علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

چرا دندان نیش زرد است؟

چطور دندان ها را سفید کنیم؟

به دنبال زرد شدن دندان ها می تواند با رعایت بهداشت دهان و دندان تا حدی دندان ها را دوباره سفید کرد. اما چنانچه بیش از حد با تغییر رنگ مواجه شده باشیم باید از دندانپزشک کمک بگیریم. 3 روشی که ممکن است دندانپزشک برای سفید کردن دندان در نظر بگیرد در مطب، بلیچینگ دندان در منزل و استفاده از محصولات دندانپزشکی سفید کننده دندان مانند خمیر دندان حاوی مواد سفیدکننده است.

Why-is-the-canine-tooth-yellow.jpg

بلیچینگ دندان در مطب بهترین درمان زرد شدن دندان ها

بلیچینگ یعنی سفید کردن دندان ها و بلیچینگ در مطب یعنی اینکه با کمک دندانپزشک و در مطب دندان ها را چند پرده سفید تر کنیم. طی این درمان ابتدا دندان ها تمیز شده و در واقع جرمگیری انجام داده و پس از آن روی دندان ژل سفید کننده قرار داده می شود. ژل سفید کننده با کمک دستگاه لایت کیور که نوری با طول موج مشخص از خود ساطع می کند، فعال می شود. سپس مواد موجود در ژل به رنگدانه هایی که روی مینای دندان و تا حدی در عمق آن هستند حمله می کند. پس از چند بار تکرار این درمان، دندان سفیدتر می شوند.

4 روش سفید کردن دندان ها در خانه

اگر مایل نیستید تا با روش های بلیچینگ اقدام به رفع زردی دندان ها کنید می توانید برخی از روش های خانگی را امتحان کنید. روش های خانگی زیادی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد و ما تنها به 5 مورد از آن ها اشاره می کنیم. لطفا قبل از امتحان کردن هر روش با دندانپزشک خودتان مشورت کنید. این روش ها نباید در کودکان خردسال انجام شوند.

  1. سفید شدن دندان با جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

منظور از سفید شدن دندان ها با جوش شیرین استفاده مستقیم از جوش شیرین برای این منظور نیست. بلکه هدف ساختن یک خمیر دندان خانگی است که با کمک آن بتوان به رفع زرد شدن دندان ها کمک کرد. برای اینکار می توانید 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 2 قاشق پراکسید هیدروژن ترکیب کنید تا یک خمیر به دست بیاید. دفعه بعد که مسواک می زنید، با این خمیر دندان اینکار را انجام دهید.همچنین با همین نسبت می توانید دهانشویه درست کنید و نه تنها به رفع بوی بد دهان کمک کنید بلکه به رفع زردی دندان نیز کمک خواهید کرد. فقط پیش از امتحان کردن این روش درباره  خواص جوش شیرین و پراکسید هیدرون برای دهان و دندان کمی تحقیق کنید و نظر دندانپزشک را نیز بپرسید.

  1. استفاده از روغن نارگیل

سفید کردن دندان ها با روغن نارگیل یکی از قدیمی ترین روش ها در طب سنتی شرق آسیا است. به دلیل موادی که در این روغن وجود دارند می توان بدون آسیب زدن به مینای دندان، دندان ها را سفیدتر کرد. اینکار نتایجی به همراه دارد ولی خیلی چشمگیر نیستند. برای سفید کردن دندان ها با روغن نارگیل کافیست 1 تا 2 قاشق روغن نارگیل را در دهان خود قرار داده و یا روی دندان ها بمالید. سپس اجازه دهید برای 10 تا 30 دقیقه روی دندان ها باقی بماند. لطفا روغن را قورت ندهید و بعد از اتمام مدت زمان اعمال، آن را بیرون بریزید.

  1. استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده اسیدی است و ادعا می شود می توان از آن برای سفید شدن دندان ها استفاده کرد. از آنجا که برخی مطالعه روی این ادعا صورت گرفته می توان به آن اعتماد کرد و از آن برای سفیدی دندان ها کمک گرفت. شما می توانید 2 قاشق جایخوری از این سرکه را در مقدار 6 اونس آب رقیق کرده و از آن به عنوان دهانشویه به مدت 30 ثانیه استفاده کنید. سرکه سیب سپس باید از دهان خارج شود.

