عمومیکسب و کارهای برتر روز

عمل جراحی کیست مویی

محتوای این مطلب پنهان
1 روش جراحی کیست مویی باز چیست؟

جراحی کیست مویی باز معمولا زمانی استفاده می شود که کیست بزرگ و متورم شده باشد و بیمار دسترسی به متخصص جراحی و لیزر ماهر در زمینه جراحی بسته کیست مویی پایین کمر نداشته باشد. کیست مویی پایین کمر یک نوع کیست است که در اطراف فولیکول مو و در قسمت بالایی ناحیه بین باسن به وجود می آید. تورم و درد، باعث می شود که بیمار متوجه کیست مویی شود و برای درمان این بیماری اقدام نماید. این روش اغلب توسط پزشکانی انتخاب می شود که تجربه جراحی بسته را ندارند و یا امکان جراحی با لیزر را ندارد و از عود این بیماری نگران هستند.

روش جراحی کیست مویی باز چیست؟

در جراحی باز، بیمار بیهوش می شود و تحت این عمل جراحی قرار می گیرد. باید دقت کنید که قبل از عمل باید موهای این قسمت به طور کامل برداشته شده باشد. در حین انجام عمل جراحی، کیست و مقداری از پوست اطراف آن به طور کامل برداشته می شود. نکته ای که در جراحی کیست مویی باز وجود دارد این است که زخم بخیه زده نمی شود و باز می ماند تا این حفره به تدریج و به مرور زمان شروع به ترمیم کردن نماید. گاهی از قسمت زخم ترشحاتی خارج می شود که برخی از پزشکان برای خارج کردن این ترشحات از درین استفاده می کنند. بین ۸ الی ۱۲ هفته طول می کشد تا بیمار بهبود پیدا کند و در طول این مدت، پانسمان محل زخم باید عوض شود. به طور معمول پانسمان موجود بر روی زخم پس از ۱۰ الی ۱۴ روز خارج می شود.

عوارض جراحی کیست مویی باز

  • یکی از عمده عوارضی که پس از جراحی کیست مویی باز ممکن است به وجود آید، ایجاد عفونت در زخم است
  • در تعداد معدودی از بیماران عوارض استفاده از داروهای بیهوشی ممکن است پس از عمل رخ دهد.
  • ممکن است در حین عمل خونریزی رخ دهد که این مشکل با انتقال خون به بیمار رفع می شود.
  • در برخی از بیماران مشکل دفع ادرار  به وجود آید. این مشکل به مدت ۱۲ الی ۲۴ ساعت پس از عمل برطرف می شود.
  • در صورتی که بیمار مسائل بهداشتی را رعایت نکند، ممکن است بعد از چند سال دوباره عود کند.
  • با طولانی شدن دوره نقاهت بعد از جراحی کیست مویی باز احتمال عود آن نیز بالاتر می رود.

مراقبت های پس از جراحی کیست مویی باز

پس از جراحی باز ، بیمار باید از لباس های گشاد و آزاد استفاده نماید تا اذیت نشود. یک روز پس از عمل بیمار می تواند حمام کند. ممکن است در حمام زخم به صورت مختصری خونریزی داشته باشد که جای نگرانی نیست. اما از تحریک و دستکاری زخم پرهیز کنید.

برای عوض کردن پانسمان می توانید از یک پرستار کمک بگیرید. و یا آموزش های لازم را از پزشک معالج خود بگیرید. تعویض صحیح و به موقع پانسمان زخم  باز مهمترین و تعیین کننده ترین بخش این روش است. تا زمان بهبودی از نشستن و راه رفتن زیاد خودداری نمایید.

از شنا کردن تا زمان بهبودی خودداری کنید زیرا ممکن است زخم دچار عفونت شود. اگر در محل زخم درین وجود دارد، باید از کشیدگی محل خودداری کنید.

باید موهای محل زخم و اطراف آن به صورت مرتب برداشته شود و محل زخم نیز ضد عفونی شود. زیرا در صورت عدم رعایت بهداشت، بیماری مجددا عود می کند و زخم نیز عفونت می کند. در صورتی که بیمار درد خیلی زیاد، عفونت غیرعادی، بوی نامطبوع و خونریزی شدید را در محل زخم مشاهده کرد، باید این مسئله را با جراح  معالج خود در میان بگذارد. بیمار پس از عمل باید به اندازه کافی استراحت نماید و پس از بهبودی اولیه می تواند به محل کارش برگردد.

دلایل نیاز به عمل جراحی کیست مویی

متخصص جراحی تاکید می کند که در صورتی که کیست مویی حاد مبتلا شده اید باید در اسرع وقت، عمل جراحی کیست مویی انجام گیرد در غیر این صورت عوارض کیست مویی بروز می کند. همان گونه که می دانید در عارضه کیست مویی موی زائد به رشد خود در زیر پوست ادامه می دهد در نتیجه در صورتی که این مو خارج نشود، در زیر پوست پیش روی می کند و بیماری کیست مویی انتشار می یابد.

