عمومی

همه چیز درباره خودرو + قصه ورود خودرو به ایران

دانستنی هایی درباره خودرو که شاید تا بحال نشنیده باشید

تعداد کمی از این واقعیت شک دارند که اتومبیل به بخشی جدایی ناپذیر از دنیای امروز تبدیل شده و یکی از نیازهای اساسی خانواده ها است. اختراع خودرو تأثیر بسزایی در تمدن بشری داشته است و بدون آن قطعاً شهرها، ارتباطات، مشاغل، کیفیت زندگی و هزاران چیز دیگر با آنچه امروز می بینیم متفاوت خواهد بود. قبل از اختراع خودرو، انسان ها در نزدیکی خانه کار می کردند و ارتباطات چندان گسترده نبود.

بدون شک، بدون این اختراع حیاتی، رفاه جوامع بشری چندان زیاد نبوده و احداث مسیرها و سازه های وسیع مانند پل ها و روگذرهایی که چهره شهرها را کاملاً تغییر داده است، نتیجه این دستاورد مهم انسانی است.. اما باید توجه داشت که اتومبیل، همانطور که می دانیم، در یک روز یا توسط یک شخص اختراع نشده است.

مطالعه تاریخچه اتومبیل نشان می دهد که تکامل آن در نتیجه بیش از صد هزار حق ثبت اختراع مختلف از سراسر جهان بوده است. کلمه اتومبیل از دو کلمه “auto” آمده است که یک کلمه یونانی به معنی خودکار و “mobile” یک کلمه فرانسوی به معنای حرکت است. یک ماشین می تواند سبک زندگی و شخصیت شخصی را که مالک آن است منعکس کند.

به عنوان یک علاقه مند به ماشین، ماشین وسیله نقلیه بسیار خوبی است که می تواند به کاوش ها و جستجوهای ما در این سیاره نیاز داشته باشد. به طور کلی، ماشین آلات دارای سابقه طولانی هستند و با پیشرفت تکنولوژی بهتر و ایمن تر می شوند.

تاریخچه ساخت اتومبیل

قبل از آغاز قرن 20، استفاده از خودرو بسیار رایج نبود و مردم برای جابجایی بیشتر از حیوانات، کالسکه ها و گاهی دوچرخه استفاده می کردند. شاید بتوان قرن بیستم را صد سال افزایش آسایش و آسایش مردم نامید، زیرا در این قرن بود که استفاده از خودرو رایج شد و این وسیله حمل و نقل به طور گسترده ای در دسترس عموم قرار گرفت.

تصور نکنید که میل انسان به تولید وسیله نقلیه ای که بتواند بدون ارتباط و با کمک قدرت خودش حرکت کند به قرن 20 برمی گردد. در این قرن، خودرو های مدرن به سرعت گسترش یافتند، اما حتی قبل از این، انسان ها توانستند دستگاهی تولید کنند که بدون کمک انسان و حیوانات بتواند حرکت کند.

طبق شواهد موجود، چنین دستگاهی اولین بار در سال 1672 توسط بلژیکی در چین طراحی شد که توانایی حرکت با بخار را داشت. موتور احتراق داخلی نقطه شروع تکامل صنعت تولید مدرن خودرو است. این موتور در سال 1860 اختراع شد و توانست اولین نمونه تکامل یافته را در سال 1876 تولید کند. 1886 سال تولد اولین خودرو مدرن جهان است، زیرا کارل بنز، به عنوان یک مخترع آلمانی، بنز خودرو خود را به ثبت رساند.

البته، 1908 Ford T خودرو اولین خودرو بود که امروز به جاده آمد. این خودرو توسط هنری فورد طراحی و ساخته شد و به دلیل داشتن موتور قدرتمند به سرعت جایگزین کالسکه ها به ویژه در ایالات متحده شد. این نشان می دهد که صنعت خودرو در ایالات متحده شروع به گسترش کرد، جایی که ماشین ها، کالسکه ها و دوچرخه ها با سرعت بیشتری در این سرزمین نسبت به اروپای شرقی جایگزین شدند.

