اقتصادی

ساخت دستگاه لایه‌نشانی با کاهش ۵۰ درصدی قیمت نسبت به نمونه اروپایی

محققان یک شرکت دانش‌بنیان دستگاه‌های خودکار لایه‌نشانی را به بازارهای داخلی و خارجی معرفی کردند که علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی قیمت نسبت به نمونه‌های خارجی، خدمات پس از فروش بهتر نسبت به تجهیزات اروپایی ارائه می‌دهند.

به گزارش دوران خبر، مهندس حسن جهدی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان فعال در حوزه ساخت ماشین آلات، ساخت و ارائه خدمات تجهیزات پوشش‌دهی فوق سخت به روش PVD را محصولات این شرکت نام برد و گفت:  دستگاه پوشش‌دهی JHDI/Q۴  ما برای پوشش‌دهی ترکیبات فوق سخت به منظور استفاده در ابزارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری امکان ایجاد ترکیبات مختلف روی ساختارهای متنوع را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه ترکیباتی نظیر کربن، کامپوزیت، فلز و حتی ساختارهای شبه‌ الماس نیز با این فناوری روی سطح قابل اعمال هستند، در خصوص کاتد این دستگاه گفت: در این دستگاه از نسل چهارم کاتدها استفاده کردیم، پیش از این سه نسل مختلف از کاتدها را تولید کرده‌ایم که در هر نسل نسبت به نسل قبلی بهینه‌سازی انجام شده است.

جهدی گفت: برای ساخت دستگاه ما تلاش داریم همه ماژول‌ها را ارتقا دهیم، از سیستم خلا، اورینگ تا لولای در را بهینه‌سازی می‌کنیم. سه آیتمی که برای ما بسیار مهم است، محفظه خلا و کاروسل، کاتدها و نرم‌افزار است.

به گفته این محقق، محفظه خلا پیچیدگی‌های فنی زیادی دارد که باید هنگام طراحی مورد نظر قرار گیرد. 

مدیر عامل این شرکت ادامه داد:  نرم‌افزار این دستگاه به گونه‌ای طراحی شد که بتوان با استفاده از آن،  صفر تا صد عملکرد دستگاه خودکار شود، ضمن آنکه این نرم‌افزار قادر است هر میلی‌ثانیه سیستم دستگاه را کنترل کند.

وی ارائه خدمات پس از فروش بهتر نسبت به شرکت‌های اروپایی را از مهمترین مزیت‌های دستگاه لایه نشانی تولید شده دانست و یادآور شد: دستگاه‌های اروپایی حداکثر برای چند نوع پوشش محدود طراحی شده‌اند. اما تنوع ترکیب در دستگاه ما بیشتر است. قیمت عرضه دستگاه ما ۵۰ درصد ارزان‌تر از نمونه مشابه خارجی است.

جهدی اظهار کرد: در این سیستم لایه‌نشانی بین ۴ تا ۱۲ کاتد نسل چهارم برای دستیابی به بالاترین سرعت لایه‌نشانی با قابلیت کنترل زبری و ساختار پوشش به کار رفته است و در تمام اجزاء سیستم خلا از فولاد ضد زنگ ۳۰۴ استفاده شده و سیستم کنترل نرم‌افزار کاملا خودکار بوده و خطای فرآیندی در آن کمینه و کنترل شده است.

به نقل از ستاد نانو، مجری طرح با بیان اینکه با این دستگاه پوشش‌های تک لایه فوق سخت نیتریدی، کاربیدی و نیتروکاربیدی، پوشش‌های نانولایه با ضخامت ۵ تا ۵۰ نانومتر قابل اعمال است، خاطر نشان کرد: پوشش‌های نانوکامپوزیتی فوق سخت در یک زمینه آمورف قابل ایجاد است. همچنین پوشش کربن شبه الماسه شامل نانوبلورهای کربید فلزی با این دستگاه قابل پوشش‌دهی است.

وی آسیای شرقی و ترکیه را از جمله بازارهای هدف صادراتی این محصول ذکر کرد.

انتهای پیام