همین رشد مو ممکن است به حدی در پوست ریشه بدواند که حتی بعد از عمل جراحی کیست مویی باز هم بیماری عود کند. در نتیجه بهتر است در مراحل ابتدایی، درمان کیست مویی را آغاز نمایید. در چنین مواقعی تنها جراحی با لیزر راه مطمئن جراحی کیست مویی خواهد بود و بهترین روشی است که می توان بخش وسیعی را تحت جراحی قرار داد.

با توجه به این که در اغلب موارد، کیست مویی با عفونت همراه است لذا اگر در اولین فرصت عمل جراحی کیست مویی انجام نشود، این عفونت به قسمت ها و بافت های دیگر بدن سرایت می کند که می تواند خطرناک باشد. یکی از این عوامل خطر بروز فیستول است. با توجه به آنچه گفته شد به افراد مبتلا به کیست مویی موکدا بیان می کنیم که درمان کیست مویی را جدی گرفته و به هیچ عنوان آن را به تعویق نیاندازید.

انواع عمل جراحی کیست مویی

زمانی که برای درمان کیست مویی به متخصص مراجعه می کنید، در صورت نیاز به جراحی، دو روش را برای شما در نظر می گیرد که بسته به شدت عارضه، شرایط بیمار و… یکی از روش ها انتخاب خواهد شد:

جراحی باز کیست مویی

در این روش، ابتدا محل کیست مویی به طور کامل تخلیه می شود و جدار کیست برداشته می شود، به گونه ای که کوچکترین عفونت و موی زائد باقی نماند. سپس این حفره ایجاد شده باز مانده و بخیه زده نمی شود. این حفره با پانسمان پر می شود. این روش از عمل جراحی کیست مویی از محبوبیت کمی برخوردار است زیرا مراقبت بعد از عمل بسیار طاقت فرسا است و بیمار ماه ها درگیر تعویض پانسمان و مراقبت از زخم باز کیست مویی است. این نقاهت طولانی گاها منجر به عود کیست مویی می شود.

کیست مویی وخیم و پیشرفته که بر اثر عفونت شدید به بافت ناحیه آسیب وارد شده است

عمل جراحی کیست مویی به روش بسته

در این روش از جراحی کیست مویی زخم کیست مویی با بخیه بسته می شود. جراحی بسته کیست مویی نیز با روش های مختلفی انجام می شود و روش بخیه زدن کیست مویی متفاوت است. بهترین روش عمل جراحی کیست مویی که در آن احتمال عود نزدیک به صفر است و بیمار فقط یک شب استراحت می کند جراحی پلاستیک کیست مویی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن است. دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر تجربه و مهارت زیادی در زمینه  به روش بسته دارند و تا کنون هیچ مورد عودی در این روش مشاهده نشده. به علاوه بیمار یک شب استراحت می کند و از مراقبت های سخت بعد از عمل خبری نیست.

جراح قبل از این که عمل جراحی کیست مویی را آغاز نماید، ابتدا وضعیت کیست را بررسی نموده و باز و بسته بودن زخم را در زمان عمل مشخص می کند. عمل جراحی بسته کیست مویی به روش پلاستیک و با لیزر بسیار کاربردی است و عموما می توان تمام انواع کیست مویی را به این روش جراحی کرد. توجه کنید در مورد انتخاب بهترین روش جراحی کیست مویی با متخصصی مشورت کنید که تجربه انجام جراحی به تمامی روش ها را داشته و توانایی جراحی با لیزر را نیز دارد.

جراحی کیست مویی باز بهتر است یا بسته

جراحی کیست مویی به روش بسته بهتر است زیرا:

به دلیل بسته شدن زخم با بخیه دیگر از پانسمان های طاقت فرسا و خسته کننده خبری نیآشنایی با انواع روش درمان کمر یا عمل سینوس پیلونیدال برای انتخاب بهترین روش درمانی با توجه به میزان پیشرفت و درجه ی عفونت اهمیت دارد. از جمله این روش های می توان به لیزر یا (درمان با لیزر) اشاره کرد که یک عمل سرپایی به شمار آمده و در بین بیماران محبوبیت دارد.

کیست مویی در آغاز هیچ درد و علامت خاصی جز قرمزی پوست ندارد ولی اگر پیشرفت کرده و با علائمی مثل درد و خروج چرک همراه باشد برای درمان آن نیاز به انجام تخلیه ی کیست توسط می باشد که در ادامه با انواع روش های آن آشنا خواهید شد.

فرض کنید دندون دردی دارید که از درد آن عاجز شده اید. به نظر شما تا زمانی که درد از ریشه درمان نشود و دائم رویش پماد بمالید یا قرص استفاده کنید، به صورت ریشه ای از درد خلاص میشوید؟ خیر! درمان کیست مویی هم همینطور است. شما تا زمانی که کیست مویی را از ریشه تخلیه نکنید، این بیماری پوستی با شما همراه خواهد بود. لیزر یک روش قطعی برای درمان دائمی کیست مویی میباشد.

