عمومیکسب و کارهای برتر روز

نکات طلایی سفر به استانبول

سفر به استانبول بسیاری از گردشگران در شرق و غرب کره‌ی خاکی را وسوسه می‌کند. همسایگی ترکیه و نزدیکی این شهر زیبای توریستی با کشور عزیزمان گردشگران زیادی را به این شهر باشکوه و فوق‌العاده‌ می‌کشاند. هر چند که ترکیه در همسایگی ایران است اما گاهی تفاوت‌هایی با فرهنگ مردم ما را دارد که ممکن است شما را غافلگیر کند. به همین خاطر هم ما در  به صورت مفصل به این موضوعات پرداخته‌ایم.

علاوه بر این، از آن جایی که استانبول یک شهر بزرگ با میزان بالای گردشگر است، رعایت مسائل امنیتی در آن اهمیت زیادی دارد. اگر بایدها و نبایدهای در سفر به استانبول را بدانید و رعایت کنید، می‌توانید از سفر خود به این شهر لذت زیادی ببرید و بدون هیچ نگرانی و مشکلی از جاذبه‌های گردشگری فراوان استانبول دیدن کنید. با خواندن مطلب زیر با این نکات مهم آشنا شوید.

در سفر به استانبول لباس مناسب بپوشید

ترکیه یک کشور عمدتاً مسلمان است. اگرچه شهر توریستی استانبول فضای آزادتری دارد اما پوشیدن لباس‌های نامناسب ممکن است واکنش منفی داشته باشد. بهتر است از پوشیدن لباس‌های تنگ، دامن‌های کوتاه، تاپ‌های کوتاه و لباس‌های بدن‌نما خودداری کنید. لباس‌های گشاد و بلند بپوشید و به یاد داشته باشید که خانم‌ها برای بازدید از مساجد باشکوه استانبول باید حتماً روسری بر سر داشته باشند. این یکی از بایدها در سفر به استانبول است که حتماً باید رعایت شود.

در بازدید از کلیساها و مساجد احترام را رعایت کنید

علاوه بر این که برای رفتن به مساجد باید پوشش مناسب داشته باشید، بهتر است سکوت را نیز در اماکن مذهبی رعایت کنید. این کار نشانه‎‌ ی احترام شما به افراد حاضر در کلیسا و مسجد است. علاوه بر این به یاد داشته باشید که در مسجد دراز نکشید، کفش‌هایتان را در جاهایی که لازم است از پای در بیاورید و رفتارهایی در شان و مناسب با آن مکان مذهبی انجام دهید.

برای چانه زدن آماده باشید

چانه زدن یکی از بایدها و نبایدها در سفر به استانبول است. شما باید بدانید که هر چند چانه زدن در بازارهای ترکیه و شهر استانبول مرسوم است، اما این روش در هر جایی کارساز نیست. به عنوان مثال فروشندگان در خیابان استقلال به دلیل اینکه مشتری زیادی دارند، به هیچ وجه به شما تخفیف نمی‌دهند. علاوه بر این اگر به فروشگاه‌های برند و مراکز خرید مدرن بروید، نمی‌توانید تخفیف بگیرید زیرا آنها قیمت‌های ثابتی دارند و بهتر است شما با چانه زدن خود را شرمسار نکنید. اگر قصد خریدی مقرون‌به‌صرفه دارید، از خرید کردن در خیابان استقلال منصرف شوید زیرا قیمت‌ها از جاهای دیگر شهر بالاتر است.

اما اگر به بازارهای سنتی می‌روید و قصد دارید از دستفروش ها خرید کنید حتماً چانه بزنید تا قیمت اول آنها را بشکنید چون آنها عمدتاً عادت دارند که قیمت را کمی بالاتر بگویند و مبلغی را بعد از چانه زدن پایین بیاورند. اغلب گردشگران غربی بدون اینکه بدانند باید چانه بزنند، پول می‌پردازند، اما ما ایرانی‌ها که در فرهنگ خودمان هم به چانه زدن عادت داریم، می‌توانیم بدون خجالت این کار را انجام دهیم.

