بین المللعمومی

ویزای شینگن برای دانشجویان

محتوای این مطلب پنهان

تحصیل در حوزه شینگن می‌تواند یک مسیر طلایی برای دانشجویان بین‌المللی باشد. برای آگاهی از شرایط ویزای تحصیلی شینگن با لتسگو یونی همراه باشید. احتمالاً همه‌ی ما با کسانی که به راحتی بین چندین کشور اروپایی مدام در حال سفر و جابه‌جایی هستند برخورد داشته‌ایم. آن‌ها چگونه به راحتی از یک کشور اروپایی به کشوری دیگر در اروپا سفر می‌کنند؟ با ویزای شینگن!

اما حوزه شینگن کجاست و ویزای آن چیست؟ شینگن منطقه اروپایی متشکل از 26 کشور است که با هدف افزایش مراودات سیاسی و تسهیل روابط تجاری، در طی یک توافقنامه مرزهای داخلی خود را لغو کرده و امکان جابه‌جایی بین یکدیگر را به آسانی فراهم نموده‌اند. شهروندان این حوزه و کسانی که ویزای شینگن دارند می‌توانند به راحتی از یک کشور به کشوری دیگر در داخل این قلمرو نقل مکان کنند، گویی که کل حوزه یک کشور واحد است.

حوزه شینگن، بخش عمده‌ای از قاره اروپا را در برمی‌گیرد و قدیمی‌ترین و قدرت‌مندترین کشورهای این قاره سبز را در خود جای داده است. دقت داشته باشیم که تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این حوزه حضور ندارند بلکه کشورهایی مانند سوئیس و لیختن اشتاین که عضو اتحادیه نیز نیستند، در منطقه شینگن قرار دارند. امروزه بالغ بر 400 میلیون نفر در این حوزه زندگی می‌کنند و سالانه بالغ بر 1.2 میلیارد سفر تجاری و تحصیلی در این محدوده صورت می‌گیرد.

Schengen visa for students

هزینه ویزای تحصیلی شینگن

هزینه‌های ویزای شینگن بر اساس نوع ویزا، سن متقاضی و برخی استثناء‌های قانونی دیگر تا حدودی متفاوت می‌باشد. دقت داشته باشید که هزینه ویزای تحصیلی شینگن به سفارت کشور مقصد پرداخت شده و به هیچ وجه حتی در صورت رجکت شدن درخواست، قابل بازگشت نمی‌باشد. در حال حاضر هزینه ویزای دانشجویی شینگن 90 یورو است. با این وجود لازم است پیش از پرداخت مبلغ مورد نظر از سوی سفارت کشور مقصد در خصوص هزینه دقیق آن کسب اطلاع نمایید.

مدت اعتبار ویزای تحصیلی شینگن

اعتبار ویزای کوتاه مدت تحصیلی شینگن 3 ماه در یک بازه زمانی 6 ماهه است اما در صورتی که دانشجوی متقاضی برای یک دوره تحصیلی بلند مدت پذیرش دریافت کرده باشد ویزای بلند مدت نوع D برای او صادر خواهد شد که معمولا به اندازه طول دوره تحصیلی دانشجو اعتبار دارد.

مدت زمان لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی شینگن

مدت زمانی که طول می‌کشد تا درخواست یک ویزای دانشجویی شینگن مورد بررسی قرار بگیرد به طور معمول 15 روز کاری است اما این بازه زمانی تحت تاثیر شرایط سیاسی حاکم، شرایط فرد متقاضی و کشور مبدا ارائه کننده درخواست بستگی دارد بنابراین در موراد فوق‌العاده ممکن است بررسی و صدور این ویزای تحصیلی از 30 تا 60 روز به طول بیانجامد.

کار با ویزای تحصیلی شینگن

اگر به دنبال پاسخ به این پرسش هستید که آیا می‌توانم با ویزای دانشجویی شینگن در اروپا کار کنم یا خیر؟ جواب شما بستگی به شرایط و قوانین کشوری دارد که در آن مشغول به تحصیل هستید. برخی از ویزاهای تحصیلی طولانی مدت این امکان را به دانشجو می‌دهد که تا ساعات محدود و مشخصی در طول هفته کار کنند.

