اقتصادی

فرمول جدید وزارت صمت و فرافکنی فولادسازان

رئیس اتحادیه غلطک های فولاد گفت: علی رغم این واقعیت که قیمت فولاد امسال همراه با ارز نوسان داشته و از ابتدای سال بیش از دو برابر شده است ، معاملات بورس کالا امروز آنطور که باید انعکاس واقعیت بازار نیستند. فصل سرما و افت ساخت و ساز بخشی از تقاضای واقعی بازار است.

سید احمد رضوی نیک در مصاحبه با دوران خبر ، در پاسخ به فرمول جدید وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمت) که موارد فوق را اعلام می کند ، افزود: در معاملات امروز (20 در اکتبر) ، 40،000 تن عرضه در بازار تقاضا شد و طبق اصل اقتصاد ادامه این روند منجر به کاهش قیمت ها خواهد شد. البته این به دلیل قیمت پایه بالای معاملات فولاد است که متناسب با کاهش نرخ ارز نبوده و تخمین زده می شود تا پایان هفته شاهد کاهش بیش از 2000 توماس در قیمت هر کیلو شمش.

فرمول جدید وزارت صمت و پیش بینی سازندگان فولاد

وی افزود: “به نظر می رسد فرمول جدیدی كه وزارت صمت با مشورت با سازمان های مرتبط در این بخش ارائه كرده است نیز علائم كاهش قیمت فولاد را ایجاد كرده است و امید است كه مصرف كننده نهایی سود برد. حتی از این کاهش قیمت ها “. البته در این میان برخی از تولیدکنندگان و حتی رئیس سازمان بورس نگرانی خود را از ورود وزارت صمت در زمینه تنظیم بازار ابراز کرده و تکرار تعرفه در کالا را در نظر گرفته اند. در سال 1397 مبادله کنید ، اما این آدرس اشتباهی است که فولادسازان به فعالان و بازار می دهند. لازم به ذکر است که طبق پیشنهاد وزارت صمت ، قیمت ها نباید تعیین شود ، اما قیمت و سقف ثابت است و سقف براساس قیمت صادرات تولیدکننده های شمش است. تاکنون قیمت شمش در بازار داخلی بالاتر از صادرات بوده است و این بدان معناست که تولیدکنندگان پایین دستی محصولات قادر به ورود به بازار جهانی نیستند.

سرنوشت نامعلوم 5 میلیون تن شمش فولاد

نکته دیگر این است که قیمت های پایه معاملات بورس کالا براساس میانگین نرخ نیما است و بر اساس ارز دولتی مانند سال 1997 نیست و تنها نکته ای است که وزارت صمت تأكید می كند كه تأمین فولاد از طریق مبادله كالا است و این مسئله پیش بینی است. فولاد زیرا طبق اصل اقتصاد عرضه و تقاضا منجر به کشف قیمت ها می شود و از ابتدای سال با مقاومت در برابر عرضه از طریق مبادله کالا و تنها 20٪ تقاضای بازار با این پاسخ داده شده است و طبق آمار منتشر شده در شش ماه اول سال جاری ، انجمن فولاد ایران 8 میلیون و 600 هزار تن اسکناس فولاد تولید کرده است که از از این تعداد 1 میلیون و 984 هزار تن صادر و طبق آمار بورس کالا ، 1،597 هزار تن اسکناس در ازای آن ارائه شده است. برخی از آنها به صورت سبد بودند و از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند. با این حال ، سرنوشت 5 میلیون تن شمش فولادی که در مبادله کالا ارائه نشده و صادر نشده است ، مشخص نیست.

چرا تولیدکنندگان فولاد از مناقصه در بورس کالا و شفافیت اجتناب می کنند؟

رئیس اتحادیه غلطک های فولادی همچنان س questionال می کند که چرا تولیدکنندگان فولاد با وجود مازاد تولید ، از ارائه شمش در مبادله کالا که فضایی شفاف است ، پرهیز می کنند و آن را مداخله دولت می دانند؟ ؟ وی گفت: “این در حالی است که معاون وزیر معدن وزارت صمت برای تصمیم گیری كه به نفع همه تولیدكنندگان و مصرف كنندگان باشد ، از سازمانهای مربوطه در این زمینه مشورت كرده و این طرح را بر اساس در مورد توافق با آنها “. این است.

وی اظهار داشت: در این بین احساس می شود كه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنعت معدن (ایمیدرو) نیز قصد دارد با برخی از فولادسازان بخش خصوصی مشورت كرده و نتیجه گیری كند یک توافق نامه جدید با شرکت ها ، به آنها شمع مورد نیاز را می دهد. این س toال منجر به کار موازی دو معاون وزارت صمت و عدم اطمینان و سردرگمی فولادسازان بخش خصوصی می شود و بهتر است وزارت صمت وظیفه تنظیم بازار را از طریق از یک کانال

رضوی نیک ادامه می دهد: «در همین حال ، به دلیل ورود رئیس سازمان بورس به مخالفان فرمول جدید وزارت صمت ، تأکید می شود که قیمت های زنجیره فولاد بر اساس نسبت شمش های فولاد خوزستان در بورس کالا و قیمت ها همیشه بر اساس قیمت متوسط ​​سه ماهه معاملات شمش شرکت در بورس کالا لحاظ می شود ؛ بنابراین ، طبق مطالعات انجام شده توسط صورتهای مالی شرکتهای بورسی تولید شمش فولاد ، قیمت تمام شده هر کیلوگرم شمش در سه ماهه اول سال جاری حدود 4000 تومان بوده و در حال حاضر قیمت این محصول در بورس اوراق بهادار حدود 9500 تومان است ، بنابراین اگر قیمت تمام شده شمش افزایش یابد ، بر اساس قیمت متوسط ​​شمش ​​و سایر عواملی است که بر قیمت شمش فولاد تأثیر می گذارد انرژی و دستمزد در طول سال جاری افزایش نمی یابد و بنابراین شرکت های سهامی که اغلب زنجیره فولاد را تکمیل می کنند. آنها از عرضه شمش در بورس کالا و تعیین قیمت و خفگی رنج نمی برند.

وی افزود: “نکته مهم دیگر این است که طبق آمار بورس اوراق بهادار ، تامین ورقه ورقه 250٪ بیشتر از تعهدات آن است که بخش خصوصی آن یک میلیون و 100 هزار تن و بقیه واحدهای خودسوز حدود 700 هزار تن در پایان ماه سپتامبر “. مبادلات کالا ارائه شد. وزارت صمت در حالی که واحدهای خودسوز را ملزم به فروش کلیه محصولات خود از طریق مبادله کالا می کند زیرا شمش مورد نیاز خود را تأمین می کنند ، آنها وظایف خود را به درستی انجام نداده اند و باعث کاهش بخشهای فولادی شده اند. همچنین در مبادله کالا است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید