عمومیکسب و کارهای برتر روز

مراحل طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

محتوای این مطلب پنهان
1 گام اول: برداشت نقشه یا پلان اندازه‌ گیری شده محیط

مراحل اولیه برای طراحی یک فضا یا محیط

در ادامه به بررسی مراحل مختلف چندگانه طراحی یک فضا پرداخته شده است. قبل از همه چیز بد نیست نگاهی به مقاله «» بیندازید و بیشتر با مفهوم دکوراسیون داخلی اشنا شوید.

گام اول: برداشت نقشه یا پلان اندازه‌ گیری شده محیط

مرحله اول برای طراحی یک فضا یا محیط، باید نقشه معماری آن را تهیه کرد. با این کار ابعاد و شکل کلی فضای مورد نظر مشخص می‌شود و می‌توان ابعاد وسایل، گردش جمعیت، چیدمان،  و… را با تکیه به پلان اولیه مشخص کرد.

البته در صورتی که امکان دسترسی به نقشه اصلی فضای مورد نظر برای‌ طراح وجود نداشته باشد جایی برای نگرانی نیست، می‌توانیم به راحتی و به صورت نقشه دستی، پلان فضا را تهیه کنیم و اقدامات لازم را برروی آن انجام دهیم.

امروزه خوشبختانه ابزارهای مناسبی در دست طراحان برای پلان برداری از فضاهای مد نظر وجود دارد مانند انواع  و مترهای دستی که کافی ست، از یک نقطه در فضا شروع به پلان برداری محیط کنیم و به همان ترتیب دور تا دور فضا را اندازه بزنیم.

باید توجه داشته باشیم که در مسیر اندازه‌ گیری دیوارها و یا کف، می بایست اندازه پنجره، ستون، کمدهای دیواری، شومینه، پله و هر جزئیات دیگری که سر راه‌ قرار دارد را یادداشت کنیم.

این مرحله به این صورت است که هر ضلع اتاق را که اندازه گرفتیم می توانیم به صورت دستی و یا به کمک یک خط کش ساده، خطی متناسب با آن روی کاغذ بکشیم و اندازه‌ آن را در کنارش قید کنیم.

اگر اندازه اجزایی مثل ستون، رادیاتور، پنجره و… را به دست آورده‌ایم آن را با علامت گذاشتن روی پلان، در محل خودروی خطی که رسم کرده‌ایم نشانه و اندازه‌گذاری کنیم، به همین ترتیب در طول فضا جلو می رویم و اضلاع دیگر نقشه را تهیه می کنیم، و در پایان وقتی به نقطه ابتدای اندازه‌گیری رسیدیم، یک نقشه ساده از محل مورد نظرمان به‌ دست آورده‌ایم.

توجه داشته باشیم که نقشه‌ای را که متخصصان  و  تهیه می‌کنند، جزئیات و اطلاعات زیادتری دارند مثل مقاطع مختلف ساختمان، ارتفاع پنجره و رادیاتور، باربر یا کاذب بودن دیوارها، محل عبور سیم‌ های برق یا لوله‌ های آب و گاز، محل قرار گیری ستون‌ ها در دیوار، جهت باز شو درب ها، تشخیص شمالی و جنوبی بودن ساختمان و… . اما برای تغییر دکوراسیون توسط افراد مبتدی، نقشه‌ توضیح داده شده کافی است. برای اینکه بتوانیم روی نقشه کار کنیم بهتر است چند کپی از آن تهیه کنیم تا برای مراحل بعد، نقشه آماده را در اختیار داشته باشیم.

گام دوم: دکوراسیون و اندازه‌گیری وسایل جدید

اگر برای فضای مد نظرمان مبلمان انتخاب کرده ایم کافی ست طرح شماتیک آنها را با ابعاد حدودی و متناسب به صورت شماتیک با فرم های مربع و دایره روی کاغذ رسم کنیم و بعد اضلاع آنها را اندازه بزنیم و در چیدمان های مختلف آنها را بسنجیم تا بهترین و ایده آل ترین  را بدست بیاوریم.

جهت مطالعه : atrixconcept

به عنوان مثال اگر برای فضای اداری مان میزی تهیه کرده ایم لازم نیست آن را با زحمت جا به جا کنیم و نتیجه را ببینیم، کافی ست ابعاد وسایل مورد نظر را روی پلان اولیه پیاده کنیم. ضمنا اگر بخواهیم برای فضا خرید کنیم با دردست داشتن پلان اولیه این کار بسیار راحت تر انجام می پذیرد.

 گام سوم: نحوه چیدمان وسایل در محیط

بعد از اینکه پلان برداری به پایان رسید نوبت به چیدمان وسایل در محیط رسیده است. قبل از انجام این کار، نقشه فضا را با دقت بررسی کرده و سعی می کنیم نقاط مناسب را برای وسایلی که اندازه گرفته ایم پیدا کنیم.

به این ترتیب با رعایت ملاحظات علمی و سلایق شخصی و کارشناسانه، چیدمانی از وسایل را در ذهن خود تصور کرده و بعد روی نقشه به صورت جداگانه پیاده می کنیم. یعنی هر چیدمان روی یک نقشه مجزا، سپس تا جایی که رضایت بخش باشد تغییر چیدمان را ادامه می دهیم.

تیم طراحی که شامل افراد متخصص می باشد، پس از این مرحله وارد مرحله سه بعدی سازی فضا به کمک نرم افزارهای طراحی همچون اتوکد، تری دی مکس، راینو و… می شود.

در این مرحله چیدمان مختلفی از فضا به صورت سه بعدی و رنگی از فضا به دست می آید که طرح استاندارد مورد ارزیابی کامل قرار می گیرد. پس از ارزیابی و انتخاب طرح نهایی توسط کارفرما، طرح جهت اجرای واقعی آماده است. نکته مهم اینکه در این مرحله باید به دو عامل مهم سیرکولاسیون و نور محیط توجه کامل داشت که در ادامه مباحث به آنها می پردازیم.

گام چهارم: نگاهی به سیرکولاسیون در محیط

زمانی که می خواهیم سیرکولاسیون در محیط را بررسی کنیم، در واقع می خواهیم مسیرهای رفت و برگشت را مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان مثال در نظر می گیریم که برای رسیدن به هر یک از وسایل مانند تلویزیون، یخچال، ، و چه مسافتی را از محل ورود به فضا به سمت هر یک از لوازم باید طی کنیم.

همچنین مسیر بازگشت و خروج از محیط را نیز بررسی نماییم. باید توجه کنیم که مسیر بازگشت به استثنا فضاهایی که درب های ورودی و خروجی مجزا دارند، در دیگر موارد با مسیر رفت یکسان است.

این بخش از پروژه را می توانیم در نقشه هایی که از قبل کپی کرده ایم به راحتی با کشیدن فلش های ساده مشخص کنیم. بعد از اینکه سیرکولاسیون وسایل را به صورت مجزا بررسی کردیم، به بررسی سیرکولاسیون ترکیبی می پردازیم، مثلا در نقشه مشخص می کنیم که اگر بخواهیم از درب ورودی به سمت میز مطالعه برویم و سپس از میز مطالعه به سمت کمد و تخت خواب، چه مسیری را می بایست طی کنیم.

ممکن است به نظر بیاید که این مرحله مقداری زمان بر است، اما با انجام آن به راحتی از پس مشکلات چیدمان بر می آییم، به عنوان مثال اگر فضای کافی برای عبور و دسترسی به یک وسیله را در نظر نگرفته ایم و یا آن را مسدود کرده ایم با انجام این مرحله به راحتی قبل از اجرا می توانیم آن را اصلاح کنیم.

گام پنجم: توجه به نیازهای نوری در محیط

حال که به نقشه نهایی و اصلاح شده چیدمان خود دست پیدا کردیم، با بررسی اعمالی که قرار است در محیط صورت بگیرد، نیاز به نور آن قضا را نیز مشخص کنیم. برای مثلا در نظر می گیریم در چه قسمتی از فضا نیاز بیشتری به نور حس می‌شود و تصمیم می گیریم که انواع روشنایی که در دسترس می باشد را متناسب با محیط انتخاب کنیم و تصمیم بگیریم که در کجا می بایست قرار بگیرند.

باید بررسی کنیم که آیا  در همه جا به طور مناسب قرار گرفته‌ اند یا می بایست در آنها تغییراتی صورت پذیرد، چرا که می دانیم فعالیت‌های مختلف نیازهای نوری متفاوتی دارند.

گاهی این سوال مطرح می شود که: با توجه به اینکه سیم‌ کشی‌های برق ساختمان از قبل تعیین شده و محل قرار گیری منابع نوری نیز از ابتدای نقشه ساختمانی در نظر گرفته شده‌ اند، نقش طراحان داخلی در تعیین نورپردازی محیط چیست؟

در واقع پاسخ این است که طراحان نوع روشنایی و نحوه تابش نور در محیط را با تعویض یا ترکیب  مثل لامپ‌های نقطه‌ای، هالوژن‌ ها و… را تعیین می کنند. که البته در پروژه های بازسازی و نوسازی فضا سیم کشی اولیه ساختمان هم قابل تغییر و تعویض است که در مطالب بعدی به آنها می پردازیم.

