عمومیکسب و کارهای برتر روز

لوازم صاعقه گیر

راه اندازی صاعقه گیر در ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی نیازمند تعدادی تجهیز می‌باشد، لیست این تجهیزات را با توجه به شعاع پوششی آنها را در این بخش مشاهده می کنید. شما میتوانید قیمت جدیدترین و بروزترین اقلام تولیدی داخل و خارج کشور و همچنین دکل مهاری دست دوم را که در شرکت همپادکل عرضه می‌شوند را با مراجعه به سایت مشاهده کنید. با توجه به اینکه بیشتر بناهای ساخته شده، بلند مرتبه هستند از این رو حفاظت و ایمنی ساختمان ها در برابر صاعقه امری ضروری می‌باشد.

در مرحله اول سری صاعقه گیر مهمترین تجهیز در سیستم ارتینگ می‌باشد که باید متناسب با شعاع مورد نیاز انتخاب و بکار گرفته شود. مرحله بعدی در اجرای سیستم صاعقه گیر انتخاب و نصب اجزای هادی نزولی برای ایجاد ارتباط با صاعقه گیر و زمین می‌باشد. مرحله آخری در اجرای این سیستم انتخاب اقلام مورد نیاز چاه ارت است، در این مرحله با توجه به مختصات پروژه و نظر کارشناسان ممکن است از ارت پنجه کلاغی، اجرای هادی راند دور ساختمان و ارت مش سطحی استفاده شود.

تعریف صاعقه گیر

صاعقه گیرها (واحدهای جذب)تجهیزاتی هستند که مطابق با استاندادردهای روز دنیا جهت حفاظت جلد خارجی ساختمانها ، تاسیسات ، دکلها ، فضاهای باز و… در برابر ضربه مستقیم صاعقه و جلوگیری از تخریب فیزیکی و آتش سوزی ناشی از ضربه مستقیم صاعقه کاربرد دارند.

انواع صاعقه گیرها

صاعقه گیرها بسته به نوع عملکرد به دو دسته تقسیم میشوند

الف) صاعقه گیرهای پسیو (غیر فعال)

صاعقه گیرهای پسیو، مجموعه حفاظتی است، مبتنی بر استفاده از میله های برقگیر (صاعقه گیر) ساده و روش قفس فارادی که براساس استاندارد بین المللی IEC و تئوری گوی غلطان و زاویه حفاظتی، حفاظت جلد خارجی ساختمان را تامین میکند. صاعقه گیرهای (برقگیرهای) ساده مسی، مسی با پوشش آب کرم، استنلس استیل، گالوانیزه با طول و قطرهای مختلف، انواع بست و کلمپ و هادیهای ارتباطی و نزولی با جنس و مقاطع مختلف در این روش کاربرد دارد.

ب) صاعقه گیرهای اکتیو (فعال)

صاعقه گیرهای اکتیو ، مجموعه حفاظتی است مبتنی بر استفاده از صاعقه گیرهای یونیزه کننده هوا (E.S.E.: EARLY STREAMER EMMISION AIR TERMINAL ) در راستای ایجاد محیطی یونیزه در اطراف محل نصب صاعقه گیر فعال جهت جذب ضربه مستقیم صاعقه و هدایت آن به سمت سیستم زمین اینگونه صاعقه گیرها با نام صاعقه گیرهای الکترونیکی در بازار شناخته میشوند و نحوه طراحی و عملکرد آنها بر اساس استاندارد NFC17-102 فرانسه میباشد.

چک لیست خرید و نصب اقلام صاعقه گیر

چک لیست تجهیزات صاعقه گیر و اقلام مورد نیاز صاعقه گیر الکترونیکی در این مطالعه به طور کامل آورده شده است . این چک لیست صاعقه گیر جهت برآورد هزینه اجرای سیستم صاعقه گیر و ارتینگ می تواند موثر باشد . باید توجه داشت هر سیستم صاعقه گیر از سه بخش اصلی تشکیل شده است که در تمامی انواع سلوشن های اجرا و نصب صاعقه گیر الزامی می باشد و به ترتیب به اجزای مورد نیاز آن خواهیم پرداخت. این سه بخش عبارتند از :

بخش اول : سری صاعقه گیر (پایانه هوایی ) و دکل مربوطه

بخش دوم : اجرای هادی نزولی (پایین رونده)

بخش سوم : اجرای سیستم ارت و تخلیه جریان صاعقه به زمین

اقلام مورد نیاز بخش اول :

