلوت تسلا قبل یا هنگام برخورد مدل S با کامیون آتش‌نشانی فعال بوده است یا خیر؟

اگر این‌طور بوده باشد، این اولین‌باری نیست که رانندگان بیش از حد به این سیستم اعتماد کرده‌اند. هر سه تصادف اول مربوط به نرم‌افزار بتا به دلیل اعتماد بیش از حد رخ داده بود. به این ترتیب، آن‌ها ممکن است با این تصور که اتوپایلوت تسلا آن‌ها را سالم به خانه می‌رساند، خوابیده باشند یا از الکل یا مواد مخدر استفاده کرده باشند. درحال‌حاضر هیچ خودرویی در بازار اتوپایلوت واقعی ندارد یا کاملاً خودران نیست. به عبارت دیگر، امروزه نمی‌توانید یک خودروی تمام خودران واقعی خریداری کنید. ایلان ماسک گفته بود که مردم می‌توانند تا سال ۲۰۲۰ این کار را انجام دهند، اما او این فرصت را از دست داد.

آغاز تحقیقات از تسلا

پلیس بزرگراه کالیفرنیا و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه احتمالاً پیش از این با تسلا تماس گرفته باشند. این شرکت می‌تواند تأیید کند که قبل از تصادف چه اتفاقی برای خودرو افتاده است. لاشه خودرو نیز باید برای تجزیه‌وتحلیل به مقامات قانونی تحویل داده شود. بازرسان احتمالاً از محل حادثه عکس گرفته باشند تا تأیید کنند که آیا این خودروی برقی قبل از برخورد با کامیون ترمز کرده است یا خیر؟

در تصاویر شاهد آسیب‌هایی به سمت راست کامیون آتش‌نشانی هستیم، اما آن‌ها احتمالاً به دلیل برخورد ثانویه به وجود آمده‌اند. تسلا مدل S در تصاویر ثبت‌شده توسط سازمان آتش‌نشانی کنترا کاستا کانتی به شدت آسیب‌ دیده است. همچنین کامیون آتش‌نشانی برای خارج‌شدن از جاده نیاز به یک یدک‌کش داشته است. می‌توان گفت که تصادف تنها عامل توقف این سدان برقی بوده است.

اگر تسلا موفق به اثبات این موضوع شود که اتوپایلوت تسلا هیچ نقشی در این تصادف نداشته است، این حادثه تنها یک نمونه ناخوشایند از آن چیزی است که باعث وقوع آن شده است. هشدارهای زیادی در مورد رانندگی‌نکردن در حین خستگی یا استفاده از مواد و الکل اعلام شده است، اما این هشدارها آن‌طور که باید و شاید مؤثر نبوده‌اند.

اگر سیستم کمک‌راننده پیشرفته تسلا در زمان وقوع تصادف روشن بوده باشد، این دومین مرگ تأییدشده ناشی از برخورد با خودروهای اورژانسی در کوتاه‌مدت بوده است. ظاهراً تسلا با آپدیت ۲۰۲۱.۲۴.۱۲ این مشکل را برطرف کرده است. در توضیحات این آپدیت گفته شده که مدل ۳ و مدل Y به‌صورت خودکار سرعت خودرو را کاهش داده و در مورد این کاهش سرعت به راننده هشدار می‌دهند. مشخص نیست که آیا این موضوع محدود به این دو مدل بوده است یا خیر.

۵۸۵۸