تحصیل رایگان یا ارزان در دانشگاه‌های طراز اول اروپا باعث شده است تا دانشجویان بین‌المللی رویکرد مثبتی برای مهاجرت و ادامه تحصیل در این دانشگاه‌‌ها داشته باشند. در کنار پروسه انتخاب دانشگاه، رشته تحصیلی و اخذ پذیرش، دریافت ویزای دانشجویی از کشوری که دانشگاه مقصد در آن قرار دارد، یکی از مهم‌ترین ملزومات ادامه محسوب می‌شود. ویزای دانشجویی نوع خاصی از است که از طرف کشور مقصد به به دانشجوی پذیرفته‌شده در یک موسسه آموزشی معتبر در آن کشور اعطا می‌شود. دارنده ویزای دانشجویی برای اقامت در کشور مقصد به هیچ مدرک دیگر که شهروندی یا مهاجرت به کشور مقصد را تایید کند، نیاز ندارد.

چه کسانی باید ویزای دانشجویی شینگن دریافت کنند؟

دانشجویان غیر اروپایی که شهروندی کشورهای عضو ناحیه شینگن را در اختیار ندارند و قصد دارند برای ادامه تحصیل به اروپا سفر کنند، ملزم به دریافت ویزای دانشجویی شینگن هستند. علاوه بر دریافت ویزای دانشجویی شینگن، اگر زمان اقامت دانشجویان بیشتر از ۹۰ روز باشد، دانشجویان ملزم به دریافت اجازه اقامت برای یک سال آموزشی کامل از کشور مقصد هستند.

نکته قابل‌توجه اینکه در اختیار داشتن ویزای دانشجویی شینگن این امکان را برای دارنده ویزا فراهم می‌کند که بدون نیاز به اخذ ویزای سایر کشورهای عضو منطقه شینگن به‌راحتی در آن‌ها تردد کند. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که دانشجو در طول تحصیل قصد سفر در سراسر اروپا را داشته باشد یا بنا به شرایطی مجبور به سفر به سایر کشورها شود؛ حتی ممکن است برای دیدار دوستان یا خانواده خود چندین بار در سال قصد ورود یا خروج به منطقه شینگن را داشته باشد. در چنین شرایطی به‌دلیل در اختیار داشتن ویزای شینگن دانشجو دچار مشکل نخواهد شد.

مدارک مورد نیاز ویزای دانشجویی شینگن

  • فرم درخواست ویزا در ابتدا لازم است فرم درخواست از اینترنت دانلود شده و به‌طور کامل و با دقت تکمیل شود. فرم درخواست می‌تواند به‌صورت الکترونیکی تکمیل شده یا پرینت گرفته و تکمیل شود. پس از تکمیل فرم و  امضا، فرم درخواست باید به‌صورت دستی به سفارت، کنسولگری یا نماینده معتبر کشور مقصد در کشور مبدا دانشجو تحویل داده شود.
  • معتبری که حداقل سه ماه تا پایان مدت آن اعتبار داشته باشد.
  • اسناد تمکن مالی مستنداتی که تامین مخارج دانشجو را در طی اقامت در اتحادیه اروپا تضمین کند. این مستندات می‌تواند از قبیل پول نقد قابل تبدیل به ارز معتبر، چک مسافرتی، بلوک پول در حساب بانکی، کارت اعتباری یا… باشد.
  • اسناد محل اقامت ارائه مستندانی در مورد محل اقامت دانشجو در کشور مقصد. این مدارک برای دانشجویانی که ثابت کنند کمک‌ هزینه (فاند) کافی در طول تحصیل خود دریافت می‌کنند، لازم نیست.
  • دو قطعه عکس که شرایط و مشخصات ارائه‌شده توسط سفارتخانه کشور مقصد را دارا باشند.
  •  ارائه برنامه سفر
  • بیمه سفر و پزشکی که در طول مدت اقامت شما در ناحیه شینگن معتبر باشد.
  •  نامه پذیرش از دانشگاهی که دانشجو از آن اجازه تحصیل گرفته‌ است.
  • پرداخت هزینه صدور ویزا

بسته به این‌که برای دریافت ویزای کدام کشور اقدام می‌کنید ممکن است یا آن کشور مدارکی اضافه بر این مدارک را از شما درخواست کند. برای مثال، بسیاری از کشورها علاوه بر مدارک فوق گواهی عدم سو پیشینه دانشجو را در فهرست مدارک مورد نیاز برای صدور ویزا قرار می‌دهند.

