اقتصادیعمومیکسب و کارهای برتر روز

عیب یابی علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک

شرکت تعمیرسرا ارائه دهنده خدمات تعمیر انواع یخچال فریزر

به نقل از boschbrandstore.com شرکت با به کار گرفتن تکنسین فنی و مجرب آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای نصب، سرویس و  است. شما میتوانید برای دریافت مشاوره و همینطور درخواست تکنسین درخواست خود را به صورت رایگان و اینترنتی ثبت کنید تا در سریع ترین زمان ممکن به مشکل شما رسیدگی کنیم. شعار تعمیرسرا کیفیت، سرعت و قیمت مناسب است.

در این مقاله در ابتدا به تعاریف مهم و اجزای یخچال فریزر میپردازیم و سپس به توضیح علت برفک زدن و یخ زدن یخچال + راه حل های رفع مشکل به طور کامل اشاره میکنیم. پس همراه ما باشید.

شما میتوانید با شماره  برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید!

یخچال فریزر محافظ مواد غذایی

خرید یخچال بوش بانه: یخچال فریزر وسیله‌ای سردکننده است که برای نگهداری غذا، دارو و موادی که فاسدشدنی هستند استفاده می‌شود که با سازوکاری که باعث انتقال گرما به بیرون از محفظه دستگاه می‌شود مواد را خنک می‌کند. ازآنجایی‌که تولید همه مواد غذایی موردنیاز، در تمام فصول سال امکان‌پذیر نبود و مواد غذایی بعد از مدتی نگهداری فاسد می‌شد؛ از چشمه‌ها و آب‌های زیرزمینی و یخدان برای حفظ مواد غذایی و جلوگیری از فساد آن‌ها استفاده می‌کردند. از دیرباز تاکنون یخچال فریزرها تغییرات شگرفی داشته‌اند و محققین با تجارب علمی توانستند یخچال فریزرهای جدیدی تولید کنند که امروزه در سراسر جهان از آن‌ها استفاده می‌شود و انواع مختلفی دارند. در یخچال فریزرهای امروزی از اجزایی استفاده‌شده که بتوانند مواد غذایی را حفظ و نگهداری کنند. اگر هرکدام از این اجزا خراب شود یا عیب و ایرادی پیدا کند، دیگر فرآیند خنک کردن مواد امکان‌پذیر نیست.

مطالب مرتبط

 اجزای اصلی سازنده یخچال فریزر

هر یخچال فریزری از اجزای اصلی ساخته‌شده است که شامل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، فیلتر یا درایر، ترموستات، گاز و فریزر(جایخی) است که هرکدام از این اجزا نقش خود را ایفا می‌کند تا دستگاه بتواند به‌درستی کار کند. اگر نقصی در هرکدام از اجزا پیش آید، دیگر فرآیند خنک کردن مواد امکان‌پذیر نیست.

 کمپرسور یخچال فریزر

کمپرسور یا موتور، مهم‌ترین بخش یخچال فریزر است. این بطری سیاه مجموعه‌ای مکانیکی و الکتریکی است که وظیفه گردش گاز در سیستم را بر عهده دارد. بخش الکتریکی کمپرسور مانند یک الکتروموتور از نوع آسنکرون است و بخش مکانیکی آن سیلندری است که شامل پیستون، سوپاپ و میلنگ می‌باشد و با انجام حرکت رفت و برگشتی یا باز و بسته شدن سوپاپ‌ها، گاز درون لوله‌ها و سیلندر به گردش درآید و عمل سرما سازی را انجام دهد. قابل‌ذکر است که در یخچال فریزرهای جدید، برای خنک کردن قسمت الکتریکی و مکانیکی از روغنی که در پوسته فولادی وجود دارد استفاده می‌شود.

برای  خود در محل کلیک کنید.

 کندانسور یخچال فریزر

کندانسور یا همان رادیات خنک‌کننده قسمتی از یخچال فریزر است که گاز فشرده‌شده توسط کمپرسور را خنک می‌کند. کندانسور، در یخچال فریزرهای خانگی، لوله‌های مارپیچ و سیاه‌رنگی است که به بدنه چسبیده است. در یخچال فریزرها وقتی گاز توسط کمپرسور تولید و فشرده می‌شود؛ برای اینکه به‌صورت مایع و خنک شود و از حرارتش کاسته شود، وارد کندانسور می‌شود تا عملیات سردسازی به‌صورت مطلوب انجام شود.