  1. خوردن میوه و سبزیجات تازه

با خوردن آب و مایعات زیاد می توان به سفیدی دندان ها کمک کرد. علاوه بر مایعات می توانید از میوه ها و سبزیجات آبدار دیگر برای این منظور استفاده کنید. اگر هر روز در میان وعده های خود میوه بخورد می توانید تا حدی به سفید شدن دنداامروزه دندان های سوپر سفید در سراسر جهان محبوب تر از گذشته شده اند. سلبریتی ها را می بینید که با دندان های مرواریدی و بدون نقص می خندند و این ترند از بین نمی رود. از روش های سفید کننده دندان در مطب تا خانه، افراد هر کاری می کنند تا دندان هایشان سفیدتر شود. اما با این همه تلاش برای رسیدن به کمال باز هم متوجه می شویم که برخی دندان ها زردتر از دندان های دیگر هستند. علت زرد شدن دندان های نیش و پیشین چیزی است که هر بار به آیینه نگاه می کنیم به آن فکر می کنیم.

در اغلب افراد دندان های نیش فک بالا و چهار دندان پیشین در فک پایین، زردتر از سایر دندان ها در دهان هستند. اما در حالی که تمام دندان ها به یک مقدار مسواک، ، و حتی درمان های سفید کننده دندان دریافت می کنند، علت زرد شدن دندان های نیش و پیشین بیشتر از سایر دندان ها چه می تواند باشد؟

علت زرد شدن دندان های نیش و پیشین:

مینا قسمت براق بیرونی دندان است. زیر مینای دندان عاج قرار دارد. عاج دندان رنگی دارد که به صورت طبیعی از زرد کم رنگ تا قهوه ای تیره متنوع است. این رنگ معمولا توسط مینای دندان پوشیده می شود اما گاهی در اثر تضعیف مینا دیده می شود. با تضعیف شدن و شفاف شدن مینا، رنگ زرد زیر آن بیشتر دیده می شود. رنگ عاج و ضخامت مینا هر دو ارثی هستند. دندان های سفید تر با مینای ضخیم تر و دندان های زرد با مینای نازک تر پوشانده شده اند. شما نمی توانید ضخامت مینای دندان خود را افزایش دهید اما می توانید رنگ عاج را با دندان تغییر دهید.

دندان عاج و پیشین زردتر:

با این شش دندانی که همیشه کمی زردتر از سایر دندان ها هستند چه باید کرد؟ دندان نیش دندان های تیزی هستند که برای گاز زدن غذاهای سخت به کار می روند. از آنجا که دندان های نیش باید مقاومت بیشتری در برابر فرسایش و داشته باشند، آنها عاج بیشتری نسبت به سایر دندان ها دارند. به دلیل وجود عاج بیشتر ضخامت مینا در این دندان ها کمتر است. هر دو این عوامل در کنار هم باعث می شود که دندان زردتر به نظر برسد. بنابراین نیازی نیست نگران نحوه مسواک زدن خود باشید، زرد شدن دندان های نیش و پیشین بیشتر یک عامل ژنتیکی است.

مسن شدن دندان ها:

هر چه سن شما افزایش یابد، دندان هایتان تیره تر می شود زیرا لایه محافظ مینای دندان تضعیف می شود. تنها راه کند کردن این روند طبیعی، حفاظت هر چه بیشتر از ضخامت مینای دندان است. از نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه، آب میوه و نوشیدنی های ورزشی پرهیز کنید. این نوشیدنی ها روند تضعیف مینا را افزایش می دهند و باعث زرد شدن دندان های نیش و پیشین به میزان بیشتری از قبل می شوند. تمام این عوامل ژنتیکی اجتناب ناپذیر هستند. دندانهایتان به طور طبیعی در طول زمان تیره خواهند شد. با این حال، با رعایت بهداشت دهان و دندان و پرهیز از مواد قندی و اسیدی می توانید این روند را کند کنید. روش های سفید کردن دندان مانند لمینت دندان و کامپوزیت نیز راهی عالی برای برگرداندن رنگ سفید مینای تضعیف شده است.