1-سری صاعقه گیر (پایانه هوایی ) [اجباری] : جهت انتخاب سری صاعقه گیر ابتدا می بایست شعاع پوشش مورد نیاز و همچنین ارتفاع دکل را تعیین نمایید. (تمامی شعاع های پوشش ذکر شده در این مقاله بر اساس دکل 5 متری بعنوان پیش فرض در نظر گرفته شده است و برای تعیین شعاع پوشش در ارتفاع های مختلف بایستی جداول شعاع صاعقه گیر انتخابی را بررسی نمایید)

– شعاع پوشش تا 70 متر : صاعقه گیر ایرانی مدل THUNDER30 ، صاعقه گیر فرانسوی امگا مدل X25 و مدل X35 ، صاعقه گیر فرانسوی الیپس مدل ELLIPS 1.0 و ELLIPS 1.2 ، صاعقه گیر ترکیه ای لیوا مدل های سری C با کدهای LAP-CX-040 و LAP-CX-070 .

– شعاع پوشش تا 90 متر : صاعقه گیر ایرانی مدل THUNDER45 ، صاعقه گیر فرانسوی امگا  مدل X45 ، صاعقه گیر فرانسوی الیپس مدل ELLIPS1.3 ، صاعقه گیر ترکیه ای لیوا مدل های سری B با کدهای LAP-BX-175 و LAP-BX-125 .

– شعاع پوشش تا 120 متر : صاعقه گیر ایرانی مدل THUNDER60 ، صاعقه گیر فرانسوی امگا  مدل X60 ، صاعقه گیر فرانسوی الیپس مدل ELLIPS1.4 ، صاعقه گیر ترکیه ای لیوا مدل های سری A و D  با کدهای LAP-AX-210 و LAP-DX-250 .

2-متعلقات نصب سری صاعقه گیر [اجباری] : شامل یک عدد پایه نیم متری جهت اتصال به سری صاعقه گیر به همراه دو عدد کلمپ کرپی مخصوص جهت نصب پایه نیم متری به دکل

3- دکل صاعقه گیر [اجباری ] : دکل صاعقه گیر معمولا بصورت یک دکل خود ایستا تلسکوپی با ارتفاع 5 متر در نظر گرفته می شود و شرکت الکتروتوان بعنوان سازنده این دکل ها ، برای هر یک از انواع انتخابی صاعقه گیر ، دکلی مخصوص تولید نموده و بنا بر مقتضیات پروژه آن را اصلاح می نماید. در مواقعی که صاعقه گیر نیاز به دکل های بلندتر نیز داشته باشد می توان از دکل G35 مهاری نیز استفاده نمود و بنا بر نظر طراح و کارشناسان شرکت الکتروتوان ارتفاع تعیین می گردد. در بسیاری از پروژه ها نیز صاعقه گیر بر روی دکل مخابراتی (در صورت وجود دکل در زون مورد نیاز) نصب می شود که دیگر لزومی به خرید دکل وجود ندارد اما توصیه می شود حتما با کارشناسان ما جهت مشاوره فنی در ارتباط باشید .

4- کانتر صاعقه گیر الکترونیکی [اختیاری]: جهت شمارش تعداد دفعات برخورد صاعقه به سیستم صاعقه گیر که استفاده از آن اختیاری و بسته به طراح پروژه و یا نظر بهره بردار دارد.

اقلام مورد نیاز بخش دوم :

پس از انتخاب سری صاعقه گیر و دکل ، در بخش دوم اجرای سیستم صاعقه گیر می بایست هادی نزولی جهت ارتباط صاعقه گیر با زمین یا ارت فراهم شود که نیاز به تجهیزات زیر دارد :

1- سیم لخت هوایی مسی و یا تسمه مسی [اجباری] : بر اساس استاندارد NFC17102 باید دو عدد سیم یا تسمه از صاعقه گیر منشعب شده و به سمت زمین هدایت شود که سایز سطح مقطع سیم لخت مسی حداقل 50 میلی متر مربع و تسمه مسی حداقل 3*20 باشد. مقدار سیم مورد نیاز بستگی به ارتفاع ساختمان و دکل خواهد داشت.

2- بست اتصال سیم یا تسمه به دکل [اجباری] : این بست معمولا بصورت بست کمربندی استیل بوده و سیم یا تسمه را به دکل می بندد. طبق استاندارد هر 50 سانتی متر باید یک بست در نظر گرفته شود.

