علمی و پزشکی

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

اطلاعات شفافدکتر بهرام عین اللهی در مراسم روز پرستار گفت: ما در ایران هستیم. ایران نام بزرگی است و وقتی نام ایران در مجامع بین المللی مطرح می شود همه با احترام به این نام نگاه می کنند. زیرا ایران به معنای امام و ولی فقیه و …. امروز نام ایران نامی ارزشمند است و بر تن ابرقدرت ها و ظالمان می لرزد. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. در واقع ما داریم تاریخ می سازیم. اگر الان به هشت سال دفاع مقدس برگردیم، می بینیم که در آن تاریخ هشت ساله چه کرده ایم. تاریخ برگشت ناپذیر است و هرکسی در تاریخ ماموریت خود را همزمان انجام می دهد.

وی افزود: اقدامات جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، کرونری و پس از کرونری تقسیم کرد. قبل از کرونا، دوران باشکوهی از دفاع ناب در پزشکی داشتیم که احتمالاً در تاریخ جنگ‌های جهانی بی‌سابقه بود. در کدام جنگ نیروهای بهداشت در خط مقدم بودند؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم و زیر آتش و حمله شیمیایی دشمن، مجروح و شهید بودند. افتخاری تاریخی بود.

عین الله گفت: «جامعه پزشکی ما یک جامعه موفق در جهان است. جواهر درخشان علم و دانش کشور ما در جامعه پزشکی است. ما نه تنها در کشورمان به درمان بیماری ها می پردازیم، بلکه کشورهای همسایه نیز برای درمان به ایران می آیند. با افتخار می توان گفت که علوم پزشکی ما مجهز به پیشرفته ترین دانش بشری است. اما دشمنی ترسو به جامعه پزشکی حمله کرد. متأسفانه در بسیاری از نشریات قبل از تاجگذاری، در فضای مجازی و… شاهد ترسو بودن تیم پزشکی بودیم. ما این حمله را حتی از خودی ها نیز دیده ایم.

وزیر بهداشت گفت: برگ جدیدی از تاریخ کرونا در حال شکوفا شدن است. در کرونا، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به توانایی‌های خود بسیار افتخار می‌کنند اما در کرونا شکست خوردند و در رسانه‌ها دیدیم که چه تعداد از بیماران روی زمین ماندند یا به بیمارستان منتقل نشدند و چه تعداد پرستار و کادر پزشکی فرار کردند. بیماران، اما کرونا نقطه عطفی است و افتخار ما در تاریخ به عنوان جامعه پزشکی و پرستاری از خودگذشتگی و از خودگذشتگی خود را نشان دادند و شهدای گرانقدری را تقدیم کردند که درخت بزرگ انقلاب را آبیاری کردند. درس تاریخ بود

عین اللهی گفت: با تشخیص بیماری عروق ویروس کرونا قلب، شاهد فداکاری 70 درصد کادر درمانی بیمارستان مسیح دانشور بودم. همزمان به عنوان رئیس بیمارستان کرونا به ویژه در اوج وحشتناک مرداد که روزانه نزدیک به 50 هزار مورد، 700 فوت و 15 هزار بستری و 7 تا 8 هزار بستری در بخش آی‌سی‌یو داشتیم، شاهد پرستار بودیم. نمی توانستیم یک لحظه استراحت کنیم. این عزیزان وقتی همه در خانه بودند جان خود را فدا کردند.

وی گفت: ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم این فداکاری را برای مردم به نمایش بگذارند. یک سری از پرستاران استرالیایی نشان می دهند که با فرهنگ ما نمی گنجد. کاری که جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده است در هیچ کجا دیده نمی شود. وزارت بهداشت نیز آماده کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. موضوعی که امروزه باید مورد توجه قرار گیرد بحث تخصصی و حرفه ای بودن پرستاری است. پرستاری که به ECU می رود باید حرفه ای باشد و مهارت های ECU را داشته باشد. پرستاران باید قبل از ورود به یک رشته تخصصی آموزش دیده باشند. موضوع دیگر وجود دانشکده های پرستاری در حوزه درمان است.

وزیر بهداشت گفت: موضوع دیگر این است که پرستاران به بیمارستان ها محدود نمی شوند. بسیاری از بیماران را می توان در خانه مراقبت کرد. ما کاملا با این اقدام موافقیم. متأسفانه الان شرکت هایی هستند که اصلا پرستار ندارند اما به اسم پرستار مردم را به منازل می فرستند که برای مردم مشکل ایجاد می کند. این موضوع و وضعیت باید ساماندهی شود. در کرونا ما توانسته‌ایم خدماتی را در برخی موارد از این طریق ارائه دهیم.

وی درباره تعرفه های پرستاری نیز گفت: در ابتدای کارم کاملا به این موضوع اعتقاد داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری خواستم این موضوع را پیگیری و به نتیجه برسانند. با توجه به اینکه حکم مقام معظم رهبری برای ما حجت است و حکم شرعی است، بر ما واجب است. از نظر تغییر شرایط، مردم هم می‌آمدند و در شرایط کرونا جان خود را از دست می‌دادند و حالا که کرونا کم شده، باید امتیاز ویژه‌ای کسب کنند. در مورد شهدای سلامت، کار نباید در پیچ و خم کارهای اداری و بروکراتیک باشد.

وی با اشاره به لزوم آموزش مستمر خاطرنشان کرد: از سازمان نظام پرستاری تقاضا داریم این شغل را به عهده بگیرد. آموزش ها باید به روز شوند. موضوع دیگر بحث سلامت معنوی است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما از سلامت معنوی اصلا استفاده نمی کنیم. باید از سلامت معنوی برای شفا استفاده کنیم.

وی گفت: توجه به تجهیزات و نرم افزارهای پرستاری نیز ضروری است. به طوری که اطلاعات از طریق نرم افزار و سخت افزار ثبت می شود و پرستار می تواند به دست بیمار برسد.

وزیر بهداشت افزود: باید نظارت را در بخش خصوصی تقویت کنیم. اگر این بخش افرادی را استخدام کند که اصلاً پرستار نیستند، ما تحمل نمی کنیم. اعتبار بخشی نیز باید واقعی باشد.

وی گفت: دوستان در این 100 روز واکسینه شدند و تقریباً 110 میلیون دوز واکسن بدست آوردیم که بی نظیر بود. 86 درصد جمعیت واکسینه شده بودند. در تهران 89 درصد دوز اول را دریافت کردند. این تلاش همه بود و باعث افتخار بود.

دیدگاهتان را بنویسید