سینوس مویی کمر چیست؟

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال عفونت شایعی است که بر اثر بازگشت موها به داخل پوست رخ می دهد و می تواند به مرور زمان دچار عفونت شود و بیمار را با عوارض گوناگونی مانند درد و ترشح چرک روبرو کند.

علائم بیماری عبارتند از:

  • توده ای عفونی و ملتهب در انتها ستون فقرات
  • خارش و سوزش توده حاوی موهای زائد
  • خروج چرک و ترشحات خونی از ناحیه

درمان خانگی کیست مویی و روش هایی از جمله استفاده از می توانند علائم بیماری را کاهش داده و درد را برای بیمار کمتر کنند. با این حال کاملا موقتی بوده و روش قطعی به شمار نمی آیند.

روش قطعی درمان کیست مویی بدون جراحی

بله. علم پزشکی در دنیای امروز به قدری پیشرفت کرده است که برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. درمان کیست پیلونیدال با روش قطعی وجود دارد و با کمک روش های درمانی نوینی مثل لیزر درمانی و همچنین انجام عمل جراحی می توان برای همیشه آن را درمان کرد و از میان برد.

برای درمان کیست مویی با لیزر یا از طریق هر کدام از روش های درمان پزشکی لازم است که با ایجاد برش در ناحیه‌ی کیست مویی، کیست یا آبسه به طور کامل تخلیه شود و پس از آن اگر پزشک تشخیص دهد کل ناحیه ی کیست از عمیق ترین بافت ها به طور کامل برداشته می شود تا اگر احیانا عفونت به بافت های زیرین نفوذ کرده است به طور کامل از میان برود.

البته لازم به ذکر است که تجربه و مهارت کاری پزشک متخصص که برای درمان به او مراجعه می کنید اهمیت ویژه ای دارد.

بهترین کیست؟

لیزر کیست مویی یا سینوس پیلونیدال چگونه است؟

یکی از نوین ترین و پیشرفته ترین روش های درمانی، درمان کیست مویی با لیزر یا اصطلاحا پیلونیدال تومی است. لیزر درمانی روش مطمئن و بدون عارضه ای است که مدتیست جایگزین روش شده است و با نتایج درمانی موفقیت آمیزی که دارد توانسته درصد بالایی از رضایت بیماران را کسب کند.

در این روش درمانی با استفاده از انرژی اشعه ی لیزر به صورت سرپایی اقدام به برداشتن بافت های آسیب دیده و تخلیه ی کامل کیست می‌کنند و محل زخم با کمترین اثری از بریدگی و تخریب در کوتاه ترین زمان ممکن ترمیم می شود و بیماری برای همیشه از میان می رود.

مطلب پیشنهادی:

صد در صد تمام بیماران به دنبال راه قطعی برای درمان کیست پیلونیدال هستند. همانطور که ذکر شد لیزر روش درمان تضمینی برای از بین بردن این عارضه می باشد. لیزر کیست مویی در تهران توسط یکی از بهترین متخصص ها، دکتر علیرضا زارعی در کلینیک حرفه ای ایشان به همراه کادر درمانی کاملا حرفه ای انجام می شود. در این کلینیک هدف تمام مجموعه ما ارائه خدمات مطلوب به مراجعین عزیز و درمان سریع آنها است. کلینیک زارعی با بیش از 1000 عمل موفق و رضایت کامل بیماران در خدمت شما عزیزان می باشد.

یکی دیگر از روش های درمان که شکل پوست را همانند لیزر سینوس مویی سالم نگه می دارد، تکنیک جراحی پلاستیک است که در بعضی از موارد ممکن است پزشکان از آن استفاده کنند.

نوبت دهی در کوتاه ترین زمان برای درمان کیست مویی

هزینه عمل سرپایی کیست مویی با لیزر

از آن سوال هایی است که افراد زیادی به دنبال یافتن پاسخ برای آن هستند. اولین نکته ای که در این میان وجود دارد این موضوع است که این نوع درمان تحت پوشش هیچ بیمه ای نمی باشد و تعرفه ی آن آزاد است.

از طرفی لیزر درمانی شامل آیتم ها و گزینه های زیادی است که بر روی میزان هزینه ی نهایی آن تاثیر گذار است و قیمت نهایی پس از انجام بررسی ها و معاینات پزشکی امکان پذیر است.

برای آگاهی از هزینه ی درمان با لیزر می توانید با تلفن های کلینیک تماس بگیرید تا همکاران ما شما را بهتر در این زمینه راهنمایی کنند.

همچنین کلینیک زارعی این امکان را برای بیماران فراهم کرده است که از طریق شماره زیر را ارسال کنند و از هزینه دقیق مطلع شوند.

بدون نیاز به مراجعه ویزیت شوید!