ویزای دانشجویی توسط کدام مرجع صادر می‌شود؟

دانشجو باید از طریق سفارتخانه یا کنسولگری کشوری که قصد سفر به آن را دارد، برای اخذ ویزای شینگن اقدام کند.

مدت زمان اعتبار ویزا چقدر است؟

مدت اعتبار ویزای شینگن به‌طور معمول ۹۰ روز در بازه زمانی ۱۸۰ روزه است. چنانچه دانشجو برای ادامه تحصیل خود به زمان بیشتر از ۹۰ روز نیاز داشته باشد، باید برای دریافت اجازه اقامت برای مدت‌ زمان متناسب با شرایط خود اقدام کند. دریافت اجازه اقامت پس از ورود به کشور مقصد و با ارائه ویزای شینگن امکان‌پذیر است. اجازه اقامت به‌صورت مهر در پاسپورت شما درج می‌شود. ویزای شینگن دانشجویان چندبار ورود است و در مدت‌زمان اعتبار ویزا (بدون دریافت اجازه اقامت) می‌توانند به‌ صورت نامحدود به کشورهای ناحیه شینگن سفر کنند.

دریافت ویزای دانشجویی شینگن از طریق ویزای دانشجویی سایر کشورها

اگر در حال حاضر دارای ویزای دانشجویی از کشوری خارج از ناحیه شینگن بوده و قصد بازدید از کشورهای ناحیه شینگن را داشته باشد، می‌تواند برای دریافت ویزای دانشجویی شینگن اقدام کند. برای دریافت ویزای دانشجویی شینگن از این طریق دو شرط اساسی و ضروری وجود دارد. اول آنکه متقاضی باید حداقل یک ماه قبل از اقدام برای دریافت ویزای دانشجویی شینگن در کشوری (خارج از ناحیه شینگن) که ویزای دانشجویی آن را در اختیار دارد، اقامت داشته باشد.

همچنین، دانشجو فقط در زمان تحصیل در آن کشور می‌تواند ویزای دانشجویی شینگن دریافت کند. اگر دانشجو قصد دارد پس از اتمام تحصیل خود از کشورهای اتحادیه اروپا بازدید کند، باید از طریق سفارتخانه آن کشورها در کشور خود (و نه از طریق ویزای دانشجویی در کشوری که تحصیل می‌کند) برای دریافت اقدام کند.

مدت زمان لازم برای صدور ویزا چقدر است؟

بررسی درخواست برای صدور ویزای شینگن دانشجویی حداکثر سه ماه طول می‌کشد. برای دارندگان ویزای دانشجویی سایر کشورها، نتیجه درخواست ویزا معمولا در یک ماه اول پس از ارائه درخواست مشخص می‌شود.

ویزای شینگن دانشجویی – سفر به اروپا برای اهداف تحصیلی

ویزای شینگن دانشجویی یک اجازه ورود به منطقه شینگن است که به اتباع کشورهای ثالث که مایل به ورود و ماندن برای اقامت کوتاه مدت در هر یک از کشورهای عضو هستند، با هدف تحصیل اعطا می شود. به کسانی که این نوع ویزا را دارند اجازه داده میشود تا حداکثر 3 ماه در قلمرو شینگن بمانند. اگر دوره تحصیل یا دوره آموزشی شما بیش از آن طول بکشد، باید برای ویزای تحصیلی طولانی مدت ار طریق سفارت کشور مربوطه اقدام کنید.

نکته: فقط اتباع از کشورهای ثالث که توافقنامه بدون ویزا با کشورهای عضو منطقه شینگن امضا نکرده اند نیاز به ویزای دانشجویی شینگن دارند.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای شینگن دانشجویی

مدارک اجباری برای درخواست ویزای شینگن دانشجویی به شرح زیر است:

  • دو فرم درخواست ویزا را  با پاسخ های صحیح و صادقانه و بصورت کامل تکمیل نمائید. فرم را چاپ کرده و در پایان آن را امضا کنید.
  • دو عکس به صورت یکسان که بیش از سه ماه از آن نگذشته باشد طبق شرایط ویزای شینگن گرفته شود.
  • پاسپورت معتبری که در طی 10 سال گذشته با اعتبار حداقل 3 ماه پس از پایان سفر برنامه ریزی شده صادر شده باشد
  • کپی از داده های بیومتریک گذرنامه
  • اثبات اقامت: نوعی از سند صادر شده توسط کشوری که شما از آن درخواست می کنید، به عنوان اثبات اینکه شهروند یا مقیم آن کشور هستید، اعمال می شود.
  • رزرو مسیر یا برنامه سفر: تاریخ ها و تعداد پروازها را برای ورود و خروج از منطقه شینگن مشخص کنید.
  • بیمه پزشکی مسافرتی: سندی که توسط بیمه گر اروپا در اروپا صادر شده و تأیید می کند که شما در کل اقامت شینگن بیمه دارید .این بیمه در کل اقامت شما شامل پوشش 30،000 یورو برای شرایط اضطراری بهداشتی می باشد.
  • پرداخت هزینه ویزای شینگن
  • نامه قبولی در دانشگاه یا کالج یا دانشکده اتحادیه اروپا. نامه جدید ، رسمی و امضا شده ای که  نام و نوع مطالعات شما و طول مطالعات و بخشی از یک برنامه اروپایی در صورت کاربرد و تعداد ساعت در هفته را تائید می کند.
  • اثبات مدارک تحصیلی. دیپلم ، سوابق آکادمیک ، تصدیق تقاضای معادل سازی یا تصمیم گیری و ارسال معادل سازی

اثبات اسکان

  • شواهدی که مدت زمان اقامت شما در منطقه شینگن را نشان دهد. این شواهد می تواند یکی از موارد زیر باشد:
  1. قرارداد خوابگاه: قراردادی که بین شما و یک مقام مسئول خوابگاه در کشوری که در آن اقامت دارید امضا شده است.
  2. توافق نامه اجاره قراردادی با مالک در این کشور شینگن ، با ذکر آدرس و سایر اطلاعات مربوط به تسهیلات و صاحبخانه.
  3. دعوتنامه: نامه ای که توسط یکی از ساکنین کشور مورد نظر برای ورود به آن نوشته شده است، تأیید می کند که آنها مایل هستند شما را در تمام دوره ای که در آنجا خواهید بود در خانه خود بپذیرند.

اثبات تمکن مالی

  • اسنادی که نشان می دهد فرد در طول اقامت خود در منطقه شینگن ، قادر است او را هم برای زندگی و هم از نظر مالی حمایت کند. این اسناد می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:
  1. بورسیه تحصیلی: تأیید اولیه بورسیه تحصیلی رسمی حداقل 613 یورو در ماه.
  2. صورت حساب بانکی: تراز بانکی خود را برای سه ماه گذشته نشان دهید
  3. ارائه اسپانسر

اسناد اضافی لازم برای ویزای شینگن دانشجویی برای افراد زیر سن قانونی

  • اصل شناسنامه خردسال
  • یک سند هویت با امضای والدین (یک سند برای هر والدین)
  • اظهار رضایت هر دو والدین ، با بیان اینکه فرد خردسال می تواند سفر کند.
  • در صورت لزوم: گواهی از مدرسه فرزند زیر سن قانونی و رضایت عدم حضور وی

اسناد اضافی لازم برای ویزای شینگن دانشجویی برای افراد کارمند

  • قرارداد استخدام
  • اجازه کارفرمای قبلی
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد

اسناد اضافی لازم برای ویزای شینگن دانشجویی برای افراد خود اشتغال

  • یک کپی از پروانه کسب و کار شما
  • بیانیه بانکی شرکت از 6 ماه آخر
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد (ITR)

اسناد اضافی لازم برای ویزای شینگن دانشجویی برای افراد دانش آموز

  • اثبات ثبت نام
  • هیچ نامه اعتراضی از دانشگاه وجود نداشته باشد

چگونه می توان درخواست ویزای شینگن دانشجویی کرد

شما باید درخواست ویزای شینگن دانشجویی خود را در سفارت یا کنسولگری و به مسئول اصلی مقصد شینگن در کشور محل اقامت خود ارائه دهید. در مورد نحوه انتخاب سفارت یا کنسولگری مناسب برای ارسال برنامه ویزا دانشجویی با ما در تماس باشید.

