اقتصادیکسب و کارهای برتر روز

چرا ام وی ام 550 آمپر آب ندارد

ام وی ام 550 یکی از سدان‌های چینی است که در زمان خود توانست موفقیت نسبی در بازار کشورمان کسب کند. در حال حاضر چند سالی از توقف تولید mvm 550 می‌گذرد و این خودرو تا حدودی به حاشیه بازار رفته است اما کماکان می‌تواند ارزش خرید نسبتاً خوبی داشته باشد. به همین بهانه در این مطلب به سراغ بررسی مزایا و معایب ام وی ام 550 رفته‌ایم. با ما همراه باشید تا ببینیم در نهایت ام وی ام 550 بخریم یا نه.قبل از پرداختن به مزایا و معایب ام وی ام 550 بهتر است نگاهی به تاریخچه این سدان چینی و دوران حضور آن در بازار کشورمان بیندازیم. ام وی ام 550 در واقع همان چری E5 است که سال 2011 معرفی شد و تا 2016 روی خط تولید بود.

mvm 550 بخریم یا نه؟ مزایا و معایب ام وی ام 550

این خودرو که در واقع یک فیس‌لیفت اساسی (ماژور) از چری A5 (ام وی ام 530) محسوب می‌شود، سال 1394 روی خط مونتاژ مدیران خودرو آمد تا راه پدر خود را ادامه دهد.ام وی ام 550 در آن دوران به دلیل آپشن‌های بیش‌تر نسبت به محصولات داخلی و شرایط فروش اقساطی مدیران خودرو، آمار فروش قابل قبولی را در بازار کشورمان ثبت کرد اما بعد از عرضه سدان جدیدتر چری یعنی آریزو 5، این خودرو کم‌کم به حاشیه رفت و در نهایت تولید آن در سال 1397 متوقف شد.

ام وی ام 550 از یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 132 اسب بخار و حداکثر گشتاور 180 نیوتن متر بهره می‌گیرد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو این سدان کامپکت منتقل می‌شود.البته بیش‌تر آمار فروش mvm 550 در بازار ایران مربوط به نسخه اتوماتیک می‌شود و نسخه دنده‌ای تیراژ تولید به مراتب پایین‌تری داشته است.

Mvm 550 چه مزایایی دارد؟

در ابتدا به سراغ بررسی نقاط قوت mvm 550 می‌رویم.

مزیت اول) پیشرانه تنفس طبیعی پرقدرت

در یکی دو سال اخیر، خودروسازان چینی به سمت استفاده از پیشرانه‌های کم حجم توربو رفته‌اند و به ندرت از موتورهای تنفس طبیعی بهره می‌گیرند. اما mvm 550 از نسل قبل خودروهای چینی است و قلب تپنده 2 لیتری تنفس طبیعی را در سینه دارد. خرید لوازم یدکی ام وی ام 550 را از سراسر ایران با یک تماس انجام دهید.

پیشرانه مذکور از نظر بازدهی و مصرف سوخت در سطحی پایین‌تر از پیشرانه‌های جدید توربو قرار می‌گیرد اما در بحث استهلاک و سازگاری با بنزین موجود در کشورمان، وضعیت بسیار بهتری دارد. عملکرد موتور ام وی ام 550 هم خوب است و چابکی قابل قبولی را به این خودرو می‌بخشد. از این رو، بایستی این پیشرانه را به عنوان یکی از مزایای mvm 550 محسوب کنیم.

مزیت دوم) آپشن‌های قابل قبول

لیست آپشن‌های ام وی ام 550 با معیارهای امروزی بسیار معمولی است اما اگر آن را با رقبای هم سن و سالش و البته برخی خودروهای روز داخلی مقایسه کنیم، کماکان حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

در تیپ فول آپشن ام وی ام 550 (تیپ لاکچری) امکاناتی مثل مالتی مدیا با مانیتور 7 اینچی لمسی، سانروف، روکش چرمی صندلی‌ها، تهویه مطبوع دستی، کامپیوتر سفری، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کامپیوتر سفری، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، پاور ویندوز، ترمز ABS+EBD، 2 ایربگ و… را می‌بینیم که نسبت به این رده قیمتی راضی‌کننده است.

مزیت سوم) سواری نسبتاً نرم

سیستم تعلیق mvm 550 عملکرد نرمی دارد و در مسافت‌های طولانی رضایت سرنشینان را جلب می‌کند. هرچند این نرمی تاحدودی روی هندلینگ خودرو اثر منفی داشته است اما در یک سدان خانوادگی مثل ام وی ام 550، کیفیت سواری اولویت بالاتری دارد.

مزیت چهارم) استهلاک پایین

ام وی ام 550 در مجموع خودرویی کم استهلاک است و اگر در نگهداری از آن خیلی بی‌مبالاتی نشود، خرابی عجیب و غریبی برایش پیش نخواهد آمد. از این رو، بسیاری از مالکین mvm 550 از خودرو خود رضایت دارند و آن را ماشینی بی‌آزار می‌دانند.

مزیت پنجم) قیمت منطقی

در مجموع و با توجه به وضعیت فعلی بازار خودرو کشورمان، بایستی قیمت ام وی ام 550 در نسخه‌های کارکرده را معقول و منطقی بدانیم. چراکه در حال حاضر می‌توانیم با قیمتی تقریباً مشابه یک سدان داخلی کلاس متوسط، نسخه‌ای سالم از mvm 550 اتوماتیک را بخریم که علاوه بر بهره‌گیری از گیربکس اتوماتیک، از نظر وجود برخی آپشن‌ها و قدرت پیشرانه هم دست بالاتر را دارد.

معایب ام وی ام 550 چیست؟

بعد از بررسی مزایای ام وی ام 550 نوبت آن است که نگاهی هم به نقاط ضعف این سدان خانوادگی داشته باشیم.

عیب اول) طراحی نه‌ چندان به‌روز

بررسی معایب ام وی ام 550 را با طراحی ظاهری آن شروع می‌کنیم. همان‌طور که اشاره کردیم، mvm 550 نسخه‌ای فیس‌لیفت از ام وی ام 530 محسوب می‌شود که یعنی طراحی اولیه آن به سال 2006 برمی‌گردد.طبیعی است که در چنین شرایطی توقع یک چهره به‌روز را از ام وی ام 550 نداریم اما طراحی این خودرو حتی نسبت به رقبای هم سن و سالی مثل جک J5 یا برلیانس H330 هم کمی قدیمی به نظر می‌رسد و به‌خصوص برای خریداران جوان جذابیتی ندارد.

عیب دوم) متریال خشک کابین

داشبورد ام وی ام 550 دوام قابل قبولی دارد و در گذر زمان دچار افت کیفی عجیب و غریبی نمی‌شود اما کل تریم داخلی این خودرو (شامل داشبورد و رودری‌ها) از پلاستیک کاملاً خشک ساخته شده است. این مسئله از نظر بصری حس خوبی به سرنشینان نمی‌دهد و باید آن را جزو معایب mvm 550 محسوب کنیم.

عیب سوم) عملکرد نه چندان خوب گیربکس CVT

گیربکس CVT استفاده شده در نسخه اتوماتیک ام وی ام 550 از نسل قدیمی این گیربکس‌ها است و عملکرد آن به اندازه نمونه‌های جدید، بهینه و هوشمندانه نیست. این گیربکس در زمان حرکت با سرعت‌های نسبتاً بالا، دور موتور را بیش از حد بالا نگه می‌دارد که باعث ایجاد سروصدای آزاردهنده در کابین می‌شود. فروشگاه اینترنتی لوازم ام وی ام مدیران تیم به عنوان یکی از برترین وارد کنندگان لوازم یدکی ام وی ام و چری فعالیت می کند.

عیب چهارم) بازار خرید و فروش کم رونق

به عنوان آخرین مورد در لیست معایب ام وی ام 550 باید به بازار خرید و فروش کم رونق آن اشاره کنیم. هرچند نسخه‌های صفرکیلومتر ام وی ام 550 در زمان تولید، خریداران پرشماری را به خود جذب کردند اما حتی در همان زمان هم وضعیت خرید و فروش نسخه‌های کارکرده این خودرو چندان جالب نبود.در حال حاضر و با گذشت چند سال از توقف تولید mvm 550 این موضوع بغرنج‌تر هم شده است و برای فروش این خودرو باید کمی صبور باشید و بعضاً تخفیف خوبی به خریدار بدهید.

امکانات و تجهیزات ام وی ام 550 اتوماتیک

ام وی ام 550 از نظر امکانات و آپشن‌ها در سطحی حداقلی قرار دارد و به خوبی یک خودرو اقتصادی چینی را به نمایش می‌کشد. ام وی ام 550 از نظر امکانات ایمنی شرایطی مشابه خودروهای داخلی دارد و از نظر امکانات رفاهی نیز آپشن خاص و عجیبی را به مشتری ارائه نمی‌دهد. البته رقبای ام وی ام 550 نیز وضعیت بهتری ندارند اما در حضور خودرویی همچون دنا، وضعیت ام وی ام 550 اندکی سخت می‌شود.

از جمله امکانات رفاهی و ایمنی ام وی ام 550 می‌توان به این موارد اشاره کرد: سنسور پارک عقب، سیستم‌های ترمز ABS و EBD، سیستم صوتی به همراه 4 بلندگو و نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین عقب، دو کیسه هوا، سیستم تهویه دستی، روکش چرمی صندلی‌ها و آینه‌های تنظیم شونده برقی.