ارسال عکس ها از طریق شماره واتساپ زیر امکان پذیر است.

چه زمانی باید برای لیزر کیست مویی به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که هر کدام از موارد زیر را حس کردید، سریعا باید با پزشک تماس بگیرید:

  • گرفتار تب و لرز یا عفونت شدید شده اید
  • توده قرمز و ملتهبی را در کمر خود میبینید
  • یک آبسه یا جوش چرکی دردناک در پایین کمر شما ایجاد شده است.

مزیت عمل سرپایی کیست مویی با لیزر در تهران

لیزر درمانی از نوین ترین روش هایی است که دانش پزشکی به بشریت ارائه داده است. یک روش مطمئن و بدون عارضه که در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین میزان عارضه می تواند سینوس پیلونیدال را برای همیشه درمان کند و آن را ریشه کن نماید.

مطلب پیشنهادی:

در ادامه مزیت های درمان کیست مویی با لیزر را برای شما بیان می کنیم تا بهتر با این روش درمانی آشنا شوید.

  • برای لیزردرمانی نیازی به انجام بیهوشی عمومی نیست و بیمار فقط تحت بیحسی موضعی قرار می گیرد.
  • در این روش درمانی نیازی به ایجاد برش های عمیق نیست.
  • این روش با کمترین میزان خونریزی و درد همراه است.
  • از آنجایی که در این روش از زخم های باز و عفونی خبری نیست نیازی به تعویض مکرر پانسمان نمی باشد.
  • نیازی به بستری بیمار نیست و پس از انجام آن بیمار بلافاصله مرخص می شود و می تواند امور روزمره ی زندگی خود را آغاز نمیاد.
  • امکان بازگشت مجدد کیست مویی در این روش بسیار کم است.

مراقبت های بعد از درمان کیست مویی با لیزر بدون جراحی

برای اینکه عمل جراحی سینوس پیلونیدال نتیجه ی بهتر و موفق تری داشته باشد و عوارض ناشی از انجام عمل جراحی به حداقل میزان خود برسد.

انجام نکات و توصیه های زیر برای مراقبت های بعد از عمل کیست مویی ضروریست:

  • استراحت کافی در طول روز داشته باشید.
  • قدم زدن و پیاده روی روزانه را داشته باشید و هر روز میزان آن را کمی افزایش دهید.
  • از نشستن طولانی مدت به خصوص بر روی سطوح سخت پرهیز کنید.
  • از انجام ورزش های سنگین و بلند کردن اشیای سنگین خودداری کنید.
  • استحمام روزانه را فراموش نکنید و پس از شستن محل زخم آن را به خوبی خشک و تمیز کنید.
  • رژیم غذایی مقوی و سرشار از منابع غنی فیبر مثل میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کنید.
  • روزانه 8 الی 9 لیوان آب بنوشید.
  • محل زخم خود را هر روز با آب گرم و شامپو بچه بشویید و با دستمالی تمیز خشک نمایید.
  • پانسمان خود را به طور مرتب عوض کنید.
  • داروهای خود را در فواصل زمانی معین شده مصرف نمایید.
  • موهای زائد ناحیه ی زخم را به طور مرتب از بین ببرید.

درمان کیست مویی با روش جراحی

یکی از سنتی ترین و قدیمی ترین روش های درمان سینوس پیلونیدال انجام عمل جراحی است که با برش ناحیه‌ی سینوس پیلونیدال اقدام به تخلیه ی کامل آن و برداشتن بافت های عمیق تر می کنند و به 2 الی 3 ماه زمان نیاز دارد تا محل زخم ترمیم شود.

عمل سینوس پیلونیدال به دو روش باز و بسته انجام می گیرد.

در روش به صورت کامل تخلیه می شد ولی در روش جراحی بسته محل زخم با استفاده از روش های مختلف بسته می شد.

با ارسال عکس در واتساپ      در سریع ترین زمان درمان شوید.

استفاده از چسب فیبرین و تزریق فنل هم از دیگر روش های درمان به حساب می آید ولی در یک نگاه کلی تمامی این روش ها با عوارض زیادی همراه هستند و بیمار برای درمان نیاز به بستری دارد و باید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که دوره نقاهت هرگونه جراحی باز و بسته، نسبت به لیزر درمانی مدت طولانی تر و زمان درمان بلند تری دارد. در حالیکه در عمل با لیزر زمان این دو مورد به نصف می رسد.

درمان با دارو

برای درمان سینوس پیلونیدال هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند آن را کنترل کند و از بین ببرد. اگر هم پزشک دارویی برای شما تجویز کند فقط برای تسکین درد، التهاب و عفونت آن است و هیچ یکی از آنتی بیوتیک‌ها قادر به درمان و از بین بردن این بیماری نیستند و فقط از گسترش عفونت ناشی از آن جلوگیری می کنند.

