اقتصادی

حجم نقدینگی به ۵۸۰۶ هزار میلیارد تومان رسید

در فروردین ماه امسال میزان وجه نقد معادل 5806.8 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان سال 20.2 و 34.5 درصد نسبت به پایان فروردین سال 1400 افزایش داشته است.

به گزارش ما، بر اساس گزارش بانک مرکزی، در تحلیل تحولات کلان اقتصادی فروردین ماه، مشخص شد: مدیریت انتظارات تورمی به عنوان یکی از عناصر مهم در زمینه هدایت نرخ تورم به سمت تورم هدف، ارائه اطلاعات صحیح و به روز از مجموعه تحولات کلان اقتصادی و اقدامات بانک مرکزی در بین جامعه و فعالان اقتصادی ضروری است. این امر به بانک مرکزی این امکان را می دهد که علاوه بر تعیین انتظارات صحیح، اهداف حفظ ارزش پول ملی (کنترل تورم) و کمک به رشد اقتصادی را در شرایط بهتر دنبال کند. بر این اساس خلاصه ای از تغییرات اقتصاد کلان و اقدامات بانک مرکزی در راستای تحقق اهداف و ماموریت های خود در فروردین 1401 در زیر ارائه می شود.

1- تغییرات در اقتصاد طایفه
بررسی تغییرات شاخص تورم ماهانه کلیه کالاها و خدمات مصرفی در سال جاری نشان می دهد که شاخص تورم ماهانه کلیه کالاهای مصرفی در فروردین ماه امسال با 0.7 واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل (2.9 درصد) به 2.2 درصد رسیده است. در عین حال تورم نقطه به نقطه نیز با کاهش 0.4 درصدی به 44.3 درصد رسید. این در حالی است که شاخص تورم دوازده ماهه کلیه کالاها و خدمات مصرفی در فروردین ماه سال جاری معادل 39.9 درصد 0.4 واحد درصد افزایش را به ثبت رساند.

بررسی شاخص تورم ماهانه قیمت کالاها و خدمات مصرفی به تفکیک گروه‌های خاص «کالاها» و «خدمات» در فروردین ماه نشان می‌دهد که تورم ماهانه هر دو گروه کاهش یافته و گروه‌های خاص «کالاها» و «خدمات» با 0.5 و 1.4 درصد کاهش نسبت به ماه قبل به میزان 1.1 و 3.9 درصد کاهش یافت. بررسی تغییرات تورم ماهانه گروه مواد غذایی به تفکیک «خوراکی ها» و «غیرخوراکی ها» نیز حاکی از کاهش تورم ماهانه اقلام خوراکی و افزایش تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در فروردین ماه جاری بود. سال نسبت به ماه قبل. در این راستا، شاخص قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و غیرخوراکی‌ها به ترتیب (با عوامل معنی‌دار 25.5 و 22.9 درصد) با 0.9 درصد کاهش و 0.2 درصد افزایش نسبت به مهرماه، با نرخ تورم ماهانه 0 برابری کرد. 3 و 2.3 درصد، سهمی معادل 0.1 و 0.6 تک درصد از کل شاخص تورم ماهانه (2.2 درصد) در فروردین ماه سال جاری به خود اختصاص داده اند.

بررسی تغییرات شاخص خدمات نشان دهنده تورم ماهانه، این شاخص با کاهش 1.4 واحد درصدی از 5.2 درصد در مهرماه به 3.9 درصد در آبان ماه امسال رسیده است. بررسی تغییرات بیشتر در این شاخص نشان می دهد که تورم ماهانه این گروه عمدتاً متاثر از تغییرات شاخص خدمات در گروه «مسکن و خدمات ساختمانی» بوده است. به طوری که این شاخص سهم معادل 3.2 درصد تورم ماهانه گروه خدمات در فروردین ماه سال جاری (3.9 درصد) است.

در حوزه تجارت خارجی نیز بر اساس اخبار منتشر شده از سوی گمرک ایران، طی هشت ماهه سال 1401 ارزش صادرات گمرکی معادل 32.4 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه حاکی از افزایش تقریباً 4.4 درصدی است. در سال 1400 است. ارزش واردات گمرکی نیز در این زمان 37.1 میلیارد دلار گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 15.2 درصد افزایش نشان می دهد.