بنابراین، کارل بنز اولین کسی بود که خودرو را به شکل امروزی آن اختراع کرد و برتا بنز، همسر و شریک تجاری او، برای اولین بار با این خودرو سفر کرد. در طی این سفر 106 کیلومتری، برتا و کارل توانستند نشان دهند که توانایی تولید خودرو آنها چیست. هنری فورد البته اولین مخترعی بود که ایده تولید خودرو ارزان را در اوایل قرن بیستم عملی کرد. فورد مدل T خودرو حدود 850 دلار قیمت داشت و حتی کشاورزان نیز می توانستند آن را صرفه جویی اقتصادی کنند و در صورت خرابی آن را تعمیر کنند.

اولین وارد کننده اتومبیل در ایران

وثوق الدوله، نخست وزیر دوره احمد شاه، به عنوان اولین وارد کننده اتومبیل در ایران در نظر گرفته می شود. وی اتومبیل را برای Ford Crocs وارد کرد که سرعت آن تا 40 کیلومتر در ساعت می رسید و از آنجا که فاقد جعبه دنده و گیربکس برای کاهش یا افزایش فشار و قدرت موتور بودند، آنها فقط روی سطوح صاف کار می کردند. از این اتومبیل ها نمی توان در جاده های شیب دار (سربالایی) استفاده کرد و در سرازیری ها به دلیل اهرم ترمز و عدم کنترل راننده بر روی ماشین، مسافران مجبور شدند برای سهولت در اتومبیل پیاده شوند.

ویژگی های اولین خودرو تولید شده

در ابتدای ورود اتومبیل به ایران، دیگر خبری از دینام و باتری در آنها نبود و آنها باید آنها را با دسته روشن کنند. این خودرو ها شاخ برقی نداشتند و چراغ های آنها با کبریت روشن شده بود. آنها هیچ سیستم گرمایشی و سرمایشی نداشتند و در زمستان و تابستان برای مسافران خود دردسر ایجاد می کردند. در آن زمان جاده آسفالته نبود و کوچه ها آنقدر باریک بود که جان راننده را برای عبور از آنها می گرفت.

قیمت هر اتومبیل بسته به نوع و مارک آن بین 300 تا 350 تومان بود که یک پنجم آن به عنوان پیش پرداخت دریافت شد و مابقی اقساط را خریدار در دراز مدت پرداخت کرد. گرانترین اتومبیل اولین پیچ های گراهام بود که 2500 تومان قیمت داشت و دارای تعداد زیادی لوازم یدکی، دو حلقه لوازم یدکی، یک جعبه آچار، یک پمپ هوا و یک چراغ متحرک بود.

جوایزی مانند ساعت یا کوسن، فندک و کت چرمی و ته سیگار و مهره و جاکلیدی برای خریداران در نظر گرفته شده بود که در این میان چرم یا بارانی بیشترین محبوبیت را داشت زیرا رانندگان این چرم یا بارانی را می پوشیدند. آنها با استفاده از کلاه خلبان و استفاده از عینک دودی، تظاهر به خلبان بودن کردند و غرور خود را به دیگران فروختند.

مقاطع بسیار مهم و تحولات اساسی در تاریخچه خودرو:

  • سال ۱۷۶۷ میلادی: ساخت اولین وسیله نقلیه خودرو قابل استفاده توسط کان
  • سال ۱۸۷۶ میلادی: اتو و لانگن یک موتور چهار زمانه ساختند
  • سال ۱۸۸۳ میلادی: دایملر یک موتور کاربراتور پرسرعت ساخت
  • سال ۱۸۸۴ میلادی: دایملر اولین موتورسیکلت 1.2 اسب بخاری را ساخت
  • سال ۱۸۸۵ میلادی: بنز یک خودرو سه چرخ را با احتراق الکتریکی ساخت
  • سال ۱۸۹۳ میلادی: ساخت کاربراتور رودولف دیزل
  • سال ۱۹۰۰ میلادی: ساختمان کلی خودرو مانند امروز طراحی شده است.
  • سال ۱۹۲۴ میلادی: ساخت خودرو با استفاده از موتور دیزل توسط کارخانه بنز
  • سال ۱۹۵۷ میلادی: ساخت موتور وانکل

منبع:

https://118work.ir/subcategory/وسایل-نقلیه/خودرو

دیدگاهتان را بنویسید