درمان خانگی

 سینوس پیلونیدال از آن دسته مشکلاتی است که برای درمان قطعی آن باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و با استفاده از روش های درمان خانگی و گیاهی نمی توان آن را در منزل درمان کرد.

سینوس پیلونیدال مقاومت زیادی در برابر درمان های خانگی نشان می دهد و هیچ نتیجه ی موفقیت آمیزی از طریق روش های درمان خانگی و گیاهی برای درمان این بیماری تا به امروز گزارش نشده است.

روش های درمان خانگی صرفا برای کاهش علائم و نشانه هایی مثل درد و عفونت و التهاب موثرند و به عنوان روش درمان قطعی شناخته نمی شوند.

  • نشستن روزانه 20 دقیقه در ظرف آب گرم برای تسکین درد و التهاب مفید است.
  • استفاده از ژل آلوئه‌ورا برای کاهش عفونت و التهاب مفید است.
  • برای کاهش عفونت و ترشحات بدبو می توان از ترکیب آب گرم و زردچوبه استفاده کرد و خمیر آن را برای مدت 20 دقیقه بر روی محل کیست قرار دارد.
  • روغن کرچک را بر روی کیست به آرامی بمالید و سپس به وسیله ی یک باند تمیز ببندید تا التهاب و عفونت آن کاهش یابد.
  • عصاره‌ی روغن درخت چای می تواند عفونت محل سینوس پیلونیدال شما را کاهش دهد.
  • اگر کیست شما متورم و عفونی است هرروز محل آن را با سرکه‌ی سیب شستشو دهید.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند؟

طبق آماری کلی؛ از هر 100 هزار نفر، حدود 26 نفر احتمال ابتلا به کیست مویی را داشته، در کودکان و افراد بالا 40 سال به ندرت و در مردان بیشتر تر زنان است زیرا موهای زخیم تری دارند. همچنین برخی از عوامل وجود دارند که شانس ابتلا به این عارضه را بالا می برند. که عبارتند از:

  • شغل هایی که نیازمند نشستن به مدت طولانی هستند.
  • ابتلا به چاقی مزمن.
  • داشتن سبک زندگی بدون تحرک و ورزش نکردن.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به این عارضه.
  • داشتن مشکلات هورمونی.
  • پر مو بودن و عدم اصلاح موهای زائد.

برای     کلیک کنید.

سوالات متداول لیزر کیست مویی

بهترین روش درمان کیست مویی بدون عمل جراحی چیست؟

بهترین و جدید ترین روش لیزر می باشد که کاملاً بدون درد، خونریزی و عوارض می باشد. همچنین کوتاه ترین زمان بهبودی را دارد.

آیا عمل کیست پیلونیدال با لیزر در بیمارستان انجام میشود؟ نیاز به بستری دارد؟

خیر. این عمل در کلینیک پزشک کاملا به صورت سرپایی انجام شده و نیاز به بستری ندارد.

هزینه عمل کیست مویی با لیزر چقدر است؟

هزینه این عمل کاملا بستگی به اندازه کیست و محل آن دارد. بنابراین با معاینه فیزیکی پزشک هزینه دقیق ذکر می شود. 

آیا احتمال عود کردن کیست پس از لیزر وجود دارد؟

خیر. زیرا لیزر عفونت را کامل تخلیه کرده و کیست را از ریشه می سوزاند. پس به هیچ عنوان امکان عود وجود ندارد.

لیزر با استفاده از بیهوشی انجام می شود یا بی حسی؟

عمل جراحی کیست مویی دنبالچه سرپایی⚡روشهای باز و بسته - کلینیک مهنا

بی حسی. در نتیجه بیمار مجبور به تحمل عوارض بیهوشی نیست.

کادر درمانی برای کمک به بیمار خانم ها هستند و هنگام عمل تمام نواحی بدن بیمار به جز قسمت کیست پوشانده شده است.

عوعمل جراحی یکی از روشهای موثر برای درمان و از بین بردن این عفونت پوستی می باشد. که به صورت عمل سرپایی در مراکز پزشکی انجام میشود. یا همان سینوس پیلونیدال نوعی از بیماری های نشیمنگاهی است که در اثر برگشت مو به زیر پوست و ایجاد آبسه و به وجود آمدن گودال یا سوراخ های کوچک بر روی سطح پوست ایجاد می شود و تنها روش قطعی عمل، یا جراحی است. این بیماری عفونی و دردناک با برگشت مو به داخل پوست و واکنش سیستم ایمنی بدن به آن موجب التهاب و عفونت در سطح پوست می شود.

این کیست از آنجا که در انتهای ستون فقرات و در پایین کمر بوجود می آید به نام کیست مویی پایین کمر نیز نام گرفته است و یکی از بهترین روش های درمان برای آن عمل جراحی بوده زیرا هرچه از زمان ابتلا به این بیماری بگذرد عفونت بیشتر شده و بافت های بیشتری درگیر می شوند.

