عمومیکسب و کارهای برتر روز

چرا لباسشویی خوب خشک نمیکنه

 چنانچه شما هم با مشکل خشک نکردن ماشین لباسشویی ال جی، سامسونگ، بوش و دیگر برندها مواجه شده اید مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود. چنانچه به امور فنی و یا تعمیر این تجهیزات مسلط هستید می توانید به طور شخصی اقدام کنید.در غیر این صورت از یک تعمیرکار لباسشویی کمک بخواهید.
هنگامیکه با مشکل خشک نشدن لباس در ماشین لباسشویی مواجه شدید دستپاچه و مضطرب نشوید. چرا که این مشکل یکی از رایج ترین مشکلات ماشین لباسشویی بوده و تنها به علت سوختگی موتور این موضوع پیش نمی آید و در اغلب مواقع علت ایجاد چنین اختلالی مسائل جزئی و مشکلات فنی کوچک می باشد. برای آنکه بتوانید دلایل به وجود آمدن این مسئله را شناسایی و رفع کنید شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کنیم.

همچنین در صورتی که برای رفع مشکلات این دستگاه به دنبال تعمیرکاری ماهر هستید می توانید از بخش زیر سفارش خود را ثبت کنید.

علت خشک نشدن لباس در ماشین لباسشویی

توجه کنید که پیش از شناسایی و رفع دلایل بایستی یک سری اقدامات اولیه انجام دهید :

  • در گام نخست لباسشویی را خاموش کرده و از پریز جدا کنید.
  • 2دقیقه صبر کرده و مجددادستگاه را به برق بزنید.
  • 6مرتبه درب ماشین را با فاصله زمانی12 ثانیه باز و بسته نمایید.

هنگامی که این اقدامات را انجام دهید لباسشویی ریستمی شود. شاید با انجام این اعمال اختلال به وجود آمده برطرف شود. اما چنانچه مشکل هنوز پا برجا بود سایر دلایل ذکر شده در مقاله را بررسی نمایید.

1-قطعی برق بخش خشک کن لباسشویی

گاهی به علت ایجاد نوسانات برقی، معیوب شدن پریز و یا قطع جریان برق این فرآیند انجام نمی پذیرد.
برای بررسی و رفع این احتمال می بایست اتصالات برقی،ترانس برد، فعالیت تایمر و پریز ماشین را چک کنید. در صورت معیوب بودن هر یک باید آنها را تعمیر و یا تعویض نمایید.

2-عدم قرارگیری صحیح لباس ها درون مخزن

یکی از مسائلی که می بایست در حین جایگیری و پر نمودن دیگ لباسشویی به آن دقت شود این است که باید تعادل لباس درون مخزن رعایت شود. همچنین از زیادی پر کردن و یا خالی ماندن مخزن پرهیز کنید چرا که این عامل نیز سبب عدم تعادل مخزن خواهد شد. ضمن آنکه این مسائل بر روی کیفیت شستشوی تجهیز نیز تاثیر گذارند.

3-تنظیمات اشتباه علت خشک نکردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی های مدرن واجد برنامه های متنوعی به منظور شستشوی انواع متریال هستند. چنانچه برنامه اشتباهی و یاحرارت نامناسبی را انتخاب کرده باشید این احتمال وجود دارد که لباسشویی شما البسه را خشک نکند.

البته احتمالا در چنین مواقعی شاهد ظهور یک کد اخطار خواهید بود. به منظور پی بردن به معانی کدهای اخطار می توانید به مقاله ارورهای ماشین لباسشویی ال جی و دیگر برندها رجوع کنید.

4-خشک نکردن ماشین لباسشویی به دلیل عدم فعالیت کلید

اگر تا به اینجای مسیرتمامی موارد را چک کرده اید و مطمئن شده‌ اید که مشکلی وجود ندارد؟ در چنین وضعیتی این حالت را نیز بررسی کنید و مطمئن شوید که دکمه خشک کن تجهیز معیوب نشده باشد.
برای تست این موضوع از یک تعمیرکار ماهر کمک بخواهید.

5-گردش هوای نامناسب

یکی از فاکتورهای کلیدی برای فعالیت درست خشک کن لباسشویی گردش هوا می باشد. چنانچه هوا به اندازه لازم به این قسمت نرسد ماشین نمی تواند حرارت مورد نیاز به منظور خشک نمودن لباس ها رامهیا کند.لذا در ماشین های دوقلو این مورد را نیز در لیست بررسی ها جای دهید.

به منظور رفع این اختلال می بایست مکان نصب ماشین را تغییر دهید. البته این احتمال هم وجود دارد که نصب تجهیز به درستی انجام نپذیرفته باشد و یا دریچه های خشک کن دچار انسداد شده باشند.

6-معیوب شدن قطعات درونی خشک کن لباسشویی

گاهی به علت ضربه؛ بخشی از قطعات درونی خشک کن دچار شکستگی می شوند. در این حالت این قسمت دیگر توانایی ایفای نقش خود را نخواهد داشت. لذا در حین بررسی اتصالات و سایر موارد از لحاظ فیزیکی نیز این بخش را ارزیابی نمایید.

7-عدم آبگیری صحیح

از دیگر عواملی که می‌تواند موجب خشک نکردن ماشین لباسشویی باشد این حالت است. چنانچه تجهیز شما به درستی پروسه آبگیری را انجام ندهد عملیات خشک نمودن لباس ها نیز به دنبال آن به درستی انجام نخواهد شد.

به منظور رفع این مشکل در گام نخست از میزان فشار آب ورودی مطمئن شوید. چرا که برای شست و شوی لباس؛ تجهیز نیاز به آب فشار قوی دارد.
در گام بعدی شیرهای ورودی را چک کنید و مطمئن شوید که دچار انسداد نشده باشند.

8-خشک نکردن ماشین لباسشویی به علت سرعت کند خشک کن

در برخی از مواقع این بخش فعالیت خود را انجام می‌دهد اما نه به شکل طبیعی و با سرعت نرمال. لذا سرعت کند دستگاه سبب خشک نشدن لباس ها خواهد شد.
چنانچه متوجه شدید خشک‌کن با سرعت اولیه نمی چرخد به منظور ارزیابی و رفع این اختلال می بایست تسمه ماشین را چک کنید. چنانچه شل شده بود باید آن را در جای خود محکم کنید. اگر هم ترک یا پارگی مشاهده کردید می بایست آن را  با نمونه جدید تعویض کنید.

اما اگر هیچ گونه مشکلی در تسمه دیده نشد در قدم بعدی خازن دستگاه را چک کنید. هنگامی که متوجه شدید لباسشویی شما در حین فعالیت به طور ناگهانی تکان میخورد و سپس متوقف می گردد باید خازن را تست کنید. چرا که تکان های ناگهانی و خشک نشدن لباس ها نشانه سوختگی خازن است.

9-معیوب شدن موتور علت خشک نکردن لباسشویی

در نهایت به عنوان آخرین مورد می بایست موتور لباسشویی را چک کنید.

جای نگرانی نیست چون حتی در این وضعیت نیز احتمال سوختگی موتور زیادنخواهد بود. شاید تنها به علت استفاده بیش از اندازه و افزایش حرارت؛ موتور از کار افتاده است و با کمی انتظار مشکل حل شود.
در این وضعیت 15 دقیقه صبر کنید و اجازه دهید موتور کاملاً سرد شود.سپس ماشین را روشن کرده و چک کنید که آیا مشکل حل شده است یا خیر. در صورت تداوم اختلال حتماً با یک تعمیرکار خبره تماس بگیرید.

سایر عوامل موثر در خشک نکردن ماشین لباسشویی:

  • معیوب شدن فیوز حرارتی
  • خراب شدن و کار نکردن ترموستات
  • معیوب شدن خازن ها در ماشین های بدون air wash
  • عدم فعالیت صحیح حسگر تشخیص دور( تاخو)
  • مسدود شدن و یا سوختگی پمپ آب دستگاه
  • گرفتگی شیلنگ تخلیه و یا فیلتر کف
  • جای دادن البسه بیش از حد ظرفیت دستگاه

تعمیر ماشین لباسشویی با امدادکاران

تعمیر ماشین لباسشویی در امدادکاران زیر نظر تعمیرکاران حرفه ای، با گارانتی و ضمانت نامه معتبر انجام می شود. اگر ماشین لباسشویی شما خراب شده و نیاز به تعمیر دارد کافیست از طریق فرم زیر سفارش خود را ثبت نمایید. کارشناسان امدادکاران در تلاش اند تا مشکلات لباسشویی را به سرعت با بهترین و کم هزینه ترین راهکارها رفع  نمایند. ، سامسونگ، دوو، ال جی و دیگر برندها از جمله خدمات امدادکاران در این زمینه است.

بد نیست بدانید، اکثر ماشین‌های لباسشویی با چرخش سریع سبد یا دیگ لباسشویی آبگیری البسه و خشک کردن آنها را انجام می‌دهند. اما برخی مدل‌های جدید مانند لباسشویی‌های ایرواش، سیستم‌هایی چون بخار و هوای گرم برای خشک کردن البسه دارند.

مواردی که در زیر می‌بینید اصلی‌ترین دلایل خشک نشدن لباس‌ها پس از پایان فرایند شستشو هستند. با این حال، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این دلایل، در مورد تمامی دستگاه‌ها از هر برندی که هستند، صدق می‌کنند!

یعنی علت خشک نشدن لباس‌ها در لباسشویی سامسونگ با علت خشک نشدن لباس‌ ها در ماشین لباسشویی دوو متفاوت نیست.

  1. پر کردن بیش از حد لباسشویی

یکی از موارد مهمی که باید در استفاده از لباسشویی مورد توجه داشته باشید، میزان بارگیری البسه داخل دستگاه است. بارگیری بیش از حد یا به عبارت دیگر قرار دادن بیش از اندازه البسه داخل لباسشویی می‌تواند علت خشک نشدن لباس‌‌ها باشد.

برای اطلاع از حجم دقیق لباس‌هایی که می‌تواند داخل دستگاه قرار بگیرید، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. اما به طور کلی نباید ماشین لباسشویی را بیش از سه چهارم حجم مخزن پر کنید.

تعمیر تخصصی ماشین لباسشویی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته

  1. استفاده از برنامه و تنظیمات نادرست

کار نکردن خشک کن ماشین لباسشویی می‌تواند به برنامه و تنظیمات انتخابی شما مربوط باشد. برخی از برنامه‌ها خشک کردن کامل لباس‌ها را به صورت پیش فرض نداشته و برخی تنظیمات همچون اتوکشی آسان در برخی مدل‌ها با باقی گذاشتن لباس‌ها در آب ولرم در انتهای شستشو از ایجاد چروک در آنها جلوگیری می‌کنند.

بنابراین می‌بایست در انتخاب برنامه و تنظیمات دیگر لباسشویی دقت لازم را به خرج دهید. برنامه شستشو باید با توجه به جنس پارچه لباس‌ها، میزان کثیفی آنها و موارد دیگر انتخاب شود.

برای برنامه خشک کن نیز به جنس پارچه توجه کنید و مطابق آن دور چرخش و دمای آب را تنظیم کنید.

  1. تخلیه نشدن آب لباسشویی، علت خشک نشدن لباس‌ ها

تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی (هر چه که باشد) می‌تواند به مشکل خشک نشدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی نیز منجر شود. اجزائی که برای رفع مشکل باید بررسی شوند عبارتند از: شیلنگ تخلیه، پمپ تخلیه، فیلتر تخلیه و غیره.

  • فیلتر تخلیه مورد دیگری است که باید بررسی شود. معمولا پس از چند بار استفاده از لباسشویی و تمیز نکردن فیلتر، احتمال مسدود شدن آن بالا می‌رود .
  • پس از فیلتر به سراغ پمپ تخلیه بروید. اگر پمپ به طور کلی معیوب باشد یا نیم سوز شده باشد، تشخیص آن به کمک مولتی متر ممکن خواهد بود.
  1. کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی

برخی مواقع لباسشویی می‌چرخد و به ظاهر هیچ گونه مشکلی در عملکرد آن دیده نمی‌شود، اما در پایان شستشو متوجه خیس بودن لباس ها داخل لباسشویی می‌شوید.

از سویی دیگر، مواقعی وجود دارد که دستگاه در مرحله خشک کردن البسه دچار ایراد می‌شود. یعنی دور تند لباسشویی اجرا نمی‌شود.

  1. ایراد در قطعات لباسشویی

جدا از مواردی که گفته شد، اجزای دیگری از ماشین لباسشویی می‌توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم روی عملکرد خشک کن اثرگذار باشند:

  • خرابی المنت هیتر
  • خرابی ترموستات
  • خرابی فیور حرارتی
  • خرابی برد دستگاه
  • از کار افتادن کلید فعال‌کننده خشک کن

رفع مشکل خشک نکردن لباسشویی با ریست کردن آن

در برخی مواقع با یک ریست ساده، مشکل کار نکردن خشک کن ماشین لباسشویی حل می‌شود. از آنجایی که نحوه ریست کردن در مدل‌ها و برندهای مختلف کمی متفاوت است، پیشنهاد می‌کنیم از طریق دفترچه راهنمای دستگاه اینکار را انجام دهید.

اگر دفترچه را در اختیار ندارید، با مراجعه به مقاله می‌توانید از چگونگی انجام این کار مطلع شوید.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات تخصصی و فوری کاراباما امکان ثبت سفارش در 7 روز هفته (7 صبح تا 12 شب)

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی علت کار نکردن خشک کن ماشین لباسشویی پرداختیم. همان طور که دیدید، تشخیص علت خیس بودن لباس‌ها در ماشین لباسشویی به موارد متعددی که اکثرا فنی بوده مربوط است. اگر در این زمینه دانش کافی ندارید، عیب یابی و رفع مشکل را به یک تکنسین متخصص بسپارید.

سوالات متداول

برای اطلاع از حجم دقیق لباس‌هایی که می تواند در داخل دستگاه قرار بگیرید، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. اما به طور کلی نباید ماشین لباسشویی را بیش از سه چهارم حجم مخزن پر کنید.

برنامه شستشو باید با توجه به جنس پارچه لباس‌ها، میزان کثیفی آنها و موارد دیگر انتخاب شود.

برای نصب و قطعات یدکی لباسشویی بوش و تعمیر لوازم خانگی بوش باید به نمایندگی تعمیر ماشین ظرفشویی بوش مراجعه کنید. در اینجا فهرست و اطلاعات تماس نمایندگی های بوش در تهران ارایه شده است.