اجتماعی

فرصت‌ها و چالش‌های بازار سرمایه ۱۴۰۳

مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

فرصت‌ها و چالش‌های بازار سرمایه ۱۴۰۳

تحلیلگر مالی با نگاهی به بازار سرمایه در سالی که گذشت، گفت: حیف از فضای ارزنده بازار سرمایه ایران که چاره‌ای اساسی تاکنون برای آن اندیشیده نشده و هر تصمیمی اگر عاملی را موقت درست کرد، عامل اساسی دیگری را خراب کرده است. به امید ارایه روند بازاری در سال جدید که با عرضه و تقاضا و بدون دخالت عامل خارجی، شفاف و متعادل، به حرکت واقعی خود ادامه خواهد داد.

هلن عصمت پناه، مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی با نگاهی به بازار سرمایه در سالی که گذشت، به ارزیابی روند آن در سال جدید پرداخت و در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: شروع ۱۴۰۲ شاهد صعود بی‌وقفه بازار سهام بودیم که به ناگه شاخص بورس از اواسط اردیبهشت ماه روند معکوس به خود گرفت. رشد مستمر و تند قیمت‌ها در کوتاه مدت اشتباه محض بود چرا که اگر روند بازار به دور از فضای دستوری بر اساس عرف خود یعنی عرضه و تقاضا حرکت کند، روندی متعادل، آرام ‌و شفاف را در بر خواهد گرفت اما متأسفانه شیب تند رشد بازار که نیاز به اصلاح قیمتی و زمانی داشت، با فشار ورود پول به بازار اجازه اصلاح پیدا نمی‌کرد.

وی ادامه داد: نتیجه این روند تند، اواسط اردیبهشت ماه، روند اصلاح سنگین بازار را در بر داشت که تداوم رکود آن همچنان اثراتش باقی مانده است.

 تصمیمات سیاستگذار برای ایجاد اصلاح در بازار سرمایه

عصمت پناه گفت: تصمیمات سیاستگذار برای ایجاد این اصلاح، مهمترین عامل اتفاق نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود که بسیار به سهامداران ضربه زد و تا به امروز هیچ نهادی در این خصوص پاسخگو نبوده و در کنار آن خبر تصمیم سیاستگذار جهت کنترل نرخ ارز و تورم و به دنبال آن خروج پول‌ها از صندوق‌ها و افت حد اعتباری کارگزاری‌ها و … یک به یک نمایان شد و بازاری که از دید تحلیلگران قرار بود ۱۴۰۲ رو به رشد همگام با تورم داشته باشد، ضربه سنگین دیگری به اعتماد تدریجی شکل گرفته در سهامداران پس از دوران سخت ۳ سال گذشته وارد کرد که همچنان اثراتش ماندگار است. در این شرایط سرمایه‌گذاران برای جبران ضررهایشان از فضای بلندمدت سرمایه‌گذاری به فضای میان مدت و به خصوص کوتاه مدت روی آوردند، مخصوصا نوسان‌گیری، اتفاقات بنیادی بازار، گزارشات خوب شرکت‌ها و … عملا کم رنگ شد.

بازار سرمایه

این کارشناس بازارهای مالی افزود: اخباری هم که در این میان منتشر می‌شد به فضای نوسان بازار بیشتر دامن می‌زد چرا که این اخبار یا شایعه‌ای بیش نبود، یا تکذیب می‌شد، یا اثراتش کوتاه مدت بود و یا ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌های منطقه‌ای و … را شامل می‌شد اما خبر تجدید ارزیابی کمی توانست در میانه راه به بازار توانی دوباره بدهد که آن هم در همه صنایع و شرکت‌ها اثراتش یکسان نبود.

