عمومیکسب و کارهای برتر روز

مزایا و معایب پکینگ اسپلش برج خنک کننده

پکینگ برج خنک کننده، چه در نوع اسپلش و چه در مدل فیلمی، بدون شک یکی از ارکان اصلی حفظ راندمان کولینگ تاورها بشمار می‌رود. پکینگ برج خنک کننده یا همان فیلینگ، در واقع با افزایش مدت و سطح ارتباط بین آب و هوا، به خنکسازی سیال در این دستگاه‌ها کمک می کند. اهمیت پکینگ برج خنک کننده آنچنان زیاد است که اگر از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، هم میتواند راندمان دستگاه را شدیداَ پایین بیاورد. و هم موجب رسوب و آسیب به کولینگ تاور شود. بنابراین مشخص است که «پکینگ ها» هم میتوانند به عنوان «تاج پادشاهی» برجهای خنک‌کن عمل کنند. و هم در صورت بروز مشکل، به عنوان یک «پاشنه آشیل» خطرناک محسوب میشوند!

بامین تهویه | برج خنک کننده فایبرگلاس 700 تن

از همین رو برای حفظ راندمان کولینگ تاور تبخیری بایستی به دو نکته، توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  • اول آنکه از طراحی اصولی و جنس باکیفیت پکینگ برج خنک کننده مطمئن شوید.
  • و دوم آنکه فیلینگ کولینگ تاور را متناسب با نوع دستگاه انتخاب کنید.

اما قطعاَ سوالات مختلفی به ذهنتان حمله ور شده است. اینکه «پکینگ برج خنکساز دارای چه مزایایی است؟!». «بهترین جنس فیلینگ پرکن کدام است؟» و یا اینکه «مدل اسپلش چه تفاوتی با پکینگ برج خنک کننده فیلمی دارد؟». ما اینجا هستیم تا به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

پکینگ برج خنک کننده چیست؟

پکینگ برج خنک کننده (فیلینگ یا پرکن) به عنوان مهمترین بخش برجهای خنکسازی که بر اساس مکانیزم تبخیر کار میکنند، شناخته می‌شود. کار پکینگ‌ها ایجاد یک سطح گسترده برای تماس آب با هوای خنک و درنتیجه خنک سازی سیال می‌باشد. البته به منظور خنکسازی آب، نوع عملکرد پکینگ اسپلش و فیلینگ فیلمی متفاوت خواهد بود. اما در تمامی مدلهای پکینگ برج خنک کننده، ذکر دو نکته ضروریست:

  • اولاَ به یاد داشته باشید که توزیع مناسب و یکنواخت آب توسط نازلها، میتواند راندمان کاری فیلینگ ها را تضمین کند. در غیراینصوت، پکینگ دچار مشکلات و آسیبهای متعددی میشود.
  • ثانیاَ میزان سختی، اسیدی و یا آلوده بودن سیال نیز شدیداَ میتوند بر راندمان و طول عمر پکینگ برج خنک کننده موثر باشد. در واقع به هر میزان که آب تمیزتر باشد، رسوب گذاری نیز در این صفحات پرکن کمتر است.

تفاوت پگینگ برج خنک کننده و کویل مسی

تفاوت پکینگ برج خنک کننده و کویل ها، موضوعی است که همواره برای بسیاری از افراد ناشناخته است. همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، در تمامی کولینگ تاورهایی که از مکانیزم تبخیر استفاده می کنند، از پکینگ‌ها بهره گرفته میشود. و با استفاده از این سطوح خنک کننده، بطور مستقیم تماس میان جریان سیال با هوا ایجاد میشود.

این در حالیست که در برج های خنک کننده ای که انتقال حرارتشان به طور غیرمستقیم است، عمدتاَ از کویل مسی استفاده میشود. از جمله سیستمهایی که با روش دفع حرارت غیر مستقیم کار میکنند، میتوان به کولینگ تاور مدار بسته و برج خنک کن خشک اشاره نمود.

بنابراین میتوان گفت که راندمان دستگاه و قدرت خنکسازی در فیلینگ برج خنک کننده، بالاتر از کویل هاست. البته که کویلها نیز در بحث صرفه جویی در مصرف آب، عملکرد بسیار قابل توجهی دارند. مشهورترین برند تولید کننده برج خنک کننده در دنیا اهل ژاپن است و به نام “کراس‌فلو” یا برج خنک‌کن EBARA شناخته می‌شود. این برند به بیشترین تیراژ تولید در این حوزه دست یافته است.