در خرید کردن از بازار استانبول دقت کنید

هنگامی که در بازارهای سنتی استانبول قدم می‌زنید، همه چیز را می‌توانید در آنجا پیدا کنید و قطعاً دیدن آن همه تنوع، شما را برای خرید ترغیب می‌کند. اما حواستان باشد که گول ظاهر را نخورید. ابتدا کمی صبر کنید. نرخ جنسی که می‌خواهید بخرید را از لیر ترکیه به ریال تبدیل کنید تا جنس را از ایران گران‌تر نخرید. بازارهای استانبول مخصوصا برای گردشگران جاذبه‌ی فراوانی دارند اما نگذارید که رنگ و لعاب و تبلیغات شما را گول بزند. هر بار که قصد خرید چیزی را دارید، یک دور بزنید و کمی با خود فکر کنید و اگر در انتخاب خود مطمئن بودید، جنس مورد نظر را بخرید. خرید باعجله یکی از نبایدها در سفر به استانبول است.

سوغات مناسب بخرید

هر چند پیشنهاد می‌کنیم بایدها و نبایدهای سفر به استانبول را در مورد خرید کردن جدی بگیرید، اما خرید سوغاتی را از این شهر فراموش نکنید. ترکیه دارای صنایع دستی عالی و زیبا،  شیرینی‌های بسیار خوشمزه، چشم‌نظر، روغن زیتون، قهوه و بسیاری چیزهای دیگر است که شما می‌توانید با خود به کشور عزیزمان بیاورید. بنابراین بهتر است که سعی کنید سوغاتی مخصوص ترکیه را برای عزیزان خود خریداری کنید.

اگر به یک استکان چای دعوت شدید، آن را بپذیرید

برای ما ایرانی‌ها عجیب نیست که به کسی چای تعارف کنیم و یا به ما چای تعارف شود. شاید این تعارف برای گردشگران کشورهای دیگر عجیب باشد اما ما خودمان هم اهل این کارها هستیم. پس اگر مردم مهمان‌نواز استانبول شما را به نوشیدنی دعوت کردند، در صورتی که ظاهر آن فرد مطمئن و قابل اعتماد بود، حتماً آن را بپذیرید. بدانید که رد کردن دعوت افراد، یکی از نبایدها در سفر به استانبول است.

به حمام ترکی بروید

یکی از مهم‌ترین بایدها و نبایدها در سفر به استانبول تجربه‌ی حمام ترکی است که باید در یک مکان تمیز و درجه‌ی یک انجام شود. این کاری است که خیلی‌ها به پرهیز از دلیل برهنگی در مکان‌های عمومی از آن دوری می‎کنند. آقایان نباید نگران نباشند، زیرا مانند حمام نمره‌های قدیمی، حوله می‌پوشند. در این حمام‌ها یک نفر، افراد را کیسه کشیده و ماساژ می‎دهد و آرامش و تمیزی را به آنها هدیه می‌کند.

کلمات کلیدی ترکی را یاد بگیرید

در مناطق توریستی محبوب شهرهای بزرگ، مانند استانبول، مردم انگلیسی صحبت می‌کنند. با این حال حتی در شهر استانبول نیز، اکثر مردم به این زبان مسلط نیستند. برای هموطنان آذری زبان ما سفر به استانبول از این نظر بسیار آسان است زیرا واژگان مشترک زیادی بین زبان آذری و ترکی ترکیه وجود دارد. اگر آذری زبان نیستید، خوب است چند کلمه‎ی کلیدی ترکی را یاد بگیرید و کار را برای خود و آنها آسان‌تر کنید. مرحبا به معنای سلام، اِوِت به معنی بله، حیر به معنای خیر و تشکر ایدریم به معنای ممنون یا متشکرم است. می‌توانید با مطالعه‌ی خودآموز زبان ترکی، خودتان را برای سفر به استانبول آماده کنید.