  •  
  •  

درمان قطعی کیست مویی تنها از طریق روشهای تهاجمی مانند عمل کیست مویی و لیزر درمانی با برداشت کیست حاوی مو و حاشیه ای از بافت سالم اطراف آن امکان پذیر است. از آنجا که تا به حال هیچ دارو و یا روش کم تهاجمی تری برای درمان کیست پیشنهاد نشده است، البته در برخی موارد از تزریق فنل و یا فیبرین استفاده می شود اما تجربه نشان داده این روشها تنها تاثیر موقتی داشته و هیچ یک نمی توانند درمان قطعی برای این بیماری باشند.

مطلب پیشنهادی:

یکی از پرکاربردترین روشهای رهایی از کیست مویی، عمل جراحی می باشد. این عمل جراحی به منظور برداشت بافت آسیب دیده و نواحی اطراف آن با هدف از بین بردن کامل عفونت انجام می شود. عمل کیست مویی با جراحی در دو روش انجام می پذیرد که در ادامه به تشریح بیشتر آنها می پردازیم:

جراحی کیست مویی به روش باز

روش جراحی باز کیست مویی باید در بیمارستان و تحت بیهوشی کامل یا بی حسی از کمر به پایین انجام شود. در طی انجام این عمل جراحی بافت آسیب دیده به همراه نواحی اطراف آن کاملاً برداشته می شود.

قبل از جراحی مشاوره بگیرید

پس از این مرحله زخم و یا گودال ایجاد شده بدون بخیه زدن رها شده و با پانسمان پر خواهد تا در حدود یک هفته از آن ناحیه ترشحات و عفونت خارج شود و پس از حدود دو تا سه ماه، به طور کامل از کف زخم بافت خودش را ترمیم می کند. اما این روش نیازمند مراقبت های ویژه ای است و پانسمان تا ترمیم شدن زخم باید هر روز تعویض شود. برای تعویض پانسمان می توانید به درمانگاه ها مراجعه کنید یا در خانه آن را انجام دهید.

پس از مدتی این زخم کوچک تر شده و از بین می رود به گونه ای که پس از طی چندین ماه تنها از آن یک شیار به جای می ماند.

در این روش عمل کیست مویی به سبب از بین رفتن کامل عفونت و ترمیم زخم از درون به سمت بیرون، احتمال بسیار کمتر است اما چون زخم بخیه زده نمی شود مراقبت از آن و نیز تعویض پانسمان ها اهمیت ویژه ای می یابد زیرا که خطر قرار گرفتن در معرض عفونت بسیار بیشتر است. از طرفی با انجام این نوع جراحی دوره نقاهت به شدت افزایش یافته و ممکن است بیمار درد بیشتری را در مقایسه با سایر روش ها تجربه نماید.

مطلب پیشنهادی:

عمل کیست مویی به روش بسته

نوع عمل جراحی بسته کیست مویی (سرپایی) کاملا مشابه به روش باز انجام می شود. تمامی نواحی آسیب دیده به همراه اطراف آن برداشته خواهد شد. اما این بار زخم باز رها نشده و بخیه زده می شود و یا ممکن است بسته به نظر پزشک از روش ترکیبی باز و بسته استفاده شود. این روش نیز همانند روش قبل در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می شود. با این تفاوت که احتمال عفونت به سبب بسته بودن زخم کاهش می یابد.

از آنجایی که زخم کیست بسته می شود، احتمال عود مجدد بیماری در روش بسته بسیار بیشتر از روش باز است. اما دوره بهبودی پس از آن بسیار کمتر است و بیمار می تواند در مدت کوتاهی به روال عادی زندگی باز گردد.

کیست مویی نوعی بوده که در انتهای ستون فقرات تشکیل می شود. در واقع می توان گفت که سینوس پیلونیدال مجموعه ای از آبسه ها می باشد.

بهتر است برای انتخاب نوع روش جراحی از توصیه های پزشک بهره ببرید، زیرا انتخاب نوع این روشهای جراحی بستگی به عواملی مانند نوع کیست، شدت عفونت، وضعیت سلامت بیمار، سابقه پزشکی او و . دارد.

هزینه عمل کیست مویی

به طور معمول در مراحل بسیار ابتدایی ممکن است که بتوانید با مراجعه به پزشک و استفاده از آنتی بیوتیک ها سینوس مویی خود را درمان کنید. در این مواقع بیمار خیلی بالا نیست. ولی هرچه زمان بیشتری بگذرد، کیست حجیم تر شده در نتیجه هزینه درمان آن هم بالاتر می رود. در نتیجه برای ذکر هزینه دقیق جراحی حتما فرد باید جراحی شود. ولی در کل در تمام کشور ها هزینه عمل جراحی نسبت به لیزر کمی پایین تر است. ولی مزیت های لیزر بیشتر است و متاسفانه برخی از بیماران حاضر هستند با نپرداختن این اختلاف هزینه جزئی زیر تیغ جراحی رفته و عوارض بیهوشی و عمل تهاجمی جراحی را گاها تا آخر عمر تحمل کنند.