جنس پکینگ برج خنک کننده

عمدتاَ پکینگ برج خنک کننده از یکی از جنس های:

  • پلی پروپیلن (pp)
  • پلی اتیلن (pe)
  • پی وی سی (pvc)
  • چوب و …

تولید میشود. البته گاهاَ در ساخت انواع پکینگ برج خنک کننده، ترکیبی از این متریالها نیز بکار گرفته خواهد شد. به عنوان مثال در طراحی برخی از مدلهای «فیلینگ اسپلش»، از ترکیب پلی پروپیلن، پلی اتیلن و برخی از الیاف استفاده می شود. در ادامه به طور خلاصه، به بررسی هر یک از این متریالها در ساخت پکینگ کولینگ تاور خواهیم پرداخت.

پکینگ برج خنک کننده PVC

پکینگ برج خنک کننده PVC دارای مزایا و معایب متعددیست و استفاده از آنها در برجهای خنک کننده کاملاَ رایج است. در واقع پکینگ پی وی سی (PVC) به دلیل ویژگیهای ماهیتی خود، راندمان بسیار بالایی را برای کولینگ تاور بوجود می آورد. همچنین سبک وزن است و البته قیمت این نوع پکینگ برج خنک کننده نیز بسیار مناسب می‌باشد.

اما باید توجه داشت که عملکرد چندان مطلوبی را در برابر سیالات اسیدی، قلیایی و مواد شیمیایی ندارد و دچار شکنندگی میشود. به همین دلیل طول عمر پکینگ PVC چندان بالا نیست. و بهتر است در آبهای تمیز و با سختی کم مورد استفاده قرار گیرد.متریال PVC عمدتاَ برای تولید پکینگ‌های فیلمی استفاده میشود.

پکینگ پلی پروپیلن (PP)

پادشاه تمامی پکینگ های برج خنک کننده، بدون شک متریال «پلی پروپیلن» (PP) است. از مقاومت در برابر فشار و ضربه، انعطاف پذیری جالب توجه و توان بالای استاتیکی و مکانیکی گرفتـــــــــــــه… تـــــــــــــــــا قدرت تحمل دما، رسوب ناپذیری و مقاومت در برابر مواد خورنده‌ی اسیدی، همه و همه از ویژگیهای پکینگ پلی پروپیلن است.

در تولید هر دو مدل پکینگ اسپلش و فیلمی، از پلی پروپیلن (PP) استفاده میشود. همچنین باید گفت که بیشترین میزان تقاضای بازار، همواره مربوط به پکینگ برج خنک کننده پلی پروپیلنی است. قطعات برج خنک کننده شامل اجزای اصلی سیستم هوادهی، تجهیزات آبرسانی و بدنه اصلی دستگاه بوده که کارکرد هر جز از کولینگ تاور موجب بهبود خنک کاری این ماشین برودتی می گردد.

فیلینگ پلی اتیلن

فیلینگ پلی اتیلن یکی از انواع سطوح پرکن برای برجهای خنک کننده است. پلی اتیلن متریالی است با ویژگیهای بسیار بسیار زیاد؛ اما باید گفت که پکینگ‌های از این جنس، کمتر در بازار موجود است. بیشترین میزان استفاده از پلی اتیلن، در ساخت پکینگ محبوب نت اسپلش (در ترکیب با پلی پروپیلن) می‌باشد.

پکینگ برج خنک کننده چوبی

استفاده از سطوح خنک کننده چوبی، امروزه منسوخ شده است و عمدتاَ از آنها استفاده نمی شود. مگر در برخی شرایط محدود کاری!. در واقع اگر زمان انجام کار، هزینه های سرسام آور و دردسرهای نصب و تعویض برایتان مهم نیست، میتوانید به سراغ پکینگ چوبی کولینگ تاور بروید!!

