فرهنگ و هنر

معرفی دو دستگاه جدید برای خشک کردن مواد حساس به دما در صنایع غذایی و کشاورزی

معرفی دو دستگاه جدید برای خشک کردن مواد حساس به دما در صنایع غذایی و کشاورزی

پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری البرز با هدف تامین نیاز بخش تحقیق و توسعه کشور موفق به طراحی و ساخت دستگاه اسپری درایر(خشک کن پاششی) و دستگاه فریزدرایر(خشک کن انجمادی) شده‌اند.

مجتبی وطن آرا، عضو هیئت مدیره و مدیر اجرایی یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: ما توانستیم دو دستگاه  اسپری درایر (خشک کن پاششی)، دستگاه فریزدرایر (خشک کن انجمادی) را در قالب تحقیق و توسعه بسازیم.

وی افزود: این دستگاه ها به محققان کمک می‌کند تا پیش از مقیاس پذیری، اسکیل آپ کردن (مدل کسب و کاری تبدیل به مدل تکرار پذیر شود و تطابق محصول با نیاز‌های بازار مورد تایید قرار گیرد) و صنعتی شد، دیتا‌های اولیه ای بدست آورند.

عضو هیئت مدیره و مدیر اجرایی شرکت خاطر نشان کرد: این دستگاه‌ها در حوزه‌هایی مانند زیست فناوری، دارویی، صنایع غذایی، دارو‌های گیاهی، آرایشی و بهداشتی و کلیه حوزه‌هایی که  لازم است مایعی تبدیل به پودر شود مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی درباره مشخصات و کارکرد‌های این دو دستگاه اظهارکرد: دستگاه اسپری درایر (خشک کن پاششی) جهت خشک کردن مایعات با حلال‌های آبی با استفاده از جریان هوای داغ، فرایند تبخیر و تبدیل مواد به پودر خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته عضو هیئت مدیره شرکت، دستگاه اسپری درایر امکان بهره برداری از تکنولوژی خشک کردن انواع محلول‌ها یا سوسپانسیون‌ها را دارد. کاربرد این محصول در خشک کردن مواد حساس به دما در صنایع غذایی و کشاورزی اعم از بخش‌های لبنیات، طعم دهنده ها، تهیه پودر میوه ها، عصاره‌های گیاهی، فراسودمند و غنی سازی کردن مواد غذایی (انسانی؛ دامی و طیور)، جلبک و … است.

وطن آرا بیان کرد: دستگاه فریزدرایر (خشک کن انجمادی)  نیز برای خشک کردن مایعات با حلال‌های آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در مقیاس آزمایشگاهی فرآیند آبگیری و حذف رطوبت از مواد با استفاده از کاهش دما، فشار و فرآیند تصعید بدون اعمال هیچگونه حرارتی به نمونه به عنوان یکی از بهترین راهکار‌های خشکایش مواد است.

وی اضافه کرد: کاربرد این محصول در خشک کردن مواد حساس به دما در صنایع غذایی و کشاورزی جهت حفظ رنگ، طعم، بو، مقدار ویتامین و مواد مغذی سبزی ها، میوه ها، انواع گوشت، ماهی، محصولات لبنی، گیاهان و طعم دهنده‌های غذایی است.

عضو هیئت مدیره شرکت خاطرنشان کرد: این دستگاه‌ها عمدتا وارداتی بودند، اما اکنون با مهندسی معکوس برند‌های مطرح اروپایی سوئیسی و آلمانی توانسته‌ایم نیاز مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور را در داخل کشور تامین کنیم؛ اکنون ۱۰۰ دستگاه اسپری درایر و ۳۵ دستگاه فریزدرایر در مراکز دانشگاهی و شرکت‌های خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی گفت: خرید بسیاری از این دستگاه به علت خدمات پس از فروش به مرتبه سوم و چهارم رسیده است.

عضو هیئت مدیره این شرکت دانش‌بنیان افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌های سخت تحریم پای کار بوده‌اند و امتحان خودشان را به خوبی پس داده‌اند. سرمایه گذاری روی این شرکت‌ها نشان داده است، هزینه، سود، کارکرد و صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته‌اند بنابراین رئیس جمهور آینده و تیم همراه او اگر نگرش بهتر و مثبت‌تری به مساله دانش بنیان‌ها داشته باشد، قطعا به نتایج مطلوب تری در حوزه فناوری خواهیم رسید.