علمی و پزشکی

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

علاوه بر این ، از اولین روزی که یک مرد خردمند روی زمین ظاهر شد و به آسمان رفت و عظمت شگفت انگیز او را مشاهده کرد ، این شیفتگی وجود داشت. تأثیر این دانش بر اعماق اندیشه و ذهن انسان باعث شده است که نجوم بخشی از محل دانش و تأمل او در آنچه از آسمان می بیند و تجزیه و تحلیل منطقی آنچه که به عنوان دانش آنها دارد ، شود.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها ، با توهمات و تخیلات فراوان ترکیب شد و به شبه ای بزرگ به نام نجوم و نجوم تبدیل شد. هزاران سال نجوم با تخیل این داستان علمی تخیلی همراه بوده است که تأثیر عمیقی بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده ای نوشته شده است و احتمالاً یکی از بهترین کتاب ها در کتاب خواب آوران است که زندگی انسان را از طریق دانش های نجومی از دوران باستان تا به امروز دنبال می کند.
شخصاً ، من تحت تأثیر این کار کستلر ، و این علاقه بر اساس عشق به آسمان است ، پس از اینکه مادرم بستر من را در هوای آزاد و در میان عشق و ترس مرتب کرد ، گاهی اوقات آن را از خود می گیرم پوشش دادن. به آسمان نگاه کردم و کمی بعد ترسیدم.
چگونگی تغییر علم نجوم در سده های پانزدهم و شانزدهم و پس از آن ، و همچنین تاریخ تکامل انقلابی که در نجوم در قرن حاضر رخ داده است ، موضوعی است که در بسیاری از کتابها و مجلات مورد بحث قرار گرفته است.
در ایران ، مجله نجوم این دانش را عاقلانه به متقاضیان ایرانی ، هم از نظر سابقه و هم از نظر تحقیق و توسعه فعلی ارائه کرده است. من به طور عمومی به این مجله مانند هر ایرانی علاقمند به این حوزه دانش نگاه کردم. اما در طول سالها و متأسفانه به دلیل مشکلات کمتر آن را دیده ام. این بار ، وقتی مسائل مختلف آن را مرور کردم ، به اهمیت انتشار این مجله ، هم در زمینه انتشار علم به مردم ، برای تقویت دیدگاه های آنها و هم برای اهداف دیگری که اشاره می کنم ، پی بردم.

داستان از این قرار است که من فکر می کنم بخش زیادی از اشتباهات کنونی مردم تصورات غلطی درباره بهشت ​​دارند. این بر اساس وجود شبه دانش در بین مردم است که هزاران سال است افراد غیر مسئول از نظر علمی به مردم فاش کرده و زندگی خود را بر اساس آن بنا کرده اند. در واقع ، دو موضوع در اینجا وجود دارد ، یعنی نجوم: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثیر عمیق این دانش غلط بر زندگی مردم عادی.
اگر قرار است در جامعه بشری تصحیح شود ، باید توجه داشت که سهم قابل توجهی از حوادث و البته عقب ماندگی مربوط به همان دانش غلطی است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از موارد دیگر نیز وجود دارد. در پزشکی نیز همین امر صادق است. انواع نادرستی های علمی غلط مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد کرده است. برخی از تصورات غلط کلامی هستند. به عنوان مثال ، در همان نجوم و پزشکی ، این اعتقاد خاص است ، به عنوان مثال ، ما به پزشک احتیاج نداریم و هرکسی که رنج کشیده است تحت درمان قرار گرفته است. یا در نجوم ، به نام روایت ، مطالبی بی اساس در مورد بلایای آن روزها گفته می شود که بسیاری از علمای دین آن را درست نمی دانند؛ اما اینها وجود دارند و قرن ها در قالب کتاب های درسی نجات دهنده در دسترس بشر بوده اند. اما قسمت دیگر نادرستی ها مربوط به مسائل داخلی خود این دانش است.
این واقعیت که ستاره ها بر زندگی مردم تأثیر می گذارند و باعث به قدرت رسیدن سلسله ها یا سقوط از قدرت می شوند ، یا اینکه سرنوشت افراد را می توان با طالع بینی آنها تعیین کرد. در این رابطه ، ده ها هزار صفحه در کتابهای نجومی باستانی بین مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که به طور منظم به نام علم تکثیر و توزیع می شود. بنابراین ، ما می بینیم که چگونه شبه علم می تواند ذهنیتی غیرعلمی برای ما ایجاد کند و سپس ، با توجه به اعتقادات عمیق آنها و نقش عمیق این دانش در زندگی بشر ، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می کند.
به نظر من ، اگر به تاریخچه تأثیر نادرست شبه نجوم و داستانهای نابود شده توسط آن در نتیجه جنگ و غیره نگاه کنیم ، چندین جلد کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این افکار مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش غلط را از ذهن مردم دور کند ، و این علاوه بر ارتقاء علم در بین مردم برای قرن ها به گونه ای نیست که بر ذهن سنگین جامعه تأثیر بگذارد. ممکن است بسیاری از علوم از نفوذ عمومی برخوردار نباشند ، اما نجوم حوزه ای است که آگاهی عمومی در آن تأثیر بسزایی دارد.
متأسفانه ، به دلیل غفلت از این جنبه از موضوع ، گاهی اوقات ، پس از صدها سال کشف علمی مهم در این زمینه یا در پزشکی ، احساس می کنیم که اطلاعات نادرست هنوز ذهن افراد را تسخیر کرده و به آنها اجازه حرکت می دهد. از این منظر ، من به نجوم به عنوان یک مجله علمی نگاه می کنم که طبقه متوسط ​​را نیز هدف قرار می دهد و از این جهت می خواهم از شرکت کنندگان به خاطر تمام تلاش هایی که در طول چند دهه انجام داده اند تشکر کنم. زیرا من این را نه تنها از نظر تاریخ علم یا رواج عمومی آن ، بلکه نوعی اصلاح می دانم.

* چاپ شده در شماره ویژه سی ساله مجله Astronomy

دیدگاهتان را بنویسید