اقتصادی

توسعه صنایع تهران در انتظار یک مصوبه

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت (سمت) استان تهران گفت: در حال حاضر هر اقدامی در زمینه بازسازی و نوسازی که به معنی افزایش تولید ظرفیت باشد ، مغایر با قوانین استقرار است و محیط زیست با آن مخالف است. ، وی گفت: توافق نامه ای بین وزارت صمت و آژانس حفاظت از محیط زیست به دست آمد و در قالب طرح پیشنهادی به حوزه انتخابیه معاون اول رئیس جمهور ارسال شد که در صورت تصویب ، صنعت را از بن بست خارج می کند.

یداله صادقی در گفت وگو با دوران خبر ، با اشاره به صدور 34 پروانه بهره برداری صنعتی (خلاقانه) در سه ماهه نخست امسال و افزایش 77 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری انجام شده در سال 2007 در 1386 میلیارد تومانی بود که در مدت مشابه 134 درصد رشد کرد.

صادقی همچنین از صدور 83 پروانه توسعه با سرمایه گذاری 1825 میلیارد تومانی و اشتغال 1487 نفر در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: در صدور طرح توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی تنها پنج مجوز صادر شده است. در سه ماهه اول. “اعلام اصلاح برای ایجاد واحدهای صنعتی در شعاع 120 کیلومتری در اسرع وقت ، شاهد خروج صنایع استان از رکود اقتصادی هستیم.

چه صنایعی در تهران مجاز به ایجاد واحدهای جدید هستند؟

رئیس سازمان صامت تهران با بیان اینکه از سال 1346 ایجاد صنایع بزرگ در تهران را محدود کرده است ، تصریح کرد: علاوه بر این ، هیئت وزیران قوانینی را به نام ضوابط استقرار تصویب کرده است که از نظر محدودیت های ارضی تهران ، میزان ترافیک ، ترافیک و محدودیت ها در امور زیست محیطی ، وی تأکید کرد که نباید یک واحد صنعتی جدید در استان تهران ایجاد شود ، مگر در مورد پوشاک ، غذا و دانش. بر اساس این معیارها امکان افزایش ظرفیت و توسعه صنعت موجود وجود ندارد.

چرا واحدها اجازه توسعه ندارند؟

وی با بیان اینکه واحدهای زیادی از گذشته در استان تهران ایجاد شده و اکنون در شرایط جدید برای بازسازی و نوسازی ، آنها نیاز به برنامه ای برای بازسازی و نوسازی ، توسعه و ظرفیت سازی دارند ، گفت: در بسیاری از واحدها ، ماشین آلات قدیمی ، امکان تولید با هیچ مزیت رقابتی وجود ندارد و حتی برخی کالاهای تولید شده توسط کارخانه های قدیمی دیگر مصرف نمی شوند. اما این واحدها قابل تعطیل نیستند ، اما باید بتوانند ماشین آلات خود را تعویض و کالاهایی تولید کنند که از نظر قیمت و کیفیت دارای مزیت هستند تا بتوانند صادرات داشته باشند.

صادقی افزود: “برخی از واحدها برای تکمیل زنجیره ارزش خود برای افزایش بهره وری و کنترل هزینه های تمام شده ، به دنبال ایجاد یک زنجیره تولید و اجرای تمام فرایندها در واحد خود هستند و نمی خواهند سایر نیمه کارها را بدانم. مواد تمام شده از زنجیره های دیگر. “تحویل نگیرید. اما این تعداد نیز منوط به افزایش ظرفیت و برنامه توسعه است.

با این حال ، به گفته این مقام مسئول ، هر اقدامی در زمینه بازسازی و نوسازی که منجر به افزایش ظرفیت تولید شود ، مغایر با قوانین استقرار است و محیط با آن مخالف است.