3- روف کلمپ [اختیاری] : این بست همانند گلدان بر عکس می باشد و در مقطع بالایی آن یک کلمپ مسی جهت نگهداشتن سیم و یا تسمه تعبیه شده است. از روف کلمپ معمولا زمانی استفاده می شود که هادی نزولی بر روی پشت بام تا لبه بام حرکت افقی داشته باشد و از قرار گرفتن سیم یا تسمه بصورت مستقیم بر روی سطح بام جلوگیری می نماید .

4- بست اتصال سیم یا تسمه به دیوار[اجباری] : این بست نیز برای تثبیت هادی نزولی (سیم یا تسمه) بر روی دیوار ساختمان طراحی شده است و بصورت یکپارچه یا دو پارچه بوده و بر روی دیوار پیچ می شود. جهت بررسی این بست اینجا کلیک نمایید.

برج نوری 12 متری چیست و آیا نیاز به صاعقه گیر دارد؟

برج نوری ۱۲ متری به سازه فلزی مرتفعی گفته می شود که می تواند روشنایی مورد نیاز میادین، بزرگراه ها، بوستان ها و سایر معابر شهری را فراهم کند. این نوع برج نوری معمولا دارای تعداد زیادی پروژکتور است که نور را تا فاصله زیادی پخش می کنند. به دلیل ارتفاع نسبتا زیاد این برج نوری، از الکتروموتور و گیربکس برای بالا و پایین آوردن هد یا سبد آن استفاده می شود.

مشخصات فنی برج روشنایی 12 متری

برج روشنایی ۱۲ متری سازه ای است که برای تامین روشنایی و افزایش امنیت معابر شهری و فضاهای باز طراحی و تولید می شود. این نوع برج نوری معمولا تعداد زیادی پروژکتور از نوع LED یا بخار سدیم دارد که با طراحی تلسکوپی درون سبد قرار می گیرند و نور را در تمامی جهات پخش می کنند. برج نوری ۱۲ متری می تواند دارای هد متحرک یا ثابت باشد که البته به دلیل ارتفاع نسبتا زیاد این سازه، هد متحرک انتخاب بهتری محسوب می شود و دسترسی آسان و سریع را فراهم می کند.

آیا برای برج نوری 9 متری باید صاعقه گیر نصب شود؟

برج نوری 9 متری از پر استفاده ترین برج های نوری درون و برون شهر می باشد که به دو صورت گیربکس برقی و گیربکس دستی و بر اساس نیاز مشتری تولید و عرضه می شود و بیشتر برای محوطه های کوچکی چون پارک ها و باغ تالارها، انبارها و سوله ها و باراندازها و به طور کلی مکان هایی که نیاز به پخش نور کمتری دارند مورد استفاده قرار می گیرند . این نوع برج نوری در حالت برقی قابلیت نصب 6 تا 16 پروژکتور را دارد ولی به صورت دستی تعداد کمتری پروژکتور یعنی بین 4 تا 6 عدد پروژکتور 400 وات کم مصرف مانند COB وSMD را می توان بر روی آن نصب نمود.

قیمت برج نوری 9 متری

قیمت برج نوری 9 متری به عوامل مختلفی مثل سلیقه مشتری نوع مشخصات فنی برج نوری و فونداسیون و موارد استفاده شده در بناسازی برج بستگی دارد که هر کدام از این عوامل به نحوی می توانند روی قیمت این محصول تاثیر گذار باشد، به طور مثال نوع دستی آن برای مشتریان مقرون به صرفه است و بنابراین استقبال بیشتری از این نوع برج نوری می شود.یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت برج نوری ۹ متری منطقه ای است که قصد دارید برج نوری را در آن احداث کنید. برای مثال مناطق بادخیز به دلیل شرایط حساسشان نیاز به ایجاد زیرساخت هایی دارند که هزینه های مازادی را به دنبال خواهد داشت.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت برج نوری 9 متری منطقه ای است که قصد دارید برج نوری را در آن احداث کنید. برای مثال مناطق بادخیز به دلیل شرایط حساسشان نیاز به ایجاد زیرساخت هایی دارند که هزینه های مازادی را به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثالی دیگر می توانیم از مناق مرطوب یا نواحی ساحلی نام ببریم. به طور کلی هرچه منطقه ای که در آن برج نوری می گذارید، حساس تر و بحرانی تر باشد و شرایط پیچیده تری داشته باشد، قیمت برج نوری در آن افزایش می یابد.