مطلب پیشنهادی:

عمل سرپایی کیست مویی با لیزر

امروزه به دلیل عوارض کم، راحتی بیمار و نتیجه مطلوب پس از عمل است. از آنجا که این روش به شکل سرپایی انجام شده و کلا بین 20 تا 30 دقیقه زمانی می برد، به روش معروف است.

طی این عمل قسمت کیست فقط به اندازه یک سانت باز می شود و ترمیم آن در مقایسه با جراحی باز و بسته زودتر اتفاق می افتد. به جرات می توان گفت عمل با لیزر مطمئن ترین انتخاب است.

از روش لنسینگ معمولا برای کیست های سطحی یا تخلیه آبسه های پوستی استفاده می شود. به این صورت که پزشک با استفاده از یک تیغ جراحی به صورت کاملا سطحی و لایه لایه روی پوست برش ایجاد کرده و عفونت را تخلیه می کند. در آخر هم روی زخم را با پانسمان می بندد تا از داخل به بیرون ترمیم پیدا کند.

به طور معمول چهار هفته زمان می برد تا پوست به طور کامل بهبود یابد.

فلپ لیمبرگ

یکی از روش های تقریبا جدید؛ عمل فلپ لیمبرگ می باشد که در طی این پروسه پزشک برشی به شکل لوزی روی خود کیست ایجاد می کند و کل بافت آلوده و آسیب دیده را از قسمت دنبالچه خارج می کند. سپس یک برش در ناحیه اطراف باسن ایجاد کرده و یک چین یا فلپ از پوست را روی محل اولیه سینوس می کشند.
روش فلپ لیمبرگ معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و یکی از تاثیرگذارترین روش های جراحی ایمن برای این عارضه است.

کاریداریکس

یکی از روش هایی که به پس از جراحی کمک می کند، کاریداریکس می باشد. البته این روش نوعی متفاوت برای بستنزخم بعد از جراحی است و یک روش درمانی به شمار نمی رود.

به این صورت که بعد از جراحی پلاستیک بخیه های دو طرف خط اسکار بالا آورده شده و به کناره های محل عمل شده وصل میشود.

نحوه خوابیدن بعد از عمل

لازم است این نکته را بدانید که هیچ گونه فشاری نباید به محل زخم وارد شود. در نتیجه اگر به روش باز عمل سینوس پیلونیدال انجام دادید، باید روی شکم بخوابید. روش جراحی باز یکی از راه های درمان این بیماری است که از قدیم بسیاری از بیماران آن را انجام می دادند. ولی اگر به صورت بسته عمل کردید، فقط لازم است که شب اول به روی شکم بخوابید. بعد از آن دیگر راحت خواهی بود.

همچنین این نکته را جدی بگیرید که تا زمان بهبودی کامل به مدت طولانی ننشینید چون به محل زخم فشار وارد می شود.

مزایای عمل بسته کیست مویی نسبت به روش باز

درست است که در هر دو روش قسمت عفونت به یک اندازه برش خورده تا موهای جمع شده خارج شوند. ولی این روش نسبت به جراحی باز دارای مزایی می باشد که به صورت زیر هستند:

  • دوره نقاهت بیماری در زمان بستن زخم جراحی بسیار کوتاه تر است.
  • در روش باز نیاز به تعویض روزانه پانسمان است که اکثرا این کار کمی برای بیماری سخت است.
  • از آنجا که کیست در ناحیه نشیمنگاهی بوده و محل جراحی در نزدیکی مقعد است رعایت نکات بهداشتی هنگام دفع بسیار مهم است زیرا زخم باز خیلی زود عفونت خواهد کرد.
  • در روش نیازی به بستری شدن در بیمارستان نبوده و فرد می تواند همان روز به منزل خود باز گردد.
  • عدم بیهوشی و از بین بردن کیست با لیزر توسط بی حسی موضعی.
  • احتمال عود مجدد بسیار کم در عمل با لیزر نسبت به عمل جراحی سنتی.

البته در کنار تمامی مزایای بستن زخم جراحی، اگر به هر دلیلی زخم عفونت کند کاری جز باز کردن دوباره زخم و تخلیه کامل عفونت وجود نخواهد داشت، اما در روش باز هرگونه عفونت و چرک تا ترمیم زخم تخلیه خواهد شد.

طبق مطالعات انجام شده پنجاه درصد موفق تر بوده است و هیچ کدام از معایب روش های جراحی را ندارد و در این روش هیچ آسیبی به بافت اطراف کیست وارد نمی‌شود و دوره نقاهت بسیار کوتاه تری نسبت به روش های سنتی دارد.

