عمومیکسب و کارهای برتر روز

وثیقه برای مشمولان غایب

،یکی از محدودیت هایی که غیبت خدمت سربازی و عدم‌ روشن شدن تکلیف وضعیت نظام وظیفه، محدودیت خروج از کشور برای مشمولان می باشد. جهت آگاهی از شرایط خروج از کشور مشمولین غایب، ابتدا باید به بازه سنی مشمولین اشاره کنیم. بازه مذکور از سن ۱۸ سالگی تا ۵۰ سالگی آقایان را در بر می گیرد و در نتیجه گذراندن دوره خدمت در این محدوده سنی، برای همه به جز موارد خاصی که شامل معافیت می شوند، اجباری می باشد. چنانچه قصد و شرایط سفر و غایب فراهم باشد، می بایست نسبت به اخذ مجوزهای لازم جهت خروج از کشور از طریق سازمان نظام وظیفه اقدام نمایند تا امکان خروج از کشور برای آن ها بدون به وجود آمدن مشکلی فراهم گردد.

شرایط عمومی جهت خروج مشمولان سربازی

عدم غیبت متقاضی جهت رفتن به نظام وظیفه از اصلی ترین موارد می باشد، بنابراین هر گونه غیبت غیر موجه و ، شرایط را جهت خروج از کشور سخت تر می‌کند. در دست داشتن برگه اعزام به خدمت بدون غیبت نیز امری اجباری جهت سفر مشمولین سربازی می باشد. اجباری بودن داشتن گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه، مدرسه، یا حوزه های علمیه برای سفر مشمولین سربازی برگه معافیت تحصیلی اگر توسط متقاضی از دفاتر خدمات الکترونیکی نیرو انتظامی تهیه گشته باشد، به راحتی امکان سفرهای خارجی را فراهم می آورد.

دانشجویانی که مدت زمان فارغ التحصیل آن ها کمتر از یک‌سال می باشد، می‌توانند جهت مسافرت به خارج از کشور اقدام نمایند. افرادی که دارای یکی از برگه‌های معافیت کفالت یا از دفاتر خدمات الکترونیک نظام وظیفه هستند، و غیبتی از سمت نظام وظیفه برای آن ها صادر نشده است، می‌توانند به خارج از کشور سفر نمایند. ارائه وثيقه به سازمان نظام وظیفه، جهت اطمینان از بازگشت به موقع به کشور امری اجباری می باشد.

شرایط انواع سفر از نظر سازمان نظام وظیفه

شرايط دریافت مجوز جهت خروج از كشور برای سفرهای علمی در مقاطع تحصیلات تکمیلی عبارتند از:

▪︎عدم غیبت متقاضی و دارا بودن معافيت تحصيلی
▪︎حداکثر ۳۰ روز بیشترین مدت زمان جهت خروج از کشور برای مقالات و کنفرانس‌های علمی برای تمامی مقاطع تحصیلی می باشد.
▪︎حداکثر ۴۵ روز بیشترین مدت زمان خروج از کشور جهت شرکت در کارگاه‌ها و دوره های آموزشی براي تمامی مقاطع تحصیلی می باشد.
▪︎اجباری بودن سپردن وثیقه به صورت وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی

نحوه دریافت مجوز برای خروج از کشور مشمولین غایب

شرايط دریافت مجوز جهت خروج از كشور برای سفرهای سفرهای زيارتی عبارتند از:

▪︎عدم غیبت متقاضی
▪︎مشخص بودن وضعیت تحصیلی متقاضی و در حال تحصیل بودن و یا داشتن معافیت تحصیلی
▪︎ارائه وثیقه توسط متقاضی به منظور تضمین بازگشت به موقع به کشور
▪︎ضرورت ارائه گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان و دانش آموزان و نیز درخواست مجوز خروج موقت از کشور
▪︎به پایان نرسیدن مهلت معرفی مشمولان سربازی تازه فارغ التحصيل شده‌ و داشتن برگه اعزام بدون غيبت
▪︎امکان سفر برای فارغ التحصيلان مقاطع ديپلم و پيش دانشگاهي که دارای برگه اعزام به خدمت بدون غیبت می باشند و مدت زمان بازگشت افراد مذکور از خارج از كشور باید حداقل ۴۵ روز قبل از تاريخ اعزام به خدمت باشد.
▪︎درخواست مجوز خروج از کشور دانشجويان بايد دارای تاریخ و محدوده زمانی، مشخصات شناسنامه، کد ملی، سال ورود به دانشگاه، مقطع تحصیلی، نام کشور وعلت سفر باشد.
▪︎برای سفرهای زیارتی دانشجویان و طلاب علوم دینی، مجوز خروج از کشور به کشورهای زیارتی از جمله عراق و عربستان با درخواست دانشگاه یا مدیریت حوزه علمیه محل تحصیل صادر می گردد.
▪︎مدت زمان مشخص شده برای سفر زیارتی ۳۰ روز و مدت زمان سفر برای حج تمتع ۵۰ روز خواهد بود.
▪︎نوع وثيقه برای سفر زيارتی متعهدین خدمت، به صورت وجه نقد است.

شرايط دریافت مجوز جهت خروج از كشور برای سفرهای مطالعاتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی عبارتند از:

▪︎داشتن معافیت تحصیلی متقاضی
▪︎براي دانشجويان كارشناس ارشد ۶ ماه، حداكثر مدت زمانی است که برای سفرهای مطالعاتی در نظر گرفته شده و برای دكتری این مدت يک سال است.
▪︎امکان ورود و خروج مشمولان سربازی در این مدت به داخل کشور در موارد ضروری و از‌طریق ارائه درخواست و موافقت وظیفه عمومی وجود دارد. مدت زمان‌های تعیین شده غیر قابل تمدید است.
▪︎در هر مقطع، براي تمامی دانشجويان تنها يکبار مجوز خروج از کشور برای فرصت مطالعاتی صادر می‌شود.
▪︎ضروری بودن ارائه وثیقه به صورت نقدی و یا ضمانت نامه بانکی به یکی از بانک‌های تعیین شده توسط نظام وظیفه و میزان این وثیقه مانند سفرهای علمی می باشد.

شرايط دریافت مجوز جهت خروج از كشور برای سفرهای سیاحتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی عبارتند از: :

▪︎عدم غیبت متقاضی و داشتن معافيت تحصيلی
▪︎حداكثر ۲۰ روز مدت زمان سفرهای سیاحتی می باشد.
▪︎صادر شدن مجوز خروج از کشور جهت انجام سفرهای سیاحتی دانشجویان تنها با درخواست دانشگاه محل تحصیل و تعیین محدوده زمانی انجام می گیرد.
▪︎مجوز مذکور حداکثر برای ۳۰ روز صادر می‌شود.
▪︎ضرورت ارائه وثيقه سفر سیاحتی به صورت وجه نقد و یا ضمانت نامه بانکی

وثیقه خروج از کشور مشمولین غایب

پیش از اقدام برای سفر، مشمولین سربازی می بایست ضمانت و یا وثیقه ای را ارائه دهند تا امکان خروج از کشور برای آن ها فراهم گردد.

اشخاصی که از شرایط عمومی ذکر شده بالا برخوردار هستند می توانند با ارائه‌ وثیقه نسبت به سفر یا مهاجرت اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که میزان وثیقه برای هر فرد با توجه به موقعیت و نوع سفر متفاوت می باشد. وثیقه مذکور می تواند به شکل وجه نقد، ضمانت بانکی و یا ارائه سند مالکیت باشد.

پس از داشتن شرایط عمومی لازم، در صورتی که مشمول سربازی بخواهد به خارج از کشور سفر نماید می بایست وثیقه تعیین شده را ارائه دهد تا امکان صدور مجوز لازم برای فراهم گردد.

مقدار وثیقه برای سفرهای مختلف به شرح زیر است:

  • برای سفرهای علمی ۱۵ میلیون تومان
    ● برای سفر تفریحی ۳۰ میلیون تومان
    ● برای سفر زیارتی ۵ میلیون تومان

مشمولان غایب می توانند گذرنامه بگیرند؟

معاون مهاجرت و گذرنامه پلیس امنیت عمومی پایتخت اعلام کرد: عدم نیاز به سپردن ودیعه برای مشمولان، به منزله دریافت مجوز خروج از کشور برای صدور گذرنامه نمی باشد.

سرهنگ محمد عطایی با بیان اینکه «با اعلام خبر عدم نیاز به سپردن ودیعه برای خروج تمامی مشمولان از کشور توسط سازمان نظام وظیفه عمومی، در روزهای اخیر مشاهده می‌شود که خانواده مشمولان اعم از دانشجویان، سربازان حاضر به خدمت و یا افرادی که آماده اعزام به خدمت بوده و مراحل اعزام خود را تکمیل کرده اند به اداره گذرنامه مراجعه و به استناد این خبر خواهان صدور و دریافت گذرنامه بدون اخذ فرم اجازه خروج از کشور هستند»

گفت: «خانواده‌ها و مشمولانی که شامل این تسهیلات می‌شوند، نباید طرح “عدم نیاز به سپردن ودیعه” را با عدم مراجعه برای اخذ مجوز خروج از کشور اشتباه بگیرند.»

