اقتصادیعمومیکسب و کارهای برتر روز

دانه بندی پودر میکرونیزه

منظور از مش چیست ؟

ممکن است شما بارها در بحثهای علمی یا تجاری کلمه مش را شنیده باشید و قطعا می دانید که مش در هر صنعتی مخصوصاً در صنایع تولید پودرهای صنعتی میکرونیزه و کارخانه های تولید گچ، کاربرد خاص خود را دارد. اما اهمیت موضوع مش بندی یا مش در تولید پودر میکرونیزه و گچ ساختمانی بسیار مهم است.

در این نوشته سعی می کنیم تا به این سوال مهم ( مش چیست ؟ ) پاسخ دهیم و تا حدودی این مطلب را برای شما روش کنیم که مش چیست و چگونه محاسبه می گردد.

اصولا در کارخانه تولید پودر میکرونیزه ولید انواع پودرهای میکرونیزه بر اساس آنالیزهای خاک شناسی و شیمیایی صورت می پذیرد و پودر میکرونیزه حاصل آسیاب کردن سنگهای متفاوت همچون سنگ چینی برای کربنات کلسیم، باریت، تالک، گچ و سایر عناصر دیگر می باشد.

هر کدام از این سنگها بطور ۱۰۰ خالص موجود نیست ولی معادن موجود در کشور سنگهایی با کیفیت بالا از مواد شیمیایی مورد نظر دارد. بعنوان نمونه سنگ چینی دورود دارای کربنات کلسیم بسیار بالاتری در مقایسه با معادن دیگر است و قاعدتا پودر کربنات کلسیم تولیدی از این سنگ از لحاط ترکیبات شیمیایی پوشش بهتری در فرایندهای مورد نظر برای تولید محصولات ثانویه مثل رنگ دارد.

اما مش چیست و چه تاثیری در کیفیت یک پودر میکرونیزه دارد؟

برای پاسخ به این سوال که مش چیست؟ ابتدا باید مش را بشناسیم:

قیمت کربنات کلسیم پوشش دار: مش در علم خاک شناسی به دانه بندی خاک مورد نظر برای الک کردن آن اشاره دارد. بدین معنی که اندازه ذرات خاک مورد نظر برای گذر از الک یا سرند مورد نظر مش نامیده میشود و یک توده خاک یا پودر ترکیبی از دانه بندی های متفاوت است که شامل توزیعی از اندازه های متفاوت است.

بعنوان مثال یک کیلوگرم از یک پودر میتواند ۶۰ درصد زیر ۱۰ میکرون باشد و مابقی آن بالای ۱۰ میکرون باشد.

پودر میکرونیزه همانگونه که از نام آن پیداست پودری در مقیاس میکرون است و اکثر ترکیب دانه بندی ان بطور معمول زیر ۲۰ میکرون می باشد. بمنظور ایجاد مقیاس اندازه گیری پودر ها و توده های خاک از لحاظ دانه بندی و اندازه ذرات موجود در ان مقیاس میکرون استفاده میشود که تحت عنوان استاندارد مش یا Mesh Scale کاربرد دارد.

مش استانداری است که برای توضیح و شرح اندازه و دانه بندی پودر ها  و بطور خاص پودر  میکرونیزه در سالهای ۱۹۸۶-۱۹۸۷ بوجود آمد و بر اساس انالیز های آزمایشگاهی و نمونه برداری از پودر  ، توزیع ذرات  (Particle Size Distribution) موجود در آن پودر اندازه گیری میشود و بر اساس اکثریت اندازه ذرات موجود در پودر شاخص مش برای نشان دادن کیفیت پودر کاربرد دارد.

بر اساس جدول زیر مش های مختلف متناسب با اندازه انها به مقیاس میکرون است. همچنین از مشهای بالای میکرون صرفنظر شده است.

اندازه به میکرون اندازه سوراخ الک به میلیمتر شماره مش
  ۱ ۱۸
۸۵۰ µ ۰٫۸۵۰ ۲۰
۷۱۰ µ ۰٫۷۱۰ ۲۵
۶۰۰ µ ۰٫۶۰۰ ۳۰
۵۰۰ µ ۰٫۵۰۰ ۳۵
۴۲۵ µ ۰٫۴۲۵ ۴۰
۳۵۵ µ ۰٫۳۵۵ ۴۵
۳۰۰ µ ۰٫۳۰۰ ۵۰
۲۵۰ µ ۰٫۲۵۰ ۶۰
۲۱۲ µ ۰٫۲۱۲ ۷۰
۱۸۰ µ ۰٫۱۸۰ ۸۰
۱۵۰ µ ۰٫۱۵۰ ۱۰۰
۱۲۵ µ ۰٫۱۲۵ ۱۲۰
۱۰۶ µ ۰٫۱۰۶ ۱۴۰
۹۰ µ ۰٫۰۹۰ ۱۷۰
۷۵ µ ۰٫۰۷۵ ۲۰۰
۶۲ µ ۰٫۰۶۲ ۲۳۰
۵۳ µ ۰٫۰۵۳ ۲۷۰
۴۵ µ ۰٫۰۴۵ ۳۲۵
۳۸ µ ۰٫۰۳۸ ۴۰۰
۳۲ µ ۰٫۰۳۲ ۴۵۰
۲۵ µ ۰٫۰۲۵ ۵۰۰
۲۰ µ ۰٫۰۲۰ ۶۲۵
۱۵ µ ۰٫۰۱۵ ۸۰۰
۸ µ ۰٫۰۰۸ ۱۵۰۰
۵ µ ۰٫۰۰۵ ۲۵۰۰
>2 µ > 0.002 ۳۵۰۰