مطالب مرتبط:     

 اواپراتور یخچال فریزر

اواپراتور که به آن محفظه‌ی تولید یخ گفته می‌شود، یک تبخیرکننده است که از جنس آلومینیوم است که از دو لوله تشکیل‌شده است یک لوله که به سر لوله موئی وصل شده و باریک است و لوله‌ی دیگر به مسیر برگشت متصل است. وقتی‌که گاز در کندانسور فشرده می‌شود به حالت مایع درمی‌آید و وارد لوله موئی شده که  وقتی وارد اواپراتور می‌شود از حالت مایع به گاز تبدیل می‌شود که به این حالت تبخیر می‌گویند و باعث ایجاد سرما می‌شود.

 فیلتر یا درایر

وقتی گاز از کندانسور خارج می‌شود دارای رطوبت است و باید از فیلتر یا درایر عبور کند تا جرم‌ها پاک شود و رطوبت آن از بین رود و خشک شود. درایر دارای دو لوله است که یکی از این لوله‌ها  به خروجی کندانسور متصل است و لوله دوم برای این است که گاز را با فشار بیشتری خارج کند. ازآنجایی‌که درون فیلتر با مواد سیلیکاتی یا سیلیکاژل پرشده است و این مواد بعد از  مدتی رنگ قهوه‌ای خود را از دست می‌دهند بنابراین به هنگام تعویض کمپرسور یا شارژ گاز در یخچال فریزرها بهتر است درایرها نیز عوض شوند تا عمل سرما سازی باکیفیت بهتر و مطلوب‌تری انجام شود.

مطالب مرتبط

 لوله مویی یا کاپیلاری تیوب

لوله مویی یا لوله مویین  وسیله‌ای است که بین درایر و اواپراتور در یخچال فریزر قرارگرفته. چون قطر بسیار کمی دارد به آن لوله مویی می‌گویند که دمای گاز را کاهش می‌دهد. طول این لوله از ۴۰۰-۱۰۰ سانتی‌متر و قطر آن ۲-۰.۸ میلی‌متر می‌باشد. این لوله از جنس و به رنگ مس است. از مزیت‌هایی که این لوله دارد این است که کنترل‌کننده‌ای ندارد و از طریق طول و سایز لوله کنترل انجام می‌شود و از معایبش می‌توان به سایز کوچک آن‌که باعث پلمپ شدن دستگاه می‌شود و همچنین نداشتن قابلیت تنظیم اشاره کرد.

  ترموستات

ترموستات به معنی ترمو( دما) و استات (ثابت) می‌باشد که وظیفه‌ی متعادل کردن دما در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی را به عهده دارد. وقتی‌که دما در یخچال پایین بیاید یعنی درون یخچال خنک شود جریان برق از کمپرسور را قطع می‌کند و وقتی دمای درون یخچال بالا رود جریان برق را به کمپرسور وصل می‌کند تا داخل یخچال را خنک کند.

 گاز(ماده مبرد)

در گذشته در یخچال فریزر از گاز آمونیاک به‌عنوان ماده مبرد استفاده می‌شد. اما به علت خطراتی مثل واکنش دادن با مس و آلومینیوم و انفجار و خفگی برای انسان‌ها، گاز دیگری به نام گاز فریون جایگزین آن شد. در یخچال فریزرهای امروزی گاز فریون۱۲ به‌کاربرده شده که قابل اشتعال نیست و بی‌بو می‌باشد و براثر واکنش و ترکیب با مس و آلومینیوم باعث خوردگی این فلزات نمی‌شود. اما به دلیل معایبی ازجمله حجم زیاد و تخریب و ضرر رساندن به لایه اوزون، در یخچال فریزرهای جدید از گاز هیدروکربن استفاده می‌شود.

انواع گاز های مبرد برای استفاده در سیستم های سرمایشی

فریزر یا جایخی

عملکرد فریزر یا جایخی همانند یخچال است  با این تفاوت که در فریزر از گاز مبردی استفاده می‌شود که دمای تبخیرش پایین‌تر است و این گاز، گاز فریون ۱۲ می‌باشد. در فریزرها، دمای ترموستات در دمای پایین‌تری تنظیم می‌شود و این دما  ۱۴- تا ۲۵-  درجه سیلیسیوس است . در فریزرهایی که برای نگهداری مواد یخی مثل بستنی استفاده می‌شود از ماده مبردی استفاده می‌شود که دمای آن به ۴۰- سیلیسیوس برسد( سرمای زیادتری ایجاد کند) و این ماده آر۲۲ است. در فریزرهایی که بزرگ‌تر و پرقدرت‌تر است  برای خنک کردن موتور و رادیات خنک‌کننده از بادبزن استفاده می‌شود

منبع : bargainsonline.co.za