عمومیکسب و کارهای برتر روز

درخت بادام بعد چند سال میوه میدهد

در این مقاله در مورد طول عمر و باردهی نهال‌های مختلف بادام صحبت میکنیم.

طول عمر کدام نهال بادام برای ایجاد نهالستان مناسب‌تر است؟

نهال بادام انواع گوناگونی دارد که با توجه به ژنتیک و شرایط رشد، طول عمرهای مختلفی خواهند داشت. اما گفته می‌شود؛ به طور میانگین درختان بادام بین ۵۰ تا ۶۰ سال عمر می‌کنند و معمولا دو سال بعد از کاشت وارد فاز میوه‌ دهی می‌شوند. در واقع درختان بین ۷ الی ۱۰ سال به حداکثر میزان باردهی در طول عمر مفید خود می رسند. با وجودی که میزان باردهی و طول عمر هر به شرایط محیطی آن هم بستگی دارد، اما به طور میانگین طول عمر چند نوع مختلف نهال بادام به این شرح است:

  • عمر بادام حریر؛ ۳۵ تا ۴۵ سال
  • بادام پوست کاغذی؛ ۲۰ الی ۳۰ سال
  • بادام آی؛ ۳۵ تا ۴۵ سال
  • بادام دیرگل آذر؛ ۴۵ تا ۶۰
  • بادام سهند؛ ۳۵ تا ۴۵ سال
  • بادام شکوفه؛ ۳۵ تا ۴۵ سال
  • عمر بادام مامایی؛ ۳۵ تا ۴۵ سال
  • بادام یلدا؛ ۳۵ تا ۴۵ سال
  • بادام دیر گل فرانیس؛ ۳۵ تا ۴۵ سال
  • بادام نورپاریل؛ ۳۵ تا ۴۵ سال
  • و عمر بادام پسته ای ؛۲۰ تا ۲۵ سال

البته همچنان باید تاکید کرد میزان عمر آنها نسبت به انواع نهال بادام و شرایط محیطی متغیر خواهد بود و بسته به نوع استفاده‌، باغ دار باید نهال مورد نظر خود را انتخاب کند. به طور مثال آبیاری درختان بادامی که در مناطق خشک و بدون باران هستند، میزان محصول را دو برابر می‌کند.

باردهی کدام نهال بادام بیشتر است؟

شروع میوه دهی و کیفیت میوه‌های یک نهال بادام به عواملی چون شرایط جغرافیایی منطقه، آبیاری، خاک، نور، کوددهی و پیشگیری از آفت‌ها بستگی دارد. اما به طور کلی از زمان کاشت تا زمان میوه دهی یک نهال بادام بین ۲ تا ۳ سال زمان نیاز است. با این وجود انواع نهال بادام از نظر میزان باردهی باهم تفاوت‌هایی دارند که توجه به آن، سود دهی در این حوزه را بیشتر خواهد کرد؛ به طور مثال:

  • میزان باردهی درخت بادام دیم در هر درخت بالغ دیم ۱۰ تا ۱۵ کیلو گرم بادام خشک
  • میزان باردهی درخت بادام فرانیس برای هر درخت بالغ فرانیس در حدود ۵ تا ۸ کیلوگرم
  • میزان باردهی درخت بادام آذر در هر درخت بادام آذر بالغ ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم
  • میزان باردهی درخت بادام مامایی برای هر درخت بالغ ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم
  • میزان باردهی درخت بادام پوست کاغذی در هر درخت ۵ الی ۸ کیلوگرم
  • میزان باردهی درخت بادام تونو در هر درخت بالغ بادام تونو ۱۰ الی ۱۵ کیلوگرم

البته باید به این نکته تاکید کرد که با توجه به رسیدگی‌های باغبانی، امکان باردهی بیشتر این گیاهان هم وجود دارد.

چه نهال بادامی برای مناطق سرد مناسب‌تر است؟

دیرگل بودن انواع نهال‌های بادام نشان سر سختی آنها در مناطق سرد و کوهستانی است. چون کم‌تر با خطر سرمازدگی گل‌های خود مواجه می‌شوند. بنابراین برای نهالستان‌های مناطق سرد کشور مناسب هستند. به طور مثال نهال بادام فرانیس یک گیاه دیر گل و مقاوم در استان‌های سردسیر است که محصول زیاد و زود بازده بودن از خصوصیات آن به حساب می‌آید.

نوع دیگر این نهال بادام دیر گل و مقاوم در سرما، نهال آذر است که جزو گیاه‌هان پربازده و با صرفه اقتصادی بالا محسوب می‌شود.

همچنین بادام تونو و بادام خوشه‌ای هم یکی از انواع درختان بادام دیرگل و مقاومت در برابر سرما و سرمازدگی به حساب می‌آید. در کنار انواع مختلف نهال بادام، بادام شمشیری، یکی از انواع بهترین نهال است و شاید از نظر ظاهر و کیفیت از دیگر بادام‌ها متمایز باشد.

پرسودترین نهال بادام برای کاشت و برداشت کدام است؟

کاشت نهال بادام، به دلیل آب و هوای خاص ایران، معمولا پر بازده بوده، اما انواعی از آن به دلیل باروری بیشتر، سود بیشتری خواهد داشت. در واقع با توجه به نوع استفاده از مغز هر نهال بادام، روش‌های سوددهی خاص خود را خواهند داشت. نهال مامای یکی از این نوع محسوب می‌شود که باروری بالا با پوست ضخیم و بیضی شکل دارد. البته پوسته چوبی آن به راحتی با دست شکسته می‌شود و همیشه در سبد آجیل، جای خاص خود را دارد.

نهال آذر، یکی از بهترین نهال‌های قابل کشت مخصوص ایران است. این نهال دیرگل بعد از سه سال به باروری و سود دهی بالایی می‌رسد.

بادام یلدا هم از ارقام کاغذی به شمار می آید که رشد خیلی خوب و محصول بسیار باکیفیت دارد. بادام پسته نوع دیگری از این نهال است که با وجود رشد متوسطی که دارد در بیشتر مناطق کشور سازگار با محیط است و بعد از چهار سال باردهی خوبی خواهد داشت.

هم، نوع پرسود دیگر است که مغز با کیفیت آن باعث صادرات موفق آن بوده و برای همین جزو گزینه‌ی اقتصادی‌ترین کشت‌ها محسوب می‌شود.

نهال بادام تونو هم مانند انواع دیگر به دلیل کیفیت و باردهی که دارد سودآور خواهد بود. بیشترین استفاده‌ از میوه‌ی این گیاه در آجیل و خشکبار است.

تاثیر آبدهی در باردهی نهال بادام

با وجود آنکه نهال بادام بیشتر در مناطق خشک رشد می‌کند، اما روش آبدهی آن تاثیر مستقیم در طول عمر و باردهی این گیاه خواهد داشت. بنابراین باید به این نکته توجه کرد که بهتر است در سال اول، هفته‌ای یک بار و سال‌های بعد بین دو تا چهار هفته برای آبدهی اقدام شود. این روش آبرسانی به نهال بادام از خشکی یا پوسیدگی ریشه به دلیل آب زیاد جلوگیری می‌کند و کیفیت رشد را بالا می‌برد. همچنین بهتر است هنگام خرید نهال بادام از کارشناسان شرکت مشاوره‌های لازم برای نگهداری این گیاه صورت گیرد.