عمومیکسب و کارهای برتر روز

حرکت آسانسور در زمان قطع برق

هنگام محبوسی در آسانسور شیشه ای آرامش خود را حفظ کنید؛ نفس عمیق بکشید و وحشت‌زده نشوید تا دیگران را نیز به وحشت نیندازید چراکه چند فرد وحشت زده در شرایط بد ممکن است کارهای خطرناکی انجام دهند.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند هنگامی که آسانسور از کار افتاد، نمی‌توانند به سلامت از آن خارج شوند. بیشترین حوادث مربوط به آسانسور به این دلیل است که مردم تلاش می‌کنند خودشان را از آسانسور به هر طریقی، حتی بالا رفتن از کابین آن، خارج کنند که این کار بسیار خطرناکی است. بهترین کاری که در این شرایط می‌توان انجام داد، این است که آرامش و راحتی خویش را حفظ کرد.

نام ساختمان و آدرس دقیق محل و شماره آسانسور که اغلب روی پنل و بالای دکمه‌های احضار یا داخل درب پنل نوشته شده، حتما باید داخل کابین آسانسور نصب شده باشد.

در صورتی که برق آسانسور قطع شده و فاقد برق اضطراری است، می‌توان برای مدت کوتاه از نور گوشی استفاده کرد اما نباید گوشی را برای زمان طولانی روشن گذاشت چون باتری آن تمام می‌شود؛ در حالی که شاید به آن نیاز باشد.

دکمه تلفن یا آژیر خطر (دکمه آلارم) با شکل زنگ تعبیه شده در داخل کابین را فشار دهید تا دیگران متوجه شوند کسی در آسانسور گیر کرده است. اگر آنتن موبایل دارید، با شماره تلفن درج شده در داخل کابین آسانسور که شامل شماره نگهبان یا مسئول ساختمان، تکنسین فنی آسانسور و در نهایت شماره آتش‌نشانی ۱۲۵ است، تماس بگیرید و ضمن اعلام دقیق آدرس محل حادثه منتظر رسیدن امدادگران باشید.

باید بدانید که وضعیتی که در آن قرار دارید خطرناک نیست؛ بنابراین به جای انجام کارهای خطرناک، کف کابین بنشینید. با این کار وقتی آسانسور دوباره حرکت کرد، تعادلتان به هم نمی‌خورد. همچنین نگران هوا نباشید. هوا در چاه و کابین آسانسور جریان دارد و اکسیژن مورد نیاز بدن شما تمام نمی‌شود.

البته اقدامات پیشگیرانه دیگری هم وجود دارد که باید توسط صاحبان و مدیران ساختمان و مدیران فنی و تاسیسات مجتمع‌ها مدنظر قرار بگیرد که مهمترین آن بازرسی ادواری کلیه بخش‌ها و اجزای آسانسور به صورت ماهانه از سوی شرکت‌های معتبر و نصب سیستم برق اضطراری برای آسانسور، زنگ هشدار و تلفن یا آیفون اضطراری برای آسانسور است. همچنین مسئولان ساختمان باید نسبت به تست و راه‌اندازی دیزل ژنراتورهای مجموعه خود اقدام کنند و سوخت مورد مصرف دیزل ژنراتورها تامین شده باشد تا در زمان قطع برق، به‌ سرعت در مدار قرار گرفته و جریان برق محل را تامین کند.

این ۴ نکته مهم را هرگز فراموش نکنید

  • هنگام گیر کردن در آسانسور سعی کنید باتری گوشی‌تان را الکی هدر ندهید تا اگر نیاز به تماس با بیرون داشتید به کمبود باتری بر نخورید.
  • به هیچ‌وجه سعی نکنید از داخل درها را به زور باز کنید. ممکن است این کار شما باعث شود دیگر نتوان کابین را حرکت داد و تیم نجات با مشکل روبه‌رو شود.
  • به‌هیچ‌وجه سعی نکنید خودتان را از دریچه‌ فوقانی آسانسور بیرون بکشید. قهرمان‌بازی مال فیلم‌هاست؛ اگر سعی کنید اینگونه خودتان را نجات دهید ممکن است دچار برق‌گرفتگی شوید و حتی جانتان را از دست بدهید.
  • تا رسیدن تیم نجات کف کابین بنشینید تا اگر کابین ناگهان دوباره حرکت کرد تعادلتان را از دست ندهید.

پو پی اس /UPS آسانسور چگونه کار می کند؟

در صورت قطع برق، در آسانسورهایی که تابلو فرمان آنها مجهز به سیستم نجات اضطراری چه با باطری چه با دستگاه ups هستند  باتری به طور خودکار روشن می شود تا خروجی سه فاز  تولید شود.
راحت ترین قسمت این است که وقتی برق اصلی وصل  می شود، پو پی اس UPS آسانسور به طور خودکار  قطع میشود و آسانسور را به منبع اصلی برق  وصل می کند و مجددا  شروع به شارژ باتری های ups می کند.
مرحله انتقال بین قطع برق  اصلی و انتقال  به سیستم  پشتیبان فقط حدود 15 تا 20 ثانیه طول می کشد.