عمومیکسب و کارهای برتر روز

منابع تخصیص‌یافته در هنگام خرید سرور مجازی

منابع تخصیص‌یافته در سرور مجازی به چه صورت است؟ آیا امکان ارتقا این منابع وجود دارد؟ تفاوت اساسی بین هاست، سرور مجازی و سرور اشتراکی مربوط به منابعی است که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در این مقاله بررسی می‌کنیم که نحوه تخصیص منابع به سرورهای مجازی چگونه است و چه محدودیت‌هایی در این باره وجود دارد، پس با ما همراه باشید.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یا VPS، بخشی کوچک‌تر از یک سرور فیزیکی (سرور اصلی) است. این بخش یا بخش‌های کوچک به‌وسیله نرم‌افزارهای مجازی ساز ایجاد می‌شوند و از منابع سرور اصلی استفاده می‌کنند. هر سرور مجازی را بخشی از یک واحد بزرگ‌تر در نظر بگیرید مثل یک واحد مسکونی در ساختمانی چند واحده. منابعی که در اختیار VPSها قرار می‌گیرد، کاملاً اختصاصی است و فعالیت سایر سرورهای مجازی روی یک سرور اصلی، تأثیری روی هم ندارند. یکی از آشناترین کاربردهای VPS، میزبانی وب است، اما در زمینه‌های زیر نیز بسیار پرکاربرد است:

  • برگزاری کلاس‌های مجازی
  • سرور ایمیل
  • سرور ترید
  • تست برنامه‌ها و کدنویسی‌ها
  • فروشگاه‌های آنلاین پرترافیک
  • سرور دانلود فایل
  • و…

تفاوت سرور مجازی با هاست

مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی با هاست اشتراکی، در نحوه تخصیص منابع به آن‌ها است. در سرویس‌های اشتراکی، همه منابع سرور به‌صورت اشتراکی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. از مزایای این اشتراک، ارزان‌تر بودن آن است، اما درعین‌حال مشکلات و محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد. از جمله اینکه پاسخگوی سایت‌های پرترافیک نیست و عملکرد هر کاربر، ممکن است روی سایر مشترکین نیز تأثیرگذار باشد. در سرور مجازی، بخش‌های مهمی از منابع سرور به‌صورت کاملاً اختصاصی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

منابع اختصاص‌یافته در سرور مجازی

منابع سرور، شامل منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، اما اغلب برای اشاره به همان منابع سخت‌افزاری سرور استفاده می‌شود. اما منابع سخت‌افزاری یک سرور اصلی، به چه نحوی به سرورهای مجازی اختصاص می‌یابد؟

شاید این جمله را شنیده باشید که می‌گوید سرور مجازی، دارای مزایای یک سرور اختصاصی است. این جمله ازآنجا گفته می‌شود که منابعی که در اختیار VPS قرار می‌گیرد، به طور کامل به آن اختصاص دارد. یعنی بخشی از منابع و ظرفیت سرور اصلی، کاملاً به سرورهای مجازی روی آن، تخصیص می‌یابد تا برای اهداف مختلف خود از آن استفاده کنند.

همانطور که در مقاله ی فاکتور های خرید بهترین سرور مجازی ایران با آی پی اختصاصی گفتیم، در سرور اختصاصی منابع هر سرور کاملاً در اختیار خریدار سرور است. اما یک سرور مجازی بخشی از منابع یک سرور را به طور کامل در اختیار خود دارد. مهم‌ترین منابع سخت‌افزاری که به VPSها اختصاص می‌یابد، شامل RAM، CPU و فضای ذخیره‌سازی است که در ادامه تأثیر و عملکرد هرکدام را بررسی می‌کنیم.

CPU

یکی از منابعی که VPS می‌تواند به‌صورت اختصاصی از آن استفاده کند، CPU سرور است. وظیفه CPU پردازش دستورالعمل‌ها و اجرای برنامه‌ها است. وقتی بخشی از این واحد به یک سرور تخصیص یابد، به دلیل سرعت و قدرت پردازش بالاتر، عملکرد کلی سرور را ارتقا می‌بخشد.

RAM

RAM فضای ذخیره‌سازی موقتی است و روی کیفیت انجام فرایندهای مختلف در یک‌زمان، نقش مهمی دارد. تخصیص رم اختصاصی با ظرفیت مناسب به سرورهای مجازی، یکی از دلایل عملکرد بهتر این نوع سرور است.

فضای دیسک یا ذخیره‌سازی

فضای دیسک، فضایی برای ذخیره‌سازی داده‌ها و فایل‌های روی سرور است. این فضا باید باتوجه‌به نیاز کاربر انتخاب شود تا کمبود فضا، باعث ایجاد اختلال در عملکرد سرور نشود. در سرورهای مجازی امکان ارتقا فضای دیسک و کل منابع سخت‌افزاری، وجود دارد.

آیا محدودیتی در تخصیص منابع به VPS وجود دارد؟

هیچ محدودیتی از این نظر که چه تعداد سرور مجازی روی یک سرور فیزیکی تعریف شود، وجود ندارد. اما تخصیص منابع به هرکدام از این سرورها چگونه است؟ باید گفت که منابع در بین این سرورهای مجازی تقسیم می‌شود، اما اینکه به هر VPS چه مقدار از فضای ذخیره‌سازی، رم یا قدرت پردازنده اختصاص یابد، به نیاز مشتریان بستگی دارد.

هر مشتری باتوجه‌به فعالیت و نیاز خود، سهم مشخصی از این منابع را انتخاب می‌کند. اگر مشتری به‌مرورزمان به منابع بیشتری نیاز پیدا کند، می‌تواند در صورت وجود منابع بلااستفاده، منابع خود را ارتقا دهد.

یکی از ویژگی‌های تکنولوژی VPS این است که 5 برابر ظرفیت واقعی سرور اصلی را به سرورهای مجازی روی آن، تخصیص می‌دهد. یعنی مجموع منابع تخصیص‌یافته به کل VPSهای روی سرور اصلی می‌تواند 5 برابر ظرفیت اصلی سرور است.

سخن نهایی

سرور مجازی از نظر منابع تخصیص‌یافته و مزیت‌های آن در بین هاست اشتراکی و سرور اختصاصی قرار می‌گیرد. یک سرور مجازی شاید کل منابع سرور اصلی را در اختیار نداشته باشد، اما از منابعی که در اختیار دارد، به طور اختصاصی بهره می‌برد که باعث افزایش سرعت، امنیت و عملکرد سرور شده است.