غذاهای محلی را امتحان کنید

خودتان را به خوردن غذاهای فست فودی محدود نکنید و بدانید که غذاهای ترکی را نباید از دست داد. روز خود را با یک صبحانه‌ی سنتی ترکی متشکل از انبوهی از پنیر محلی، کره، زیتون، تخم مرغ، گوجه فرنگی، خیار، مربا، عسل، سوسیس تند و چیزهای دیگر شروع کنید. صبحانه‌ی خود را با چند لیوان چای سنتی ترکی تکمیل کنید. حتماً کباب‌های سنتی ترکیه را تجربه کنید زیرا با کباب‌های ما در ایران تفاوت دارند و غذاهای ترکی شبیه غذاهای یونانی و اروپای شرقی هستند. بورک (نان شیرینی)، پیده (نان تخت ترکی)، چوربا (سوپ)، حلوا (شیرینی) و موارد دیگر را حتماً امتحان کنید.

در کوچه پس کوچه های استانبول

از اینکه از رستوران‌ها بپرسید غذاهای خاص آنها چیست خجالت نکشید. آنها غذاهای خود را توضیح می‌دهند و حتی گاهی یک عکس از غذایشان به شما نشان می‌دهند. در حقیقت خوردن و نوشیدن از بایدها و نبایدها در سفر به استانبول است زیرا باید از تجربه‌ی بعضی چیزها اجتناب کنید. یکی از آنها چای سیب است که با پودر سیب درست می‌شود و مزه‌ی خوشایندی ندارد.

لذت تجربه کردن غذاهای خیابانی را در سفر به استانبول از دست ندهید

هر چند که رستوران‌های استانبول خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ای را پیش روی شما می‌گذارند، اما این تمام ماجرا نیست. غذاهای خیابانی استانبول به اندازه‎ای خوشمزه هستند که نمی‌توان از آنها گذشت. شما می‌توانید انواع کباب ماهی، مرغ و گوشت را در خیابان نیز نوش جان کنید. ساندویچ‌های ماهی کباب در میدان امینونو و سایر بخش‌های ساحلی شهر انتظار شما را می‌کشند. دونر کباب نیز توسط دستفروشان به فروش می‎رسد و در کنار آنها می‌توان شاه‌بلوط بوداده، نخود پلو، کومپر، لحم‌عجین، بالیک اکمک ایچلی کوفته و سایر خوراکی‌های خوشمزه را از دکه‌های خیابانی خرید و نوش جان کرد.

از غذا خوردن در نزدیکی اماکن توریستی پرهیز کنید

نه به خاطر این که کیفیت خوراکی‌ها در نزدیکی اماکن توریستی بد باشد، اما مطمئناً این غذاها از جاهای دیگر شهر گران‌تر هستند. بنابراین شما تا حد ممکن سعی کنید که پس از گشت‌وگذار در جاهای دیدنی شهر، از غذا خوردن دقیقاً در همان مکان پرهیز کنید و به جاهای خلوت‌تر بروید تا هم آرامش بیشتری داشته باشید و هم هزینه‌ی کمتری را پرداخت کنید. این موضوع را به عنوان یکی از بایدها و نبایدها در سفر به استانبول در نظر داشته باشید.

زیاد ابراز احساسات نکنید

با پرهیز از ابراز احساسات بیش از حد در طول سفر به فرهنگ مردان و زنان ترکیه احترام بگذارید. در استانبول و به طور کلی در ترکیه، مانند ایران عزیزمان، مردم کمی غیرتی هستند و ابراز محبت در ملاء عام برای مردان و زنان چندان رایج نیست. این کار شما می‌تواند ناخواسته مورد دلگیری و دلخوری شود. بهتر است که رابطه‌ی صمیمانه با همسر خود را در محیط‌های خصوصی‌تر داشته باشید و با غریبه‌هایی از جنس مخالف نیز، خیلی خوش و بش نکنید تا حساسیت مردم را برانگیخته نکنید. درست است که استانبول شهری اروپایی-آسیایی است اما فرهنگ مردم آن تا حدی شبیه به خودمان است و روی روابط آزاد حساسیت دارند. پس مراقب باشید.