همانطور که از اطلاعات درج شده در جدول بالا قابل مشاهده است، می توان این گونه نتیجه گیری کرد که مش یک پودر میکرونیزه صنعتی با دانه بندی آن دارای رابطه عکس می باشد.

به عبارت دیگر هرچه مش یک پودر بالاتر باشد، ان پودر دانه بندی ریزتری دارد و نرم تر است و برعکس.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که گچ های میکرونیزه نسبت به گچ های معمولی دارای مش بالاتری هستند و دانه بندی ریزتری دارند و در نتیجه پودر آن ها بسیار نرم خواهد بود.

بعنوان مثال پودر مش ۲۵۰۰ در حقیقت دارای دانه بندی زیر ۵ میکرون است و یک پودر با کیفیت در مش ۲۵۰۰ باید تا ۹۹ درصد دارای دانه هایی به اندازه کمتر از ۵ میکرون باشد. این اندازه دانه بندی یا Particle Size به مصرف کننده پودر کمک میکند تا در تولید محصول نهایی خود به کیفیت بالاتری برسد.

البته هر کاربردی دانه بندی خاص خود را دارد و اصطلاحا مش بندی خود را میخواهد . مثلا باریت با مش ۱۵۰۰ مطلوب کاربردی است و باریت با مش ۲۵۰۰  برای کاربردی دیگر استفاده میشود.

فرایند تولید یک پودر ساز نسبت مستقیم با نحوه توزیع ذرات آن پودر تولیدی دارد . متاسفانه پودر های تولیدی در اکثر کارخانه های تولید پودر به روشهای بسیار قدیمی و بروش الک کردن بدست می آید که از دقت مناسب برخوردار نیست و توزیع مناسب دانه بندی در محصولات مشاهده نمیشود. کاربرد درست دانه بندی پودر به تولید کننده محصولات دیگر کمک میکند که از مواد کمتر و همچنین انرژی کمتری در فرآند تولید خود استفاده کند و محصولی با استانداردهای بالاتر بوجود بیاورند.

پس آنچه ما را در بررسی و کنترل کیفی یک پودر گچ کمک می کند، ابتدا کیفیت سنگ محصول و همچنین دانه بندی یا مش پودر مورد نظر است. دستگاههای آنالیز توانایی بررسی آماری مش یک پودر را دارند تا بتوانند بعنوان مثال درصد ذرات زیر ۱۲ میکرون در یک پودر را نشان بدهند و این بررسی برای نشان دادن کیفیت در حد یک پودر با مش ۸۰۰ می باشد.

امیدواریم که سایر تولید کنندگان و مصرف کنندگان با تکیه بر استانداردها و بهره گیری بیشتر از دانش روز بتوانند محصولات بهتری تولید کنند تا رضایت خاطر مشتریان خود را بیش از پیش بدست آورند.

روش تولید پودر میکرونیزه گچ با مش های بالاتر از ۱۰۰

در صنایع تولید گچ ساختمانی و برای تولید گچی های ساختمانی با مش های بالاتر از شماره ۱۰۰، همانطور که در جدول بالا اشاره شد باید پودرهایی را تولید نمود تا دارای دانه بندی های ۰٫۱۵۰ میلیمتر یا ۱۵۰ میرومتر (میکرون) را داشته باشند.

به همین ترتیب هرچه این دانه ها ریزتر گردند، مش محصول نهایی بالاتر خواهد بود و پودر میکرونیزه گچ از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد گردید.

برای تولید این گچ میکرونیزه در کارخانجات تولیدکننده گچ ساختمانی از دستگاهی بنام سپراتور استفاده می کنند. سپراتورها در دو نوع سپراتورهای استاتیک و سپراتورهای دینامیک تولید می گردند، که علاوه بر صنایع تولید گچ، در صنایع تولید سیلیس، کربنات کلسیم، کربنات سدیم، آهک های هیدراته صنعتی، صنایع دارویی، صنایع شیمیایی، صنایع رنگ و رزین و … کاربرد وسیعی دارند و در هریک از این صنایع، سپراتور با توجه به نیازهای خط تولید و با ظرفیت ها و توان های جداسازی گوناگون تولید می گردند.

بطور کلی و بسیار خلاصه می توان اصول کاری سپراتور در صنایع تولید پودرهای میکرونیزه را در تصویر زیر نمایش داد