اثرات مخرب بلندمدت انتشار اوراق گواهی سپرده‌ها با نرخ ۳۰ درصد

وی ادامه داد: خبر مهم دیگر در خصوص فرمول پتروپالایشی‌ها، مجدد استرس را در بازار دو‌ چندان کرد و بعد از آن هم درگیر خبر انتشار اوراق گواهی سپرده‌ها با نرخ ۳۰٪ بودیم که به نوبه خود فقط اثرات کوتاه مدت و موقت همانند مرهم داشت ولی اثرات مخرب بلندمدتش چون جا به جایی سپرده با نرخ بالاتر، تشدید ناترازی بانک‌ها، تشدید انتظارات تورمی و … مجدد به بازار لطمه زد یعنی اگر به هدف کنترل نرخ ارز ‌و تورم و همچنین جذب ‌‌و جمع آوری نقدینگی اجرا شد، هیچکدام از اهداف عملی نشد و تأمین مالی اثربخشی هم برای بنگاه‌ها انجام نگرفت فقط ضربه به تولید و صنایع را به دنبال داشت. بر این اساس باید پذیرفت سیاستگذار بازیگر اصلی این بازار است و تاکنون نشان داده تمایلی به حمایت از بورس ندارد. از طرفی بحث کسری بودجه را باید بسیار جدی گرفت و نکته خطرناک‌تر، رشد تورم، کاهش ریال و اثرات وحشتناک آن بر تولید و صنایع است.

چشم اندازی برای بورس در سال ۱۴۰۳

عصمت پناه در پاسخ به این پرسش که چه چشم اندازی برای بورس در سال ۱۴۰۳ متصور هستید، توضیح داد: سال ۱۴۰۳ بازار سهام در صورتی می‌تواند جان دوباره بگیرد که اولا روند متغیر نرخ ارز بتواند مؤثر واقع شود، ثانیا مهمتر از همه بالای ۷۰٪ شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، تولیدی هستند که تاکنون نه تنها حمایتی از دولت نشدند بلکه هر تصمیمی که گرفته شده ضربه خالص به آنها بوده، ثالثا تا زمانی که فکر اساسی در راستای موضوع کسری بودجه نشود باز هم به دنبال آن، صنایع با تصمیمات اشتباه لطمه می‌بینند و رابعا تورم بازدهی به شرکت‌ها القا نمیکند و فقط در بهترین حالت آنها را در حاشیه سود ایمنی یا نقطه سربه سر نگه می‌دارد که این جالب نیست.

آسیب‌های ناشی از اشتباه سیاستگذاران بورس 

بازار سرمایه

این مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی درمورد فرصت‌ها و چالش‌های بازار سرمایه در ۱۴۰۳، گفت: بازار سرمایه ایران بسیار ارزنده است، باتوجه به نسبت‌های ارزش بازار گذشته نگر و آینده نگر و قیاس آنها و همچنین مناطق ارزنده و ارزان قیمت غالب سهام پر پتانسیل، متوجه می‌شویم که کف‌های تاریخی شکسته شده و نهایت ارزندگی در این شرکت‌ها دیده می‌شود، همچنین بررسی صورت‌های عملکرد، وضعیت و جریان وجه نقد و گزارشات ماهانه شرکت‌ها، حاکی از این است با تمام فشار و آسیب‌های ناشی از دخالت، تصمیمات خلق‌الساعه و گاها اشتباه سیاستگذار باز هم برخی تولیدی‌ها و صنایع، محکم و استوار به ارایه گزارشات مطلوب می‌پردازند.

وی افزود: بنابراین حیف از فضای ارزنده بازار سرمایه ایران که آینه تمام نمای اقتصادی است والبته بیمار! و چاره‌ای اساسی هم تاکنون برای آن اندیشیده نشده و هر تصمیمی هم تا به امروز گرفته شده، اگر عاملی را موقت درست کرده، عامل اساسی دیگری را خراب کرده است. به امید ارایه روند بازاری در سال جدید که با عرضه و تقاضا و بدون دخالت عامل خارجی، شفاف و متعادل، به حرکت واقعی خود ادامه خواهد داد.

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.