در سفر به استانبول به کسی خیره نشوید

ممکن است که شما از سفر به استانبول هیجان‌زده باشید و به مردم نگاه کرده یا خیره شوید. باید بدانید که مردم استانبول از این کار متنفر هستند. به آنها حق بدهید. در یک شهر توریستی اگر قرار باشد گردشگران مدام به آنها خیره بشوند، قطعاً کلافه خواهند شد. به یاد داشته باشید که نشان دادن برخی از علائم مانند اکی به شیوه‌ی غربی‌ها در استانبول نیز توهین‌آمیز است. خوشبختانه بعضی از اشتراکات فرهنگی میان مردم ما و مردم استانبول دردسرها را کمتر می‎کند اما باز هم بهتر است پیش از سفر، در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کنید.

نزدیک به جاذبه‌های توریستی اقامت نکنید

گردشگران این تصور غلط را دارند که اقامت در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری ایمن‌تر است. اما هنگام باید بدانید در این شهر نه تنها امنیت این اماکن کمتر بوده و احتمال این که در معرض خطر جیب‌بری یا کلاهبرداری قرار بگیرید بیشتر است، بلکه قیمت‌ها نیز در این جاها بیشتر است. بنابراین اقامت در نزدیکی اماکن توریستی یکی از نبایدها در سفر به استانبول است. شما می‌توانید در جایی که اقامتگاه‌ها بسیار ارزان‌تر است، اقامت کنید و هم در هزینه‌ی خود صرفه‌جویی کنید و هم امنیت بیشتری داشته باشید.

از سوار شدن تراموا در خیابان استقلال پرهیز کنید

در خیابان شلوغ و پرتردد استقلال، یک تراموا وجود دارد که سوار شدن بر آن بسیار وسوسه‌انگیز است. اما این کار را انجام ندهید. این تراموای شلوغ و پرجمعیت، نه تنها باعث تفریح و آرامش شما نخواهد شد، بلکه اعصابتان را حسابی به هم می‌ریزد چون نه می‌توانید بنشینید و  نه جای مناسبی برای گرفتن دست‌هایتان و ایجاد تعادل دارید. بهتر است در این خیابان پیاده راه بروید و ترامواسواری را برای جاهای دیگر شهر بگذارید.

بحث سیاسی در سفر به استانبول ممنوع است

ما ایرانی‌ها خیلی درباره‌ی همه چیز و بخصوص سیاست نظر می‌دهیم و مثلاً در تاکسی، بدون این که یکدیگر را بشناسیم، شروع به حرف زدن در مورد مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی می‌کنیم. باید به شما بگوییم که این کار در استانبول بسیار خطرناک است و اگر در مورد اشخاص رده‌بالای حکومتی صحبت ناخوشایندی کنید، ممکن است مجرم شناخته شده و زندانی شوید.

پس تحت هر شرایطی از این کار بپرهیزید. به ویژه به خاطر داشته باشید که آتاتورک خط قرمز مردم ترکیه و استانبول است و اگر به صورت ناخواسته حرفی بزنید یا رفتاری کنید که توهین به او تلقی شود، ۵ سال زندانی خواهید شد.

با این نوسانات دلار و هزینه‌های بالای زندگی طبیعی است که در سفر به ترکیه به دنبال هتل استانبول ارزان باشید. اما فکر نکنید که اگر هتل های استانبول ارزان را انتخاب کنید، آنها از کیفیت و ستاره‌ی پایینی برخوردار هستند. بسیاری از این هتل های استانبول ارزان نه به خاطر امکاناتشان، بلکه به خاطر دور بودن از مراکز اصلی گردشگری استانبول قیمت پایین‌تری دارند