معاون مهاجرت و گذرنامه پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ اعلام کرد: در خصوص روند اخذ اجازه خروج از کشور برای صدور گذرنامه متقاضیانی که فاقد کارت نظام وظیفه هستند، افراد دانشجو با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از مراکز آموزشی، سربازان وظیفه با دریافت گواهی اشتغال به خدمت از یگان‌های مربوطه و افراد آماده اعزام به خدمت نیز با در دست داشتن مدارک مورد نیاز با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک و تکمیل و ارسال فرم درخواست اجازه خروج از کشور منتظر جوابیه و اخذ مجوز از سازمان نظام وظیفه عمومی که معمولاً چند روز به طول می‌انجامد باشند و پس از دریافت این مجوز که به صورت سیستمی است برای تقاضای صدور گذرنامه می‌توانند از طریق همین دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی اقدام کنند.

علت ارائه ضمانت برای خروج از کشور مشمولین غایب

این ضمانت را در واقع می توان به عنوان یک جایگزین برای کارت معافیت شخص مشمول در نظر گرفت در نتیجه باید مبلغ تعیین شده را نزد سازمان نظام وظیفه در حساب قرض الحسنه بانک قوامین به وثیقه بگذارید. در صورت نداشتن حساب در این بانک نیز، باید اقدام به باز کردن یک حساب قرض الحسنه کرده و سپس جهت ارائه وثیقه اقدام کنید. پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که زودتر این حساب را باز کرده و در اختیار داشته باشید تا پروسه انجام کارها بسیار سریع تر انجام گیرد. جهت اطلاع از اجاره وثیقه بر روی لینک قرمز لینک نمایید.

انواع ضمانت خروج از کشور مشمولین غایب

ضمانت های مختلفی بر اساس نوع و زمان سفر مشمولین سربازی وجود دارد که این وثیقه‌ها عبارتند از:

■ متقاضیان می بایست مبلغ ۱۵ میلیون تومان وجه نقد به حساب نظام وظیفه پیش از سفر برای ارائه وثیقه جهت اقدام برای سفرهای علمی و پژوهشی پرداخت نمایند و یا یک ضمانت نامه بانکی ارائه دهند.

■ به منظور حضور در یک کشور، مشمولین سربازی می بایست برای سفر سیاحتی و غیر علمی یا غیر زیارتی یک وثیقه ۱۵ میلیون تومانی ارائه نمایند. این وثیقه باید به واسطه بانک قوامین ارائه شود تا مورد قبول سازمان نظام وظیفه باشد.

■ برای سفرهای زیارتی مثل رفتن به عراق یا عربستان، مشمولین سربازی باید یک وثیقه ۵ میلیون تومانی ارائه دهند.

■ برای تحصیل در خارج در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری، مشمولین سربازی می بایست مبلغ ۴۰ میلیون تومان وثیقه داشته باشند.

نکات خروج از کشور مشمولین غایب

▪︎اشخاصی که در حال گذراندن دوره سربازی خود می باشند نیز می‌توانند به سفر های زیارتی بروند. تنها به وسیله معاونت منابع انسانی یگان مورد نظر خدمتی دریافت مجوز برای این دسته از افراد ممکن می باشد اما مشمولین سربازی برای سفرهای زیارتی باید از سازمان نظام وظیفه عمومی مجوز دریافت کنند و برای دریافت مجوز وثیقه ارائه دهند.

▪︎هیچ‌گونه محدودیتی برای ورود یا خروج از کشور در صورت تحصیل در خارج از کشور ندارید. همچنین اگر به سن ۱۸ سالگی رسیده اید و دارای معافیت تحصیلی هستید نیز مانعی وجود نخواهد داشت. نخواهید داشت. چرا که اشتغال به تحصیل به منزله عدم غیبت در سازمان نظام وظیفه در نظر گرفته می شود.

نحوه دریافت مجوز برای خروج از کشور مشمولین غایب

با توجه به نوع سفر، نحوه دریافت مجوز پیش از سفر مشمولین سربازی از شرایط و قوانین خاصی برخوردار می باشد. برای مثال اشخاصی که قصد سفر علمی برای خروج از کشور را دارند می بایست ابتدا درخواست خروج از کشور را از دانشگاه خود درخواست کرده و پس از کسب اجازه و تاییدیه می‌توانند به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنند.

خلاصه مطالب

در این مقاله سعی بر آن شده است تا شرایط خروج از کشور مشمولین غایب ۱۴۰۲ + سربازان فراری را برای شما عزیزان به صورت کامل شرح دهیم. چنانچه پس از خواندن این مقاله، مجددا سوال یا ابهامی در خصوص شرایط خروج از کشور مشمولین غایب ۱۴۰۲ + سربازان فراری برای شما عزیزان پیش آمد، می توانید پاسخ سوالات خود را از طریق مشاوره تخصصی نظام وظیفه با کارشناسان مجرب ایران تحصیل دریافت نمایید.