اقتصادیکسب و کارهای برتر روز

شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری

با توجه به تاثیر همه جانبه ها بر جنبه های مختلف زندگی مردم و شهروندان، امکان به وجود آمدن دعاوی در این میان به شدت افزایش پیدا می کند تا جاییکه درصد قابل توجهی از شکایات ارائه شده به به طرفیت شهرداری عنوان می شود. گاهی دیده می شود که به هر دلیلی اقداماتی در خلاف با قوانین و آیین نامه های اداری توسط شهرداری ها صورت می گیرد؛ در این مواقع شکایت از شهرداری می تواند در رسیدن به حق قانونی موثر واقع شود اما مسئله ای که در این میان باید به آن توجه داشته باشید این است که پیگیری دعاوی شهرداری تا حدودی تخصصی خواهد بود و به همین دلیل با حضور وکلای دیوان به عنوان می توان روند انجام پروسه رسیدگی به پرونده را بسیار ساده تر از گذشته کرد. برای پیدا کردن بهترین وکیل تنظیم قرارداد در تهران به وبلاگ تخصصی وکلا مراجعه کنید.

شهرداری نهادی است که وظایف و اختیاراتی کامل جهت سالم سازی شهر و برقراری نظم و نیز ایجاد یک محیط مناسب جهت بهره مندی شهروندان از یک زندگی سالم داشته و در این زمینه دا وظایف و اختیاراتی قانونی می باشد. اجرای قوانین و مقررات مربوطه برای شهرداری حتمی بوده و شهرداری نمی تواند بر خلاف قوانین و مقررات خود اقدام نماید. با توجه به افزایش وظایف و اختیارات قانونی که از طرف قانونگذاران به شهرداری اعطا شده است، این نهاد موظف است که خدمات شهری را به شهروندان ارائه کرده و در عین حال با متخلفان برخورد نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر برای پیدا کردن بهترین وکیل تهران به سایت مستروکیل مراجه کنید.

در صورتی که سر و کار شما با هر کدام از کمیسیون های شهرداری افتاده و برای پیگیری پرونده خود به راهنمایی و کمک نیاز دارید می‌ توانید از یک ، راهنمایی دریافت کرده و به رای شهرداری نمایید.

اعتراض به رای شهرداری

آرای صادر شده توسط کمیسیون های ماده ۱۰۰، ماده ۹۹، ماده ۵ و… همگی دارای شرایط خاصی هستند که در صورت عدم رعایت این قوانین از سمت شهرداری، شما می‌ توانید به دیوان عدالت اداری در خصوص آراء صادر شده اعتراض کنید. پیش از آن که اقدام به ثبت درخواست و شکایت خود در دیوان عدالت اداری نمایید لازم است که با یک وکیل مشورت کرده و از حقوق خود آگاه شوید. به علاوه وکیل متخصص کمیسیون های مختلف شهرداری می تواند در پیگیری پرونده به شما کمک کند.

به طور کلی شهرداری ها از چندین کمیسیون مختلف تشکیل شده و هر کدام از کمیسیون های شهرداری دارای وظایف تعریف شده هستند که نحوه اجرای هر کدام از آن ها با دیگری متفاوت می باشد. گاها آرایی است سوی کمیسیون های شهرداری ساده می شود که دور از انتظار طرفین شکایت بوده و هر کدام از طرفین یا هر دوی آن ها اقدام به اعتراض به رای صادر شده می نمایند. همان گونه که نحوه رای صادر شده در کمیسیون ها با یکدیگر متفاوت است، اعتراض به آن ها نیز با یکدیگر متفاوت بوده و لازم است که مراحل خاص خود را بپیماید. آشنایی با نحوه اعتراض به رای شهرداری و کمیسیون های مختلف زمان ‌بر بوده و از شما انتظار نمی‌ رود که با این قوانین آشنا باشید. به همین علت لازم است که با وکیل اعتراض به رای شهرداری مشورت نمایید.

وکیل متخصص شهرداری

معمولا هدف کسی که به دنبال شکایت از شهرداری است این خواهد بود که هر چه سریع‌ تر به نتیجه دلخواه خود برسد تا در این میان کمترین ضرر و خسارت را دریافت کنند؛ این امر امکان پذیر است اما به شرطی که با تمامی ریز و درشت مراحل رسیدگی به پرونده در دادگاه های قضایی آشنایی داشته باشید. چه بسا مواردی که شخص تنها به دلیل اینکه فرصت پیگیری پرونده و رفت و آمد به مراجع قضایی را ندارد، از شکایت خود علیه شهرداری دست کشیده است اما راه حل چیست؟

شما به عنوان شاکی علیه شهرداری می توانید از همان مراحل اولیه، پیگیری پرونده را به وکلای دیوان بسپارید. وکلای مجرب حاضر در این مرکز به صفر تا صد قوانین و مقررات و آئین نامه های شهرداری تسلط کافی دارند و به همین دلیل به ساده ترین شیوه و البته با سرعت بالاتری امکان رسیدن به نتیجه مطلوب را فراهم می کنند.

لازم به ذکر است که وکیل شهرداری می تواند بدون نیاز به حضور شما در مراجع قضایی حاضر شود، لایحه تهیه کند و از حقوق شما دفاع کند.

