عمومیکسب و کارهای برتر روز

طول عمر بریج دندان

بریج دندان (Dental Bridge) یا پل دندان می‌تواند جایگزین یک دندان یا ردیفی از دندان‌های از دست رفته شود. نحوه عملکرد بریج دندان به گونه‌ای است که با پر کردن فضای خالی دندان به شما کمک می‌کند بهتر غذا بخورید و صحبت کنید و همچنین ظاهر دندان‌هایتان را بهبود بخشید.

پل دندان را می‌توان از مواد مختلفی از جمله طلا یا پرسلین ساخت. البته بریج دندان جلو اغلب از پرسلین استفاده می‌شود، چون می‌تواند با رنگ طبیعی دندان شما مطابقت داشته باشد.

انواع بریج دندان

دندان‌های مصنوعی که در بریج‌ دندان فک بالا و پایین استفاده می‌شوند، پونتیک (Pontic) نام دارند. برای هر دندان از دست رفته به یک پونتیک نیاز دارید. پونتیک‌ها به دندان کنار شکاف یا به ایمپلنت متصل می‌شوند و شکل و اندازه آن‌ها به دندان شما نزدیک است.

چهار نوع بریج اصلی وجود دارد:

  • بریج سنتی: رایج‌ترین نوع بریج است. در این روش، دندانپزشک روکش‌ها را به دندان‌های طبیعی شما در ۲ طرف شکاف می‌چسباند و پونتیک فضای بین آن‌ها را پر می‌کند. وقتی در ۲ سمت شکاف دندان طبیعی سالم دارید، دندانپزشک از بریج‌های سنتی استفاده می‌کند.
  • بریج کنسولی: بریج کنسولی شبیه به بریج سنتی است، اما در این روش بریج دندان فقط به یک روکش در یک طرف شکاف نیاز دارد. به عبارت دیگر، بریج دندان با یک پایه انجام می‌شود. دندانپزشکان زمانی از این نوع بریج استفاده می‌کنند که فقط یک دندان طبیعی در یک سمت شکاف وجود داشته باشد. بریج کنسولی به اندازه بریج سنتی محکم نیست.
  • بریج دندان باله دار یا مریلند: در این روش، به جای قرار گرفتن روکش روی دندان‌های ۲ طرف شکاف، یک چارچوب فلزی یا پرسلین به پشت آن‌ها چسبانده می‌شود. مریلند که یک نوع بریج دندان بدون تراش است برای دندان‌های جلو کاربرد دارد، چون آن‌قدر قوی نیست که بتواند در برابر نیروی جویدن دندان‌های عقب مقاومت کند.
  • بریج بر پایه ایمپلنت: این نوع بریج شبیه بریج سنتی است، اما به جای دندان‌های طبیعی روی ایمپلنت‌های دندانی قرار می‌گیرد. ایمپلنت‌ها پایه‌های کوچکی هستند که جایگزین ریشه دندان‌های از دست رفته می‌شوند. قبل از اتصال بریج به ایمپلنت دندان، ایمپلنت باید به طور کامل با استخوان فک شما یکپارچه شود. این روند به طور متوسط سه تا ۶ ماه طول می‌کشد. زمانی که شما حداقل سه دندان که پشت سر هم قرار دارند را از دست می‌دهید، دندانپزشکان می‌توانند از این نوع پل دندانی استفاده کنند.

برای تعیین بهترین نوع بریج دندان، دندانپزشک عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد، از جمله:

  • سن شما (دندانپزشکان معمولا از آن در کودکان استفاده نمی‌کنند)
  • تعداد دندان‌های از دست رفته
  • اندازه شکاف
  • وضعیت دندان‌هایی که در کنار شکاف قرار دارند
  • سلامت کلی دندان‌ها و لثه‌ها
  • ترجیحات شخصی شما

در صورت لزوم می توانید با دکتر دندانپزشک آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید.

عمر روکش های دندان و بریج دندان چقدر است؟ – کلینیک دندانپزشکی اوستا

روش گذاشتن بریج دندان

برای اکثر بریج‌های دندان باید حداقل ۲ بار به دندانپزشک مراجعه کنید. بریج مریلند نسبت به سایر انواع بریج به ویزیت کمتری نیاز دارد، چون دندان‌های پایه نیازی به آماده‌سازی ندارند.

ایمپلنت فوری در رشت توسط بهترین متخصصان انجام میشود.

صرف‌نظر از نوع بریج، دندانپزشک باید از دندان‌های شما قالب یا اسکن دیجیتال بگیرد تا آزمایشگاه برای شکل دادن به اجزای بریج از آن استفاده کند.

۱. بریج سنتی یا کنسولی

اگر فیلم فک پایین و بالا را ببینید، متوجه می‌شوید که اولین قدم برای گذاشتن بریج، آماده کردن دندان پایه است. دندانپزشک با برداشتن مقداری از مینا و عاج دندان‌های پایه، برای روکش‌ها فضا ایجاد می‌کند. سپس یک پل موقت روی دندان‌ها قرار می‌دهد تا از آن‌ها تا زمانی که بریج قرار داده شود محافظت کند. در ویزیت بعدی، دندانپزشک موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • روکش موقت را برمی‌دارد.
  • روکش و بریج دائمی را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که مناسب هستند.
  • بریج را در جای خود قرار می‌دهد.

۲. بریج مریلند

برای بریج مریلند، دندانپزشک مراحل زیر را طی می‌کند:

  • مناسب بودن بریج را بررسی می‌کند.
  • بریج را در جای خود قرار می‌دهد.
  • چارچوب فلزی را با یک رزین قوی به دندان‌های پایه می‌چسباند.

۳. بریج بر پایه ایمپلنت

نحوه انجام مبتنی بر ایمپلنت به این صورت که برای قرارگیری ایمپلنت‌ در استخوان فک به جراحی نیاز دارید. همچنین ممکن است لازم باشد برای مدتی یک بریج موقت داشته باشید تا در ویزیت بعدی دندانپزشک بریج دائمی را روی ایمپلنت‌ قرار دهد. این روش مستلزم ایجاد برش‌های کوچکی در لثه است، بنابراین در مقایسه با سایر انواع بریج به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد.

آیا بریج دندان خوب است؟

همانطور که توضیح دادیم راه های مختلفی برای جایگزینی دندان وجود دارد که یکی از آنها بریج دندان است. بصورت کلی باید بگوییم که بله بریج دندان یک درمان برای جای خالی دندان است و مزایای خاص خود را دارد.

اما این درمان برای افراد خاصی خوب است، چراکه برای انجام بریج دندان همانظور که توضیح دادیم دندان های مجاور مورد فشار و درگیری قرا میگیرند و ممکن است دچار شکستگی و پوسیدگی قرار بگیرند.

توجه بریج دندان برای افرادی که دندان های جانبی آنها دارای پوسیدگی و پرکردگی زیاد است مناسب می باشد.

در این روش دندان های اطراف ناحیه مورد نظر طبق عکس زیر به جهت پایه مورد استفاده قرار میگیرند و برای اینکار سطح آنها تراشیده می شود تا قالب بریج بتوانید به وسیله پایه مخصوص بر روی آنها قرار گیرد.

به همین دلیل دندان های اطراف آسیب می بینند و در مرور زمان ممکن است دچار شکستگی و پوسیدگی بشوند به همین جهت درمان بریج دندان برای افراد خاصی خوب است.

تصاویر بریج دندان

دو مدل بریج دندان وجود دارد که در ادامه تصاویر انواع بریج دندان را با توضیح هرکدام قرار دادیم. نوع بریج دندان بر اساس وضعیت دهان و دندان و سن شما توسط متخصص انتخاب می شود.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید پایه های مورد نیاز برای بریج دندان از پشت دندان ها بر روی دندان های جانبی نصب می شود و در وسط دندان های روکش بریج دندان قرار میگیرد.

این پایه اتصال به دندان های جانبی در آینده ممکن است باعث ایجاد پوسیدگی شود همچنین به دلیل وارد شدن فشار مضاعف به دندان های اطراف باعث شکستگی می شود.

به همین دلیل یکی از تفاوت های اساسی بریج دندان با ایمپلنت دندان همین احتمال آسیب دیدگی دندان های کناری است.

در این مدل از بریج دندان همانطور که در تصویر می بینید، دندان های جانبی باید روکش شوند تا بتوانند کار پایه بریج دندان را انجام دهند. دندان های برای روکش شدن میزان زیادی تراش میخورند و همانطور که می بینید به میزان زیادی کوچک شده اند.

بعد از تراشیدن دندان های اطراف روکش بریج دندان به همراه پایه های آن ساخته می شود و بر روی دندان های اطراف چسبانده می شوند. این تراشیدن دندان های باعث آسیب و سست شدن دندان می شود.