علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

ورزش برای رفع غبغب صورت

غبغب چیست؟

غبغب یا به انگلیسی (double chin) همان تکه چربی یا پوست اضافه و آویزان زیر گردن است که پوست را از حالت طبیعی و منسجم آن خارج می‌کند. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، غبغب باعث می‌شود تا برای همیشه یک لایه چربی اضافه زیر گردن‌تان وجود داشته باشد. داشتن غبغب می‌تواند ارتباط مستقیمی با اضافه وزن شما داشته باشد. برای رفع غبغب باید بدانید که هرچقدر اضافه وزن‌تان بیشتر باشد، قطعاً این تکه چربی هم  بیشتر خواهد بود. برای رفع این مشکل می توانید از پزشکان کلینیک پوست و مو کمک بگیرید.

دلایل ایجاد غبغب

در ایجاد غبغب چند عامل موثر هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

سن: هرچقدر سن‌تان بیشتر شود، احتمال بروز غبغب یا شدت گرفتن آن بیشتر خواهد شد.

ژنتیک: تاریخچه خانوادگی نیز تأثیر بسیار زیادی در بروز غبغب دارد. گاهی اوقات یک فرد فوق‌العاده لاغر فقط به خاطر این‌که اجدادش دچار این ویژگی بودند، دارای چربی اضافه زیر گردن خواهد بود.

اضافه وزن: اکثر اوقات جمع شدن چربی زیر پوست، باعث می‌شود تا پوست خاصیت کشسانی خود را از دست بدهد و زیر گردن حالت افتادگی به خود بگیرد.

درمان‌های خانگی برای از بین بردن غبغب

در ادامه این مطلب سریعترین راه رفع غبغب خانگی را معرفی می‌کنیم:

۱. استفاده از محلول سفیده تخم‌مرغ

سفیده تخم‌مرغ علاوه‌بر این‌که منافذ پوستی شما را کاهش می‌دهد، اثر فوق‌العاده‌ای در سفت کردن پوست‌تان خواهد داشت.

مواد مورد نیاز

سفیده تخم‌مرغ: یک عدد

شیر: ۱ قاشق غذاخوری

عسل: یک قاشق غذاخوری

آب‌لیمو: ۱ قاشق غذاخوری

نحوه استفاده

سفیده تخم‌مرغ را از زرده آن جدا کرده و داخل یک کاسه بریزید؛ به‌خوبی سفیده تخم‎‌مرغ، شیر، عسل و آب‌لیمو را مخلوط کنید؛ محلول به‌دست‌آمده را به اطراف و زیر گردن خود بمالید؛ به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس به‌خوبی با آب گرم آن را شست‌وشو دهید؛ این کار را روزی یک بار تکرار کنید.

۲. چرخاندن روغن نارگیل در دهان

سال‌هاست که چرخاندن روغن در دهان به عنوان یکی از روش‌های سم‌زدایی شناخته می‌شود و علاوه‌بر آن به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند. از طرف دیگر برای چرخاندن روغن در دهان‌تان باید از عضلات چانه استفاده کنید که همین یک قدم شما را به ازبین‌بردن غبغب نزدیک‌تر خواهد کرد.

مواد مورد نیاز

روغن نارگیل یا کنجد: ۱ قاشق غذاخوری

نحوه استفاده

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا کنجد را داخل دهان‌تان نگه‌دارید؛ مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه بدون این‌که آن را بیرون بریزید، به‌خوبی داخل دهان بچرخانید؛ سپس روغن را به بیرون تف کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم این کار را به‌صورت روزانه، خصوصاً صبح‌ها قبل از مسواک‌زدن انجام دهید؛

۳. ماساژ اطراف چانه با روغن جوانه گندم

استفاده از روغن جوانه گندم برای ماساژ، شگرد بسیار مؤثری خواهد بود. زیرا این روغن حاوی مقدار زیادی ویتامین E بوده و به جمع کردن پوست اطراف چانه کمک زیادی خواهد کرد.

رفع غبغب با جوانه گندم

مواد مورد نیاز

روغن جوانه گندم: به مقدار لازم

نحوه استفاده

کمی روغن جوانه گندم کف دست خود بریزید و شروع به ماساژ چانه خود کنید. جهت ماساژ باید به سمت بالا باشد و ماساژتان حداقل حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد. روزی حداقل یکبار این کار را تکرار کنید و اجازه دهید تا روغن جوانه گندم یک شبانه‌روز روی صورت‌تان بماند.

۴. آدامس جویدن

یکی دیگر از راهکارهای سریع و فوری که می توانید از آن استفاده کنید؛ آدامس جویدن است! بله، به‌راحتی با جویدن آدامس می‌توانید عضلات چانه و گردن خود را قوی‌تر کنید و تا حد زیادی غبغب خود را از‌ بین‌ ببرید.

حرکات ورزشی برای ازبین‌بردن غبغب | رفع غبغب با ورزش

آیا رفع غبغب با ورزش واقعیت دارد؟ بله، اکنون وقت آن رسیده است که چند تمرین عالی برای رفع غبغب به شما معرفی کنیم. با انجام این حرکات با غبغب‌تان خداحافظی کنید.

۱. فشار زبان

این ورزش بسیار ساده را می‌توانید هرجایی که بخواهید انجام دهید.

نحوه انجام حرکت

حالا این تمرین جالب برای رفع غبغب را با هم انجام می‌دهیم؛ زبان خود را بالا بیاورید و به سقف دهان خود بچسبانید؛ زبان خود را جلو و عقب ببرید و با جمع کردن بیشتر زبان، سعی کنید میزان کشش زبانی‌تان را هر بار بیشتر از قبل کنید؛ این حرکت را در ۳ ست ۱۰ تایی تکرار کنید.

۲. تلفظ حرف انگلیسی X و O

این حرکت ورزشی نیز بسیار ساده است و می‌توانید آن را در حین آشپزی یا کارهای منزل انجام دهید.

نحوه انجام حرکت

کافی است چندین بار حرف انگلیسی X و O را تلفظ کنید؛ سعی کنید در حین انجام حرکت، عضلات صورت‌تان را درگیر کنید؛ این تمرین را در ۳ ست، ۱۲ تایی تکرار کنید.

۳. بوسیدن سقف

ورزش غبغب

نحوه انجام حرکت

حرکت بعدی رفع غبغب و آب کردن چربی را شروع می‌کنیم؛ ابتدا سر خود را کاملاً به سمت عقب ببرید؛ سعی کنید با بالا آوردن چانه، سقف را ببوسید؛ این‌ کار فرضی است؛ تصور کنید که مشغول بوسیدن سقف هستید؛ این تمرین را در ۳ ست ۵ تایی تکرار کنید.

۴. کشش سر به پهلو

یکی دیگر از حرکاتِ کارساز در رفع غبغب با ورزش، این تمرین است؛ زیرا با این حرکت ساده عضلات گردن درگیر می‌شود و خیلی زود نتیجه خواهید گرفت.

نحوه انجام حرکت

برای انجام این حرکت رفع غبغب ابتدا سر را به سمت راست بگیرید؛ سعی کنید کششی در گردن ایجاد کنید؛ سپس همین اقدام را برای سمت چپ تکرار کنید؛ این تمرین را در ۳ ست ۱۰ تایی تکرار کنید.

۵. بیرون آوردن زبان

یکی دیگر از حرکات بسیار ساده برای رفع مشکل افتادگی زیرگردن، بیرون‌آوردن زبان است. هرچقدر بیشتر زبان‌تان را از دهان بیرون بیاورید عضلات بیشتری درگیر می‌شود و نتیجه بهتری خواهید گرفت. این حرکت را در ۳ ست ۱۲ تایی تکرار کنید.

۶. چرخش گردن

همین کار به ظاهر ساده به جمع شدن عضلات گردن و فک کمک زیادی می کند.

آب کردن غبغب با ورزش

برای چرخاندن گردن باید سرتان را به یک سمت بچرخانید؛سپس به سمت دیگر بچرخانید؛ سعی کنید از همه عضلات خود کمک بگیرید؛ این حرکت را در ۳ ست ۱۰ تایی تکرار کنید.

۷. جابه جا کردن فک

شما می‌توانید با تکان‌دادن فک به سمت جلو و عقب، عضلات زیر گردن را بکشید و پوست خود را جمع کنید.

نحوه انجام حرکت

برای این کار سرتان را صاف نگه‌دارید؛ سعی کنید بدون کشیدن دندان‌ها بر روی هم، فک خود را جلوتر ببرید؛ سپس فک را به حالت اولیه خود بازگردانده و دوباره حرکت را تکرار کنید؛ این حرکت را برای رفع غبغب ۱۰ بار تکرار کنید.

چه راهکارهایی برای از بین بردن غبغب مناسب هستند؟

محصولات درمانی زیادی برای درمان غبغب وجود دارند. جدا از این، کارشناسان شیوه‌های درمانی و جراحی‌های گوناگون را هم برای درمان این مشکل پیشنهاد می‌کنند. در ادامه می‌توانید فهرستی از این شیوه‌ها را ببینید. البته از آنجا که ورزش و تغذیه بهترین راهکار طبیعی به شمار می‌روند پس از بررسی شیوه‌های درمانی به سراغ نکاتی برای درمان غبغب با کمک ورزش و تغذیه می‌رویم.

۱. از شیوه‌ی درمانی منجمدسازی چربی‌ها کمک بگیرید

کول اسکالپتینگ یک شیوه‌ی درمانی منجمدسازی چربی‌ها است که بدون جراحی می‌تواند به چربی‌زدایی کمک کند. در این شیوه از یک فناوری مکش و خنک‌کننده استفاده می‌شود تا سلول‌های چربی منجمد شوند و سپس توسط بدن از بین بروند. این راهکار درمانی می‌تواند برای کسانی که چربی نرمی در ناحیه‌ی چانه و گردن دارند مفید باشد.

کول اسکالپتینگ به طور کلی یک روش ایمن در نظر گرفته می‌شود ولی می‌تواند عوارض جانبی هم داشته باشد. برای نمونه، تورم و کبودی و حساسیت پوستی از عوارض جانبی مهم کول اسکالپتینگ به شمار می‌روند. افزون بر این، در موارد نادر بدن شما ممکن است واکنش معکوس نشان دهد و سلول‌های چربی به جای کوچک شدن بزرگ‌تر شوند. برای این موضوع بهتر است با یک متخصص مشورت کنید و ببینید آیا کول اسکالپتینگ برای شما مناسب است یا نه.

۲. هر روز تمرین‌های یوگا را برای صورت انجام دهید

شما با اجرای روزانه‌ی تمرین‌های یوگا برای صورت می‌توانید ناحیه‌ی چانه را سفت کنید و جلوی آویزان شدن پوست و چربی و شکل‌گیری غبغب را بگیرید. برخی تمرین‌های ساده‌ی چانه وجود دارند که کمک زیادی به درمان غبغب می‌کنند. در ادامه‌ی این نوشته برخی از این تمرین‌ها را آورده‌ایم.

۳. از سرم پوست و مرطوب‌کننده‌ها به‌درستی استفاده کنید

شما می‌توانید از انواع سرم و مرطوب‌کننده‌ها برای مراقبت از پوست استفاده کنید، ولی باید این کار را به‌درستی انجام دهید. برای نمونه، وقتی این محصولات را روی گردن خود می‌مالید دستتان را از پایین به بالا حرکت دهید تا جلوی آویزان شدن پوست و چربی را بگیرید. همچنین باید از محصولات مناسبی استفاده کنید که منجر به تولید کلاژن می‌شوند. کلاژن به استحکام پوست کمک می‌کند و جلوی آویزان شدن آن را می‌گیرد. جدا از این، محصولات گوناگونی وجود دارند که روی غبغب و درمان آن تمرکز می‌کنند. شما می‌توانید با بررسی این کرم‌ها و ماسک‌ها و همچنین مشورت با یک متخصص محصولات مناسب را برای درمان غبغب خریداری و استفاده کنید.

۴. از ماساژورهای دستی استفاده کنید

ماساژورهای دستی گوناگونی وجود دارند که برای مراقبت از پوست و پیشگیری از آویزان شدن چربی و پوست مناسب هستند. شما می‌توانید انواع سرم‌ها و کرم‌ها را روی گردن خود بمالید و سپس از ماساژور استفاده کنید تا محصول به عمق پوست برسد. این کار به تولید کلاژن و حفظ سلامت پوست و همچنین از بین بردن چربی‌های زیر چانه کمک می‌کند. برای این کار کافی است محصولات مناسب و باکیفیت را بخرید، کرم یا سرم را روی گردن تا چانه بمالید و بعد این ناحیه را با استفاده از ماساژور به سمت بالا ماساژ دهید.

۵. به سراغ ماساژ لنفاوی بروید

دستگاه لنفاوی بدن مایعات و مواد زائد را از سلول‌ها جمع‌آوری کرده و سپس از بدن پاک می‌کند. جدا از این، در جذب و انتقال چربی هم نقش دارد. ماساژ لنفاوی به بهبود کارکرد دستگاه لنفاوی کمک می‌کند و برای درمان غبغب هم مفید است.

شما می‌توانید از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید و ماساژ را انجام دهید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید. برای این کار ابتدا خط فک خود را بمالید و نیشگون بگیرید. از چانه شروع کنید و با حرکاتِ رو به بالا به سمت لاله‌ی گوش بروید. این کار را با انگشت میانی و اشاره انجام دهید و مسیر خط فک تا لاله‌ی گوش را فشار دهید. این کار را هر روز صبح و عصر انجام دهید و سپس با پشت دست خود به زیر چانه ضربه بزنید و زبان خود را تا جایی که می‌توانید بیرون دهید و به سمت بینی بکشید. این وضعیت را برای ۱۰ ثانیه حفظ کنید، سپس زبان را به سقف دهان فشار دهید و دوباره ۱۰ ثانیه در این وضعیت بمانید.

۶. از ماساژور سنگی گوا شا استفاده کنید

یک راهکار دیگر برای ماساژ لنفاوی استفاده از ماساژورهای سنگی است که با نام چینی «گوا شا» (Gua Sha) شناخته می‌شوند. شما می‌توانید از این وسیله برای ماساژ صورت و چانه استفاده کنید و آن را در امتداد خط فک و چهره‌ی خود بکشید. این کار نه‌تنها به بهبود ظاهر چهره‌ی شما کمک می‌کند، بلکه تنش‌های موجود در ماهیچه‌های صورت را از بین می‌برد و جلوی شکل‌گیری غبغب را می‌گیرد.

۷. از روش‌های درمانی غیرتهاجمی کمک بگیرید

روش‌های درمانی زیادی وجود دارند که شامل استفاده از تیغ جراحی نمی‌شوند. برای نمونه، می‌توانید شیوه‌ی درمانی رادیو فرکانسی را امتحان کنید. این کار نه‌تنها به درمان غبغب کمک می‌کند بلکه تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. بهترین کار این است که از یک متخصص درباره‌ی این شیوه‌ها بپرسید و ببینید چه راهکارهای درمانی را به شما پیشنهاد می‌دهد.