مراقبت بعد از عمل جراحی کیست مویی شامل چه مواردی است؟

یکی از عواملی که مدت زمان بهبودی کامل شما به آن بستگی دارد، مراقبت های بعد از عمل است. اگر سینوس پیلونیدال فرد به شکل یسته جراحی شده و بخیه خورده باشد، به طور معمول 4 هفته طول می کشد تا زخم بهبودی خود را به دست بیاورد. ولی اگر زخم باز باشد، هفته های بیشتری برای بهبودی زمان می برد. در تمام این مدت باید مراقب باشید که توده عفونت نکرده و عود نکند.

اکثر افرادی که یکی از این دو روش را انتخاب می کنند معمولا می توانند طی 2 الی 4 هفته به محل کار خود باز گردند ولی اگر این درمان با لیزر انجام شود، به 2 الی 4 روز کاهش پیدا می کند. همچنین یک سری نکات هستند که باید پس از جراحی آنها را رعایت کنید:

  • تا زمان بهبودی کامل از انجام ورزش ها و فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  • تا حد امکان کارهایی را که نیاز به نشستن طولانی مدت دارند انجام ندهید.
  • اگر شغل کارمندی دارید، هر نیم ساعت یکبار از جای خود بلند شده، کمی قدم بزنید و مجدد بنشینید.
  • حتما توصیه های پزشک خود را دنبال کنید.

در صورت عدم مراقبت صحیح؛ کیست پیلونیدال ممکن است عوارضی ایجاد کند، از جمله موارد زیر:

  • ایجاد آبسه
  • عود کیست
  • عفونتی سیستمیک که در بدن پخش می شود

در موارد نادر، بیماری پیلونیدال می تواند به کارسینوم سلول سنگفرشی، که نوعی سرطان میباشد، تبدیل شود.

عوارض

جراحی کیست مویی ممکن است شامل درد، خونریزی، عفونت، التهاب و ناراحتی باشد. همچنین، در صورتی که کیست بزرگ باشد، ممکن است باعث فشار بر روی بافت های اطراف شود و باعث درد و ناراحتی شود.

بعضی از عوارض نادر شامل تشکیل چربی در ناحیه جراحی، احساس اختلاط در ناحیه جراحی و تغییرات رنگ پوست می‌باشند. به هر حال، این عوارض در اغلب موارد بهبود پیدا می‌کنند و معمولاً بدون مشکلات خاصی بهبود می‌یابند. در صورتی که علائم پس از جراحی بهبود نیافت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول جراحی سینوس پیلونیدال

آیا احتمال عود کیست مویی بعد از عمل جراحی وجود دارد؟

بله. در موارد عمل جراحی اگر عفونت ناشی از کیست به طور کامل در بدن فرد از بین نرود، احتمال عود وجود دارد.

تفاوت لیزر و جراحی سینوس پیلونیدال چیست؟

در عمل با لیزر عفونت بدون هیچگونه خونریزی و برش با استفاده از اشعه سوزانده شده و از بین می رود. ولی در عمل جراحی با انجام برش پوست و خارج کردن کیست انجام می شود که ممکن است همراه با عوارض پس از عمل باشد. لیزر درمانی با توجه به عدم خونریزی و احتمال بازگشت تقریبا صفر، طرفداران بیشتری دارد.

پس از جراحی چقدر برای بهبود زخم طول می کشد؟

به طور معمول بین 6 تا 10 هفته (با توجه به اندازه زخم) برای بهبودی زمان لازم است که این زمان در عمل با لیزر نصف می شود.

آیا در عمل با لیزر هم جای زخم باز گذاشته می شود؟

بله. در عمل جراحی سنتی و لیزر، هر دو جای زخم تا زمان ترمیم کامل باز گذاشته می شوند.

بهترین روش درمان کیست مویی در بارداری چیست؟

جراحی سنتی برای زنان حامله توصیه نمی شود ولی لیزر درمانی مشکلی ندارد.

آیا میتوان پس از درمان کیست رابطه مقعدی داشت؟

ناحیه تحت درمان با مقعد فاصله دارد و مشکلی ایجاد نمی کند.

آیا شکل ظاهری پوست پس از جراحی مثل روز اول می شود؟

بستگی به اندازه جای برش دارد ولی به طور معمول زخم ناشی از کیست های بزرگ کمی برجسته می شود.

ارض درمان کیست مویی با لیزر چیست؟

طبق آمار شواهدی از عوارض لیزر کیست پیلونیدال وجود ندارد ولی خروج کمی خون آبه پس از عمل طبیعی است.

آیا عمل با لیزر نیاز به پانسمان دارد؟

بستگی به وسعت زخم بیمار ممکن است پزشک با ترجیح خود محل را پانسمان کند که هر 24 ساعت یک بار باید عوض شود.

  • ست
  • به دلیل بسته شدن زخم بیمار درد بسیار کمتری را تحمل می کند و با سرعت بیشتری به محل کار و زندگی روزمره باز می گردد.
  • دیگر از صحنه دلخراش زخم باز خبری نیست و تنها چند بخیه کوچک و قابل جذب باقی می ماند که به مرور زمان محو خواهد شد.