نحوه درخواست ویزای شینگن دانشجویی

برای ارسال موفقیت آمیز در برنامه ویزای شینگن دانشجویی ، این مراحل را دنبال کنید.

  • بررسی کنید آیا به ویزای شینگن دانشجویی نیاز دارید یا خیر
  • تحقیق کنید که در کجا باید درخواست دهید
  • بهترین زمان برای ارسال درخواست ویزا را مشخص کنید
  • فرم ویزای اقامت کوتاه مدت را پر کنید
  • مدارک لازم را برای ویزای شینگن دانشجویی جمع آوری کنید
  • گرفتن وقت سفارت
  • در مصاحبه شرکت کنید
  • هزینه ویزای دانشجویی را پرداخت کنید

چه موقع برای ویزای شینگن دانشجویی اقدام کنیم؟

طبق قوانین شینگن ، مدت زمانی که می توانید درخواست ویزای شینگن دانشجویی را ارسال کنید به شرح زیر است:

  • زودترین ها: سه ماه قبل از سفر به شینگن
  • آخرین: 15 روز قبل از سفر شما

اما به شما توصیه می شود حدود 4 هفته قبل از تاریخ عزیمت خود اقدام کنید، زیرا از این طریق زمان کافی برای پردازش ویزا به سفارت می دهید.

چه مدت طول می کشد تا ویزای شینگن دانشجویی دریافت شود؟

زمان رسیدگی قانونی ویزای شینگن دانشجویی 15 روز تقویم است. در بعضی موارد ، شما می توانید حتی در دوره های کوتاه تر نیز پاسخی دریافت کنید. اما در موارد خاص این دوره ممکن است از 30 تا 60 روز نیز افزایش یابد.

ویزای شینگن دانشجویی برای چه مدت اعتبار دارد؟

اعتبار ویزای شینگن دانشجویی در طی یک دوره شش ماهه تا سه ماه است. هنگامی که گذرنامه را با ویزا  دریافت می کنید ، اطلاعات مربوط به برچسب ویزا را بررسی کنید تا از اعتبار  و مدت زمان اقامت مجاز در منطقه شینگن اطمینان حاصل کنید.

آیا می توانم ویزای شینگن دانشجویی را تمدید کنم؟

ویزای شینگن دانشجویی فقط در موارد خاص به دلیل ورود دیرهنگام، دلایل انسان دوستانه، یا دلایل شخصی مهم قابل افزایش است. اما اگر می خواهید ویزا شینگن دانشجویی خود را با هدف ادامه تحصیل در کشور شینگن که در آن قرار دارید گسترش دهید ، این امکان پذیر نیست. در عوض ، شما مجبور به بازگشت به کشور خود یا کشور محل اقامت خود هستید و از آنجا برای ویزای تحصیل طولانی مدت درخواست می کنید.

آیا می توانم تحت ویزای شینگن دانشجویی در اروپا کار کنم؟

نه نمی توانید . برخی از ویزاهای تحصیلی طولانی مدت به دانشجویان اجازه می دهند برای تعداد محدودی از ساعت در هفته کار کنند. با این حال ، هیچ یک از کشورهای عضو شینگن به شما اجازه نمی دهد تا تحت ویزا دانشجویی شینگن کار کنید.

آیا می توانم خانواده خود را با ویزای شینگن دانشجویی به اروپا بیاورم؟

اعضای خانواده شما می توانند برای مراجعه به اعضای خانواده از ویزای توریستی استفاده کنند. با این حال ، شما نمی توانید آنها را تحت هر ویزای اتحاد خانواده ، در هر کشور شینگن ملاقات کنید.

آیا محدودیت سنی برای درخواست ویزای شینگن دانشجویی وجود دارد؟

برای افرادی که مایل به اخذ ویزای شینگن هستند، محدودیت سنی برای حضور در یک دوره آموزشی یا تحصیل در منطقه شنگن وجود ندارد. شتغال و پیشرفت در بازار کار جهانی باشد. اگر تصمیم دارید که از طریق ادامه تحصیل در یک کشور اروپایی پیشرفته، آینده خود را رقم بزنید تحصیل در حوزه شینگن می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های پیش رو باشد. جهت دریافت اطلاع دقیق در این خصوص با مشاوران تیم مجرب لتسگو یونی در ارتباط باشید.