عمومی

نحوه اجرای سقف ویلا و اردواز چگونه است؟

وانگهی برای محافظت از سقف ها و یا زیباتر ساختن آن ها در درون ساختمان می توان از گونه ها سقف کاذب کاربرد نمود. سقف های شیبدار و شیروانی به صورتی طراحی می شوند که چشم انداز بسیار زیبایی را برای مالک و محیط اطراف ایجاد کنند. اما علاوه بر زیبایی ظاهری دیگر مزایای این سبک طراحی و اجرای سقف ویلا و اردواز چیست؟ در کنار زیبایی یکی از اصلی ترین مزایای طراحی سقف های شیروانی ماندگاری است. این سبک طراحی در شرایط متنوع جغرافیایی مقاومت بالایی دارد و البته در برابر نفوذ آب بسیار قوی و محکم است.

زیرسازی سقفهای شیروانی اغلب همانند هم هستند، ولی روسازی معمولاً برحسب متریال متفاوت است. یک سقف شیروانی در دو جهت به سمت پایین شیب دارد، دو مثلث در سمت راست و چپ در خط عمودی به هم وصل میشوند. با این تعریف نخست باید با ایجاد یک خرپا، ساختار سقف را ایجاد کرد.

خرپا را بر طبق نقشه های اجرایی توسط پروفیلهای فلزی با ابعاد مشخص در جای خود جوش داده میشود. ناگفته نماند، قبل از اجرای خرپا باید نشیمنی مناسب به مانند کلاف را دور تا دور ویلا ساخت تا سقف بتواند با کل ساختمان در برابر نیروهای وارده هماهنگی داشته باشد. جنس کلاف میتواند پروفیل فلزی یا چوب باشد.

ساختمانهایی که در مناطق بادگیر و طوفان خیز واقع شده اند، اگر فقط از سقف شیبدار تکبر استفاده کنند با مشکلات عدیدهای مواجه خواهند شد. بام شیبدار چهاربر یا ( Mansard Roof ) که با نام سقف فرانسوی شناخته میشود، شامل ٤ پانل است که شیب دو تا از پانلها دو برابر شیب دو پانل دیگر است و از به هم پیوستنشان سقفی با شیب ملایم پدید می آید.

فضای بسیار بیشتری در اختیار سکنه منزل قرار میدهد تا از آن به عنوان اتاق زیر شیروانی یا بالاخانه استفاده کنند. به علاوه سبک و سیاق طراحی این نوع از سقفها به گونهایست که میتوان آن را باز گذاشت یا بههم متصل ساخت و با نصب یک پنجره زیر شیروانی زیبایی و نمای ساختمان را دوچندان کرد.

این نوع از سقفها برای افرادی که قصد دارند در آینده بخشهای جدیدی را به ساختمان خود اضافه کنند، انتخاب شایسته و بسیار مناسبی به شمار میرود. در وهله نخست خانه خود را طراحی نموده و بنا کنید، برای شروع کار میتوانید به اجرای سقفهای شیبدار چهاربر و ساده بسنده کنید و در آینده یک اتاق یا پنجره زیر شیروانی به ساختمانتان بیفزایید. بخشی از سقف که شیب ملایمی دارد در برابر بارش سنگین برف آسیب پذیر بوده و نمیتواند تاب آورد. هزینه طراحی و اجرای چنین سقفهایی در قیاس با سایر سقفهای قدیمی بسیار بیشتر خواهد بود.

این نوع سقفها را میتوان اغلب بر روی بخش های جانبی ساختمان از قبیل تراس و آلونک یافت. با این اوصاف، امروزه شاهد استفاده از این گونه سقفها بر بام عمارات مدرنتر هستیم. به خاطر شیب تند اینگونه سقفها چارهای نداریم جز آن که پوششهای لاستیکی را از لیست مواد قابل استفاده بر روی بامهای شیبدار تک بر خط بزنیم.

برای شیک و ساده جلوهدادن این سقفها میتوان به جای شینگل و موزائیک از درز جوشهای ایستا (Standing Seam) بر روی این سقفها استفاده کرد. به علاوه میتوان برای رعایت موازین سازگاری با محیط زیست و به خودکفایی رساندن ساختمان در مقوله انرژی، پانلهای جذب نور خورشید PV بر روی آن نصب نمود.

سنگ لوح میتواند به مدت یک قرن دوام داشته باشد، بنابراین احتمالاً نیاز نخواهد بود آن را در طول عمر خود بازسازی کنید. متأسفانه، سنگ لوح میتواند در اثر شرایط نامساعد جوی مانند تگرگ آسیب ببیند. همچنین ممکن است در هنگام قدم زدن بر روی آن، به راحتی بشکند، بنابراین ضروری است در اجرا و نصب آن دقت لازم را به خرج دهید.

مزایای انواع پوشش سقف شیبدار سنگی: بسیار با دوام و نسبت به تمام رقبای خود مقاومت بیشتری در برارآتش سوزی دارد و پوششی سقفی قابل اعتماد برای شما خواهد بود. مزایای انواع سقف شیبدار ترکیبی: سبک بودن ، قابلیت اجرای ساده ، تنوع رنگ و طرح.

عایق بودن از لحاظ صوتی و… ستفاده از پنل های خورشیدی برای سقف شیروانی در واقع دستور جایگزین کردن این پنل ها با دیگر مصالح را دارند. پنل های شمسی همنشین دار محیط زیست هستند و می نا آن ها را به راحتی روی سقف ها نصب کرد. امروزه به صفحات خورشیدی نسبت به گذشته تفریق داشته که این امر بها آن ها را نسبت به ماضی مقرون به صرفه تر می نماید.

در فصل زمستان و در برابر بارش سنگین برف همچون دیگر سقف ها نیازی به برف روبی ندارد. همچنین در برابر حوادثی چون آتش سوزی و یا زلزله مقاوم است. در نتیجه می توان گفت در صورتی که محاسبات دقیق برای شیب سقف انجام شود، سبک سقف های شیروانی را می توان بسیار مقاوم و مستحکم دانست. با توضیحی تخصصی تر باید خاطر نشان کرد که سقف شیروانی ،شیروانی بر روی خرپا بنا می شود.

عبارت است از یک بام شیبدار استاندارد که دو بخش کناری آن کوتاهتر بوده و لبه بام را شکل میدهند. در این بخش سعی بر این شد که شما عزیزان را بیشتر با انواع مختلف سقف شیبدار آشنا کنیم تا با اطلاع از گستردگی این نوع سقف ساختمانی تصمیم گیری راحت تر و مطمئن تری داشته باشید. انواع سقف شیبدار ذکر شده تنها بخشی از چندین نوع پر کاربرد این سقف است. یکی دیگر از سقفهایی که در دسته انواع سقف شیبدار شرکت ویلا سقف میتواند جای بگیرد، سقف شیبدار نامتقارن یا بام نمکدانی است.

دیدگاهتان را بنویسید