بر اساس اطلاعات درج شده در سامانه معاملات الکترونیکی ارز، تحلیل تغییرات بازار ارز حاکی از آن است که در فروردین ماه میانگین قیمت فروش دلار در بازار حواله حدود 275.9 هزار ریال بوده که 1.4 درصد افزایش نشان می دهد. نسبت به شهریور ماه در قسمت حساب بانکی نیز میانگین قیمت فروش دلار در این ماه حدود 289.0 هزار ریال بوده که نسبت به شهریور ماه 0.6 درصد افزایش داشته است.

در بازار مسکن و بر اساس اطلاعات به دست آمده از ثبت معاملات ملکی کشور، متوسط ​​قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در شهر تهران طی فروردین ماه 1301 نسبت به ماه قبل 6.8 درصد بوده است. و نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز 45.9 درصد افزایش را تجربه کرده است. شاخص بورس نیز در پایان فروردین ماه نسبت به پایان ماه قبل ۷.۶ درصد افزایش داشت. لازم به ذکر است سیاست گذار پولی به طور مستمر تغییرات قیمت دارایی ها را رصد می کند و به نشانه های تغییر سطح انتظارات تورمی توجه می کند.

بررسی تحولات بازار بین بانکی در فروردین ماه حکایت از افزایش جزئی حجم معاملات و تثبیت قیمت ها در میزان ماه های قبل دارد و محدوده کف نیز از قبل مشخص شده است.

همچنین وضعیت منحنی بازده اوراق خزانه نشان می دهد که بسته به انتظارات تورمی فعلی و افزایش تقاضای نقدی و در نتیجه عرضه بیشتر اوراق مالی در بازارها (و در نتیجه افزایش نرخ بازدهی تا سررسید این اوراق)، این منحنی در ماه آوریل سطوح بالاتری قرار می گیرد. این در حالی است که کاهش اختلاف نرخ بلندمدت و کوتاه مدت در فروردین ماه امسال نسبت به ماه قبل، نشان دهنده تقاضای تقریباً یکسان نرخ بازدهی در تمامی سررسیدها از سوی سرمایه گذاران است.

میزان وجه نقد در پایان فروردین 1401 معادل 58068.4 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به پایان سال 20.2 و 34.5 درصد نسبت به پایان فروردین 1400 افزایش داشته است. رشد متغیر ذکر شده در هشت ماهه اول سال قبل و دوازده ماه منتهی به فروردین ماه سال 1400 به ترتیب معادل 24.2 و 42.0 درصد بوده است. لازم به ذکر است بخشی از رشد پولی فروردین ماه سال 1400 (معادل 4/2 درصد رشد هشت ماهه و 7/2 درصد رشد دوازده ماهه) مربوط به اضافه شدن خلاصه اطلاعات کلیه دارایی ها و بدهی های بانک خلاصه اطلاعات دفتر کلیه دارایی ها و بدهی های بانک (از طریق ادغام).

حجم پایه پولی در پایان فروردین ماه 1401 (معادل 7276.0 هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال 1400 معادل 20.5 درصد افزایش داشته است. همچنین نرخ رشد پولی 12 ماهه با 1.2 واحد درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل (35.8 درصد) در پایان فروردین ماه 1401 به 34.6 درصد رسید.

2- اقدامات بانک مرکزی
– بانک مرکزی در فروردین ماه 1401 با هدف مدیریت نقدینگی بازار واقعی بین بانکی اقدامات اعتباری زیر را در تعامل با بانک ها انجام داد:

– انجام عملیات بازار با قرارداد خرید در پنج مزایده به ترتیب به ارزش های 695، 695، 695، 685 و 675 هزار میلیارد ریال به ارزش کل 3445 هزار میلیارد ریال در قالب قرارداد بیع. با مهلت 7 روزه (بازخرید توافقی مند از عملیات بازارچه محل در پایان فروردین ماه معادل 675 هزار میلیارد ریال می باشد.

– بانک ها برای تامین نقدینگی طی 22 روز کاری روز جمعه از اعتبار عادی با نرخ کف سقف به ارزش معاملاتی 471000 میلیارد ریال استفاده می کنند (اعتبار عادی در پایان فروردین ماه 38.9 هزار میلیارد ریال بوده است).

– در فروردین ماه سال جاری طی چهار مرحله مزایده و یک مرحله پذیرش اوراق مالی اسلامی دولتی، در مجموع 87.1 هزار میلیارد ریال اوراق توسط پایگاه معاملاتی بانک مرکزی فروخته شد که از این تعداد 15 فقره از آن. هزار میلیارد ریال در دست پذیرش است و 72.1 هزار میلیارد در مزایده است که بیشتر توسط سرمایه گذاران دیگر خریداری شده است.

انتهای پیام