گاهی برای اتاق کار لازم است نورپردازی‌ های سقفی بیشتری داشته باشیم یا برای نورپردازی بر روی مجسمه ها و یا تابلوها از هالوژن استفاده کنیم، در چنین مواقعی می‌توانیم از یک تکنسین برق برای سیم‌کشی‌های مورد نظر کمک بگیریم. تنها نکته مهمی که باید در نظر بگیریم این است که میزان نور با نوع فعالیتی که در آن فضا انجام می دهیم باید هماهنگ باشد، در غیر این صورت با گذر زمان باعث اختلالات بینایی و خستگی چشم می شود.

تا به اینجا ما با گام های اساسی شروع پروژه های طراحی داخلی آشنا شدیم و می دانیم که می توانیم با گام های دقیق و برنامه ریزی مشخص در مسیر پروژه گام برداریم

دکوراسیون و طراحی داخلی را از کجا شروع کنیم؟

بهتر است برای شروع تغییر چیدمان از پروژه های کوچک شروع کنیم. اگر مایل به ایجاد تغییر در فضای زندگی خود و یا محیط کار هستیم و می خواهیم یک کار اصولی انجام دهیم بدانیم که باید وقت کافی صرف کرد و کلیه مراحل بالا راگام به گام انجام دهیم.

اما اگر برای شروع کار و تمرین وقت زیادی نداریم و می خواهیم تغییر چیدمان را تجربه کنیم ابتدا باید از تغییرات کوچک شروع کنیم و سپس به تغییرات بزرگ بپردازیم. خوب است بدانیم یک تغییر کوچک و ساده هم گاهی می تواند تحول زیادی را در محیط ما ایجاد کند، ضمن اینکه اگر نتیجه مطلوبی به دست نیاوردیم، مشکل چندانی به وجود نخواهد آمد.

یک تمرین بسیار ساده و مفید این است که به جابه جایی اشیاء داخل کمدها، روی میز، وسایل اتاق خواب، نشیمن، آشپزخانه و… بپردازیم لازم است توجه کنیم که برای این کار فقط زیبایی اشیاء یا ترکیب بندی آنها فقط کافی نیست، بلکه توجه به کاربرد لوازم فضای لازم برای استفاده و …را هم باید در نظر داشت.

اگر دستیابی به یک چیدمان منطقی و درست و زیباتر جلوه دادن و دسترسی راحت‌تر از وسایل موجود در فضا برای  مثل داخل کمد، کشوها و حتی روی میز کار، برای شما سخت و نا ممکن بود مطمئنا در فضاهای بزرگ‌تر مثل تغییر دکوراسیون اتاق خواب یا آشپزخانه، پذیرایی و…با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد که می بایست برای برطرف کردن این مشکل دانش خود را بالابرده ویا حتما از متخصصان این رشته کمک بگیرید.

بر عکس زمانی که توانستید به راحتی از پس فضاهای کوچک بر بیایید و به آنها زیبایی و راحتی را اضافه کردید می توانید با اعتماد به نفس بیشتر در این مسیرگام بردارید.

می دانیم که همه ما در اعماق وجودمان خواستار آرامش هستیم. این موضوع برای هر انسانی حداقل باید در خانه محقق شود. با توجه به مشغله های روزمره ما که در سبک زندگی جدید با آنها دست و پنجه نرم می کنیم، خانه اولین و بهترین جایی است که می توانیم انرژی های از دست رفته مان را در آن بدست آوریم و انرژی مثبت را جایگزین خستگی و شلوغی خارج از خانه کنیم.

کارهای ساده ای مثل کنار هم نشستن ها و چایی خوردن های عصر، دورهم بودن ها و گپ زدن ها. همه ما انسان ها نیاز داریم که خستگی را در جایی خارج از خانه جا گذاشته و برای فردای خود کسب انرژی کنیم. محیط داخلی خانه اگر به درستی طراحی شود یکی از منابع کسب انرژی مثبت و دوری از انرژی های منفی است. در طراحی داخلی رعایت نکات بسیار کوچک، نتایج بسیار بزرگی را همراه دارد.

توجه درست و اصولی به فضای داخلی محیط کار و منزل تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره وری و همچنین ایجاد حس آرامش در انسان دارد. امروزه طراحان داخلی سعی بر این دارند که کمتر از قرینگی به عنوان یک عنصر زیبایی شناسی استفاده کنند و تلاش دارند که از متریال های جدید استفاده کنند که این خود باعث تنوع و تفاوت بین کارها می شود که با سلایق مختلف تطبیق دارد.

میزان دانش و آگاهی طراحان در واقع تفاوت بین کار اصولی و غیر اصولی را نشان می دهد. همچنین توجه به تقسیم بندی پلان ها و فضاها از یکدیگر نقش بسیار مهمی در ساختار کلی معماری یک فضابه عهده دارد. با این تفاسیر با توجه به خانه های امروزی که معمولا متراژ بالایی ندارند، ایجاد فضاهایی با انعطاف پذیری بالا و تنوع پذیر از لحاظ تغییر چیدمان و تفکیک سطوح که بتوان کارکرد مختلف از آن گرفت در جهت جلب رضایت مخاطب، بسیار حائز اهمیت است.

در دکوراسیون داخلی استفاده از المان هایی مثل انواع جدا کننده های سبک و قابل حمل، انتخاب رنگ اصولی متناسب با نیاز فضا، انتخاب متریال متنوع، تعامل و ارتباط درست بین فضاها در کنار یک پلان معماری اصولی، بخش زیادی از نیازهای انسان از فضا را برآورده می کند.

معماری داخلی نقش بسیار مهمی در کیفیت فضا ایفا می کند. چگونگی چیدمان و تقسیم فضاها، کیفیت و ماهیت پوشش سطوح (کف، سقف و دیوارها) نورپردازی، انتخاب مبلـمان و مجموعه عوامل بسیار موثر دیگر تعیین کننده جذابیت و عملکرد فضاهای داخلی هستند. تاثیر معماری داخلی بر آرامش (هنجارهای عصبی)، میزان بهره وری (در )، تاثیر گذاری (فضاهای تجاری) بسیار مشهود است.

از طرفی دیگر معماری داخلی از دریچه علم روانشناسی اهمیت بسیار زیادی دارد. معیارهایی چون امنیت، صمیمیت، شور و هیجان و آرامش و جذابیت موجود در یک فضا را می شود با روش های مناسب و متفاوت قوت و ضعف بخشید. اگر انسان ها را به درستی بشناسیم متوجه می شویم که هر کدام از انسان ها دارای خواسته های جسمی، روحی و روانی خاصی هستند که توجه به نیاز آنها در معماری و طراحی داخلی در اولویت قرار می گیرد.

موضوع انسان و فضاهایی که در آن قرار می گیرد چنان حائز اهمیت است که در بسیاری از مراکز علمی و دانشگاهی به عنوان یک رشته تحصیلی قرار دارد و آموزش داده می شود که در اینجا اهمیت دانش آکادمیک مورد توجه قرار می گیرد.

با توجه به سبک های مختلف طراحی و معماری داخلی دیگر هیچ محدودیتی برای طراح در زمینه اجرا، انتخاب متریال و نحوه برخورد با فضا وجود ندارد، پس طراحان با فراق بال قادر به ایده پردازی و واقعیت بخشیدن به فکر و ایده هایشان هستند.

معماری و طراحی داخلی و توجه به جزئیات و چیدمان بعد از چندین دهه بی توجهی، جدیدی پید اکرده است و جالب اینکه سعی دارد جلوه هایی از معماری گذشته را در تلفیق با الگوهای مدرن بیان کند.

همانطور که معماری گذشته هر قسمت از دنیا دارای هویت خاص آن فرهنگ، اقلیم و یا طبیعت است، معماری ما نیز سرشار است از ظرافت و جزییاتی که هزاران ایده و خلاقیت را در خود دارد. به عنوان مثال جزئیات و کاشی کاری های داخلی گذشته با تناسبات و رنگ بندی منحصربه فرد خود در کنار کالبد درونی، فضایی پر رمز و راز را تداعی می کنند و تا به امروز توانسته اند ارزش فضایی و هویت خود را حفظ کنند.

طراح داخلی مسئول طراحی، دکوراسیون داخلی و توجه به عملکرد فضا است، خواه فضا تجاری، صنعتی و یا مسکونی باشد. طراح داخلی همکاری نزدیک با معماران و  برای تصمیم‌گیری درباره کلیت یک فضا، بر آوردن نیاز کاربران و انتخاب بهترین و مناسب ترین سبک دارد. این رشته ترکیبی از  و هنر است و مستلزم داشتن ذهنی خلاق و منحصر به فرد جهت بکارگیری مناسب هر دو رشته همزمان در کنار هم است.

نکته بسیار مهم و جالب توجه این است که طراح علاوه برشناخت و انتخاب رنگ مناسب و محصولات و مصالح و مبلمان می بایست مهارت گفتگو با کار فرما را داشته و روش های اجرا و نگهداری عناصر معرف فضا را بداند. همچنین باید ساختار فضا را بشناسد. داشتن مجموعه این عوامل طراح را از دکوراتور متمایز می کند.

اصول و مراحل طراحی و چیدمان دکوراسیون منزل | کیلیدمگ

طراح داخلی باید قابلیت برنامه‌ ریزی و تنظیم برنامه زمانی و اجرای پروژه، و همچنین تصمیم های عملکردی را داشته و با پیمانکار و کارفرما همکاری کند و تمام کارها بنا به نظر مشترک تیم انجام شود. برای این منظور لازم است بین سلیقه اعضا تیم تعادل برقرار شود. این موضوع شاید در وهله اول برای کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند ناامید کننده است که توجه به نحوه ساخت و اجرا آنها را محدود می کند، اما در واقع این مسئله میزان توانایی آنها را درتوجه به زمانبندی و مسائل مربوط به اجرا می رساند.

طراحان موفق در این صنعت می دانند که قابلیت متعادل کردن عملکرد با زیبایی، تعیین کنندۀ موفقیت یک طراح داخلی است. با وجود پیچیدگی هایی که در این کار وجود دارد، آن دسته طراحانی که بخوبی از عهده این موضوع بر می‌آیند بسیار راضی هستند

مسئله مهمی که باید مد نظر قرار بگیرد این است که فضاهای داخلی اعم از محل کار، تفریح یا سکونت، قابلیت زیبا شدن را دارد، تنها باید از اصول و عوامل سازمان بندی درست به علاوه ذوق وسلیقه استفاده کرد تا شرایط مناسب بوجود آید.

در این میان تخیل هم دست به دست سایر عوامل داده و در نهایت به عنوان عنصری سازنده در فضا نمایان می شود. نتیجه اینکه اجرای کار بخاطر عوامل متعدد که در خلق فضای سالم دخیل هستند، ما نیاز به برنامه ای دقیق و منظم داریم که قدم به قدم پیش رود و مانع اتلاف وقت و هزینه باشد که در نهایت نتیجه کار پر ثمر خواهد بود.

عوامل موثر در اجرای طرح در دکوراسیون داخلی

عملکرد افراد آسایش ویژگی نقشه نور سطوح

عملکرد

عملکرد و نحوه استفاده از فضای داخلی اولین عنصری است که در ابتدای امر باید مد نظر قرار گیرد. یک چهار دیواری می‌تواند به عنوان اتاق خواب، نشیمن، اتاق بچه، آشپزخانه، باشگاه ورزشی، فروشگاه یا فضای اداری تعریف شود. بی شک نوع تقسیم بندی فضا و چیدمان مبلمان و نورپردازی می تواند در تعیین عملکرد هر فضا تاثیر گذارد.

افراد

بی شک نیاز و خواسته های یک خانواده پرجمعیت با احتیاجات فردی مجرد یکسان نیست. وجود کودکان در یک فضا نوع خاص تزیین را گوشزد می کند. خصوصیات روانی افراد، زمانی را که باهم یا جدا از هم در منزل صرف می کنند نیز از عوامل تاثیر گذار در چیدمان خانه محسوب می شود. به همین دلیل در نظر گرفتن سلیقه تمام افراد خانه امری ضروری است.

 آسایش

می دانیم که اتاق زیبا اما بدون آرامش فقط در تصاویر غیر واقعی قابل تحمل هستند. در نظر گرفتن آسایش افراد در فضای مد نظر قبل از زیبایی فضا قرار دارد و باید در نظر گرفته شود.

ویژگی ها

میزان نور طبیعی، منظره اتاق و خصوصیات معماری ساختمان از عواملی هستند که قبل از شروع دکوراسیون داخلی باید مد نظر قرار گیرند. همه موارد ذکر شده از عواملی ثابتی هستند که تغییر در آنها پس از اتمام کار دیگر امکان پذیر نیست به همین دلیل ترکیب بندی ها را می بایست طوری انجام داد که از جنبه های مثبت این ویژگی ها حداکثر بهره برده شود.

نقشه

انجام پروژه داخلی چه در ساختمان تازه ساز و چه تغییر دکور یک ساختمان قدیمی باشد با در نظر گرفتن شکل فضا و پیاده کردن نقشه آن صورت می گیرد. کشیدن نقشه یکی از ضروری ترین اقدامات اولیه است. نقشه نه تنها فضای قابل استفاده را از پیش نمایش می دهد بلکه به کمک آن می توان تعداد و اندازه وسائل مورد نیاز را مشخص کرد.

نور

با کشیدن نقشه مناطقی که از نور طبیعی بهره می برد و نواحی که نیاز به نور مصنوعی دارند، جهت تهیه چراغ های روشنایی مشخص می شوند. محاسبه روشنایی کلی ونقاطی که احتیاج به نور بیشتری برای مطالعه یا کار دارند موضوعی ست که نیاز به مطالعه و تجربه دارد.

سطوح

سطوح اصلی اتاق شامل سقف و کف و دیوار ها است. پرده‌ها روکش مبل و صندلی، سطح دربها و پنجره ها نیز سطوح کوچکتر و یا فرعی را تشکیل می دهند. میدانیم که با توجه به خصوصیات عناصر و عوامل بصری رنگ، طرح، بافت در بزرگ یا کوچک جلوه دادن اتاق نقش موثری دارند. نقش های در هم و رنگ های تند بر سطوح اصلی و فرعی می توانند تاثیری چون جلب توجه بیشتر، شلوغ و کوچک جلوه دادن فضا داشته باشند.

سخن آخر

طراحی داخلی فرآیندی است که همزمان می بایست جهت های زیبا شناختی و عملکردی را در کنار هم سامان بخشید. طراحی داخلی یک ساختمان، داستانی است که شخصیت اصلی آن خود انسان است، در این بین حضور او در این فضا، چگونگی آن و ویژگی های فضایی که انسان در آن قرار می گیرد، می تواند تداعی کننده اصولی باشد که در مطالب بالا به آنها ادر گذشته، بحث تغییر دکوراسیون، طراحی داخلی و یا بازسازی فضاهای داخلی ساختمان آنقدرها مطرح نبود ولی امرزوه افراد از تاثیر محیط زندگی و یا محل کار بر کیفیت زندگی آگاهند و دوست دارند از محیط اطرافشان انرژی مثبتی بگیرند. اینجاست که طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی اهمیت پیدا می­ کند. در این مطلب با  همراه هستیم و راجع به مراحل اجرای دکوراسیون داخلی صحبت خواهیم کرد. این مطلب را از دست ندهید.

مراحل اجرای دکوراسیون داخلی؛ قدم به قدم پیش بروید!

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مانند هرکار دیگری نیازمند طی شدن مراحل مشخصی است. ممکن است هر پیمانکار روند کار متفاوت داشته باشد، ولی به طور کلی همه پیمانکاران مراحل اجرای دکوراسیون داخلی که در ادامه مطلب آمده است را طی می ­کنند و گاهی در جزئیات با هم متفاوتند. اولین سوال این است که چه کسی کار اجرای دکوراسیون داخلی را برای ما انجام خواهد داد؟

اجرای دکوراسیون داخلی چه مراحلی دارد؟

به طور کلی اجرای دکوراسیون داخلی را می ­توان در چند مرحله زیر تقسیم بندی کرد. در ادامه راجع به هریک توضیحاتی آورده­ایم:

  1. انتخاب شرکت دکوراسیون داخلی معتبر
  2. بازدید از فضا و بررسی اولویت­ های کارفرما
  3. تعیین سبک طراحی دکوراسیون داخلی
  4. بررسی و برداشت ابعاد و اندازه­ های فضا
  5. ارائه طرح دوبعدی
  6. ارائه طرح سه بعدی
  7. برآورد هزینه­ ها
  8. شروع کار و اجرای دکوراسیون

1.اولین قدم در طراحی داخلی، یک پیمانکار ماهر انتخاب کنید!

انتخاب یک شرکت معتبر و پیانکار خوب برای اجرای دکوراسیون مهم ­ترین مسئله است. چرا که انجام به موقع کار، رعایت اصول کار و استانداردها و همچنین مهارت کافی پیمانکار باعث می­ شود صفر تا صد پروژه به خوبی پیش برود. برای پیدا کردن یک شرکت معتبر دکوراسیون داخلی می ­توانید از طریق روش ­های مختلف؛ فضاهای مجازی، تبلیغات و بنرها، جستجو در سایت­ های مختلف و یا پرس و جو از آشنا و فامیل اقدام کنید.

مهم نیست به چه روشی با یک شرکت آشنا می ­شوید؛ ولی به خاطر داشته باشید که بررسی سوابق کاری و نمونه کارهای اجرا شده­ ی پیمانکار و همچنین رضایت افرادی که قبلا کارفرمای آنها بوده­ اند به شما کمک زیادی خواهد کرد. با بستن قرارداد با یک شرکت معتبر خیالتان از انجام مراحل اجرای دکوراسیون داخلی راحت خواهد بود.

  1. بازسازی و طراحی دکوراسیون داخلی، اولویت شما چیست؟

یک جلسه ­ی حضوری با پیمانکار به روشن شدن خواسته ­های شما کمک می­ کند. اولین موضوع این است که طراحی دکوراسیون برای کدام فضا صورت بگیرد؟ بعد از مشخص شدن فضاها، می­توانید راجع به مواردی مانند: رنگ دیوارها، نورپردازی، کفپوش و دیوارپوش، چیدمان وسایل و حتی تغییر در پلان ساختمان با پیمانکار صحبت کنید. یک پیمانکار خوب از بین صحبت­ های شما خواسته و الویت­های تان را به خوبی تشخیص می­ دهد. همه درخواست­ های خود را به صورت شفاف بیان کنید. ممکن است با چند کار کوچک تعمیراتی و انجام تغییرات به طرح دلخواهتان برسید و یا ساختمان شما نیاز به بازسازی داشته باشد.

  1. طراحی دکوراسیون داخلی؛ سلیقه خود را بیان کنید!