نحوه شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری

هر موضوعی که در رابطه با شهرداری ها و شکایت از این ارگان مطرح باشد، مربوط به یکی از کمیسیون های این ارگان است چرا که چندین کمیسیون در این ارگان ها فعالیت دارند که هر کدام از آن ها در یک حیطه مشخص فعالیت می کنند. تصمیم گیری کمیسیون های شهرداری در نهایت منجر به صدور آرا می شود اما نحوه صدور رای در هر کمیسیون با کمیسیون دیگر متفاوت بوده و به همین دلیل مراتب رسیدگی به آرا نیز متفاوت خواهد بود.

صدور آرا از جانب کمیسیون های شهرداری گاهی موجب متضرر شدن یکی از طرفین شکایت می شود و در صورتیکه طرف مورد نظر خود را شایسته این خسارت نداند و اعتقاد به ضایع شدن حق خود داشته باشد، می تواند به آرا صادر شده اعتراض کند.

حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که مرجع رسیدگی اعتراض به آرای شهرداری چه کسی است؟ لازم به ذکر است که دیوان عدالت اداری مرجع رسیدگی کننده به اعتراض های علیه کمیسیون های شهرداری خواهد بود.

نحوه طرح شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری

نحوه طرح شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری براساس ماده 16  قانون آیین دادرسی و تشکیلات دیوان عدالت اداری می باشد  ، بدین صورت که افراد  برای این که اقدام به طرح شکایت نمایند باید یک مسیر را طی نمایند . ابتدا باید در این رابطه  خود ار مطابق قانون و ماده اعلامی نوشته و در انتها از طریق سامانه ساجد به دیوان ارسال نمایند . برای پیگیری امور دیوان فرد می تواند وارد حساب کاربری خود در  سامانه ابلاغ الکترونیک قضائی شود در این رابطه با وارد شدن به قسمت دیوان شماره پرونده خود ار وارد نموده و جریان پرونده را در این رابطه دریافت نماید .

بعد از ارسال دادخواست    معمولا دادخواست به دبیرخانه رفته و از انجا به دفتر رئیس ارجاع می شود .در دفتر رئیس دادخواست مربوطه از نظر نواقص احتمالی و همچنین  صلاحیت دیوان  مورد بررسی قرا میگیرد و در صورتی که فاقد هر گونه نقصی باشد از طریق رئیس دیوان به یکی از شعب برای رسیدگی ارسال می شود .

بعد از ارسال به یکی از شعب معمولا  در این زمینه قاضی شعبه اقدام به بررسی پرونده و رسیدگی به ان می نماید . رسیدگی در دیوان به صورت غیر حضوری و در  تنها درمواردی که   قاضی حضور طرفین را لازم بداند  جلسه  به صورت حضوری خواهد بود.

بعد از تمامی این موارد رسیدگی انجام شده و در انتها رای صادر می شود ..

در چه صورت شکایت از شهرداری به دیوان عدالت اداری ارجاع می شود؟

در صورتیکه به هر دلیلی آرا صادره از کمیسیون های شهرداری موجبات خسارت به یکی از طرفین را فراهم کند، دیوان عدالت به عنوان مرجع رسیدگی به رفتار ارگان های مختلف می توانند رسیدگی به پرونده شکایت از شهرداری را بر عهده بگیرد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که اعمال قوانین از سوی شهرداری اگر مخالف با آیین نامه های اساسی باشد و این عمل ضرری را به اشخاص حقیقی و یا حقوقی وارد کند، دیوان عدالت اداری بهترین مرجع رسیدگی به پرونده شکایت از شهرداری خواهد بود؛ در این صورت به کمک وکلای دیوان می توانید شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری را به سرانجام برسانید.

رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری ها

رای هایی که از سوی کمیسیون های فعال در شهرداری ها صادر می شود، از سوی دیوان عدالت اداری بررسی می شود که در این میان احتمال رد و یا تأیید آرا صادر شده وجود دارد اما لازم به ذکر است که رسیدگی به پرونده های مذکور در دیوان عدالت اداری با دقت حقوقی بالایی انجام می شود به طوریکه میزان تخلف به سمت صفر میل می کند.

آرای صادره از دیوان عدالت اداری برای طرفین دعوا لازم الاجرا خواهد بود به طوریکه در هر صورت سرپیچی از رای صادر شده برای شهرداری و یا طرف مقابل، مشمول جریمه و برخورد قانونی می شود. وکیل اعتراض به رای شهرداری از تمامی مراحل رسیدگی به پرونده آگاه بوده و به همین علت می تواند با تسلط کامل بر روی کمیسیون صادر کننده رای مورد نظر، جوانب اعتراض را سنجیده و به رای صادره از شهرداری اعتراض نماید.

گاهاً مشاهده شده است که آرای صادر شده از برخی کمیسیون ها قابل اعتراض نبوده و شخص با این موضوع آشنا نیست. تشخیص این موضوع بر عهده وکیل اعتراض به رای شهرداری بوده و تنها در صورتی می‌ تواند پرونده را پیگیری کند که امکان اعتراض به رای صادر شده وجود داشته باشد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی