عمومیکسب و کارهای برتر روز

عناصر تشکیل دهنده جویس

حتما تا به حال نام دستگاه‌های ویپ یا همان سیگار الکترونیکی را شنیده‌اید. این دستگاه‌ها در حال حاضر به عنوان بهترین جایگزین سیگار معمولی شناخته شده‌اند. ویپ یا سیگار الکترونیکی حاوی اجزای مهمی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ایجوس یا همان جویس است. مایع ویپ در حین ویپینگ به بخار تبدیل می‌شود و حس سیگار کشیدن را به فرد القا می‌کند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی جویس‌ها بپردازیم و در رابطه با اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

اگر شما هم جزو افراد ویپر هستید و قصد نگهداری از جویس ویپ را دارید، باید آن را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید. بهتر است از برخورد مستقیم نور خورشید با این مایعات جلوگیری شود. بسیاری از شرکت‌های سازنده از بطری‌های پلاستیکی رنگی برای جویس ویپ‌ استفاده می‌کنند تا میزان جذب نور خورشید به حداقل برسد. بیشتر جویس‌ها دارای تاریخ انقضای 2 ساله هستند و تا 2 سال بعد از تولید می‌توان از آنها استفاده کرد. پس حتما هنگام خرید ویپ به تاریخ درج شده بر روی بسته‌بندی دقت کنید.

جویس ویپ چیست

جویس همان مایع ویپ بوده که از آن با عناوین دیگری همچون ایجوس، ای لیکویید و جویس ویپ یاد می‌شود. در حقیقت عمل ویپینگ با بخار شدن مایعات جویس صورت می‌گیرد. در حال حاضر ایجوس‌های مختلفی در بازار موجود بوده که هر کدام دارای ترکیبات و ویژگی‌های خاصی هستند. امروزه بیش از 100 برند مختلف جویس ویپ در کشور آمریکا وجود دارد. این مایعات باید با شرایط خاص و در آزمایشگاه به تولید برسند.

مواد تشکیل دهنده ایجوس

جویس ویپ‌ها از ترکیبات مختلفی تولید می‌شوند که مهم‌ترین و حیاتی‌ترین آن‌ها گلیسیرین گیاهی با نام اختصاری VG و پروپیلن گیاهی با نام اختصاری PG است. علاوه بر این دو، مواد دیگری مانند طعم‌دهنده و نیکوتین از ترکیبات ایجوس‌ها به شمار می‌روند. پس به طور کل می‌توان گفت هر ایجوس از و در برخی از طعم دهنده و نیکوتین تشکیل شده است.

تمام این مواد به جز نیکوتین در برخی از غذاهای روزمره ما موجود هستند و ضرر زیادی ندارند. در رابطه با نیکوتین به کار رفته در جویس‌ها باید بدانید که این نیکوتین با نیکوتین سیگار معمولی تفاوت دارد. نیکوتین موجود در ایجوس از برگ گیاهان تنباکو استخراج شده و به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی آن را در دسته محصولات تنباکویی قرار داده است.

همانطور که گفته شد، گلیسیرین گیاهی یا VG مواد مهمی است که در ساخت هر ایجوسی به کار می‌رود. VG از برگ درخت نخل استخراج شده و برای موارد گوناگونی مانند مواد غذایی، بهداشتی و حتی دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی به دلیل طعم شیرینی که این ماده دارد، در برخی از کیک و شکلات‌های امروزی از آن استفاده می‌شود. از گلیسیرین گیاهی در موارد بهداشتی مانند تولید شامپو، نرم‌کننده و لوازم آرایشی نیز استفاده می‌شود. از مهم‌ترین وظایف این ماده در جویس‌، می‌توان به ایجاد بخار غلیظ اشاره کرد.

اخیرا پروپیلن گیاهی در محصولات بهداشتی به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در محصولاتی همچون شامپو، خمیر دندان و داروهای درمانی به کار برده شده و خطر خاصی ندارد. از این رو می‌توان گفت PG یک ماده بی‌خطر و سالم است که همه روزه با آن سر و کار داریم. حتی طبق تحقیقات ویژه‌ای که روی پروپیلن گیاهی صورت گرفته، می‌توان گفت این ماده در دراز مدت هیچ خطری برای افراد ایجاد نخواهد کرد.

تنها ویژگی منفی که این ماده دارد، جذب آب بیش از اندازه آن است. از این رو افرادی که از دستگاه‌های ویپ استفاده می‌کنند، دچار خشکی دهان شده و باید آب بیشتری مصرف کنند. در جویس‌های امروزی مقدار PG به کار رفته حدود 30 تا 50 درصد است و مشکل خشکی دهان تا حدودی کاهش یافته است.

طعم‌دهنده یکی دیگر از ترکیباتی‌ست که در بیشتر ایجوس‌ها به کارگرفته می‌شود. افراد زیادی هستند که به طعم تلخ تنباکو علاقه‌ای ندارند و دوست دارند از جویس‌های طعم دار استفاده کنند. این طعم دهنده‌ها در طعم‌های مختلفی مانند توت فرنگی، انبه، سیب سبز، نعناع یخ و … موجود هستند. لازم به ذکر است که طعم‌دهنده یک ماده بی‌خطر بوده و در بیشتر مواد غذایی‌ که استفاده می‌کنیم وجود دارد. برای به کارگیری طعم دهنده در ایجوس باید از افراد متخصص کمک گرفت. این محصولات در آزمایشگاه‌های ثبت شده توسط سازمان بهداشت جهانی تولید می‌شوند و دارای اعتبار کافی می‌باشند.

نیکوتین ماده‌ی دیگری است که در بیشتر جویس‌ها به کار برده‌ می‌شود. این ماده از برگ گیاه تنباکو استخراج شده و اعتیادآور است. اخیرا یک نوع جدید از این ماده به نام روانه بازار شده که روش استخراج آن با نیکوتین معمولی تفاوت دارد.

سالت نیکوتین از موادی که در ریشه گیاه تنباکو وجود دارد، استخراج می‌شود. این ماده به تنهایی به عنوان مایع ویپ مورد استفاده قرار گرفته و درصد نیکوتین آن از نیکوتین معمولی بالاتر است. برای استفاده از نیکوتین سالت باید حتما از دستگاه‌های با کامدهی ضعیف استفاده شود. مقدار نیکوتین موجود در جویس‌ها متفاوت بوده و باید براساس نوع دستگاه و سلیقه فرد مقدار مناسب آن را انتخاب کرد. افراد سیگاری که قصد ترک سیگار را دارند، بهتر است به تدریج میزان نیکوتین جویس را کاهش دهند. نیکوتین متداول در ایجوس را می‌توان بر اساس مقادیر PG و VG اینطور بیان کرد:

جویس ویپ‌هایی که از PG و VG برابر 50 برخوردارند، دارای نیکوتین‌های 0 میلی‌گرم، 6 میلی‌گرم، 12 میلی‌گرم، 18 میلی‌گرم و 24 میلی‌گرم هستند. ایجوس‌هایی که مقدار VGشان برابر با 70 درصد و مقدار PGشان برابر با 30 درصد است، دارای نیکوتین‌های 0 میلی‌گرم، 3 میلی‌گرم و 6 میلی‌گرم هستند. نیکوتین سالت‌ها نیز در مقادیر 25 میلی‌گرم، 35 میلی‌گرم و 50 میلی‌گرم موجود می‌باشند.

جویس ویپ نیکوتین‌دار و بدون نیکوتین

همانطور که گفتیم برخی از جویس‌ها حاوی نیکوتین نیستند و از این رو خطر کمتری برای افراد ایجاد می‌کنند. البته این بدان معنی نیست که جویس فاقد نیکوتین هیچ خطری برای افراد ندارد. طبق نتایج یک آزمایش مشخص شده که سیگارهای الکترونیکی فاقد نیکوتین نیز دارای خطراتی مانند مشکلات تنفسی، التهاب و آسیب رگ‌های خونی هستند. استفاده از ویپ‌های فاقد یا حاوی نیکوتین سبب عوارضی مانند خشکی دهان، تجمع پلاک و التهاب لثه در فرد می‌شود. همچنین جویس‌های حاوی نیکوتین باعث بروز مشکلات دیگری همچون تغییر رنگ دندان، ایجاد لک بر روی دندان، دندان قروچه، التهاب بافت‌های اطراف دندان و از بین رفتن لثه‌ها می‌شوند.

نکات خرید هنگام جویس ویپ

برای خرید یک جویس اصل بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • به تاریخ انقضای جویس توجه کنید. تاریخ انقضای جویس‌ها به صورت یک کد روی بطری هک می‌شود.
  • به عبارت gorila glas در انتهای بطری توجه کنید. این شیشه‌ها از مقاومت خوبی برخوردارند و کیفیت جویس را حفظ می‌کنند.
  • جویس‌ها را حتما از مراکزی تهیه کنید که آنها را در محیط‌های به دور از نور خورشید نگهداری می‌کنند. نور خورشید به مرور باعث از بین رفتن عطر و طعم اصیل جویس و تغییر رنگ آن خواهد شد.

جمع بندی

جویس‌ ویپ یا ایجوس از مهم‌ترین اجزای یک ویپ به حساب می‌آید. این مواد از 4 ماده مهم تشکیل می‌شوند که عبارتند از: پروپیلن گیاهی، گلیسیرین گیاهی، طعم دهنده و نیکوتین. جویس هایی که در بازار به فروش می‌رسند هر کدام شامل مقادیر خاصی از 4 ماده ذکر شده هستند و افراد می‌توانند برحسب سلیقه و نوع دستگاه خود، بهترین جویس را خریداری نمایند. طعم‌دهنده‌های موجود در جویس ویپ نیز تنوع زیادی دارند و تمام سلایق را در برمی‌گیرند. افرادی که به دنبال تجربه طعم‌های جدید هستند، می‌توانند از جویس ویپ با طعم‌های مختلفی همچون سیب ترش، لیمو نعناع، توت فرنگی، انبه و.. استفاده کنند.