استان ها

رمزگشایی از حمله مسکو/ آدرس درست را دنبال کنیم

رمزگشایی از حمله مسکو  آدرس درست را دنبال کنیم

عمیق شدن در حادثه تروریستی مسکو، این سوال را به ذهن می‌آورد که بازی آشکار داعش در زمین ناتو، جز اتصال تروریست‌های تکفیری به غرب چه معنای دیگری می‌تواند داشته باشد؟

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- حنیف غفاری: اگرچه آمریکا و اتحادیه اروپا بر نقش مستقیم و بدون واسطه «داعش خراسان» در حمله تروریستی اخیر به حومه مسکو تاکید می‌کنند، اما مقامات کاخ کرملین بازی را به مراتب پیچیده‌تر از ادعای غرب تلقی می‌کنند. رئیس سرویس امنیتی فدرال روسیه به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور اطلاع داده که ۴ نفر از جمله هر چهار تروریستی که حمله را انجام دادند، بازداشت شده اند. نکته مهمی که می‌تواند ادعای غرب را در خصوص مصدر وقوع حمله تروریستی اخیر به چالش بکشد، حرکت تروریست‌ها (پس از انجام عملیات) به سوی اوکراین بوده است. به عبارت بهتر، تروریست‌ها در ۳۲۰ کیلومتری جنوب غرب مسکو در منطقه بریانسک (در ۱۰۰ کیلومتری مرز اوکراین) دستگیر شدند. همین مسئله نشان می‌دهد که تروریست‌ها برای فرار به اوکراین از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند. فراتر از آن، نوع عملیات «انتحاری» نبود و به سبک و سیاق تحرکات نازی‌ها (کشتار دسته جمعی و سپس فرار) صورت گرفته است. همین مسئله نشان می‌دهد که با وجود هویت تاجیک برخی بازداشت‌شدگان، باید در انتصاب این حادثه به داعش خراسان تشکیک کرد.

نکته مهم‌تر اینکه مقامات آمریکایی طی روز‌های گذشته، نسبت به وقوع حملات تروریستی در روسیه هشدار داده بودند و حتی بالاترین ضریب احتیاط را برای نمایندگی‌های خود در خاک این کشور در نظر گرفتند. این در حالیست که براورد دستگاه اطلاعاتی روسیه به مانند آمریکا (در قبال قریب الوقوع بودن تهدیدات داعش) نبوده است. نباید فراموش کرد که دستگاه اطلاعاتی روسیه تسلط زیادی بر تحرکات داعش در حوزه قفقاز و آسیای میانه دارد.

در اینجا یک فرضیه به ذهن خطور می‌کند: اینکه حادثه تروریستی اخیر با هدایت و مدیریت دستگاه اطلاعاتی آمریکا، همراهی مطلق اوکراین و دستگاه امنیتی این کشور و عاملیت تروریست‌های تکفیری رخ داده است. به عبارت بهتر، آمریکا تروریسم داعش را به استخدام ناتو در جنگ اوکراین در آورده است و حادثه اخیر در حومه مسکو، نقطه آشکارساز این ارتباط محسوب می‌شود. 

به عبارتی گویاتر، با نقشه‌ای پیچیده و بازیگرانی در ظاهر متنوع، اما در حقیقت واحد مواجه هستیم که هر یک از آنها نقش پررنگی در واقعه تروریستی اخیر ایفا کرده‌اند. مقامات آمریکایی و اوکراینی با استناد به هویت و ملیت عوامل حمله تروریستی اخیر درصدد مخابره آدرس انحرافی و نادرست به افکار عمومی دنیا هستند. با این حال باید این سوال مهم را از آمریکایی‌ها و اوکراینی‌ها پرسید: چه دلیلی دارد که در بحبوحه جنگ اوکراین و در حالی که جنگ پس از تصرف آودیوکا و باخموت در شرق اوکراین و منطقه دونباس به نقطه تعیین کننده خود رسیده، داعش تصمیم به انجام یک عملیات تروریستی گسترده در روسیه بگیرد؟! این بازی آشکار داعش در زمین ناتو چه معنایی جز اتصال تروریست‌های تکفیری به غرب دارد؟ در این میان البته نمی‌توان نقش دستگاه اطلاعاتی وجاسوسی رژیم اشغالگر قدس را نیز فراموش کرد. سران موساد طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته تهدیدات جدی و مستمری را در خصوص مواجهه با مسکو به دلیل عدم حمایت از اسرائیل در جنگ غزه مطرح کرده بودند.