حالا که همه خواسته i­ای شما مشخص شده است و طراح هم به خوبی منظور شما را فهمیده و همه الویت­ ها را لیست کرده است، می­ تواند چندین طرح برای دکوراسیون داخلی ساختمان شما آماده کند! برای هر فضایی شاید بتوان ده ها طرح مختلف پیشنهاد داد، ولی برای اینکه این همه کار را سخت و زمان­بر نشود عاقلانه ­تر است که شما سبک مورد علاقه خود را بیان کنید. مثلا دوست دارید دکوراسیونی مدرن و شیک داشته باشید و یا به دکوراسیون مجلل و کلاسیک علاقه­ مند هستید. و یا ممکن است طراحی به سبک نئوکلاسیک بیشتر به مذاقتان خوش بیاید. در نتیجه در این مرحله راجع به سبک­ طراحی با طراح صحبت کنید و سلیقه خود را بگوئید. در این مرحله میزان بودجه ­ای که می­ توانید صرف کنید را بگویید.

  1. مراحل اجرای دکوراسیون داخلی؛ بررسی شرایط محیط

در این مرحله شرکت پیمانکار، برای اجرای دکوراسیون داخلی، بررسی فضا را انجام می ­دهد و هر ابعاد و اندازه­ای که لازم است را برداشت می­کند. همچنین اگر اجرای دکوراسیون داخلی نیاز به بازسازی و تغییرات زیادی داشته باشد باید محدودیت­ های طراحی و یا امکانات موجود را بررسی کند و طبق این اطلاعات طرح مناسب با خواسته شما را ارائه دهد.

  1. مراحل اجرای دکوراسیون داخلی، ارائه طرح دو بعدی

در طراحی دکوراسیون داخلی اگر تغییرات پلان صورت بگیرد، بهتر است در ابتدا میزان و نوع تغییرات به صورت نرم افزاری و به شکل دو بعدی ارائه شود. در این صورت کارفرما تغییرات را بهتر درک خواهد کرد. و در صورت نیاز به تغییر طراح تغییرات لازم را در آن انجام می­ دهد.

  1. مراحل اجرای طراحی داخلی، ارائه طرح سه بعدی

طراحی سه بعدی بهترین ابزار برای ارائه طرح به کارفرما است و یک دید کامل و سه بعدی از طراحی دکوراسیون را به کارفرما ارائه می­ دهد. در طراحی سه بعدی نوع سبک و متریال استفاده شده در اجرای دکوراسیون به خوبی مشخص است. میزان بودجه بر روی متریال مصرفی در دکوراسیون تاثیرگذار است. در این مرحله با مشاوره طراح و ایجاد تغییراتی می ­توانید از هزینه­ ها بکاهید. برخی از طراحان یک یا دوبار تغییرات مد نظر کارفرما را اجرا و ارائه می­ دهند. در این مورد با طراح صحبت کنید.

7.برآورد هزینه ­ها در طراحی داخلی

شاید برآورد میزان هزینه ­ها برای طراحی دکوراسیون داخلی، جزو اولین سوالات کارفرما باشد. یک شرکت پیمانکار متخصص در ابتدا هزینه­ ی حدودی را به شما می­گوید تا کلیتی در ذهنتان باشد. ولی مطمئنا با عدم ثبات قیمت ­های بازار و همچنین مشخص شدن همه تغییرات لازم این هزینه ­ها قابل تغییر هستند. در نتیجه پیمانکار و کارفرما باید با کمی انعطاف کار اجرای دکوراسیون را پیش ببرند.

8.مراحل اجرای دکوراسیون داخلی توسط پیمانکار

پس از تایید طرح و توافق بر سر هزینه­ ها کار اجرای دکوراسیون شروع می ­شود. پیمانکار با داشتن اطلاعات کافی و با زمان بندی مناسب شروع به خرید متریال انتخابی و انجام تغییرات ساختمان می­ کند. با توجه به میزان تغییرات کار اجرای دکوراسیون داخلی می ­تواند به صورت روز و مدت زمان مطرح شود. با این حال ممکن است در حین انجام کار موانع و مسائلی پیش بیاید و کار با کمی تاخیر انجام شود. لازم است در این مورد کمی صبور باشید.

به طور کلی اجرای دکوراسیون داخلی می ­تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تخریب بخش ­هایی که باید حذف شود
  • جمع ­آوری نخاله­ های ساختمانی
  • تعویض و تعمیر لوله­ کشی­ های آشپزخانه و سرویس
  • تعویض و تعمیر سیستم گرمایش و سرمایش
  • نصب کابینت ­های آشپزخانه
  • تغییر کاشی و یا سرامیک کف و دیوار
  • اجرای کفپوش در انواع لمینت، پارکت، سرامیک و یا موکت
  • اجرای پنجره دوجداره
  • اجرای رنگ و یا کاغذ دیواری
  • نصب و تعویض شیرآلات

کلام آخر:

اجرای دکوراسیون داخلی هر ساختمانی اگر با توجه به اصول و استانداردها انجام شود، به خوبی پش خواهد رفت و دردسرهای کار را کم می­ کند. در طراحی دکوراسیون داخلی علاوه بر زیبایی و ظاهر باید به کاربردی بودن فضا هم توجه شود. اگر قصد تغییر و بازسازی و یا اجرای طراحی دکوراسیون جدید و نو طبق سلیقه خودتان دارید، یک شرکت معتبر را انتخاب کنید و کار را به کاردان بسپارید.

گروه آرت گروشه یکی از شرکت­ های متخصص در زمینه دکوراسیون است که در زمینه ارائه خدمات، مشاوره کارشناسی، طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی فعالیت می­ کند. برای دیدن نمونه کارهای بیشتر از این گروه به سر بزنید و1- تهیه برنامه فیزیکی برای طراحی داخلی

بخوانید : practicalecommerce.com

در مرحله اول از مراحل طراحی داخلی باید از فضایی که قصد داریم آن را طراحی کنیم یک برنامه فیزیکی تهیه کنیم این برنامه شامل اطلاعات بنیادین درباره تعداد و متراژ ریز فضاهای تشکیل دهنده آن فضا و میزان اشغال کل فضا است که از طریق استانداردهای فضایی و نیز خواست یا سلیقه و نیاز های کارفرما، تهیه و تنظیم می گردد.
به طور مثال برنامه فیزیکی که برای یک فروشگاه لباس تدوین می گردید شامل متراژ کل فضا، تعداد و متراژ فضا نمایش کالا، تعداد و متراژ فضای انبار و … می باشد.

2- لکه گذاری روی پلان در مراحل طراحی داخلی

پس از کامل کردن اطلاعات برنامه فیزیکی، باید آن را بر روی پلان و یا نقشه مورد نظر لکه گذاری نمایید. این لکه گذاری براساس سازماندهی فضاهای داخلی انجام می شود.
چنانچه این عمل بدون اطلاعات انجام پذیرد ممکن است پلان طراحی شده با مشکلاتی جبران ناپذیر مواجح شود.
به طور مثال در طراحی فضا های مسکونی ، سرویس جزو فضا های عمومی به حساب می آید،  جزو فضا های میانی و اتاق خواب در دسته فضا های خصوصی قرار می گیرد.
پس در این مرحله محدوده هر فضا را به تفکیک در پلان هاشور زده و ترسیم می نماییم. به جای هاشور از انواع رنگ و اشکال هندسی هم می توانیم استفاده نماییم.

3-سیرکولاسیون و روابط فضایی در طراحی داخلی

مرحله سوم از مراحل طراحی داخلی ، بعد از لکه گذاری باید مسیر های دسترسی، روابط فضا ها و سیر کولاسیون را در پلان مشخص نمایید. در این مرحله با بررسی نحوه دسترسی ها به تغییرات اساسی در لکه گذاری می رسیم که باید به مرحله قبل بازگردیم و تغییرات را اعمال نماییم. نکته مهم این مرحله عدم تداخل دسترسی ها و روابط با یکدیگر است.
به عنوان مثال در سیرکولاسیون فضای یک رستوران، مسیر رفت و آمد گارسونها بر سر میز، نباید با دسترسی مشتریان به دستشویی ها تداخل داشته باشد و اگر با این مشکل مواجح شدید به مرحله قبل رجوع کرده و اصلاحات لازم را اعمال نمایید.

4-فضای مثبت و منفی در طراحی داخلی

تمامی فضا ها دارای اهمیت هستند، بر خلاف تفکر عموم فضاهای منفی ایجاد شده به اندازه های همان فضای مثبت مهم هستند و کاربرد دارند. حتی به جرات می توان گفت ارزش فضای منفی گاهی با ارزش تر از فضای مثبت است.
چرا که این فضا های منفی هستند که به فضا های مثبت شخصیت می بخشند تا بهتر به نظر برسند و بهتر دیده شوند.
به عنوان مثال فضای تخت خواب، میز و صندلی را در یک اتاق را فضای مثبت در نظر می گیریم و مابقی را فضای منفی؛ به راحتی قابل درک است که این فضای منفی باعث به نظر آمدن این مبلمان شده است.
برای این منظور در نقشه پلان، فضاهای مثبت را هاشور می زنیم و آنچه باقی می ماند فضای منفی می باشد.
اگر میزان فضای منفی موجود، بیش از نیاز ما باشد، این فضا اصطلاحا پرت بوده و باید در طرح تجدید نظر کنیم و بلعکس همین موضوع هم صادق است. در صورتی که فضای مثبت ما بیش از اندازه بود و مجالی برای تردد آزاد و آرامش بصری نباشد؛ باز هم بایستی در طرح اولیه تجدید نظر کرد و به دنبال تعادل بین فضا های مثبت و منفی بود.

.