قیمت پکینگ برج خنک کننده

قیمت پکینگ برج خنک کننده بسته به پارامترهای متعددی تعیین میشود. در حقیقت عوامل متعددی همچون:

  • نوع اسپلش یا فیلمی بودن
  • میزان سطح ویژه و راندمان انتقال حرارت
  • جنس پکینگ (پلی پروپیلن، پلی اتیلن، PVC، چوب و…)
  • کیفیت مواد اولیه و نوسانات دلار
  • میزان سختی نصب و هزینه های نصب و راه اندازی آن. (به عنوان مثال فیلینگ اسپلش بار دارای هزینه های نصب زیادی است و در سوی مقابل، قیمت پکینگ برج خنک کننده بلوکی نسبتاَ کم می باشد).
  • ابعاد مورد نیاز (با توجه به ابعاد کولینگ تاور)
  • میزان طول عمر و رسوب ناپذیری

و …، میتوانند در تعیین نهایی قیمت برج خنک کننده موثر باشند.

انواع پکینگ برج خنک کننده

وجود انواع پکینگ برج خنک کننده، نشان از اهمیت بالای این سطوح خنک کننده و تنوع انواع دستگاه کولینگ تاور میدهد. از همین رو معمولاَ با توجه به نوع کولینگ تاور، نوع کاربری، کیفیت آب و …، از «انواع فیلینگ» استفاده میشود. تقسیم بندی پکینگ‌ها عمدتاَ در دو دسته‌ی کلی صورت میگیرد:

  1. پکینگ فیلمی یا پکینگ آبشاری (film fill)
  2. پکینگ اسپلش (splash packing)

البته که این دو مدل کلی، دارای زیرمجموعه های­ متعددی (در گامها و مدلهای گوناگون) می باشند. اما هریک از این زیرمجموعه ها دارای چه مزایا و معایبی هستند؟!

مقایسه پکینگ برج خنک کننده فیلمی و اسپلش

انجام مقایسه بین پکینگ برج خنک کننده اسپلش و فیلمی، میتواند برای انتخاب و خرید هر یک از این سطوح خنک کننده بسیار راهگشا باشد. در واقع همواره این سوال اساسی در میان کارفرمایان مطرح است که «پکینگ اسپلش بهتر است یا فیلمی؟!». در همین رابطه بایستی بدانید که:

  • بهتر است فیلینگ فیلمی صرفاَ برای آبهای تمیز صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. چرا که در آبهای سخت و آلوده سریعاَ دچار خوردگی و رسوب می شود و عملکرد پکینگ اسپلش ضدرسوب بسیار مناسبتر است.
  • پکینگ فیلمی راندمان عملکردی بالاتری نسبت به تمامی مدلهای اسپلش دارد.
  • فیلینگ فیلمی قابلیت برشکاری راحت تری دارد.
  • پکینگ اسپلش عملکرد به مراتب بهتری در مقابل سیالات اسیدی و مواد شیمیایی دارد.
  • به همین دلیل، ماندگاری پکینگهای اسپلش دارای طول عمر بیشتری هستند.
  • به لحاظ میزان افت راندمان نیز عملکرد فیلینگ اسپلش به مراتب بهتر از مدلهای فیلمی می باشد.
  • تحمل دمایی مدلهای اسپلش در مقایسه با دیگر مدلهای پکینگ برج خنک کننده، بسیار ویژه و چشمگیرتر است.

لقب محبوبترین نوع پکینگ برج خنک کننده، بدون شک برازنده‌ی «پکینگ اسپلش» است. البته که فیلینگ های اسپلش دارای چندین و چند مدل زیرمجموعه ای است؛ که در میان آنها «پکینگ اسپلش نت»، کارآمدترین و بهترین نوع خانواده‌ی اسپلش ها میباشد. بایستی بدانید که اساس کار فیلینگ اسپلش بر مبنای «ریزکردن قطرات آب» و سپس هوادهی آنهاست. بدین صورت که:

ابتدا توزیع آب توسط نازلها بر روی پکینگ برج خنک کننده اسپلش صورت میگیرد. قطرات آب پس از برخورد با پکینگ اسپلش، با تغییر مسیر حرکتی مواجه شده و به سمت و سوهای مختلف و نقاط خالی میروند. وجود یک متخصص حرفه‌ای در زمینه تعمیر برج خنک کننده ، امری ضروری است.

این تغییر مسیر حرکتی موجب میشود که قطرات آب بسیار ریزتر شده و در تماس با جریان هوای وارد شده به کولینگ تاور، خنک شوند. بد نیست بدانید که لغت «اسپلش» در زبان لاتین نیز به معنای «ریز شدن قطرات» می باشد.