وی افزود: واحدهای سابق استان تهران محکوم به انجام بازسازی و توسعه بدون مجوز هستند ، در این صورت نمی توانند از مزایای قانونی خود مانند دریافت سهمیه از مبادله کالا ، معافیت از ماشین آلات وارداتی و دریافت استاندارد بهره مند شوند. چه سرمایه گذاری آنها را در معرض خطر بالایی قرار می دهد یا باید توسعه را کاملاً محدود کند.

صنایع قدیمی یخ زده بودند

البته ، طبق گفته رئیس سازمان صمت تهران ، رایزنی ها و هماهنگی هایی با استانداری و سازمان حفاظت از محیط زیست انجام شده و گزارش شده است که این شرایط صنعت را در حالت سابق منجمد کرده و در صورت تمایل به ارتقا صادر شده و باید تغییراتی ایجاد شود. در این شرایط خلق شدن بنابراین ما دو موضوع زیست محیطی را در نظر می گیریم و خوب بودن واحدهای تولیدی که طی سالها با میلیاردها تن سرمایه گذاری تشکیل شده اند حفظ شده و با بیکاری تدریجی آنها روبرو نیستیم.

اگرچه سرانجام این منطق تعدیل شده و با تأیید سازمان حفاظت از محیط زیست ، وزارت صمت پیشنهادی را به دولت ارائه داده و می گوید: توافقی بین وزارت صمت و سازمان حفاظت از محیط زیست منعقد شده است و برای معاون اول رئیس جمهور ارسال شده است. ما منتظر تأیید آنها هستیم در صورت تصویب این پیشنهاد ، صنعت از بن بست خارج می شود. در عین حال ، پیشنهادات به گونه ای است که علاوه بر حل مشکلات صنعت ، معیارهای زیست محیطی نیز رعایت شده است.

آیا محیط صنعت فدا نمی کند؟

صادقی در پاسخ به این سedال که دقیقاً چگونه معیارهای زیست محیطی در این پیشنهاد تأمین شد ، گفت: مسائل زیست محیطی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول آلاینده هایی هستند که از عملکرد ماشین آلات و دستگاه ها ، فاضلاب واحدهای تولیدی و سر و صدا و غیره ساطع می شوند. قسمت دوم مربوط به افزایش تراکم ، ترافیک و حمل و نقل است.

به گفته وی ، این مصوبه جایگزینی ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته قسمت اول را پیش بینی می کند ، که علاوه بر کاهش آلودگی نسبت به گذشته و انتشار انواع مختلف انتشار با استفاده از فن آوری های جدید به حداقل می رسد ، اما همچنین افزایش می یابد بهره وری تولید. بیا با علاوه بر این ، برای شماره دوم ، این توافق نامه شرط می کند که توسعه باید فقط در منطقه موجود کارخانه ها انجام شود و از ایجاد مراکز تولید جدید تحت عنوان افزایش ظرفیت و توسعه برای ایجاد حداقل بار ترافیک جلوگیری شود.

رئیس سازمان صمت استان تهران همچنین تأکید کرد که این اصلاحیه همچنان با تأکید بیشتر بر استفاده و بهبود ظرفیت نصب شده موجود ، ساخت صنایع جدید را ممنوع می کند. بنابراین ، صنایع پوشاک ، صنایع غذایی و دانش بنیان همیشه صنایع مجاز هستند و مابقی ایجاد شعاع 120 کیلومتری تهران امکان پذیر نیست و مشمول ممنوعیت قبلی است.

به گفته وی ، مجوز واحد موجود مربوط به دهه های گذشته است. بعداً برخی با مجوز یا بدون مجوز ایجاد شدند ، اما بدون مجوز با تصویب هیئت وزیران سازمان یافته و مجوز دریافت کردند.

صادقی با بیان اینکه وزارت صمت بر استفاده بهینه از ظرفیت های موجود با استفاده از فناوری های تولید داخلی و وارداتی تأکید دارد ، در پاسخ به س aboutالی درباره زمان تصویب اصلاحیه ، گفت: ما وقت نداریم اما به دنبال آن هستیم برای تأیید او

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید